Skiles voor jonge kinderen, hele week of dagdeel?

Misschien een heel gekke topic maar aankomend jaar gaan wij met onze 2 kleinkinderen van 6 en 7 jr op skivakantie. Zij gaan voor het eerst skieën. Nu is mijn vraag; boek je voor een hele week ski-les of alleen voor ochtend of middag? En voor hoeveel dagen dan? Onze jochies hebben er heel veel zin in en zijn wat dingen gewend. (om het zo maar te noemen. Zitten op judo en zwemmen).

*bericht bewerkt door moderator op 09 dec 2014 23:16: Topic titel aangepast

Ik heb vroeger een hele week les gehad, we gingen toen met de klas ook lunchen. Zou een hele week les ook wel aanraden.

De eerste keer ging ik 6 dagen op les en de laatste dag ging ik met de hele groep waarmee ik op vakantie was. In het begin zal het niet allemaal leuk vinden want je begint met alle simpele dingen.

Dat ligt er maar net aan wat je kinderen aan kunnen. 6 hele dagen is in principe mogelijk, maar dan hou he niet erg veel tijd over om zelf met hun te skiën. Maar je kan ook bijvoorbeeld 4 ochtenden les nemen. Kortom, het hangt er vanaf hoeveel je zelf met je kinderen de piste op wil. Ik zou wel, als ik ochtenden zou doen, alle ochtenden doen, want hoe meer ze lessen hoe sneller ze het leren natuurlijk!

❄️

Dat hangt vd kleinkinderen en de moment af …

Ga bij de skischool na of er flexibele dingen mogelijk zijn, en dat zowel naar boven (meer skiles) als naar onder (bvb als één vd kinderen écht niet meer kan/wil).

Ga ook bij jezelf even na wat je wil bereiken … veredelde babysit, ski-(groot)ouders,… Als je wat meer bij de kleinkinderen wil zijn maar het niet erg vindt om zelf wat tijd op te offeren, tja, dan zijn (alle) halve dagen skiles een oplossingen. In de namiddag kan je dan nog altijd met je kleinkinderen de oefeningetjes overlopen en (véél) plezier beleven.

Voor die leeftijd zullen de lessen waarschijnlijk standaard een hele dag zijn. Meestal is er bij skischolen veel mogelijk en willen ze graag helpen met een plan verzinnen wat ook bij de kinderen past.
Qua leeftijd denk ik zeker dat ze een hele dag les aankunnen. Het gevaar van halve dagen lessen is dat als de rest van de groep hele dagen lest er een groot niveau verschil kan ontstaan.

Zelf ging ik altijd 6 dagen op les en da de 7e dag lekker met mijn ouders skien.
Ik zou ze zeker in het begin lekker veel op les doen zodat de basis er goed in slijt…

In het skigebied waar wij naar toe gaan krijgen de kinderen drie uur skiles per dag (en in de kinderwei 2 uur). Ik vind dat prima. Ik ga niet op wintersport om vervolgens mijn kinderen de hele dag niet meer te zien. Wij gaan nu zelf met zijn allen 's middags skiën en de kinderen (en wij) hebben 's morgens les.

Maar eerlijk is eerlijk. Dit is ook het enige skigebied dat wij kennen dus misschien is zo’n hele dag skiles wel geweldig en vinden ze het lunchen met andere kinderen samen wel ontzettend leuk. Maar ik weet zeker dat mijn (heel verlegen) kinderen dat helemaal niet leuk zouden vinden. Nu gaan ze 's morgens skiën. Daarna samen lunchen en 's middags skiën wij dan met zijn allen nog wat.

De eerste keer dat onze kinderen gingen skiën waren ze 10, 8, 7 en 3 jaar.

Als je op zomervakantie gaat stuur je je (klein)kinderen toch ook niet de hele dag op zwemles?

