A3 of A61 naar Oostenrijk

Het is weer bijna zo ver 🥳 , en dus mogen we ons weer gaan buigen over de route .( in plaats van corona regels 😫) wie wil zijn actuele voorkeur delen wat betreft de route/ wegwerkzaamheden/ snelheden. (Tol is niet interessant). Alvast bedankt dit hoort bij de voorpret🤪

Kassel, Fulda. Bamberg; hands down.

Maar dat geldt niet voor iedereen in Nederland denk ik :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Dank je wel, 👍 wij komen uit Amersfoort , dus waarschijnlijk de 3 of 61, fernpass, a12 ,a13 ,brennerpass, a22, gardena.

*bericht bewerkt door Martijn.d op 08 jan 2022 10:13

Ik heb aardig wat ervaring opgedaan op de routes A61/A8 en A3/A9 van/naar München afgelopen jaren.

Huidige situatie: A61/A8 heeft beduidend minder Baustellen dan A3/A9 en is bij normaal verkeer iets sneller.

Het belangrijkste knelpunt op de route A61/A8 is bij Pforzheim (bij Karlsruhe). Hier is nog een grote Baustelle waar het erg druk kan zijn en bij Mühlhausen kan het ook vaak wat langzaam rijden. De algemene situatie tussen Stuttgart en Karlsruhe is de afgelopen maanden wel wat verbeterd omdat een deel van de verbredingswerkzaamheden afgerond is, maar ik denk dat je op drukke momenten nog steeds wel een uur vertraging kunt verwachten door het stukje dat nog (een paar jaar…) een Baustelle is.

A61/A8 heeft duidelijk betere kwaliteit asfalt dan de A3/A9. De A61 is vrijwel overal begrensd op 130km/h (totdat je op de A8 voorbij Stuttgart bent). A3 heeft meer stukken zonder snelheidslimiet maar in mijn ervaring is het hier meestal te druk om echt veel harder te rijden, terwijl juist het stuk Stuttgart - München op de A8 vaak, ook op drukke momenten, een prima racebaan is.

Advies: rij over de A61/A8, als je een file bij Karlsruhe/Pforzheim aan ziet komen kun je overwegen over Heilbronn (A6/A81) dat stuk te mijden.

Duidelijk uitleg, dank u wel

Spijt dat ik afgelopen week de A3 heb gepakt in plaats van de A61. De kwaliteit van het wegdek op de A61 vind ik persoonlijk aanmerkelijk beter. Volgende keer weer lekker de A61.

Gisteren A61 gereden, het was lekker rustig en wat een fijne route is dat ten opzichte van de vaak drukkere A3.

Vandaag de A8/A61 naar NL gereden. Vorige week vrijdag (31-12) via de A3 ri München.

A3 redelijk wat Baustellen tussen Wurzburg en Neurenberg. Ondanks dat het vrij rustig was schoot het toch niet lekker op.

Vandaag de A8 en A61 gepakt. Weinig drukte maar vanwege het slechte weer toch wat vertraging. Tussen Ulm en Stuttgart redelijk wat sneeuw. Op de A61 was het vooral in zuidelijke richting een redelijke chaos agv de sneeuwval en aangevroren sneeuw/ijs op het asfalt. In noordelijke richting bleef het gelukkig rijden maar een half uur vóór ons ook wat ongelukken agv de sneeuw. Dus ook niet doorrijden en 100km/u op de matrix borden.

Maw, ik ben van mening dat ze elkaar niet veel ontlopen en ik probeer de factor weer vs de hoogte van het gebied wat zwaarder te laten wegen. Dat gezegd hebbende, op 31-12 heb ik er niet naar gekeken omdat het strak blauw was en 10+ graden. Vandaag was ik er een beetje door verrast dat het zo slecht zou worden. Eind goed, al goed. Wij zijn veilig thuis na een mooie week.

Met de carnaval iets beter mijn huiswerk doen voor de routekeuze…

Dank je . Weersinvloeden spelen natuurlijk ook een grote rol .

