A3 of A61 naar Oostenrijk

Wat is momenteel de beste route richting Ulm en dan verder? Normaal nemen we altijd de A61 om het Ruhrgebied te vermijden maar de A61 is de laatste tijd een grote bouwplaats en dito snelheidsbeperkingen.
De A3 is breder maar gaat door een drukker gebied. Aansluiting bij Oberhausen is klaar, dus dit lijkt sneller en beter.
We rijden weg vanuit Noord-Holland rond 02.00 uur, via Oberhausen en Ruhrgebied dus rond 04.30/05.30 uur. Geen drukte vermoed ik.

Is de A3 op dit moment beter dan de A61 of heeft de A3 ook veel wegwerkzaamheden?

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 27 aug 2020 15:29

Piste riderrrrr

kijk eens op

http://www.verkehrsinfo.de/

grtjs erik

Je gaat zaterdag ochtend rijden? A3 is breeder maar gaat niet alleen via een drukker gebied, ik denk dat ook 80% van alle navigatie systemen iedereen via de A3 stuurt. Ik heb de laatste Jaren via de A61 gereden, voor mijn gevoel rustiger ook al is het 2 baans.

Naar Ulm rijd ik als volgt; A61 tot Heidelberg, A6 tot Feuchtwangen en dan de A7 naar Ulm. In mijn ogen is de A8 vanaf Karlsruhe altijd een drama. Nou zijn ze daar de laatste Jaren ook nog eens druk bezig.

Member of global cooling initiative

gewoon de A61 nemen. Die is op dat tijdstip prima te doen verwacht ik, ook met die paar stukjes werkzaamheden. In Duitsland gaat het zowieso vlotter bij werkzaamheden.

Uiteindelijk blijft het gokken en je moet mazzel hebben dat er geen/weinig ongelukken gebeuren.
Goede reis en vakantie!

Het meest besproken onderwerp op dit forum als het op de route naar Oostenrijk aankomt denk ik.
Persoonlijk vind ik de A3 beter, hou toch net iets meer van 3 vakken ipv 2.
Die vind je op de route A3 net iets meer dan via de A61.
Alles hangt ook wel wat af van het tijdstip dat je vertrekt en je moet sowieso de spitsuren rond Keulen en Frankfurt proberen te vermijden.
En voorbij Frankfurt Am Main nemen we zelfs de route richting Wurzburg en daar nemen we de A7 naar Ulm.
Dan rij je wel wat om (+/- 40km) maar langs hier meestal minder verkeer en dan haal je dat zo weer in…
Dit gebied en deze streek is minder dicht bevolkt en heeft een pak minder industrie.
Bijgevolg minder op- en aftritten.
Vaste stopplaats is dan Ellwangen (voor de liefhebbers: http://www.maxi-autohof.de/)
http://www.deutschlandvonoben.de/includes/watermark.php?bild…

A3 nemen. Net terug uit Oostenrijk. Op A7 moet je 30 km van de snelweg af. Terug dan ook via Nürnberg gereden.

A3 nemen. Net terug uit Oostenrijk. Op A7 moet je 30 km van de snelweg af. Terug dan ook via Nürnberg gereden.

Roger123456 op 18 dec 2014 23:10

Kun je daar iets specifieker over zijn? Overdag, 's nachts? Afgesloten?

Wij nemen vaak ook vanaf Arnhem maar ook op de weg terug de “Kassel-route” A44 --> A7 --> A73 (of de A70 via Bamberg naar de A73 bij Nuernberg) --> A3 --> A9 Muenchen, rijdt vaak beter door, zeker als je van stevig doorrijden houdt.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

@Patrick71: wil je vanaf Ulm over de A7 naar de Fernpas?
Wij nemen, vanuit het westen van het land, de laatste jaren de A61 en kiezen dan voor de 6 (Heilbronn) of de 8 (Stuttgart) om op de 7 te komen (net als @Jos. hierboven). Bij sneeuwval blijf je op de 6 net wat lager. Alleen de 7 tot aan Ulm is een kwalitatief mindere weg. De A61 is inderdaad een wat rustigere weg.
Maar vaak beslist de TomTom-verkeersinfo voor ons. Al meerdere keren gehad dat er files op een van de routes stonden en we gelukkig tijdig gewaarschuwd werden en er een alternatief werd geboden.