M.a.w. je gaat op vakantie. Logisch dat ze een keer moeten leren skiën, maar zoek daar dan een goeie mix in. Het is maar een mening hoor, maar ik zie vaker gezinnen die de kids dan de hele week naar een veredelde oppas sturen en zelf de hele dag op pad zijn. Leuke gezinsvakantie zo…

Ik heb vroeger halve dagen (week - ochtenden) les gehad, wat in Frankrijk overigens normaal is, en ging dan 's middags met mijn ouders mee skiën. Van horen zeggen is het in Oostenrijk normaal om hele dagen les te hebben. Overigens vond ik de lessen altijd super leuk, dus hele dagen had ik ook niet erg gevonden.

Ik heb een dochter van 4 en die zal over 2 weken voor het eerst op latten staan. Zij zal hoogst waarschijnlijk dan hele dagen doen, als je het pakket ziet begint het rond 9.30 tot 12uur dan is er lunch tot 13uur en dan terug tot 15.30 ongeveer. Het is ook niet zo dat ze de hele dag op de latten staan, want er zijn ook speel uren dat ze kunnen spelen.
Maar van het moment dat ze zelf blauwe pistes naar beneden komt zal ze maar halve dagen gaan en zullen wij in de middag met haar blauw pistes gaan doen.
Ik zelf stond als 4 jarige op de latten en wij deden maar halve dagen, maar alleen omdat waar wij gingen skien geen hele dagen lessen waren ( Falls creek Aus ).

Als je op zomervakantie gaat stuur je je (klein)kinderen toch ook niet de hele dag op zwemles?

M.a.w. je gaat op vakantie. Logisch dat ze een keer moeten leren skiën, maar zoek daar dan een goeie mix in. Het is maar een mening hoor, maar ik zie vaker gezinnen die de kids dan de hele week naar een veredelde oppas sturen en zelf de hele dag op pad zijn. Leuke gezinsvakantie zo…

Jay op 10 dec 2014 11:20

Zwemmen is iets heel anders dan skiën als je 2 volle dagen op les zit, ga je voor het eerst van de blauwe piste af en dam is het alleen nog maar pizzunt enso, je leert veel van lessen. Wij deden altijd inde ochtend les, dan lunchen met de ouders en dan weer in de middag les.

Mijn ervaring is dat kinderen die ook judo doen het erg snel leren en er erg veel plezier in hebben. Het hangt er ook een beetje vanaf van degene die ze les geeft en in wat voor klasje ze komen. Gewoon hele dag op les doen en ze misschien een middagje bij je houden om wat anders te doen, behalve als ze het écht heel erg leuk vinden natuurlijk.

Skiën. What else.

Kinderen van 6 en 7 moeten hele dagen op skiles. Veel skischolen accepteren niet eens halve dagen. De klas gaat verder in de middag en dan zou het zo maar kunnen dat je kids niet meer mee kunnen de volgende dag want de rest van de klas. Het is niet heel bevorderend voor de kids als ze een dag later een klas omlaag moeten

Mijn dochter is vanaf haar vijfde jaar voor het eerst mee gaan skiën in Fiss.
Na de eerste dag gaf ze zelf aan graag de rest van de week ook hele dagen te gaan, zo leuk hadden ze het met hun groepje. We hebben haar wel opgehaald voor de lunch, meer voor mama d’r sentiment!!!

Kortom; kijk hoe leuk je kinderen het zelf vinden en anticipeer hier op indien mogelijk.

Onze kinderen zijn geen fans van skiles maar zijn liever met ons samen…maar omdat ze toch moeten leren skiën moeten ze van ons in de ochtend op skiles. Dan samen lunchen en 's middags er samen op uit. De oudsten hebben er ondertussen al heel wat jaartjes les op zitten en hoeven dit jaar van ons niet meer ( 11 en 14 jaar) maar de jongsten (4 en 6) vanzelfsprekend nog wel.
Als ze nog niet de blauwe piste afkunnen gaan mijn man en ik ombeurten met de groteren skiën en met de kleintjes sleeën, wandelen of lekker in het appartement spelen. Eind van de middag verzamelen we weer met elkaar op het terras voor een lekker drankje en nog wat spelen in de sneeuw.
Naar mijn mening is het ook een gezinsvakantie en is het ook heel leuk om dan samen te zijn…
Dit jaar zullen we zo wie zo om de beurt gaan skiën aangezien ons jongste kindje dan nog net geen jaar is…ben benieuwd hoe zij de sneeuw zal vinden…
Overigens, 1 kind van ons zag een keer de peuteropvang en dat leek hem helemaal geweldig…is vervolgens 3 keer daar spelletjes wezen doen, konden we dus gewoon samen skiën als de rest op les was…hahaha…gewoon naar je kind kijken wat die wil en aankan…het moet wel leuk blijven…huilende kinderen droppen bij de skiklas heb ik nooit gekund…

