rijden in de ardennen

Hallo, ik rijd nu met een bmw 520 d TOURING 2014
vrijdag 2januari naar zuiden van belg ardennen;
heb wel schrik omdat ik geen winterbanden heb;
Is dit te doen? hoop van wel;
Heb altijd met 4X4 gereden?

Vragen naar de bekende weg?

Nog snel ergens winterbanden huren?

Ligt er puur aan wat het weer gaat doen. Als het 2 januari net zo erg is, als dat het nu is… Dan heb je misschien een probleem. Anders is er niks aan het handje denk ik.

Gelukkig rij ik 4 dagen later naar het zuiden.

Ik heb wel eens in de Ardennen tijdens sneeuwval gereden (zomerbanden, niet op de snelweg). Ik kan het je afraden! Uiteindelijk sta je op elk hoog punt te kijken of de weg vrij is om voldoende snelheid te kunnen maken om tot het volgende hoge punt te komen.
Zoals overal in onze lage landen; when the shit hits the fan… Als het begint te sneeuwen dan ben je het haasje.
Voor mij geen winter zonder winterbanden!
J

Vrijdag gaat het dooien, dus denk dat je geluk en pech (geen sneeuw) gaat hebben

Werkelijk waar. Dan rij je een auto van 50k nieuwwaarde en ben je te schraal om voor een paar honderd euro winterbanden bij te kopen? Of een tientje per maand extra lease neer te leggen?

Werkelijk waar. Dan rij je een auto van 50k nieuwwaarde en ben je te schraal om voor een paar honderd euro winterbanden bij te kopen? Of een tientje per maand extra lease neer te leggen?

Mike123 op 28 dec 2014 23:51

Je wil ze de kost niet geven die met een dure auto rondrijden en besparen op banden.(zowel zomer als winter) Zolang er maar profiel op zit vinden ze het wel best. Moet er altijd hard om lachen als ik mensen in hun dure auto vast zie staan in 2 cm sneeuw.

Übung macht den meister!!!

Wij zijn gisteren terug gereden door de Ardennen en dat was goed te doen.

Hans en Karin

Met een 10tje per maand ga je het waarschijnlijk niet redden. Net zo min als met een paar honderd €.
Vanaf prijs alleen de banden zal wel een € 600,- zijn. En dat voor een uitje van 1200Km zijn zeer dure kilometers.
Ik begrijp dat de TS zelden nood heeft aan winterbanden?
J

Werkelijk waar. Dan rij je een auto van 50k nieuwwaarde en ben je te schraal om voor een paar honderd euro winterbanden bij te kopen? Of een tientje per maand extra lease neer te leggen?

Mike123 op 28 dec 2014 23:51

Ik denk dat je hier toch wel gauw 800,- of meer kwijt voor bent. Over het algemeen zet je een dergelijke voiture niet op 14" stalen velgjes neer, maar zitten er vaak grote brede banden onder die een klein vermogen kosten. 200,- 't stuk zonder velg is geen uitzondering, en als je er zelfs runflats onder hebt zitten ben je helemaal de hoofdprijs kwijt. Voor een continental 19" 255/50 zit je, exclusief montage, bijvoorbeeld al op 240,- en dat is dan nog buiten de vraag of de lokale banden-boer deze überhaupt wel kan monteren. Heb al meer dan eens voorbij zien komen dat ze vol goede moet een runflat erop proberen te zetten om na enkele uren kloten tot de conclusie te komen dat het ze daar toch niet de juiste gereedschap voor in huis hadden.
Wat dat betreft is Nederland behoorlijk prijzig met banden. Je kan ze ook uit Duitsland laten komen, waar het aanzienlijk goedkoper is. Dat kan je zomaar 25% besparen, wat in zo’n geval dus neerkomt op een kleine 250,- maar of dat nu nog gaat lukken is maar de vraag. Daarnaast kun je eventueel nog een 2e set velgen erbij nemen, zodat je eenvoudig deze kan wisselen, maar dan zit je nog wel met de opslag van de banden. Die moeten geconditioneerd worden opgeslagen. Leg dus niet je winterbanden of zomerbanden op zolder neer met het idee dat je die het volgende seizoen gewoon weer even snel kan monteren, want ze kunnen dan gaan uitdrogen met hele vervelende gevolgen. Dat gaat dan met name mis op hoge snelheden of grote belastingen, en dat is ook juist het moment dat je het minste wil dat het mis gaat. Om met 200+ km/h plots de wang van je band te verliezen is geen feest.
Wel ben ik met je eens dat als je een dergelijk bedrag voor een auto neerlegt, je hier vooraf best wel even aan had mogen denken. Misschien een idee voor de volgende aanschaf? ;)

