Kijk mee met de bergredding van Chamonix

Er wordt veel Frans gesproken in dit filmpje, maar wat een indrukwekkende beelden van dit Gendarmerie Peloton welke klaar staat voor off-piste skiërs en bergsporters in nood. In Frankrijk wordt het peloton van Chamonix altijd erg in de picture gezet, maar in Albertville, Briançon etc etc zijn even goede vakmensen actief.

Click. Click. Peace

Machtige beelden! Mooi om een keer de aandacht op deze helden te richten! Respect hier voor.

In Frankrijk wordt het peloton van Chamonix altijd erg in de picture gezet, maar in Albertville, Briançon etc etc zijn even goede vakmensen actief.

Ik zou zelfs willen zeggen: Dit geldt voor alle Alpen landen, want ook daar staan dit soort teams klaar om onder barre omstandigheden hulp te bieden. En ik weet hoe het voelt als de pistedienst “Bergrettung, bitte kommen, brauche hubschrauber” door z’n porto roept voor iemand van je eigen groep en binnen 10min staat dat ding op de piste…

Rob

Ik versta er geen bal van, maar respect voor het werk wat ze doen en de omstandigheden waarin ze dat moeten doen. Echt niet altijd makkelijk, maar oh zo goed dat ze er zijn!

In Frankrijk wordt het peloton van Chamonix altijd erg in de picture gezet, maar in Albertville, Briançon etc etc zijn even goede vakmensen actief.

Ik zou zelfs willen zeggen: Dit geldt voor alle Alpen landen, want ook daar staan dit soort teams klaar om onder barre omstandigheden hulp te bieden. En ik weet hoe het voelt als de pistedienst “Bergrettung, bitte kommen, brauche hubschrauber” door z’n porto roept voor iemand van je eigen groep en binnen 10min staat dat ding op de piste…

RCGrootveld op 2 dec 2014 23:06

Inderdaad! ging er mij meer om dat in Frankrijk Chamonix alleen in de picture staat!

Click. Click. Peace

Volgens mij gaan ze op Discovery een serie uitzenden over de PGHM. Deze zou eind november van start gaan, maar ik heb alleen nog niet kunnen vinden op welke dag.

When life gets too complicated.... SKI

Geweldig!! En dan te bedenken dat ze hun eigen leven riskeren (ze hebben ook meestal een gezin met kinderen) voor een stel idioten die eigenwijs dat ze zijn zonder gids en zonder enige voorbereiding de bergen intrekken.In Tirol alleen al sterven ongeveer 20 mensen per jaar. Elk jaar weer dus ook dit jaar!

Respect voor deze mensen, niet alleen in Chamonix maar in alle berggebieden de reddingen verzorgen. Benieuwd naar de serie op Discovery Channel, die wil ik wel zien!
Zo zat een kennis van mij op de laatste ochtend in Portes du Soleil te kijken naar een helikopter van de reddingsdienst, hij had nog nooit in een helikopter gevlogen. Bij de eerstvolgende afdaling van achter geramd door een Fransman met meer snelheid dan zijn techniek toe liet. Sleutelbeen gebroken en hij mocht met de helikopter terug naar beneden…

When life gets too complicated.... SKI

In Frankrijk wordt het wel uitgezonden iedere zondag volgens mij.

Om 21.37 uur

http://www.discoverychannel.fr/grilletv/?type=day&channe…

mooie beelden, hoop het zelf niet mee te maken om op die brancard te liggen

Respect voor deze mensen, niet alleen in Chamonix maar in alle berggebieden de reddingen verzorgen. Benieuwd naar de serie op Discovery Channel, die wil ik wel zien!
Zo zat een kennis van mij op de laatste ochtend in Portes du Soleil te kijken naar een helikopter van de reddingsdienst, hij had nog nooit in een helikopter gevlogen. Bij de eerstvolgende afdaling van achter geramd door een Fransman met meer snelheid dan zijn techniek toe liet. Sleutelbeen gebroken en hij mocht met de helikopter terug naar beneden…

Marijnt op 3 dec 2014 10:41

Ik snap je redenatie, maar ik heb een Nederlandse bergredder wel eens horen zeggen: wir sind retter, kein richter. - Wij zijn redders, geen rechters. Dat is een vaker gebruikte uitdrukking onder bergredders, google maar eens.

Het maakt voor hun geen verschil of je in de problemen komt door schuld of door pech.

to ski or not to ski, thats no question

Geweldig!! En dan te bedenken dat ze hun eigen leven riskeren (ze hebben ook meestal een gezin met kinderen) voor een stel idioten die eigenwijs dat ze zijn zonder gids en zonder enige voorbereiding de bergen intrekken.In Tirol alleen al sterven ongeveer 20 mensen per jaar. Elk jaar weer dus ook dit jaar!

Hooykaas op 3 dec 2014 09:27

Ik wou dus @Hooykaas qouten en niet @Marijnt

to ski or not to ski, thats no question

Ik heb twee jaar geleden in de Arlberg een reddingsactie met twee helicopters gezien waarbij één team vrijwel direct begon met reanimeren. Ik werd daar wel even heel erg stil van.

Wat me in de Arlberg overigens opvalt is dat de ‘brancard mantjes’ altijd, althans de keren dat ik het heb gezien, aan de kabel onder de helicopters hangen en niet in de helikopter geladen worden. Weet iemand de reden?

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Zimoski , Ja ik ben het met je eens.Al hoor ik wel eens geluiden dat ze de mensen 1000 euro boete willen laten betalen als ze toch door afgezet gebied gaan.(maar dat is wat anders).
Peter30 Goed opgemerkt van je! In Arlberg hangen ze aan kabels zo hoeven ze niet te landen dus sneller. Er zijn minstens 4 klinieken op 5 a 8 vliegminuten in de buurt die overuren draaien in het hoogseizoen.

Wat me in de Arlberg overigens opvalt is dat de ‘brancard mantjes’ altijd, althans de keren dat ik het heb gezien, aan de kabel onder de helicopters hangen en niet in de helikopter geladen worden. Weet iemand de reden?

Peter30 op 3 dec 2014 21:30

Daar kunnen meerdere redenen voor zijn.

Ten eerste is niet elke heli geschikt om een brancard te vervoeren, zoveel ruimte heb je niet in zo’n ding.
Ook de meeste Ned. trauma heli’s kunnen dat niet allemaal.

Om een arts/medic af te zetten, hoef je dat ding niet echt neer te zetten, dan “hooveren” ze een 10tal cm boven de grond en dan springen ze er gewoon uit. Om een brancard te laden (of aan de zijkant te bevestigen) moet je echt landen en dat kan niet altijd.

Daarbij ligt het er ook aan, wat ze met het slachtoffer gaan doen. Soms hoeven ze maar een klein stukje, bv naar een parkeerplaats voor de ambu. De brancard er gewoon even onder hangen is dan sneller.
Heli vlieguren worden per minuut gerekend, een start/landing meer of minder kan al snel een behoorlijk bedrag schelen.

Rob

Het heeft vaak ook te maken met de verdeling van het gewicht. De lucht is op de hoogtes waar ze vliegen veel ijler en kan de heli minder vermogen leveren (minder luchtweerstand). Als er iemand aan een kabel onder hangt is het gewicht centraler verdeeld waardoor het sturen van de heli minder risico’s met zich mee brengt.

When life gets too complicated.... SKI

Plaats een reactie