@Deborah, het is handig om aan te geven naar welk land je gaat. In Frankijk zijn de meeste skischolen van de ESF. Je kunt afhankelijk van de week waarin je gaat kiezen tussen drie tijdstippen en meestal zijn de lessen 2-2,5 uur. De meeste kinderen gaan voor 1 keer les per dag, dus een dagdeel en geen hele dagen. Het leuke is dat je de les dan kunt afwisselen met het samen de berg op gaan.

Wij gaan in februari naar Frankrijk. Val Cenis/Termignon. Bedankt voor de tips.

Da’s een hele goede keuze, leuk skigebied. In Val Cenis heb je naast de ESF ook de ESI skischool. Elders op het forum staan positieve recencies over de ESI. Kleinere gropejes dan bij de ESF. M’n kinderen en ik hebben goede ervaringen met de ESF in Val Cenis. Verwacht alleen geen nederlandstalige leraren.

Een hele week is een must! En het moet een automatischme worden dat ze elk jaar naar les gaan.Dat vinden ze dan ook leuk en weten niet beter.Frankrijk is een probleem ze verstaan de leraar niet en er zijn misschien weinig nl kinderen in de klas om zich aan elkaar op te trekken.Oostenrijk is dan volgens mij vele malen beter.Het dorpje Fiss heeft al jaren de prijs voor de beste kinderskischool van Oostenrijk.

Onze kinderen hebben van jongs af aan altijd in Frankrijk gelest. Wij vinden het ideaal, 's morgens op les en 's middags met ons mee. Altijd alleen maar Franse leraren gehad. Je kan je kind daar ook op voorbereiden, goed kijken wat de leraar doet en dat dan nadoen. En na afloop van de les vroegen we altijd even wat ze hadden geleerd. Idd vaak weinig nl kinderen in de klasjes, hangt ook een beetje vanaf waar je naartoe gaat. Maar dat hebben onze kinderen nooit een bezwaar gevonden. Ze gaven alle Franse kinderen bijnamen en hadden dan de grootste lol.

Ik lees hier veel “kinderen MOETEN…” Van wie moeten ze dat?
Dat het anderes niet in het opleidingsplan van de school past? Onzin, andere school kiezen waar het wel per halve dag kan.
Dat het nodig is omdat kinderen het anders niet leuk vinden op les (ze zijn het dan zo gewend om hele dagen les te hebben)? Onzin, sterk afhankelijk van de les of ze het leuk vinden of niet.
En meer onzinnige argumenten…

Ik lees door de regels heen veel excuses om de skischool als een veredelde oppas te gebruiken, onder het mom van “daar leren ze het meest van”.

Ook speelt hier en daar de (onzinnige) discussie Frankrijk-Oostenrijk weer op…
@deborah
Kijk naar wat de kinderen aankunnen en zelf ook willen. Dan kun je altijd kiezen om ze hele of halve dagen op de les te doen. Wel zou ik voor een hele week gaan, met afsluitend de test/gasterennen, vinden de meeste kids leuk.
Ook de afweging of je zelf met ze wil skiën (ook al is dat een middagje op de babywei) of nog andere activiteiten met ze wilt ondernemen speelt natuurlijk een rol

