skien vs snowboarden

Snowboarders… kwam er vandaag weer eentje erg hard tegen. Zat uitgebreid uit te rusten op de dalafdaling, midden op de piste. Beginners hebben dan echt moeite om er omheen te skièn, ik zou er met volle vaart tegenaan gaan!

John Sölden op 27 dec. 2012 17:09

Leg eens uit wat de relatie is met het op een gevaarlijke plek op de piste te gaan liggen en het gebruik van 1 of 2 planken als glijmiddel?

Skièrs vallen ook maar die staan dan vrijwel meteen weer op. Boarders vallen maar gaan ook vaak ´gewoon´ op de piste zitten. Maar goed, we zijn allemaal beginners geweest toch…???

Skiën. What else.

Leg eens uit wat de relatie is met het op een gevaarlijke plek op de piste te gaan liggen en het gebruik van 1 of 2 planken als glijmiddel?

xos op 27 dec. 2012 17:32

Met 2 planken als glijmiddel ga je niet op de piste liggen of op je r##t zitten omdat blijven staan vele malen relaxter is om uit te rusten (laat staan aan je bindingen te klooien). Is dus typisch een snowboard dingetje. Verder niks tegen boarders hoor, skieers zullen wel weer andere rare dingen doen.

Leg eens uit wat de relatie is met het op een gevaarlijke plek op de piste te gaan liggen en het gebruik van 1 of 2 planken als glijmiddel?

xos op 27 dec. 2012 17:32

Met 2 planken als glijmiddel ga je niet op de piste liggen of op je r##t zitten omdat blijven staan vele malen relaxter is om uit te rusten (laat staan aan je bindingen te klooien). Is dus typisch een snowboard dingetje. Verder niks tegen boarders hoor, skieers zullen wel weer andere rare dingen doen.

Gast626 op 27 dec. 2012 17:50

Het punt wat ik probeer te maken is dat stilstaan op onhandige plaatsen niet louter voorbehouden is aan boarders. Boarders liggen vaker omdat stilstaan op een licht glooiende helling fysiek erg zwaar is en voor beginnende boarders moeilijk. Hetzelfde kan gezegd worden voor skiers die stil staan om even een foto te maken van een groepsgenoot, moed aan het verzamelen voor een lastige passage of op adem komen na een moeilijk stuk. Ook die kiezen met enige regelmaat niet de meest handige plekken uit.

Ik zal niet ontkennen dat snowboarders vaker liggen dan skiers. Zeker omdat er veel plekken in skigebieden voor snowboarders "suboptimaal" zijn. Een smal bospad op het einde van de dag waar veel skiers met een ploegbeweging hun snelheid onder controle houden maar voor veel (beginnende) boarders een waar drama is. Rechts alles kaal geschraapt is en links enorme bulten van zware sneeuw waar het lastig is om korte snelle bochten in te draaien. Om nog maar niet te spreken over sleepliften waar beginnende boarders veel problemen mee hebben. Maar het statement van John waar ik op reageerde is wel erg ongenuanceerd, misschien had hij er dan maar vol tegenaan moeten skien om een punt te maken.

Natuurlijk doen ook skiers gekke dingen. Punt is dat je veel zichtbaarder bent wanneer je staat. Iemand die op de piste zit of ligt merk je minder snel op. Zeker op een convex stuk kan dat gevaarlijk zijn.

XOS, de piste waar ik het over had is misschien een 4 meter breed, daar ga je niet op liggen uitrusten. Snap sowieso niet wat beginnende boarders daar moeten.

Skiën. What else.

Waar het mij om gaat is dat er soms enorm wordt gegeneraliseerd en als je daar een opmerking over maakt er alleen maar meer argumenten komen waarom het boute statement toch op gaat. Natuurlijk zit er een kern van waarheid in, dergelijke verhalen komen niet spontaan op. Net als Marokkanen stelen, Surinamers lui zijn en Nederlanders associaal zijn. Maar dat zijn geen maatschappelijk geacepteerde uitspraken en ook veel te kort door de bocht.

Ik spreek jullie niet tegen, er zijn voldoende boarders die domme dingen doen. Net als er skiers zijn die dat doen. Om nog maar niet te spreken over rodelen over een piste die ook door andere wintersporters gebruikt wordt. Wie dat ooit heeft bedacht, en nog vreemder dat het uberhaupt wordt toegestaan snap ik echt niet.

