A3 of A61 naar Oostenrijk

Feitelijk is er naast de A3 (Rechtsrheinische Autobahn, aangelegd in de jaren '30), de A61 (Linksrheinische Autobahn, grotendeels aangelegd in de jaren '60 en '70) nog een derde optie om van Nederland richting Zuid-Duitsland te geraken, de A45 Dortmund - Giessen - Aschaffenburg (Sauerland Autobahn). Afgelopen woensdagochtend op weg van Arnhem naar naar Kaprun weer eens de A45 gepakt. Hoewel de weg vrij rustig was, wemelt het van de kilometerslange Baustellen op de dalbruggen. Deze worden massaal opgeknapt / vervangen, waardoor het een vrij vervelende route is met 60 km/h en versmalde rijstroken. Voorlopig niet meer over de A45…

Als Belg (of zelfs als bv Zeelander) vind ik de route langs Luik, Spa, Bitburg, Trier en Kaiserslautern het leukste om te doen tot aan Mannheim. Het stuk tussen Keulen en Mannheim via de A61 vind ik niet echt aangenaam rijden, nogal druk en passeert veel grote steden of dichtbevolkte gebieden met meer op- en afritten, waardoor de snelheid er meestal beperkt is.

De route langs Kaiserslautern en Trier slingert wat meer en is grotendeels 2 vaks (en zelfs een klein stukje nationale route), maar is een pak rustiger en een groter stuk ongelimiteerd. Je hebt wel een iets langer stuk in België, maar is ook een stuk rustiger dan via Aken België binnen te rijden.

*bericht bewerkt door Denis op 27 jan 2020 12:38

Als Belg (of zelfs als bv Zeelander) vind ik de route langs Luik, Spa, Bitburg, Trier en Kaiserslautern het leukste om te doen tot aan Mannheim. Het stuk tussen Keulen en Mannheim via de A61 vind ik niet echt aangenaam rijden, nogal druk en passeert veel grote steden of dichtbevolkte gebieden met meer op- en afritten, waardoor de snelheid er meestal beperkt is.

De route langs Kaiserslautern en Trier slingert wat meer en is grotendeels 2 vaks (en zelfs een klein stukje nationale route), maar is een pak rustiger en een groter stuk ongelimiteerd. Je hebt wel een iets langer stuk in België, maar is ook een stuk rustiger dan via Aken België binnen te rijden.

Denis op 27 jan 2020 12:36

Die route ook een paar keer gereden. Leuke route en de drukke periodes zelfs vrij rustig.

May the ski force be with you !!

Als Belg (of zelfs als bv Zeelander) vind ik de route langs Luik, Spa, Bitburg, Trier en Kaiserslautern het leukste om te doen tot aan Mannheim. Het stuk tussen Keulen en Mannheim via de A61 vind ik niet echt aangenaam rijden, nogal druk en passeert veel grote steden of dichtbevolkte gebieden met meer op- en afritten, waardoor de snelheid er meestal beperkt is.

De route langs Kaiserslautern en Trier slingert wat meer en is grotendeels 2 vaks (en zelfs een klein stukje nationale route), maar is een pak rustiger en een groter stuk ongelimiteerd. Je hebt wel een iets langer stuk in België, maar is ook een stuk rustiger dan via Aken België binnen te rijden.

Denis op 27 jan 2020 12:36

Die route ook een paar keer gereden. Leuke route en de drukke periodes zelfs vrij rustig.

CJAHulskamp op 27 jan 2020 12:59

is idd tot aan Mannheim een heel stuk rustiger dan de A61, zelfs op een zaterdag.

De A61 bevalt mij 's nachts prima, maar is met twee rijstroken wel wat kwetsbaarder. Ik heb me vorig jaar kapot geërgerd aan de A3 met de vele Baustellen, maar als ik het hier moet geloven zijn de meeste daarvan opgeruimd inmiddels. Misschien dat ik het dit jaar weer eens overweeg.

Edit: als ik Maps zo zie, zie ik via de A3 tien keer werkzaamheden staan en via de A61 6x.

*bericht bewerkt door Mike123 op 27 jan 2020 14:45

^^dit ja, heel irritant…gaan jullie er links of rechts langs?🙈

elisabeth101 op 25 jan 2020 22:24

Links er voorbij en dan voor hem langs twee banen opschuiven naar rechts. Meestal hebben ze het dan door en gaan ze ook naar rechts. Je moet ze ook een beetje opvoeden hè.

sterko op 26 jan 2020 00:00

Puh, eerst tegen de achterbumper kleven en wat claxoneren en vooral flikkeren met de grootlichten, dan er volle bak voorbij en er vlak voor gaan hangen en de boel dichtsmijten, vol op die remmen!!
Da’s pas opvoeden, het zal ze leren die ergerlijke zondagsrijders! 😁
/johnnymode off 😜

bartvwg op 26 jan 2020 11:17

Nou heet ik toevallig Johnny, maar dit gaat mij toch net iets te ver ;)

Annoying skiers since 2003

als ik Maps zo zie, zie ik via de A3 tien keer werkzaamheden staan en via de A61 6x.