Vandaag teruggekomen vanuit Ladis.
Eerste stuk via Fernpass. Met name aan Duitse grens flink sneeuwval en daardoor vertraging.
Daarna bij Ulm (wederom) gekozen voor A7>A6>A61.
Rijdt toch een stuk fijner dan A8>A5.
Met name op A61 slecht weer gehad, maar niet veel file. In 10u aan grens in Venlo

Ja, weer speelt natuurlijk een grote rol!
Gisteren was er op de A61 en ook de A8 tot voorbij Stuttgart niet zoveel aan de hand. Daarna tot Augsburg sneeuw / natte sneeuw.

Vandaag naar Dienten verder gereden en Dienten zonder sneeuwkettingen kunnen bereiken.

O ja, ik rijd elektrisch en het aantal laadpalen op de route is snel aan het toenemen. Overal meer dan voldoende laadplekken en ruim voldoende snelle laders.

Wij kiezen steeds voor de route over de A61/A8. Na ongeveer één uur bereiken we het dreieck Jackerath en op ruim twee uur bevinden we ons in Koblenz. Het gedeelte nadien is weliswaar beperkt tot 130 kilometer per uur (dynamische verkeersborden, maar deze worden nooit uitgeschakeld), maar op dit gedeelte worden nauwelijks snelheidscontroles uitgevoerd, tenzij in de baustellen. Bijzonder opvallend dat Nederlandse en Belgische chauffeurs zich zelden aan de snelheidsbeperkingen in de wegwerkzaamheden houden, maar vervolgens wel keurig de 130 respecteren.

Het meest storende zijn de voornamelijk gele nummerplaten die zich ongeacht het verkeer op de linkerrijstrook enkel richten op de zich voor hen bevindende voertuigen en te onpas invoegen op de linkerrijstrook. Ondertussen hou ik een zekere afstand wanneer een Nederlands voertuig bijvoorbeeld een vrachtwagen nadert op de rechterrijstrook. Belgische chauffeurs maken zich er overigens ook schuldig in, maar toch minder. Duitsers blijven de kroon spannen qua hoffelijkheid.

Verder is het gedeelte op de A8 tussen Karlsruhe en Pforzheim de laatste jaren vernieuwd en verbeterd, dus daar stellen zich geen problemen meer. In de agglomeratie rondom Stuttgart houden wij ons aan de aangegeven snelheidslimieten, daarbij conformeren we ons met de Duitse discipline. Het meest problematische gedeelte blijft tussen Kircheim-unter-Teck en Ulm, vooral Drackenstein-Merklingen. Daar ontsnappen we zelden aan een vertraging. Het gedeelte tussen Ulm en München is een breed uitgebouwde en verbeterde racebaan.

Aangezien wij in de eerste week van de paasvakantie naar het Zillertal gaan, de volgende vragen:

  • Zijn er chauffeurs met ervaring over de drukte op het traject München - Kufstein op de eerste dag van de paasvakantie?
  • Zijn er chauffeurs die eventueel de route langs de Tegernsee (318/307) al eens hebben genomen als alternatief voor het Zillertal?

Sinds 1987 eerst met mijn ouders en later met ons gezin vele malen naar Berwang en andere bestemmingen in Tirol en Vorarlberg gereden. Altijd via de A61-A6-A7, waarbij ik me herinner dat het traject op de A7 AK Feuchtwangen - Ulm, met de mooie tunnels en de waterscheiding Rijn-Donau, toen net gereed was. Hoewel de route in kilometers iets langer is, worden hiermee de drukke agglomeraties Keulen-Frankfurt (A3) en Stuttgart (A8) omzeild.

@Mathijs!: de route langs Achensee is in mijn ervaring veel prettiger dan die langs Kufstein richting het Zillertal. München - Kufstein is altijd huilen. Heb geen specifieke ervaring met Pasen maar genoeg met andere trips.

@woutervds: bedankt!

Wij rijden a.s. vrijdag op zaterdag nacht (vertrek 24:00 uur) vanuit het midden van het land naar het Zillertal.

Onze voorkeur gaat uit naar de A3. We kunnen vervolgens bij Frankfurt kiezen voor de A8 (Stuttgart) of de A9 (Neurenberg).