Gast198, nogmaals je hebt helemaal gelijk. Hetzelfde kan gezegd worden over kleine kinderen.

John, je hebt helemaal gelijk. Dat is gewoon dom om jezelf en andere zo in de problemen te brengen. Kan mij ook niet voorstellen dat een beginnend boarder veel plezier heeft op dat soort stukken. Enige reden waarom een beginnend wintersporter dat zou doen omdat er niet altijd een alternatief is behalve de lift omlaag.

Maar er zijn ook beginnend skiers die omdat ze nog niet toe zijn aan zo’n smal en vaak ijzig stuk en dan maar in ploegbeweging met 5 km/h naar beneden gaan. Daarbij alles kaal schrapen en mensen achter zich in de problemen brengen. Of skiers die met een noodgang de piste afknallen terwijl je gewoon van mijlenver kunt zien dat de techniek/omstandigheden dergelijke snelheden eigenlijk onverantwoordelijk maken. Tenslotte zijn we allemaal guru’s die ene week in het jaar ;) Zeker mensen die 1 week per jaar gaan willen er vaak alles uit halen wat erin zit.

Vreemde is dat ik daar vaker last van heb dan boarders. Wellicht omdat de verhouding skien:boarden 5:1 is of zoiets? En je dus veel meer beginnende skiers tegen komt dan boarders?

Punt wat ik wil maken is dat domme acties van alle leeftijden zijn ongeacht het glijmiddel. Soms ingegeven door naiviteit, gebrek aan zelf kennis of een overschot aan enthousiasme.

Ik ben toch benieuwd hoeveel skiers en snowboarders deze officiele FIS regels kennen. Zeker punt 1 en punt 6. Zelf denk ik minder dan 5% van alle wintersporters.

  1. Rekening houden met anderen Iedere skiër moet zich zo gedragen, dat hij een ander niet in gevaar brengt of schade berokkent.

  2. Beheersen van snelheid en ski stijl Iedere skiër moet te allen tijde op tijd kunnen stoppen of uitwijken. Hij moet zijn snelheid en wijze van skiën aanpassen aan zijn skivaardigheid, de conditie van de piste, de sneeuw- en weersomstandigheden, alsook aan de drukte op de piste.

  3. Keuze van het spoor De van achteren komende skiër moet zijn ski-spoor zo kiezen, dat hij skiers voor zich niet in gevaar brengt.

  4. Inhalen mag van boven of van beneden en van rechts of van links, mits op zodanige afstand dat de ingehaalde op geen enkele wijze in zijn bewegingen wordt belemmerd.

  5. Invoegen en weer verder skiën Iedere skiër die zich (weer) op een piste wil begeven of na een stop verder wil skiën, moet zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar voor hemzelf of voor anderen boven of onder hem kan doen.

  6. Smalle plaatsen Iedere skiër moet vermijden om zich zonder noodzaak op smalle of onoverzichtelijke plaatsen op de piste op te houden. Een ten val gekomen skiër dient een dergelijke plek zo snel mogelijk weer vrij te maken.

  7. Klimmen en lopen Een skiër die klimt of te voet afdaalt, mag dit alleen aan de zijkant van de piste doen.

  8. Letten op tekens Iedere skiër dient de markeringen en de borden in acht te nemen.

  9. Verlenen van hulp Bij een ongeval is iedereen verplicht hulp te verlenen.

  10. Legitimatieplicht Iedereen, getuige of betrokkene, verantwoordelijk of niet, moet bij een ongeval zijn identiteit bekendmaken.

Skiën. What else.

in ander topic al beantwoord John, maar ik denk dat deze site niet echt een representatief beeld geeft, iets teveel fanatieke wintersporters hier.

to ski or not to ski, thats no question

Al die skiers die last hebben van schrapende snowboarders moeten eens eerst naar hun eigen skikunsten kijken… schrapen gaat gepaard met remmen… waarschijnlijk skien die mensen behoorlijk in de weg.