Mike123 op 27 jan 2020 14:44

Is dat tot Würzburg of tot Nurnberg?
Ik heb ze niet geteld, maar ik vond het twee weken geleden tot Würzburg erg meevallen. Het waren ook maar korte stukjes. Van Würzburg tot Nurnberg kan ik niets over zeggen, want dat stuk ben ik al een paar jaar niet meer geweest.

Annoying skiers since 2003

Gewoon bij wegrijden waze aanzetten voor de snelste route.

Op het adac kaartje staan overigens wel veel baustellen op de a3…

null

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Iemand enig idee hoe je de Adac app in België kan installeren?

Vandaag nog de A3 gedaan. Was vlot te rijden met weinig Baustellen.

Zaterdag as. vertrek in rond 2.30 snachts naar Flachau vanuit Utrecht. Twijfel of het de 3 - > 9 - > 99 - > 8 - > A10 wordt of via de 61/8 naar München toe.
Tips iemand?

Zaterdag as. vertrek in rond 2.30 snachts naar Flachau vanuit Utrecht. Twijfel of het de 3 - > 9 - > 99 - > 8 - > A10 wordt of via de 61/8 naar München toe.
Tips iemand?

WesselK op 2 feb 2020 23:21

2.30 uur? Nou gewoon lekker over de 3 en door.
fijne vakantie

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

Tot nu toe heeft de route Frankfurt-> Wurzburg->Ulm toch mijn voorkeur. Lekker rustig rijden ‘s avonds of op zondag met weinig verkeer, bochten of baustellen.

Gisteren de A3 genomen op de terugrit overdag en dat viel toch wat tegen door de drukte en baustellen. Ook de afwisseling tussen verschillende snelheidszones vraagt de nodige aandacht. Niet zo relaxed vond ik.

Zaterdag morgen 7.00 uur uit het Zillertall vertrokken binnendoor via de Achensee de A8 op naar Stuttgart vervolgens via omleiding i.v.m ongeval A65 toen de A61 op.Ondanks de vele regen in 10 uurtjes thuis.

Zelfde ongeveer als ruudsan hier. Zaterdag om 8:15 vertrokken uit Ellmau en via de 8 en 61 teruggereden naar Eindhoven en voor 5 uur 's middags aangekomen in Eindhoven. Het ergste oponthoud kwam door onnodig linksrijders op een 2 baans weg. Vaak Nederlanders die met 130 de boel blokkeerden en wat korte files door te dicht op elkaar rijdende remmende mensen. Eind februari eens zien hoe de A3 er bij ligt.

*bericht bewerkt door ThomJ op 03 feb 2020 14:37

Zaterdag om 645 vertrokken uit Leogang en de 3 gereden maar ik vond het toch erg druk overdag. Het aantal grote en lange baustellen is dan wel minder als voorgaande jaren maar ze blijven maar bezig en ik vind het toch nog een hoop kortere baustellen. Al met al konden we wel redelijk goed doorrijden en in ongeveer 12 uur gereden. Wat ik acceptabel vind met een kind van 4 achterin.

🏂

Heb je ook bronnen die dit onderbouwen?

sterko op 24 jan 2020 22:36

Eurostat misschien een suggestie?

Duitsland: ca 45% meer doden dan NL, per voertuigkilometer …

Voor de rest:
De elementaire wetten van moeder natuur … maar die worden door sommige notoire hardrijders als ‘fakenews’ bestempeld

Rob

Dat is ook nog wat, in heel Duitsland trouwens dat ze maar op de middelste baan blijven rijden terwijl de rechter rijstrook gewoon vrij is, zo irritant ;)

Elly3 op 25 jan 2020 21:32

Iets waar Duitsers in NL ook nog wel eens last van hebben.
En dan zeggen ze NL: Nur Links :-)

Rob

Het meest bijzondere vind ik altijd dat bijna alle Duitsers hier systematisch 20 tot 30km langzamer rijden dan de toegstane maximum snelheid.

Born to Ride

Het meest bijzondere vind ik altijd dat bijna alle Duitsers hier systematisch 20 tot 30km langzamer rijden dan de toegstane maximum snelheid.

Matthias123 op 4 feb 2020 09:43

Ze zijn op vakantie hé 😉.

De Duitse rijdiscipline is helaas ook niet meer wat het geweest is op de eigen Autobahn, maar in de bebouwde kom in Zeeuwse vakantiedorpen zijn het nog steevast (iets te) keurige chauffeurs.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Het meest bijzondere vind ik altijd dat bijna alle Duitsers hier systematisch 20 tot 30km langzamer rijden dan de toegstane maximum snelheid.

Matthias123 op 4 feb 2020 09:43

Ze zijn op vakantie hé 😉.

De Duitse rijdiscipline is helaas ook niet meer wat het geweest is op de eigen Autobahn, maar in de bebouwde kom in Zeeuwse vakantiedorpen zijn het nog steevast (iets te) keurige chauffeurs.

