Vanuit Sölden 20-25 en 27 december

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sölden - Ötztal Arena

Vandaag aangekomen in Sölden. Ik ga proberen iedere dag te uploaden vanuit 1 van de weinige gebieden in Oostenrijk waar de gebieden goed zijn.

Vanmiddag 2 uur op de latten gestaan, verslagje volgt!

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 07 jan 2021 15:43

❄️

Zaterdag 20 december

Pistekaart:

null

Pistecondities: over het algemeen strak geprepareerd op de berg, met uitzondering van de blauwe 23. Onderin wel vaak kleine steentjes. Op de berg zijn de pistes aan de Wasserkar en de Heidebahn nog gesloten, net als enkele pistevarianten en alle dalafdalingen op de zwarte 22 na. Ook de Innerwaldliften zijn nog dicht.

Wachttijden: maximaal 2 minuten

Weer: op de berg (2200-2600m) rond het vriespunt, in het dal maximaal 5 graden. Om half vijf vroor het alweer. In de ochtend mistig, toen wij skieden Kaiserwetter.

Skiline: http://www.skiline.cc/skiing_day/t1k70eghs4?cid=159192…

Met de skitrein rond elven aangekomen op Ötztal Bahnhof. Bijzonder veel sneeuw daar:

null

Om 12:00 in Sölden.
In het dorp is alleen de zwarte 22 open, deze was vroeg in de middag al bruin:

null

Om twee uur waren we klaar om naar boven te gaan. Uitzicht uit de Giggijochbahn:

null

In de twee uur die we hadden zijn we op de Giggijoch gebleven. We hebben aan de Giggijochbahn, Silberbrünnl, Seekogel en Langegg afgedaald.
Foto’s (heb er niet veel gemaakt):

null

null

null

De sneeuwkanonnen waren om half vijf al aan tot in het dal:

null

❄️

Het is wel donker op je foto’s zeg :P
Waarom ben je eigenlijk zo laat begonnen met skiën?

Gang is alles

We zijn vandaag pas aangekomen en de ski’s moesten ook nog gehuurd worden, tegen de tijd dat we naar boven konden was het al 2 uur en waren de pistes in de schaduw. Maar goed, in ieder geval nog 2 uur kunnen skiën :)

❄️

Gaaf zeg

Kijk vol spanning uit na je foto’s en verslagen komende tijd. Veel plezier

Goed idee @David 23
Wel leuk voor de gene die gaan en het thuis front. Zal van de week uit Val Gardena nog een verslagje doen waar er al behoorlijk wat open is en gaat.

May the ski force be with you !!

goed weer gegeven David wij zijn al vanaf 13-12 in solden, De dal afdaling is pas eergisteren open gegaan met veel moeite sneeuw van de gletcher naar beneden gebracht maar de zelfde nacht weer verregend. De gletchers zijn super. Vandaag in obergurgl geweest hier ook goede condities.

@iedereen
Bedankt voor de leuke reacties! Hochgurgl-Obergurgl staat ook op het menu hier, wij gaan er vrijdag heen.

❄️

Leuk, zal het graag volgen.

Wij zijn er vanaf 27 december.
Hoop dat de dal afdalingen nog iets beter worden

Grt. Henk

Vandaag aangekomen in Sölden. Ik ga proberen iedere dag te uploaden vanuit 1 van de weinige gebieden in Oostenrijk waar de gebieden goed zijn.

David23 op 20 dec 2014 18:09

Aan je foto’s te zien is er spijtig genoeg niet veel goed gebied te zien…:-( hopelijk snel kouder en dikke laag wit erbij.

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

@Ischgeil

110 km is open, waarvan 100 km gewoon met veel sneeuw. Het is inderdaad ondermaats, maar er kan prima geskied worden.

Vanmorgen wakker geworden, maar toen ik uit het raam keek zag ik geen sneeuw in het dorp :( Vanaf zo’n 1500 meter zijn er een paar vlokken gevallen. Dalafdaling nog steeds aan de bruine kant.

❄️

Zie net dat dalafdaling 22 is opengegaan, hoe ligt deze erbij dan?

Grt.

You are our eyes and ears.

Dalafdaling 22 is sinds vrijdag al open. Onderin is deze erg bruin en de piste ligt er geheel op basis van kunstsneeuw, want het bergstation van de Giggijochbahn ligt ook maar enkele tientallen meters boven de sneeuwgrens. Nog niet getest omdat hij er telkens zo slecht bij ligt.

Verslag van vandaag volgt vanavond.

