Vanuit Sölden 20-25 en 27 december

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sölden - Ötztal Arena
  1. Ik had tot en met gisteren les
  2. Op eerste kerstdag per bus naar Hochgurgl is niet al te handig…
❄️

Leuk om te lezen! Minder leuk, die condities:( Ach, in vergelijking met andere gebieden…

Ik vind het wel goed, je dagelijkse updates! Idd, vaak haast onmogelijk om dagelijks een volwaardig verslag te maken… Je bent immers op vakantie;) Ik kijk uit naar de foto’s als je terug bent!

Je gaat genieten van Obergurgl-Hochgurgl vrijdag!:D Moet wel:p

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Vandaag wordt het ivm kerstdiner sowieso nogal krap, denk dat het me wel gaat lukken om een update te plaatsen.

❄️

Plezier morgen in Obergurgl en geniet van de rust daar !!!

May the ski force be with you !!

Donderdag 25 december

Weer: vanaf 2200 meter een ijsdag, in het dorp maximaal 5 graden. Vanaf 12 uur af en toe sneeuw en dat heeft doorgezet: bij ons appartement ligt er een laagje. Wind viel mee.

Wachttijden: om 8:45 5 minuten bij de gondel, op de berg maximaal 5 minuten.

Pistecondities: vanwege de skirace van mijn broertje op de Giggijoch gebleven. In de ochtend goed, in de middag soms vrij veel steentjes, bückels en ijzig. Dalafdaling: vandaag 21 geprobeerd, hier veel meer steentjes dan op de 22.

❄️

Ijsdag in de zin van onder de 0 graden of heel ijzig op de pistes?

Gang is alles

@Jesper: Het eerste gelukkig.

De sneeuwval heeft helaas niet doorgezet hier…

❄️

Zie idd dat er een hoop sneeuw moet vallen vandaag, hoop maar dat er wat valt. Zie ook dat het boven min 20 word/is hoe ervaar je dat is dit uit te houden etc. Zie dat dit de hele week doorzet naar volgende week. Wij zijn met kinderen dus hoop dat dit te doen is.

Ps. Kun je een klein overzichtje maken met wat speerpunten zoals b.v smorgens voor 9 uur bij de lift of juist andere lift pakken. Las ergens dat mensen smorgens de bus nemen het dorp uit om de drukte te vermijden.

Grt.

En hoe zit het met de gevallen sneeuw in Sölden?

Doordat de wind vat op de sneeuw heeft gekregen is het lastig schatten/meten, maar ik denk aan deze hoeveelheden: 2-5 cm vers in Sölden dorp, 5-10 cm vers in Obergurgl dorp, op een meter of 2500 (veel hoger ben ik niet geweest door het slechte weer) 10-20 cm vers.

Verslag volgt nog (in een apart topic, vandaag Hochgurgl-Obergurgl bezocht). Overzicht wat betreft pistes en liften in Sölden zal ik thuis pas aan toe komen, hopelijk zondag al. (Weet gezien de sneeuw ook niet hoe lang de treinreis gaat duren)

❄️

-dubbelpost-

❄️

Het verslag van 27 december volgt morgen. Ik ga nu het overzicht posten van liften en pistes (gletsjer niet, daar ben ik zoals ik in het Hochgurgl-topic gezegd heb door het weer niet geweest).

Drukke liften

  • Van de dalliften is de Giggijochbahn het drukst, zeker als het op lagere hoogte slecht is, sta je hier snel 20 minuten of meer te wachten. Tip: tussen 8:45 en 8:50 komen er 3 skibussen aan, dit scheelt vaak 5 à 10 minuten wachten.
  • Aansluitend sta je bij de Silberbrünnl (verbindingslift naar de gletsjer) tussen negen en elf vaak 10-15 minuten te wachten.
  • Op de Giggijoch sta je sowieso vaak 5 of meer minuten te wachten. Van de liften die de brede blauwe pistes ontsluiten is de Hainbachkar minder druk, op drukke dagen ook zelden meer dan 5 minuten.
  • De Langeggbahn is als de gletsjer open is na tweeën ook erg druk. Dit is de enige manier om van de Gaislach naar de Giggijoch te komen, en de belangrijkste manier van de gletsjer naar de Giggijoch.

Rustige liften

  • Op de Gaislach sta je veel korter te wachten dan op de Giggijoch (0-2 om 3-10 minuten).
  • Op de Giggijoch zijn de Rotkoglbahn en de Rosskirplbahn het rustigst.