Werkelijk waar. Dan rij je een auto van 50k nieuwwaarde en ben je te schraal om voor een paar honderd euro winterbanden bij te kopen? Of een tientje per maand extra lease neer te leggen?

Mike123 op 28 dec 2014 23:51

Voor hetzelfde geld rijdt topicstarter met een ouder model en helemaal niet in een wagen van 50000euro.

Ik reed vroeger ook in een 5-serie, ben daarmee ook ooit op wintersport gegaan met zomerbanden. Mijn wagen had standaard winterbanden, maar de vervangwagen die ik drie dagen voor vertrek kreeg dus niet. Heb destijds ook opmerkingen zoals de jouwe gekregen, die kon ik toen echt missen als kiespijn.

@DavidW,
1e zin: “Hallo, ik rijd nu met een bmw 520 d TOURING 2014” @PaulVW,
“Om met 200+ km/h plots de wang van je band te verliezen is geen feest.” Lijkt me sterk dat je dat gaat lukken. En je hoeft natuurlijk geen 19" extra brede RFTbanden als winterband te kiezen, standaardmaat zal bij een 520 nog steeds 16" of 17" zijn, dat maakt het al een stuk dragelijker.
Banden netjes, droog en donker opslaan en het gaat je bij normaal gebruik niet lukken om ze te laten uitdrogen.
@TS, Ardennen waren mooi wit, achterwielaandrijving en (brede) zomerbanden is dan vragen om problemen.

@DavidW Mevrouw geeft aan een 520 touring uit 2014 te rijden en die beginnen bij 50k. Wil nog niet zeggen dat het vanzelfsprekend is mevrouw er winterbanden bij moet doen. Maar lijkt me wel een slimme zet om juist in dit soort omstandigheden makkelijk uit de voeten te kunnen. Kijk maar eens hoe iedereen het weekend stond te glibberen, terwijl ik vrij makkelijk overal doorheen kwam met mijn winterbanden. Daarnaast heeft BMW achterwielaandrijving!

A-merk winterbanden voor 520 Touring zijn EUR150-175/stuk inclusief montage. Lijkt me best schappelijk, daar de zomerbanden niet slijten. Auto komt uit 2014 dus zal nog wel even mee gaan.

Dan de Ardennen… heuvelachtig landschap met slecht wegdek, dat staat garant voor problemen tijden zware regen/sneeuw. Vorig jaar teruggekomen uit Valtho door besneeuwde Ardennen. De ene na de andere auto/vrachtwagen stond achterstevoren daar.

110% snow addicted

Net nog ff de rekening erbij gepakt. Was 675 euro kwijt incl. montage bij de lokale merken dealer voor een set vredestein snowtrac + stalen velgen 185-60-15. Ze liggen er nu voor de 3e winter onder en heb er zelfs in Nederland nog geen sec. spijt van gehad.

En het is gewoon een feit dat een grote auto duurder is in onderhoud maar daar kies je dan ook zelf voor. Als je het niet kunt betalen moet je er ook niet aan beginnen. Zit ff te kijken en winterbanden voor zo’n bmw zitten zo tussen de 150-200 euro per band. (er zijn er al van 60 euro per band maar dan kun je net zo goed op zomerbanden blijven rijden.)

Übung macht den meister!!!