❄️

Zondag 21 december

Weer: Vergelijkbaar met gisteren. Op de berg (Giggijoch) kwam het nauwelijks boven het vriespunt, en om vier uur vroor het er al 3 graden.

Wachttijden: 25 minuten om boven te komen en 20 minuten om beneden te komen met de Giggijochbahn. Langegg, Giggijoch en Silberbrünnl 5 minuten of iets meer, 2 minuten bij de Hainbachkar en Seekogel.

Pistecondities: de wind had veel invloed op het skiën vandaag. In de ochtend was de Tiefenbachgletsjer geheel dicht vanwege de wind, net als een van de liften op de Rettenbach. Aan het eind van de dag waren er nog maar 2 liften dicht op de gletsjer. Elders was er veel stuifsneeuw en met de mensenmassa die er vandaag overheen moest, werd het overal bückelig, nummers 11 en 23 waren in de middag bovendien ijzig. Op piste 11 lagen er ook veel steentjes. Piste 15 hield zich tot een uur of drie goed. In vergelijking met gisteren is de Funslope open gegaan.

Skiline: http://www.skiline.cc/skiing_day/vsij8m51s4?cid=275709#…

Ik heb besloten deze week aan mijn techniek te werken, m.a.w. ik ga op les. Met dank aan de geweldige communicatie van de medewerkster van Yellow Power heb ik de eerste ochtend gemist…

Ik kan geen foto’s meer plaatsen in dit bericht, aparte post volgt.

Morgen naar alle waarschijnlijkheid de Gaislachkogel op.

❄️

Condities dalafdaling (22)
Ochtend:

null

Middag:

Op de berg:

En toen kreeg ik een fout bij het afbeeldingen uploaden…

In woorden dan: De middagfoto van de dalafdaling toont dezelfde condities als in de ochtend.
Op de berg is er weinig veranderd tov gisteren.

❄️

klopt weer helemaal ,vandaag was het weer enorm druk nog nooit mee gemaakt in deze periode vooral bij de langegg . Je hoort van mensen dat ze uit de wijde omgeving naar Solden rijden om toch maar te kunnen skiën
Alle parkeer plekken zijn dan ook bezet, gelukkig is de gletcherstraat nog open kan je boven parkeren. Met als voordeel dat niet skiërs gratis mee kunnen en lekker aan de piste kunnen zitten. Morgen laatste dag even naar gurgl om bij te komen

Vanavond volgt een uitgebreide update over de dalafdaling. Men verwacht wel een serieus pak sneeuw met kerst, dus daarna zal het er een heel stuk beter bijliggen en hopelijk ook rustiger worden.

❄️

Maandag 22 december

Weer: Wederom veel wind en bovendien warmer dan in het weekend, op 1800 meter maximaal 8 graden. Toen we terug in het dal kwamen stonden de sneeuwkanonnen nu nog niet aan: het was nog 8 graden om 4 uur! Veel te warm dus. Verder was het zonnig met hier en daar wat hoge bewolking.

Wachttijden: Vandaag om 8:45 bij de Giggijochbahn en 8 minuten gewacht. Elders waren de wachttijden vergelijkbaar met gisteren. Voor wie niet wil wachten: hooguit 1 minuut aan de DSB Rotkogl!!

Pistecondities: 2 winderige dagen hebben voor veel stuifsneeuw gezorgd, hierdoor zijn er op alle pistes die ik vandaag heb geskied in de middag steentjes bloot komen te liggen. Op de Giggijoch is de eerste bruine plek op de piste al gesignaleerd. Met de twee warme dagen die nog gaan komen, wordt het ook in Sölden de komende dagen niet goed. Wat het gebied nodig heeft: minder wind en 10 centimeter sneeuw om de huidige pistes in goede staat te krijgen. Dit gaat over 3 dagen goedkomen volgens de huidige weersverwachting. Wat betreft open pistes: niets nieuws open, en op de gletsjer in de loop van de dag steeds meer dicht.

Skiline: http://www.skiline.cc/skiing_day/12ngvgtphs4?cid=419960…
Deze klopt niet. Bij het eerste gat hoort een dalafdaling plus Giggijochbahn te zitten, in plaats van 33 kilometer schat ik dat ik vandaag 40 kilometer gehaald heb.

Condities dalafdaling

Ochtend
Even na tienen voor het eerst de dalafdaling genomen. Op een ijzig stuk en een paar bückels helemaal onderin na, uitstekende condities en helemaal leeg op de piste. Wel lang moeten wachten bij de gondel, inschattingsfoutje van de leraar.