Helaas gaat bij de meeste boarders niet alleen remmen gepaard met schrapen maar ook het maken van elke bocht. Dit omdat de meeste boarders zodra ze enigzins beneden komen op wat voor manier dan ook ophouden met lessen.

Het beeld dat de gemiddelde Nederlandse wintersporter heeft van een goede boarder is relatief veel slechter dan van een goede skier als je het vergelijkt met de top boarders en skiers.

Een beetje lastig te verwoorden maar de gemiddelde boarders op de piste zijn relatief slechter dan de meeste skiers. Dit omdat er vaak minder echte cracks op boards op de pistes te vinden zijn, deze zitten vaak in het park/off piste. De locale ski cracks vind je soms nog wel op de pistes. Hierdoor is men ook sneller tevreden qua eigen niveau in mijn opinie.

to ski or not to ski, thats no question

Ik heb ook beide gedaan maar alleen al voor de stokken (tijdens platte stukken) heb ik voor skiën gekozen. Ook het niet de hele tijd op mijn kont zitten vind ik een groot voordeel.

Off-topic: lijkt het zo of zitten de ski klassen tov de snowboard klassen veel voller dan zeg 5 jaar terug?

Oei, dikke ruzie op de piste. Dad versus boarders

Jeetje ik wist niet dat er zoveel korte lontjes waren.
Dus opletten, houd rekening met elkaar en op tijd SORRY zeggen, shake hands ipv met een snowboard meppen

Helaas gaat bij de meeste boarders niet alleen remmen gepaard met schrapen maar ook het maken van elke bocht. Dit omdat de meeste boarders zodra ze enigzins beneden komen op wat voor manier dan ook ophouden met lessen.

Simon op 29 dec. 2012 23:42

Als je zelf een beetje doorskiet heb je nooit een schrapende boarder achter je, die zijn veel langzamer.

Het heeft dus vooral te maken met je eigen kunde en angst.

En dat mensen stoppen met lessen als ze enigsinds beneden komen geldt voor skiers net zo.

Ohja, ik ben zelf skier en heb helemaal niks met (of tegen) boarders.

Ik ben van oorsprong een boarder met een grote passie voor het carven op hardboots. Maar wanneer er veel verse sneeuw gevallen is rijd ook met heel veel plezier op softboots en een freerideboardje.

Echter wanneer we lekker gezellig een dagje gaan toeren met een groepje vrienden waarbij er een niveau verschil is binnen de groep pak ik tegenwoordig de ski’s. Relaxed op de paden en toch voldoende mogelijkheden om tussendoor ff te knallen en uit televen!!

Oftewel ik kies afhankelijk van de omstandigheden en/of gezelschap per dag (of dagdeel) m’n materiaal om vooral een zo leuk mogelijke dag te hebben, daar is waar het bij mij tenslotte om draait.
Een topdag beleven in de sneeuw!! :-)

Hang Loose

Je komt soms boarders/skiers tegen op pistes die voor hun een paar niveaus te hoog zijn. Resultaat:

snowboard dwars en je langzaam laten zakken: DRAMA
skiers die de volledige piste steeds oversteken met een slakken gangetje. Om de paar minuten stilstaan kijken waar hun medeskier is.

Is het niet gewoon zo dat we ons het meest ergeren aan beginners? Of dit nu skiers of boarders zijn

Ik denk dat je daar een punt hebt, Sander!

En dan gaat het eigenlijk om beginners die denken dat ze al best gevorderd zijn!
Er zijn echt tenenkrommend veel mensen die zichzelf te hoog inschatten en dat zijn dan ook degenen waar je zo’n last van hebt. Ik heb ook een hekel aan het geschraap. Het maakt me niet uit of dat door snowboarders of door skiërs gebeurd. Ze ploegen de pistes om en dat is gewoon niet nodig.
Trouwens…ik ben zowel skiër als snowboarder!

Zijn jullie dan als beginner nooit op een rode piste geweest nadat je de blauwe wel gezien had? Ik benut ook echt de hele rode piste met de skiklasjes, zeker de 1e dag op een rode. Ze moeten toch echt een keer ook van de rode af kunnen. Toch misschien maar eens een keer de 10 FIS regels doorlezen, vooral regels 1, 2, 3 en 4. En de berg is van iedereen!

Skiën. What else.