@DavidW,
1e zin: “Hallo, ik rijd nu met een bmw 520 d TOURING 2014”
@PaulVW,
“Om met 200+ km/h plots de wang van je band te verliezen is geen feest.” Lijkt me sterk dat je dat gaat lukken.

Met uitgedroogde banden is dat niet heel vreemd. De wang van de band is het meest zwakke punt. Immers, normaal gesproken hoeft dat amper wat te verwerken. Als je banden uitdrogen is dat dan ook direct het punt waar je het eerst problemen mee zal krijgen, met name op hoge snelheden of onder zware belasting (dus als je je auto zwaar gaat beladen). Met name de Nederlanders die door Duitsland heen reizen, doen dat met een auto die zwaar beladen is, en dergelijke auto’s zijn dan nog prima in staat 200+ km/h te halen. Veel Nederlanders trappen dan ook het gas flink in op die momenten. (dit in tegenstelling tot Duitsers, aangezien voor hun geldt dat indien ze zich niet in aan de advies-snelheid houden en er een ongeluk gebeurt, de verzekering van hun vaak niet uit zal keren. Daarom zie je tegenwoordig niet zo heel veel “snelle” Duitsers daar meer. Voor buitenlanders geldt dat meestal niet, en die trappen vol het gas in dus). Juist dan heb je dus bij de combinatie van zware last, hoge snelheid en uitgedroogde banden een behoorlijk verhoogd risico.

En je hoeft natuurlijk geen 19" extra brede RFTbanden als winterband te kiezen, standaardmaat zal bij een 520 nog steeds 16" of 17" zijn, dat maakt het al een stuk dragelijker.

Dat is zeker een mogelijkheid, maar dat hangt dus volledig af van waar je voor kiest. Kies je voor een kleinere velg-maat, dan krijg je automatisch een hogere wang van de band. Immers, de omtrek van het loop-oppervlak moet gelijk blijven anders krijg je weer heel andere problemen, zoals dat de snelheid van je kilometerteller dus niet klopt. Naarmate de wang groter wordt zal het weggedrag van de auto veranderen, met name in de bochten. Dat is ook de rede waarom je op een sport-auto vaak heel grote velgen ziet met heel platte banden. Daar wordt juist geprobeerd om de wang zo klein mogelijk te houden, zodat je in de bochten een zo direct mogelijk contact met de weg blijft houden (het loop-oppervlak kan dan bijna niet afwijken van de velgen; de wang kan immers amper verschuiven). Het nadeel daarvan is dan weer dat het 't rij-comfort nadelig beinvloed en je elke hobbel in de weg direct voelt.

Banden netjes, droog en donker opslaan en het gaat je bij normaal gebruik niet lukken om ze te laten uitdrogen.

Voor het opslaan van de banden is met name de constantheid van de omgeving van belang. Droog en donker is een prima begin, maar een constante temperatuur en luchtvochtigheid is minimaal net zo belangrijk. Een banden-specialist slaat deze dan ook voor je op in een ware-house dat helemaal geconditioneerd is en geoptimaliseerd is voor de banden. Zodoende kunnen ze redelijk zeker de banden een seizoen goed houden voor je, en heb je er het seizoen erna weer plezier van. Daar betaal je dan wel wat voor, maar dat zijn geen kapitalen en is het imho meer dan waard. Immers, het is nog altijd een stuk goedkoper om de opslag voor een seizoen te betalen dan dat je elk seizoen nieuwe banden moet gaan aanschaffen.

@TS, Ardennen waren mooi wit, achterwielaandrijving en (brede) zomerbanden is dan vragen om problemen.

Userd op 29 dec 2014 13:29

Ik zou dat zeker niet gaan proberen inderdaad. En zelfs als je op het moment van vertrek met condities van huis gaat die geen probleem opleveren, dan loop je altijd nog het risico dat op de terugweg het weer is omgeslagen en je dan wel tegen de problemen aanloopt. Ik weet niet hoe de regelgeving in België is wat dit aangaat, maar oa in Duitsland ben je verplicht om er banden onder te hebben zitten die geschikt zijn voor het weer-type. Met zomerbanden ga je daar dus niet weg mee komen bij een controle. De boetes zijn meestal nog wel te overzien, maar vaak dat je geen meter meer mag rijden dan, dus dat betekend wegslepen (op eigen kosten), en ter plekke nieuwe / andere banden laten monteren. Dat kan je uiteindelijk dus rustig zo 2000,- kosten alles bij elkaar. Dan kan je beter maar goed voorbereid op weg gaan lijkt me.