Aftellen maar!

Vanaf Ulm rijden we naar Memmingen en dan richting Bregenz. Bestemming is Lech en dat kan niet via Reutte en Warth. @Roger123456: waar is de A7 dan afgesloten zodat he 30km van de snelweg af moet?

Piste riderrrrr

@Patrick71: Hoe laat en op welke dag wil je vertrekken en weer aankomen? Dat maakt nl. nogal een verschil in de keuze voor de route tussen de A3 of de A61. Normaliter zal vanuit Noord-Holland de A3 een stuk sneller zijn en wat comfortabeler rijden. Echter is het Ruhrgebiet en Köln een enorme fileput, waar de A3 altijd ook last van heeft. Je kan er zomaar 30 - 90 minuten in de file staan. Mocht je in de spits of bij vakantiedrukte naar het zuiden (of noorden) willen, dan kan je beter de A61 nemen.

Wij nemen vaak ook vanaf Arnhem maar ook op de weg terug de “Kassel-route” A44 --> A7 --> A73 (of de A70 via Bamberg naar de A73 bij Nuernberg) --> A3 --> A9 Muenchen, rijdt vaak beter door, zeker als je van stevig doorrijden houdt.

Chonn op 19 dec 2014 08:28

De A73 is een lang stuk ten noorden van Nürnberg op 100 en deels 80 km/u gelimiteerd. Als het op de A3 rustig is heeft die route via Schweinfurt en Bamberg geen zin. Verder kan je bij slecht en/of glad weer het doorrijden vanaf Kassel compleet vergeten. De A7 door de “Kasseler Berge” is daarvoor te steil en te bochtig. Als er met sneeuw dan nog vrachtwagens gaan stranden wordt het al helemaal een feest. Om bij elk weertype toch een beetje op te kunnen schieten is de A3 of A61 toch een beter alternatief. Kassel is leuk voor roadgeeks en nuttig voor de mensen uit het noordoosten van Nederland, maar de rest kan beter zich met de A3 of A61 vermaken en een eventuele file op de koop toenemen.

@Frans: vertrek rond 02.00 uur. Dus in Ruhrgebied rond 05.00 uur.

Piste riderrrrr

Mijn voorkeur gaat altijd voor de 61. Fijne weg!

don't eat the yellow snow

@Patrick71: Ah ok, daar had ik waarschijnlijk overheen gelezen. ;) En op welke dag? Normaliter zou het dan inderdaad geen problemen moeten geven rond het Ruhrgebiet en Köln.

waar is de A7 dan afgesloten zodat he 30km van de snelweg af moet?

Patrick71 op 19 dec 2014 09:41

Nergens. Waarschijnlijk is er bij @Roger123456 een ongeluk gebeurd of wegens wegwerkzaamheden een tijdelijke nachtafsluiting geweest.

[quote]@Patrick71: Ah ok, daar had ik waarschijnlijk overheen gelezen. ;) En op welke dag? Normaliter zou het dan inderdaad geen problemen moeten geven rond het Ruhrgebiet en Köln.

Zaterdagochtend, weekend dus.

Piste riderrrrr

@Patrick71: Duidelijk, dan is er geen twijfel over mogelijk: De A3 is letterlijk the way to go! Eventueel rond Frankfurt am Main rekening houden met mensen die vandaaruit ook richting het zuiden vertrekken, maar daar verwacht ik geen echte problemen. Wanneer wil je overigens terugrijden?

@Patrick71: Duidelijk, dan is er geen twijfel over mogelijk: De A3 is letterlijk the way to go! Eventueel rond Frankfurt am Main rekening houden met mensen die vandaaruit ook richting het zuiden vertrekken, maar daar verwacht ik geen echte problemen. Wanneer wil je overigens terugrijden?