Een beetje nuanceren dan.Ik ben zeker als licht gevorderde wel van de rode piste af geweest en ook van de zwarte. Maar inderdaad met skiles en met in acht nemimg van de FIS regels! Mijn man is een licht gevorderde skier en komt ook op de rode piste. Hij weet hoe hij zich moet gedragen. De kleur piste is als zodanig niet het probleem en ook niet hoe gevorderd je bent maar het gedrag en de zelfoverschatting! Overigens erger ik me ook aan lui die als een idioot van de piste af komen suizen en dus zogenaamd expert zijn. Levensgevaarlijk vind ik dat. Ook dit gaat om gedrag en zelfoverschatting.

Ik moet altijd wel lachen als ik dit soort discussies zie op het forum over van die idioten op de piste en waarom ze met klasjes op de rode pistes zijn en dat beginners verbannen moeten worden naar een speciaal deel van een wintersport gebied.

Mensen kom op we hebben t allemaal moeten leren, ik geloof niet dat je zelf niet op die manier begonnen ben (met een hoop vallen en opstaan en leren van je fouten) Klopt het is heel gevaarlijk dat veel mensen niet in de gaten hebben waar ze zich positioneren als ze even uitrusten op de piste (dit geldt voor zowel boarders als skiers), Ik heb in al mijn jaren de gekste dingen meegemaakt met wat mensen doen op de piste.

Maar als je zelf een gevorderde/expert skier of boarder bent (naar eigen mening) hoef je hier amper last van te hebben. Want in mijn ogen moet je dan heel goed in staat zijn om in te schatten wat minder ervaren wintersporters gaan doen voor je en daar op te anticiperen. Kan je dit niet moet je daar misschien maar is aan gaan werken ipv zeiken op beginners die dingen doen op de piste die volgens jou niet kunnen.

En over dat slopen van de piste en met 5 km/h over een smal bospad gaan, ja daar zul je mee moeten leven en anders moet je zorgen dat je niet in die situaties komt (ga vroeg 9:00-13:00 ofzo, zijn de pistes vaak nog uitstekend) en ga niet over de bospaden of ga off-piste als je zo gevorderd bent dat je loopt te zeiken op beginners.

Ik heb liever een wintersporter vlak achter mij die zijn eigen kunnen goed inschat in de geldende omstandigheden. Ongelukken gebeuren vaak door een eenzijdig meestal lullige valpartij of iemand die zichzelf overschat en daardoor zichzelf en omgeving in gevaar brengt. Of daar nu 1 plank of 2 planken bij komt kijken maakt niet zoveel uit. Snowboarden wordt vaker gedaan door jongere mensen en die zijn nu eenmaal wat minder voorzichtig. Of dit nu op de wintersport is, of als autobestuurder, met alcohol, of … Heeft niks met snowboarden an sich te maken.
Er zijn een aantal resorts in Amerika die skiers only zijn en vreemd genoeg ontstaan daar ook bulten op de pistes. Bulten ontstaan doordat er veel wintersporters over dezelfde piste gaan en door slippende bochten ontstaan kleine bultjes die langzaam steeds groter worden omdat iedereen er "tussen" een bocht draait. Heeft weinig te maken met het aantal planken onder je voeten. Enige advies wat ik mensen kan geven die last van deze bulten hebben, ga in het laagseizoen en/of doe wat aan je techniek. Kan je niet in het laagseizoen en voel je je te oud/goed om je techniek te verbeteren accepteer het dan, overbevolking is a bitch. Of ga naar een resort waar snowboarden niet toegestaan zijn.
Dries, ik ben ooit eens begonnen met skien maar op een gegeven moment was de lol er af en ben ik overgestapt op het snowboarden. Inmiddels 15 jaar later board ik nog steeds maar heb mij voorgenomen om aankomende zomer een abonnement te nemen in de lokale skihal en weer wat skilessen te nemen. Niet omdat boarden mij verveelt maar ik mij over 10 jaar nog wel op skies zie staan maar het fysiek minder goed op zie brengen om nog fanatiek te boarden. Boarden is fysiek zwaarder dan skieen. Er zijn genoeg voorbeelden van boarders die met 50 jaar nog steeds fanatiek lange dagen maken maar dat zie ik mij niet doen als kantoor klerk. Ook ben je met skies wat meer flexibel als je later ook wilt gaan touren of freeriden. Paar vellen en tourbindingen en je bent zo goed als klaar. Met snowboarden blijf je altijd kloten met ofwel een splitboard, stijgskies of sneeuwschoenen. Uiteindelijk komt het erop neer wat je zelf het leukste vind. Ik denk dat in beide disciplines er voldoende te leren is voor jaren in de sneeuw. Als je het echt fanatiek oppakt zal je ook andere zaken willen leren, zoals wat cursussen bij het snow safety center, maken van freeride tripjes of zelfs meerdaagse tochten via een hut.