Rond het middaguur

Tot aan de Rotkogl de dalafdaling gedaan. Iets drukker, de trechter boven Hochsölden (dit is een stuk piste van 10-15 meter breed op zijn smalst, en qua hellingsgraad dieprood) werd al hobbelig. In de Rotkogl bij het middelstation 1 stok iets te laat omhoog gedaan. KRAK! :( :( Inderdaad, stok kapot. Op de Giggijoch direct nieuwe gehuurd ;)

Eind van de dag

Hobbelig en ijzig, druk, echt alleen voor gevorderde skiërs. En uiteraard de allerlaatste bückel niet gezien en letterlijk naast het dalstation gevallen. In mijn ogen vandaag wel beter dan mrt de gondel omlaag. In de trechter was het vrij chaotisch.

❄️

Dinsdag 22 december

Weer: nog steeds winderig op de gletsjer en nog een paar graden zachter dan gisteren. Verder bleef het zonnig. De neuschnee die voorspeld wordt kan het gebied goed gebruiken.

Wachttijden: 10 minuten later dan gisteren bij de lift en 25 minuten gewacht!! Loopt de spuigaten uit. Op de berg weinig anders dan gisteren, ondanks dat slechts de helft open was in de ochtend en in de middag niet al te veel meer.

Pistecondities: Piste 14 lijdt aan de rechterkant (vanaf boven gezien) zwaar onder de drukte en de warmte: er komen grote stenen en aarde door. Links bovendien hoge bückels. Elders werden de pistes in de middag overal hobbelig. Dalafdaling in de middag veel ijziger dan gisteren, onderin had het sneeuwdek het moeilijk.

Skiline volgt morgen ivm tijdgebrek, en foto’s weigeren nog steeds te uploaden.

Morgen wordt het gelukkig wat kouder, daarna wordt het rustiger en verbetert de pistekwaliteit met de sneeuwval en afkoeling. Daar gaan we van genieten! :)

❄️

Probeer je foto’s anders te uploaden via imgur.com o.i.d.
't is wel een beetje druk in Sölden, ofniet? lol

Gang is alles

kan niet tussen de regels door lezen of het wel genieten is en of je ook evengoed wat kilometers kunt maken.

grt. henk

@Jesper foto’s uploaden gaat nogal lastig op deze wifi, zal ze anders thuis nog uploaden. Vandaag hebben we overigens de Gaislachkogl geskied, maximaal 1 minuut wachten bij alle liften hier.

Over 10 minuten zet ik mijn skilines van vandaag en gisteren neer. Het is best aardig toeven hoor, @HenkBrouwer. Kilometers zie je dus zo :)

❄️

Deze skiline is van gisteren: http://www.skiline.cc/skiing_day/15ifbp5e1s4

❄️

Woensdag 24 december

Weer: veel minder wind dan de afgelopen dagen: gletsjer open (nog niet getest). Verder was het vandaag half bewolkt en duidelijk minder zacht dan gisteren: maximaal 8 graden in het dal en nauwelijks dooi op de Giggijochbahn en Gaislachkogl. Morgen wordt het kouder en gaat het sneeuwen, daarna in het dorp ijsdagen (m.a.w. Op de gletsjer wordt het komende week zeer koud en in andere gebieden kunnen de sneeuwkanonnen op volle toeren, wordt 't hier ook wat rustiger).

Wachttijden: om 8:45 komen er telkens 3 lijnbussen aan in Sölden, vandaag waren we ze net voor en hebben we 15 minuten gewacht beneden bij de gondel. Op de berg in de ochtend 10 minuten bij de Silberbrünnl (verbinding naar de gletsjer), verder op de Giggijoch 1-5 minuten en op de Gaislachkogl 1 minuut, goed te doen dus.

Pistecondities: wisselend. Soms strak en goed te skiën (bovenste deel piste 2, bovenste deel piste 4), soms ijzig (piste 6, piste naar Hochsölden), soms veel bückels (bovenste deel piste 1, piste 22) en elders meestal ertussenin, over het algemeen, ondanks wat kleine steentjes (omtrek iets groter dan die van de punt van je stok) goed te doen. Onderin bij piste 11 en bovenin piste 1 komen er ook iets grotere steentjes door. Alleen nadat piste 2a bij piste 2 is gekomen (onderin bij de Heidebahn) is het beroerd: om half twaalf condities die echt niet konden: aarde, stenen en gras kwamen aan de zijkanten van de piste door de sneeuw, en de laatste 100 meter was de piste bezaaid met stenen. Alleen omdat hij boven er zo goed bij lag, hebben we hem 2 keer gedaan. Ook op de laatste 100 meter van de dalafdaling veel, in dit geval kleine, steentjes. Onderin sowieso op sommige plaatsen een dun en zeer ijzig laagje, maar te doen. Al met al ligt het grootste deel van de pistes er goed bij, maar op sommige plaatsen is het verre daarvan.