Shane op 4 feb 2020 09:46

Helaas niet alleen in de bebouwde kom. Ook op alle doorgaande wegen, die hier vaak 60, 80 of 100 zijn rijden ze gewoon systematisch zo enorm langzaam.

Born to Ride

Lijkt af en toe wel of het biologisch onmogelijk is voor een Duitser om op een 3-baans weg op de rechter rijstrook te rijden. En met 100-110 een vrachtwagen inhalen is vaak toch ook geen probleem.
Dat NL 'nur links' hoor ik weleens, maar dan kunnen ze beter eens naar hun eigen rijgedrag kijken.

Rij zelf altijd via Venlo en de A61. Grootste deel max. 130, en veel harder rij ik toch zelden (en kan het door de drukte toch niet).

*bericht bewerkt door 4frank2 op 04 feb 2020 09:52

Het meest bijzondere vind ik altijd dat bijna alle Duitsers hier systematisch 20 tot 30km langzamer rijden dan de toegstane maximum snelheid.

Matthias123 op 4 feb 2020 09:43

Niet alleen ‘hier’…
Afgelopen trip naar/van Dolomiten viel het me op dat zelfs op ongelimiteerde wegen het gros niet harder rijdt dan 120-130

Rob

Heb je ook bronnen die dit onderbouwen?

sterko op 24 jan 2020 22:36

Eurostat misschien een suggestie?

Duitsland: ca 45% meer doden dan NL, per voertuigkilometer …

RCGrootveld op 4 feb 2020 09:16

Vind je echt dat het noemen van de naam van een organisatie voldoende is als bronvermelding?
Heb je ook een link naar de pagina('s) waar die 45% van jou op gebaseerd is? Of roep je maar wat in de hoop dat iedereen je op je woord geloofd?

Ik heb namelijk op de vorige pagina al een link geplaatst naar onderzoeken die een totaal ander beeld laten zien. Ik zal hem hier volledigheidshalve nog een keer plaatsen:
https://www.itf-oecd.org/road-safety-annual-report-2018… Op deze pagina kun je van veel landen een rapport aanklikken met diverse statistieken.
Duitsland: https://www.itf-oecd.org/sites/default/files/germany-road-sa…
Nederland: https://www.itf-oecd.org/sites/default/files/netherlands-roa…
In Duitsland vielen er 4,3 dodelijke slachtoffers per miljard gereden kilometers t.o.v. 4,7 in Nederland. Het verschil is niet groot, maar in Duitsland is het dus minder.

Een ander interessant feitje uit het rapport over Duitsland, is dat slechts 13% van de dodelijke ongelukken plaatsvindt op de snelweg. Binnen de bebouwde kom (30%) en op provinciale wegen (57%) is het dus veel gevaarlijker. Misschien moeten ze eerst eens gaan kijken wat daar de oorzaken van zijn en dat oplossen.

Annoying skiers since 2003

Ik geef toe dat de getallen die ik in m’n hoofd had al van een aantal jaren geleden zijn.
Er is dus duidelijk sprake van verbetering, iets wat ook mijn perceptie van het wegverkeer is (er wordt rustiger gereden)
Het lijkt er dus op dat de toenemende (al dan niet tijdelijke) snelheidsbeperkingen bij onze oosterburen vruchten af gaan werpen.
Prov wegen verbaast me niets, daar mag je 100, zelfs op weggetjes waar 60 al te hard is.

Rob

Wij rijden vrijdagnacht vanuit regio Antwerpen naar Bad Kleinkirchheim. Iemand voorkeur voor A61 of A3?

Hangt ook van je snelheid af. Op de 3 kun je als het rustig is harder dan op de 61. Wil je onderweg nog goedkoop tanken in Luxemburg of zijn alleen Hollanders zo gierig?

Nee, tanken in Luxemburg doen wij nooit. Gewoon eenmalig ergens halfweg Duitsland.
Het zal de A61 worden en op het gemak tegen 130 met vrouw en kind. :)

Deze week de A3 vanaf Venlo uitgereden naar de grens bij Linz en terug weer vanaf Nürnberg. Het viel me erg tegen hoe goed je op de A3 kon doorrijden. Veel stukken waar het telkens van snelheid wisselde. Dan weer unbegrenzt, dan weer 120 of 100. En dat zonder wezenlijk verschil in drukte. Ik blijf met die snelheidswisselingen en de vele baustellen die er nu op de A3 zijn toch echt meer fan van de A61.

*bericht bewerkt door ThomJ op 03 mrt 2020 06:47

Ik rij meestal vanuit west-Vlaanderen : Doornik, Bergen (Mons), Namen (Namur), Lux via Bettembourg en Schengen naar Merzig (A13 / A8), A8 volgen tot Pirmassens, daar over op de B10 (die meer en meer snelwegallures krijgt), In Landau op de A65 tot Karlsruhe, en vervolgens A5 / A8 tot Ulm.
Als Waze echter een uur winst geeft via een andere route, dan pas ik graag aan.

Plaats een reactie