@PaulVW:
“verzekering van hun vaak niet uit zal keren”.
Er is dan evt een deelschuld, niet uitkeren gaat erg ver.

" Dat is ook de rede waarom je op een sport-auto vaak heel grote velgen ziet met heel platte banden. "
Niet nodig in de winter dus, standaardvelgen zijn 17" volgens de configurator van BMW

“het is nog altijd een stuk goedkoper om de opslag voor een seizoen te betalen dan dat je elk seizoen nieuwe banden moet gaan aanschaffen.”
Dat is zeker waar maar wel sterk overdreven. Je banden drogen ook weer niet zo snel uit en ouder dan 5 jaar wordt sowieso afgeraden.

@PaulVW:
“verzekering van hun vaak niet uit zal keren”.
Er is dan evt een deelschuld, niet uitkeren gaat erg ver.

Helemaal niet uitkeren gebeurt niet zo snel inderdaad, maar neemt niet weg dat hun verzekering daar heel anders mee omgaat dan de verzekering van “buitenlanders” (dus bijvoorbeeld Nederlanders in Duitsland).

" Dat is ook de rede waarom je op een sport-auto vaak heel grote velgen ziet met heel platte banden. "
Niet nodig in de winter dus, standaardvelgen zijn 17" volgens de configurator van BMW

Gezien dat mijn glazen bol wat mistig is, kan ik hier vandaan erg moeilijk beoordelen of TS er ook 17" onder heeft zitten, of dat hier een andere maat op is gezet. Dus om daarom per definitie van 17" uit te gaan is vrij kort door de bocht. Daarbij verandert dat verder natuurlijk ook niets aan de rest van het verhaal, namelijk dat de omtrek van het loop-oppervlak gelijk moet blijven. Zit er dus een andere maat velg op, en kies je bij de winterbanden voor een kleinere maat velg, dan zal je er ook andere velgen bij moeten kopen. Meestal wordt dan voor een “gewone” stalen velg gekozen in verband met kosten, maar ben je erg op de looks van de auto gesteld, dan is licht-metaal een logische maar ook kostbare keuze. Ook hier geldt weer dat we dit niet kunnen beoordelen zonder daar specifieke informatie over te hebben natuurlijk, dus ook dat is een aanname en zoals altijd: Assumption is the mother of all fuck-ups

“het is nog altijd een stuk goedkoper om de opslag voor een seizoen te betalen dan dat je elk seizoen nieuwe banden moet gaan aanschaffen.”
Dat is zeker waar maar wel sterk overdreven. Je banden drogen ook weer niet zo snel uit en ouder dan 5 jaar wordt sowieso afgeraden.

Userd op 29 dec 2014 14:53

De snelheid van uitdrogen is zoals gezegd sterk afhankelijk van de condities waarin ze worden opgeslagen. Sla je ze buitengewoon beroerd op (vol in het licht, variërende temperaturen en luchtvochtigheid etc), dan kan het heel snel gaan. Sla je ze goed op (bij voorkeur dus bij de banden-boer) dan kunnen ze heel lang mee gaan in dat opzicht. 5 jaar zal je waarschijnlijk nooit halen, want vaak zijn ze voor die tijd al wel versleten. Als dat niet het geval is, kan je je afvragen of het überhaupt wel nuttig is om zomer/winterbanden of zelfs een auto in zn algemeenheid aan te schaffen.

