Skiën in Nederland: De Gulbergen (28-12-'14)

Hoe skiverslaafd moet je zijn als je zelfs in Nederland na een dag sneeuwval met 10 cm verse sneeuw wilt gaan skiën? ‘‘Is het niet misschien een beetje te overdreven’’ vroeg ik me even af? Maar ach, ik heb er van genoten en het was geweldig! Het was zeker de moeite waard :)

Om 7 uur stond ik op om vervolgens om 7:45u aan te rijden vanuit Gemert naar de Gulbergen in Nuenen (vlakbij Eindhoven). Na zo’n 25 minuten rijden komen we aan bij het hoogste punt van Noord-Brabant, maarliefst 75 meter hoog ;) De Gulbergen is een voormalige vuilnisstortplaats. Tegenwoordig wordt het veel bezocht door mountainbikers, wandelaars, rodelaars en dus ook skiërs.

In Google-Earth heb ik even snel een overzicht gemaakt wat we deze ochtend hebben gedaan, zo wordt het hopelijk wat duidelijk bij de foto’s:

null

^16 afdalingen waarvan er een paar echt mooi steil (en redelijk lang) waren!

Weer/Temperatuur:
Bluebird Day :D Temperaturen nog steeds lekker onder 0. Tijdens het naar boven lopen op de zonhellingen kreeg ik het toch wel erg warm.

Sneeuwcondities:
Je zou er geen officiële piste mee kunnen openen , dat was wel te verwachten, maar doordat de papsneeuw van gisteren goed was opgevroren, raakte je met de onderkant en de kanten nauwelijks de grond. Stenen lagen er niet, gelukkig geen krassen. Doordat de sneeuw erg hard was, was het soms wel lastig om goede bochten te maken op een steil stuk. Ja, wie had dat gedacht…je kunt in Nederland ook gewoon flink trainen op je techniek met het skiën buiten een skihal :D

Beste piste:
De zwarte! (12/13) Lekker steil en gelukkig genoeg sneeuw. Door de kleine greppels op de helling werd het nog een stukje uitdagender :p

+/-:

  • Buiten skiën in Nederland!!
  • Bluebird Day
  • Skiën met uitzicht op een stad
  • Lekker veel mogelijkheden
  • Omhoog lopen na een afdaling
  • Ik kan zo nog wel even doorgaan met alle plusjes ;)

Snel door naar de foto’s:

null

^Na de allereerste klim bovenop de Gulbergen met uitzicht op de Strabrechtse Heide en de TV-toren bij Mierlo. Een prachtige zonsopkomst in een winterwonderland.

null

null

^Je zit hier heel dicht bij Eindhoven. Zo heb je een mooi uitzicht op de skyline.

null

^Met ons erbij was er nog 1 iemand hierboven op dit tijdstip. Lang waren we alleen. Pas tegen de middag werd het drukker met wat gezinnen die gingen rodelen.

null

null

null

null

^Geldrop

null

^Het eerste stuk van afdaling nummer 1 :)

null

null

^Uitzicht op afdaling nummer 2 ;)

null

^Op de top, naar het noorden gekeken

null

^de Golfbaan Gulbergen

null

^Afdaling 2

null

^Uitzicht op Helmond

null

^Mijn (oude) ski’s op de top

null

null

^Afdaling 3, een mooie lengte en een mooie hellingsgraad. Hier mogen ze wel een 6-CLD bouwen ;)

null

null

^Afdaling 5, kort maar steil

null

^De top van de Gulbergen

null

^Nummer 7, steil en heel veel ijs…

null

null

null

^Hierboven heb je ook een onderdeel van de golfbaan

null

^Een noordelijke blik richting de brouwerij van Bavaria in Lieshout
null

null

null

^De zwarte afdaling. Goed steil en lekker lang. Helaas kun je niet veel vaart maken, anders lig je onder in de sloot…

null

^Rechts de ‘Panorama-afdaling’ :p (nummer 14/15/16)

null

null

^Lekker zwaar om hier omhoog te lopen

null

^Op de "panorama-afdaling’’ leek die helling nog steiler.

null

null

^Heerlijk :)

null

^Nog even een bewijsfoto dat echt wel hebben geskied

Skidag nummer 6 is een feit! En dat in Nederland! Geweldig om het een keer te doen, zeker bij deze winterse omstandigheden. Lekker vroeg opstaan om van de rust en het winterwonderland te genieten. Wat hou ik toch van de winter! :)
We moeten maar even iemand zoeken die een bak met geld heeft, zodat we hier een mattenskigebied van kunnen maken ;)

((een kort filmpje komt er zo aan))

Wow cool zeg!