Frans op 19 dec 2014 10:25

Ook op een zaterdag. Plan is om dan rond 06.00 uur in de auto te stappen vanuit Lech.

Piste riderrrrr

@Patrick71: OK, een zaterdagmiddag kan rond Köln wel eens wat druk zijn, maar in aankomende kerstvakantietijd zal dat wel meevallen. Ik zou ook dan gewoon de A3 weer nemen. ;)

Gister A61 gereden, weinig werkzaamheden gehad die echt hinderlijk waren. Geen files, echt super snel gereden. En het is misschien tweebaans maar het feit dat het veel rustiger is dan de A3 heeft ons 2 jaar geleden doen besluiten altijd de A61 te pakken

A3 vandaag gereden. Aantal kleine baustelle verder goed te berijden.

May the ski force be with you !!

Wij reden wel naar Königsleiten, dus dan is Nürnberg niet zo heel ver om, normaal ook a7 als we naar St. Anton gaan. Werd gek van dat gepruts van de snelweg af midden in de nacht. Km of 30 voordat we bij Ulm waren ??.. Liever 40 km om en lekker knallen. Succes!

Iemand een idee hoe het staat met de werken op de a8 Karlsruhe - Stuttgart - Ulm. Als ik zo op google maps kijk dan lijkt de vertraging daar tegenwoordig goed mee te vallen en wordt er nog maar op één plek gewerkt.

Ik rij op de Duitse snelwegen (NL-CZ of NL-AT) al 15 jaar lang, op verschillende tijdstippen, maanden, weersomstandigheden. Vrijwel altijd heb ik A3 als ‘makkelijker’ ervaren (want geen afslagen) maar A61 is sneller. Succes!

Haus Gassner in Niedernsill

Mijn voorkeur gaat altijd voor de 61. Fijne weg!

pdvd op 19 dec 2014 10:03

Er is op de A61 wel zo goed als nergens “Freie Fahrt”, dus voor wie graag een beetje vlot doorrijdt een frusterende autobahn…

Mijn voorkeur gaat altijd voor de 61. Fijne weg!

pdvd op 19 dec 2014 10:03

Er is op de A61 wel zo goed als nergens “Freie Fahrt”, dus voor wie graag een beetje vlot doorrijdt een frusterende autobahn…

Skiwi op 19 dec 2015 11:08

Hangt van het moment af. Ik kan er meestal heel goed doorrijden.

Vandaag was de A8 goed te doen! We hadden 10 minuutjes vertraging bij Ulm, maar konden verder overal prima doorrijden. Wel een hoop weg werkzaamheden onderweg op de A3, maar gelukkig was het daar niet zo druk.

De A61 vandaag gereden en afgelopen zomer. Lijkt wel of alle Baustellen weg zijn. Geen vertraging opgelopen.

ik rij de laatste 2 jaar 7 tot 8 x per jaar richting salzburg… en mijn ervaring is dat de route A61-A5-A8 het beste loopt, ik heb altijd de verkeersinfo aanstaan en steeds hoor ik vertraging op de A3-A9…
doe er je voordeel mee…

sneeuw valt wanneer het moet vallen.... en dat is als ik er bijna ben :-)

Vorige week gereden.
Heenweg via A3/A5/A8. Op de A8 lange baustelle voor Ulm, en veel files aan de overkant gezien.
Dus terug via A7 door tot Würzburg en dan A3. Veel kleine baustellen op de A3 en drukte in het Ruhrgebied.

Voorjaarsvakantie waarschijnlijk via A61, A6 (Heilbronn), A7 naar Ulm. Ca. 35 km omrijden, maar je mijdt Karlsruhe en Stuttgart.

Heb de afgelopen week heerlijk gereden vanuit het westen van het land richting Venlo dan A61 relax afrijden tot A6 / A5 / A8 via Ulm naar Ischgl. Vond het zelf bijzonder soepel en snel gaan. Succes iig! Google maps was mijn navigator overigens.

Ik denk dat ik dit keer a.s. zondag inderdaad ook eens de A73, A61, A5, A8 en A7 naar de Fernpass neem.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Plaats een reactie