Vervelende pistes

  • de zwarte 20 tot aan Hochsölden, in de middag eerst steil met veel mensen die niet parallel kunnen skiën, daarna een stuk dat als het breed was geweest gewoon rood was. Helaas is het een trechter met een stuk van maar 10 meter breed. Druk, chaotisch en hoge bückels! Verder is de dalafdaling erg leuk.
  • de rode dalafdalingen (21 en 7a) zijn beide geheel paden.
  • de 1 ziet er op de pistekaart leuk uit, maar is grotendeels een vaak bückelig pad.

Leuke pistes

  • de rode 11 aan het begin van de dag, ideaal!!
  • de blauwe 2 en rode variant 2a, onderin in een slechte winter echter vaak minder, heel leuke hutjes onderaan!
  • de pistes aan de Golden Gate rond het middaguur wanneer ze rustig zijn. De zwarte 25 is sowieso rustig, en geweldig voor de gevorderde skiër
  • de zwarte dalafdaling 22 tussen 11 uur en 2 uur, leuke hutjes en een fijne piste wanneer niet te druk of bückelig!

Eten
De leuke restaurantjes zitten aan de dalafdalingen en pistes 2 en 11, verder zijn het meer grote restaurants, soms vreetschuren (Giggijochrestaurant bijvoorbeeld). Voor mij was de leukste hut van de vakantie Bubi’s Skihütte onderaan piste 2. Geweldige Kaiserschmarrn heb ik daar gehad, bovendien is het een sfeervolle plaats.

De categorie Overig

  • Vergeet zeker niet naar Hochgurgl-Obergurgl te gaan. Voor €10 per volwassene en €7 per kind extra ga je hierheen, wel meteen beslissen bij aankoop van de skipas. De skibus erheen rijdt ieder halfuur in het skispitsuur.
  • Bij slecht zicht ski je het best de dalafdalingen, de pistes naar de Rotkoglbahn en pistes 2, 2a, 3, 11.
  • Als je een drukke, wat bückelige, rode/zwarte piste niet kan skiën, GA DAN MET DE GONDEL NAAR BENEDEN!! Juist de beginners op de dalafdalingen zorgen voor chaos.
  • De DSB’s en de 4SB Seekogl hebben geen kap, beter vermijd je deze bij een combinatie van sneeuwval en wind.
  • Enjoy your stay, want het is voor ieder niveau skiër een erg leuk gebied!!
❄️

Zie idd dat er een hoop sneeuw moet vallen vandaag, hoop maar dat er wat valt. Zie ook dat het boven min 20 word/is hoe ervaar je dat is dit uit te houden etc. Zie dat dit de hele week doorzet naar volgende week. Wij zijn met kinderen dus hoop dat dit te doen is.

Ps. Kun je een klein overzichtje maken met wat speerpunten zoals b.v smorgens voor 9 uur bij de lift of juist andere lift pakken. Las ergens dat mensen smorgens de bus nemen het dorp uit om de drukte te vermijden.

Grt.

Henk_Brouwer op 26 dec 2014 10:14

Het best blijf je dan iets lager en neem je alleen gondels en liften met kap en vermijd je de gletsjer. Ook iedere 2 uur een kleine pauze helpt. Langer dan dat doorskiën met kinderen in de kou, sneeuw en wind werkt niet.

❄️

Zaterdag 27 december

Hierbij dan nog het verslag van de laatste dag. Ik heb helaas nauwelijks foto’s gemaakt vanwege de mist. Ik zal de foto’s waarschijnlijk morgen uploaden. Dit geldt ook voor de skilines.

Weer: sneeuw en mist in de ochtend. Boven 2300/2400 meter was het zicht erg slecht, wel beter dan vrijdagochtend. In de middag hield het geleidelijk op met sneeuwen en verbeterde het zicht, onder de 2500 meter was de mist ook niet meer hinderlijk. In het dal maximaal -4, op de Giggijoch tussen de -15 en de -10.

Wachttijden: overal rond de minuut. Nergens meteen kunnen doorlopen, ook nooit meer dan 2 minuten.

Pistecondities: verse sneeuw die meteen verstoof. Het was niet te druk, dus viel de bückelvorming mee. Op de 13 en de 15 werd het in de middag wel wat hobbelig. Alleen delen van 3 en 7a en heel 8 en 10 waren dicht.

De skiline en de foto’s volgen dus nog, ik denk morgen. Ik denk dat deze laatste twee dagen bekend zullen voorkomen voor veel mensen die nu in hogere gebieden in de Alpen zijn ;) En voor hen zullen de komende dagen waarschijnlijk net zo leuk zijn als mijn eerste twee. Geniet ervan!

Dit was dus mijn laatste verslag van deze vakantie. In februari ben ik in Neukirchen te vinden. Dan geen tijd voor een liveverslag, maar dan ga ik mijn camera meenemen en meer foto’s maken. Wat betreft reisverslagen is het: tot dan!

❄️

Plaats een reactie