xos op 25 dec. 2012 22:11

De hoopjes op de pisten komen door de skitechniek die gehanteerd wordt. Het is dus niet verbazend dat in een ski-only hoopjes op de pisten voorkomen. De vraag is natuurlijk: zouden de hoopjes er ook zijn in een snowboard-only skigebied?

(overigens, waar de hoopjes door skiers komen, komen ijsplekken weer eerder door snowboarders vanwege het schraap-gedrag van beginnende boarders, zo heeft ieder wat).

Ik sluit mij aan bij Xander, hier 1 reactie boven. Maar ik wil toch nog 1 ding zeggen: een beetje tolerantie, en respect voor je medevakantieganger (zeker als je de filmpjes hebt gezien) kan geen kwaad…Kom nou,
verder: een aantal idioten blijf je toch altijd houden: op de ski, op board, op de fiets, in de auto etc.

Als je zo ver mogelijk wilt komen zou ik ga skiën. Beide sporten zijn heel gaaf en met beide sporten kan je onwijs toffe dingen doen. Maar als je bijvoorbeeld ook wilt gaan freeriden dan is een snowboard minder mobiel. Met ski’s kan je veel makkelijker en snellen jezelf door het hooggebergte begeven en ook vlakkere stukken snel overbruggen om de beste afdalingen te pakken. Met een snowboard splitboard kan dat natuurlijk ook, alleen dat is meer gedoe.

Afgelopen weekend nog met een paar snowboard maten op stap geweest. En die geven zelf ook aan dat dit echt een voordeel is van ski’s.

Verder moet je jezelf hier verder niets van aantrekken, maar gewoon doen wat je het leukste vindt. :) Beide is gaaf!

Ik moet Joost daar zeker gelijk in geven ook al ben ikzelf niet geoefend in het freeriden met skies. Maar je hebt zeker meer vrijheid tijdens t freeriden dan met een snowboard. Maar om eerlijk te zijn is dat juist het gene wat ik vind dat de kick geeft, je moet af en toe gekkere capriolen uit halen om van A naar B te komen. Maar als je voor snelheid en zaken als dat gaat en echt op z’n best wil freeriden en daar van wil genieten moet je voor skies kiezen.

In die context zie ik met name de lol van traverseren met een snowboard niet echt in. Uiteindelijk loopt het toch bijna altijd uit op een wandeling. Nee doe mij maar ski’s, idd vanwege het gemak.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Altijd wel lachen hoe dit onderwerp altijd zoveel reacties oplevert. Iedereen moet lekker doen waar die zin in heeft zolang je je maar aan de regels houdt en met mede piste gebruikers. De een houd van mannen, de andere van vrouwen en sommigen van beide, zo zie ik dit ook. :D

Ik snap ook niet waarom er over bultjes en geschraapte ijsplaten wordt geklaagd, we zijn toch allemaal pro’s als ik de reacties zo lees. ;)

P.S. ik hou van (mijn) vrouw(en). :D

Heb ook een keer ruzie gehad met zo n overbezorge vader ik sta aan de kant te wachten op mijn maat komt er een klein duits jochie klapt hard tegen mij aan ligt te janken ik vraag hoe het gaat heb zelf last van mijn ribben door de helm . Komt die vader aanstormen gooid de skiestokken naar mij toe en scheld mij uit die verdampte boarders of zoiets dus ik denk bekijk jij het ff dus wil weg gaan word ik tegen gehouden door andere alsof ik de schuldige was . Gelukkig zei dat jochie dat het zijn schuld was dus kon ik weer verder …

Plaats een reactie