Iemand ervaring met deze routes? Wat adviseren jullie?

Wij rijden a.s. vrijdag op zaterdag nacht (vertrek 24:00 uur) vanuit het midden van het land naar het Zillertal.

Onze voorkeur gaat uit naar de A3. We kunnen vervolgens bij Frankfurt kiezen voor de A8 (Stuttgart) of de A9 (Neurenberg).

Iemand ervaring met deze routes? Wat adviseren jullie?

MarsMuziek op 11 jan 2022 14:15

Wij ook maar een dag later we nemen de 61 dan stukje 5 daarna de 8 tot Munchen 99 - 8 Salzburg afslag Holzkirchen Langs de Tegernsee .
Kom je recht voor het Zillertall uit .Klein voordeel geen vignet nodig . En het duurt onder normale omstandig heden maar weinig langer bij file,s op de snelweg of grenscontroles maakt het bijna niets uit.En het is ook een mooie route .
Bij slecht weer gewoon via Kufstein

*bericht bewerkt door ruudsan op 11 jan 2022 16:05

Wij ook maar een dag later we nemen de 61 dan stukje 5 daarna de 8 tot Munchen 99 - 8 Salzburg afslag Holzkirchen Langs de Tegernsee .
Kom je recht voor het Zillertall uit .Klein voordeel geen vignet nodig . En het duurt onder normale omstandig heden maar weinig langer bij file,s op de snelweg of grenscontroles maakt het bijna niets uit.En het is ook een mooie route .
Bij slecht weer gewoon via Kufstein

ruudsan op 11 jan 2022 16:04

Rijden jullie ok vanuit het midden van het land? Google maps geeft bij mij een 40 minuten negatief verschil bij de A61. Vind ik nogal een groot verschil met de A3 Route

Wij rijden a.s. vrijdag op zaterdag nacht (vertrek 24:00 uur) vanuit het midden van het land naar het Zillertal.

Onze voorkeur gaat uit naar de A3. We kunnen vervolgens bij Frankfurt kiezen voor de A8 (Stuttgart) of de A9 (Neurenberg).

Iemand ervaring met deze routes? Wat adviseren jullie?

MarsMuziek op 11 jan 2022 14:15

Ik rij het liefst de A3 door tot Neurenberg. Bij Stuttgart kan je nog wel eens file hebben en het laatste stuk A8 voor München en de A99 kunnen ook heel druk zijn. Vanaf Neurenberg kom je later op de A99, dus dat scheelt soms al wat file. Sowieso probeer ik daar niet zaterdagochtend te zijn.

Annoying skiers since 2003

Ik ben in het verleden volgens mij meestal over de A3 gegaan en herinner me vooral Baustellen en files. Afgelopen kerstvakantie voor het eerst over de A61 (over Heilbronn vanwege file bij Karlsruhe) op aanraden van mijn carpoolgenoten. De navigatie genegeerd ;)
Ik vond het een verademing en kies voor mijn vakantie in maart zeker dezelfde route!

Uitrusten doen we thuis wel!

Wij ook maar een dag later we nemen de 61 dan stukje 5 daarna de 8 tot Munchen 99 - 8 Salzburg afslag Holzkirchen Langs de Tegernsee .
Kom je recht voor het Zillertall uit .Klein voordeel geen vignet nodig . En het duurt onder normale omstandig heden maar weinig langer bij file,s op de snelweg of grenscontroles maakt het bijna niets uit.En het is ook een mooie route .
Bij slecht weer gewoon via Kufstein

ruudsan op 11 jan 2022 16:04

Rijden jullie ok vanuit het midden van het land? Google maps geeft bij mij een 40 minuten negatief verschil bij de A61. Vind ik nogal een groot verschil met de A3 Route

MarsMuziek op 11 jan 2022 16:47

Ook uit het midden van het land ik kom aan een verschil van 30 minuten tot Mayerhofen ,dit kan natuurlijk ,maar wat Lotte77 ook aan geeft de 3 heeft veel meer baustelle ,wij vinden de 61 rustiger ,en in de nacht valt het misschien mee en je heb natuurlijk minder vrachtverkeer.
Wij checken ook altijd even op Adac site naar het laatste nieuws en,of er geen volsperrungen zijn.