Een stalen velg is dan waarschijnlijk weer geen optie want geen mogelijkheid tot kiezen van velg met wieldoppen, tenzij ze af fabriek zo aan de dealers geleverd worden als transportvelg oid. Ik weet ook niet of TS 17" of 22" er onder heeft zitten maar 17" is een standaardvelg voor een 520d en dus mogelijk. Het wang-band verhaal klopt maar is niet zo spannend daar het ‘maar’ om een 520d gaat en geen M5 oid.

Vwb uitdrogen, daarom zeg ik al, netjes, donker en koel en dat gaat prima en is voldoende.

Laat me niet lachen mbt geconditioneerd opslaan van de bandenspecialist. Een enkele uitzondering daar gelaten worden ze gewoon boven in het magazijn in een rek gekiept en daar heerst echt niet constant dezelfde temperatuur en luchtvochtigheid. Dat neemt niet weg dat je ze inderdaad wel het beste netjes op kan slaan en niet buiten in de tuin in het zonnetje moet laten liggen :).

Voor mijn huidige X5 heb ik zelf een 5-serie gehad en alles hangt af van de verwachte omstandigheden. Als je pech hebt kom je in de sneeuw terecht en dan ben je met een achterwiel aangedreven BMW op zomerbandjes echt nergens en kom je op een flauw hellinkje al heel snel stil te staan. Als je altijd een 4x4 hebt gereden zoals topicstartet dan zul je verrast zijn hoe snel je stil kunt komen te staan in de sneeuw met zo’n moderne BMW 5-serie.

Kijk maar eens welk merk auto’s hier in het platte NL al niet vooruit kwamen in de winter van 2009…

null

Afgelopen zaterdag nog een half uurtje in Zwitserland achter twee bmw’s gestaan die een oprit niet opkwamen…Waren nog locals ook…

Wintersloffen eronder en een paar zakken grint in de achterbak, kom je gewoon weer overal boven

Heb ook een BMW 520d touring f11, ga er in januari voor de eerste keer mee naar Oostenrijk.

De ene zegt dat het een grote ramp is, de andere dat het met de rijhulpmiddelen die er op zitten (vrnl ESP) wel meevalt, dat het met oudere modellen vooral lastig was.

Heb uiteraard wel winterbanden (pirelli sottozero II 19" 245/45, blijkbaar toch een van de betere volgens mijn bandenboer).

Wat moet ik nu verwachten? Zitten in damuls dus toch redelijk hoog, bij veel sneeuw mss wel lastig, maar lastiger met een BMW dan met pakweg een voorwielaangedreven volvo?

@Denis, ook mijn 530d had ESP en DSC, maar dat gaat je niet helpen om met zomerbandjes weg te komen op een glad wegdek. Sterker nog: als je e.e.a. niet uitzet kom je lastiger van je plek omdat de systemen iedere vorm van slip tegen gaan en daardoor je aandrijvende wielen weer afremmen. Een beetje slip is juist wel handig om weg te komen op een gladde ondergrond dus bij wegrijden uit stilstand beter even eea uit zetten.

Nadeeltje van de achterwielaandrijving is de beperkte druk qua aantal kilo’s op de aangedreven banden. Bij een voorwielaandrijver heb je altijd het gewicht van het motorblok (> 150 kg) wat zorgt voor extra druk op de aangedreven wielen en dus meer grip. In jouw geval met winterbanden hoef je je echter geen zorgen te maken en kom je er bijna net zo makkelijk als met een voorwiel aangedreven Volvo. Uiteraard wel kettingen meenemen!

En evt een krik om de kettingen om te kunnen leggen als je geen niveau regeling hebt. Vaak met volle belading krijg je je vingers niet meer tussen band en wielkast. Ik heb 6 jaar met een MB E270 Kombi gereden en ongeveer 10 keer de sneeuw in. Die ene keer dat kettingen nodig waren was een drama. Vanaf dat moment nam ik een krik mee. Verder is het met name in bochten oppassen met de voet op het gas. Met name hybrides en diesels hebben een gruwelijk koppel dat je dan niet op de weg kunt krijgen. Voorzichtig dus en als er een sneeuwstand op de automaatbakjes zit schakel die dan zeker in.

Plaats een reactie