Het zal opgevallen zijn dat ik pistes heb genoemd die gisteren nog niet open waren. Vandaag zijn nieuw geopend, met dank aan de sneeuwkanonnen en heel veel sneeuw die vanaf de gletsjerstraat aangevoerd is:
-Heidebahn met bijbehorende pistes 2 en 2a
-Zwarte 7 van dalstation Langegg naar Innerwaldliften
-Innerwaldlift 1 met 1 oefenpiste
-Blauwe 9 van Innerwald naar Gaislachkogel Tal
-Rode 21, een variant op de zwarte 22 naar Giggijochbahn Tal
-Het funpark op de Giggijoch

In combinatie met het feit dat de gletsjer open was, kon het gebied de mensenmassa vandaag aan.

Skiline: http://www.skiline.cc/skiing_day/18ddo1d2hs4?cid=672564…

Vandaag was een leuke dag met mooie uitzichten, nieuwe pistes en aardig wat kilometers. Omdat we iets eerder stopten, lag de dalafdaling er beter bij,toen wij hem skieden.

Morgen volgt een nieuwe update. Vrijdag is het plan om naar Hochgurgl-Obergurgl te gaan, zaterdag sluiten we weer in Sölden af met een wat kortere dag (om 17:10 vertrekt de bus naar het station en daarvoor moeten we nog materiaal inleveren, etc.) We gaan er dus nog 3 dagen van genieten en komende week zal ik wat foto’s uploaden.

❄️

Een mooi uitzicht, jammer dat je foto’s het niet doen. Misschien een tip voor de volgende keer, om een verslag te maken als je foto’s erbij hebt. Want zo lijkt het echt een rommeltje en het leest niet echt lekker weg zonder beeldimpressies erbij. Voor de rest is het wel kut dat je zo lang had moeten wachten. In het Skicircus had ik er geen last van.

Carnas on Tour

Mijn oorspronkelijke plan was om telkens een liveverslag met foto’s tr maken, dat lukt dus niet meer. Morgen ga ik met de gewone camera op pad en zal dan proberen veel beeldmateriaal te verzamelen. Van die dagen zal ik dus nog een uitgebreid verslag posten. Het is niet ideaal inderdaad, maar ja.

Ik realiseer me dat een live verslag zonder foto’s niet goed werkt. De komende dagen blijft het hier dus stil. De foto’s van de afgelopen dagen zal ik alleen gebruiken als vergelijkingsmateriaal.

Ik wil ook wel live-verslagen blijven posten als iemand dit graag wil omdat hij bijvoorbeeld komende week naar Sölden vertrekt, maar die blijven dan helaas zonder foto’s. Geef dit svp dan aan.

Voor de rest: fijne feestdagen iedereen!

❄️

@David23 : Ik lees sinds 20 december dagelijks jouw updates en stel ze zeer op prijs aangezien wij zaterdag richting Solden vertrekken. Zaken als waar de pistes goed zijn en waar slecht, wachttijden, etc. zijn meer dan welkom. Ik zie niet in waarom dat minder toegevoegde waarde heeft als er geen foto’s bij staan: het gaat toch om de informatie, niet of je naar een leuk plaatje kunt kijken? (@Svennoo : ik ben het dan ook niet met jou eens: liever deze dagelijkse updates dan pas een totaal verslag als David23 alweer thuis is). Ik ben ook benieuwd naar jouw dag in Hochgurgl/Obergurgl komende vrijdag aangezien wij dat ook overwegen.

Kortom: keep up the good work en dagelijks blijven posten!

Same here,

Vooral doorgaan, zaterdag zijn we van de partij.

Grt

Hallo

Met foto’s is inderdaad leuker . Nog meer voorpret. Maar alle info is erg welkom. Dus blijf aub posten en de foto’s zien we later wel. Veel plezier nog daar . Geniet . Fijne kerstdagen en bedankt voor de reeds gegeven info.

Thanks voor de support iedereen! In dat geval zal ik zeker doorgaan!

❄️

@David23

Waarom pas vrijdag naar Obergurgl? Omstandigheden daar nu uitstekend!

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Plaats een reactie