Hoe waren de ervaringen dit weekend met de route keuze richting Oostenrijk?
Via A3 of A61?
Reed de A8 nog een beetje door?

Ik zie op Google Maps grote drukte bij de grensovergang bij Kufstein. Kwam dat door de wegversmallingen of óók door controles? Of combinatie?

En reed de ‘sluiproute’ via de Achensee nog een beetje door? En dan doel ik vooral op het stuk bergaf richting de snelweg langs Jennbach.

De ‘sluiproutes’ dwars door Jennbach weer afgesloten zoals afgelopen jaren?

Ben benieuwd naar de ervaringen. Wij zijn volgende week aan de beurt!

Zie bericht hieronder

*bericht bewerkt door Bakeros op 20 feb 2022 20:11

Ik denk dat mijn onderstaande bericht niet helemaal de vragen van Oscar841 beantwoord, maar ik wil mijn bevindingen over de A3 / A61 wel graag met jullie delen: Vrijdag 11 februari om 9:00 uur vertrokken vanuit regio Rotterdam naar Kirchberg. Afstand ca 1000 km. Gezien mijn eerdere eigen ervaringen en de ervaringen van sommige lezers hierboven bewust gekozen voor de A61 (en het vervolg via Karlsruhe, Stuttgart, München en Kufstein). Weinig baustellen gezien en prima door kunnen rijden, ondanks dat de A61 voornamelijk tweebaans is en max 130 km/h. Het gedeelte vanaf Hockenheim tot voorbij München (A6, A8, A99, ca de tweede 500 km van de reis) is vrijwel geheel driebaans en ongelimiteerd qua snelheid. Zeker niet snel gereden (cruisecontrol op 130 a 140 km/h) en in 10 uurtjes gereden. Fijne weg en zeker niet heel druk. Geen controles en vertraging bij Kufstein, maar het was ook vrijdagavond toen ik er was. Gister (zaterdags) teruggekomen vanuit Kirchberg en in slechts 9,5 uur de 1000 km afgelegd, via dezelfde route in omgekeerde volgorde. ‘s Morgens om 5 uur vertrokken en om kwart voor 6 de grens bij Kufstein overgestoken. Zeker weer niet snel gereden (cruisecontrol weer op 130 a 140) en 3 keer een kwartier gestopt om te tanken enz. Maar het was zeker niet druk op deze route. Bij München kiezen de meeste mensen (niet alleen Nederlanders maar ook veel Denen en Duitsers) voor de route A9/A3 en is de route naar Stuttgart en de A61 een stuk rustiger. Ook bij Ulm kwam er weinig verkeer bij vanaf de A7 vanuit de westelijke skigebieden. Al met al heel ontspannen en rustig kunnen rijden en geen vertraging gehad. Beide dagen wel goed rij weer gehad, wat natuurlijk meespeelt. Ik ben benieuwd naar de bevindingen van mensen die gister (19 febr 2022) de A3 route vanuit Oostenrijk naar Nederland hebben genomen.

Hoe ligt de A3 er deze winter bij, iemand al ervaringen?

Hoe ligt de A3 er deze winter bij, iemand al ervaringen?

JaspersB op 20 dec 2022 19:01

Naar mijn gevoel op het moment minder vertraging door baustellen dan op de 61, maar t blijft Duitsland 😨

Edwin van Riel

A3 is prima (5 december naar Obertaurn gereden). Alleen tussen Wurzburg en Neurenberg is wel iets van 50km aan baustelle (gaat van 2 naar 3 baans); maar dat reed op zich wel goed door.

A3 is echt wel verbeterd t.o.v. een aantal jaar geleden.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Zie het kaartje onderaan volgende pagina: https://www.adac.de/verkehr/verkehrsinformationen/stauprogno…
Minder baustellen/staustrecken op de A61 dan de A3. ;)

*bericht bewerkt door bartvwg op 21 dec 2022 09:48

Bla, bla, bla.

Plaats een reactie