Hessel ik ben het ook met jou eens.het is allemaal een gevoels kwestie. Elk kind is anders maar dit is hoe wij het doen en het bevalt tot nu toe goed maar dat kan elk jaar veranderen natuurlijk ( Het is vakantie)
Even wat anders ik ben 4× naar Frankrijk geweest voor de wintersport dan maar ik vind Oostenrijk veel gezelliger.
Maar dat is ook weer heel persoonlijk OK
Overgens was de skileraar niet te volgen qua taal dan en de franse kindjes houden het gauw voor gezien als een ander kindje geen frans spreekt (Ook niet echt motiverend)

Wij hebben dit jaar bewust voor een Nederlandse ‘enclave’ ( :-) ) gekozen, nl. Gerlos in Oostenrijk. Weten we zeker dat de kinderen (4 en 6 jaar) een Nederlands sprekende skileraar krijgen en zeer waarschijnlijk met andere Nederlandse kinderen in de skiklas zitten zodat ze ook wat aanspraak hebben. In Franse skigebieden is dat over het algemeen vrij lastig en onzeker heb ik ervaren.

Voor de oudste, omdat die het graag wil en het al gewend is, een gehele dag skiles geboekt incl. lunch met de klas. En voor de jongste wel een hele dag opvang, maar alleen 's morgens ski les met aansluitend een lunch en vervolgens ‘vrijspelen’ op de kinderopvang. Echter we hebben de mogeljkheid als onze jongste de skiles erg leuk vindt dit aan te passen naar ook ski les in de middag.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

@Hooykaas Inderdaad het is een gevoelskwestie.
Het een is niet per se beter dan het ander, maar het valt me gewoon op (in dit topic en ook andere) dat veel mensen hun visie als enige waarheid beschouwen en dat dan ook zo schrijven. Daar doe ik overigens zelf ook (wel eens) aan mee…

Wat betreft taal: Zowel in Frankrijk als in Oostenrijk heb je horken zonder inlevingsvermogen in kinderen…En dat werkt in geen van beide landen motiverend. Qua aansluiting bij andere kids is het inderdaad wel leuk als jouw kind niet de enige Nederlander is…
Persoonlijk denk ik dat de taal niet zoveel uitmaakt als de skileraar op andere wijze toch de les leuk weet te maken voor de kids. De meeste kinderen leren (zeker op die leeftijd) toch het meest van zien en nadoen.

Ja Chonn dat is toch veel prettiger voor ze.
Ze hebben veel meer plezier en leren daardoor ook veel meer en willen het jaar daarop ook weer graag.

Verdorie Hessel ik ben het weer met je eens! Ook in Oostenrijk heb je horken zonder inlevingsvermogen zoals je zegt en hoe .Ik hoop alleen dat ze na een paar jaar een andere baan moeten zoeken omdat ze te veel klachten bij de skischool krijgen.

Bedankt iedereen voor het meedenken. Wij als opa en oma-zijnde gaan ons hart volgen in die week. En het belangrijkste voor ons is dat wij gaan genieten van en met onze 2 kleinjochies in de sneeuw.

He oma en opa !!! Je ziet er nog jong uit op de foto van je profiel.

Onze meid is nu 5.
Toen ze 3.5 was is ze eerst op cursus geweest in Zoetermeer van 4 x een uur op woensdag. En toen 2 weken later op wintersport.
Daar is ze in de klas geweest voor de mini’s. Gewenning aan ski’s… lopen… kleine stukjes glijden… oefenen met het liftje…
Zelf kan ik ook best skiën en ook achteruit en met haar tussen mijn benen alle soorten pistes af op het gemak…
We zijn dan ook de laatste dag boven geweest en daar heeft ze op blauw en alle bospaadjes zelf geskied.
vorig jaar was naar Oostenrijk door een enkelbreuk bij mijn man helaas niet mogelijk.
Ook weer op cursus in zoetermeer, ging super goed.
Mooie bochten, ook lange piste, goed remmen. Alleen in en uit de lift.
waarschijnlijk nu weer eerst cursus voordat we gaan…
en dan daar kijken we wat zij wil, voor haar is het tenslotte ook vakantie.
Wel minimaal 3 dag delen. Maar se vind het super leuk dus geen probleem.

Plaats een reactie