Click. Click. Peace

cool, had ik dat geweten was ik ook ff langsgekomen

En hier het filmpje:

Held!
Lijkt me trouwens nog wel dodelijk voor je materiaal… Maarja als hier toch eens een borstelbaan komt, wie gaat het idee inbrengen? Ik zie de economie meteen stijgen als daar een borstelbaan zit! Laten we een petitie opstellen voor een borstelbaan in Gulbergen! Mijn handtekening heb je in ieder geval!

A winter without powder isn't a winter!

haha fantastisch om te zien!

Let it snow

@Rogier, dankje! Dit is wel wat anders dan die enorme poeder daar bij jou ;)
@Kaspeer, kom je uit de buurt? Bij een volgende goede ‘dump’ probeer ik er weer bij te zijn!
@Joostw, ik heb van tevoren en daarna gekeken naar de onderkant van m’n ski, maar er is geen zichtbare schade, geen krassen. Ik heb sowieso ook m’n oude ski’s meegenomen voor de zekerheid, ik ga het denk ik ook niet zo snel doen met nieuwe ski’s ;)

@HenriS

Geweldig man! Ging met enige scepsis je verslag lezen maar foto’s en zeker je film ziet er fantastisch uit. Daarom en voor het vroeg opstaan

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Henri, ik heb je post met een grote Emile op mijn gezicht zitten bekijken…lachen man! Ik hoop dat er meer van deze dagen komen:-)

Haha, met pistenummers en al, mooi verslag :)

@henris jazeker, woon op kamers in eindhoven en ben in t weekend in vierlingsbeek (tussen boxmeer en venray)

Haha ziet er kicke uit! Nu hopen op de volgende dump, hier in Nederland. Dit verslag opsturen naar de gemeente Nuenen, misschien dat ze een antieke lift willen plaatsen :P Sneeuwkanonnen erbij, of zoals de Ruhrquelle!

Carnas on Tour

Haha geweldig! Laten we voor de volgende keer een paar liften er neer zetten :D

Gang is alles

Volgende dutchdump ben ik er ook, @HenriS! Jij bent dat toch die daar een paar jaar geleden op een board naar beneden is gegaan? Toen lag er wel minder sneeuw!

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

@Frank, dat was Rene, ik was het toen ook van plan, maar door de tentamenperiode lukte dat toen helaas niet.

Leuk verslag van dit skidagje in mijn “achtertuin”.
Respect voor het zo vaak omhoog wandelen want da’s stiekem best pittig volgens mij.

Lachuh! Echt leuk!
Zag gisteren iemand op een snowboard en zo’n kitesurf over het land scheren.

Ik had gisteren al een paar foto’s op Wintersportweerman langs zien komen, dat beloofde al veel goede voor dit verslag :) Helaas is hier (regio Haarlem) geen vlok blijven liggen…

❄️

begin van het filmpje zou je toch echt denken dat je in een Alpenland bent. Hier bij ons geen sneeuw. Gisteren wezen wandelen met de honden op het strand bij wijk aan zee.

May the ski force be with you !!

geweldig filmpje en verslag!

Supergaaf! Misschien een idee om een liertje oid te bouwen om omhoog te gaan, als je met meer mensen bent. Heb er zelf eentje die ik gebruik voor wakeboarden op plekken waar je met een boot never nooit komt. Even een andere vertanding erop en klaar is kees!

@HenriS

Wat een geweldig filmpje. Ik blijf mij afvragen of het lucratief zou kunnen zijn om op kleine schaal in Nederland te investeren in wintersportinfrastructuur. Laat voorop staan, veel Nederlanders zijn er gek op, dus genoeg aanloop zou het hebben.
Uiteraard zit ons klimaat tegen, maar een gehele winter sneeuwbedekking zou ik ook niet verwachten. Maar met een aantal sneeuwkanonnen in de juiste periode zou zo anderhalve maand skien kunnen worden aangeboden. Zeker op deze locatie, die totaal onbekend is voor mij, zou best wat mogelijk kunnen zijn. Geen natuurgebied, goede hoogteverschillen en genoeg ruimte. De gemeente zou met een dagpas a 5 euro voor paar aftanse sleepliftjes best wat kunnen omzetten. Middenstand voor het broodje Unox en chocomelk, inclusief een sleepiste (en lift) zou het een leuk concept kunnen zijn.

Of ben ik nu totaal onrealistisch?

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Mooi verslag! Ik heb hier van ´t zomer nog gemountainbiked en moet zeggen dat het best zwaar was om daar naar boven te fietsen:)
Ik weet niet of het realistisch is om daar een lift en sneeuwkannonen neer te zetten, iemand die daarin investeerd loopt namelijk het risico dat er te weinig sneeuw is, ook met sneeuwkannonen.

Daar gaat dus je ‘geheime’ skiplek. Vanuit Noord-Holland wordt al een touringcar geregeld voor de volgende dump! :P

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Daar gaat dus je ‘geheime’ skiplek. Vanuit Noord-Holland wordt al een touringcar geregeld voor de volgende dump! :P

Sneeuwbaard op 29 dec 2014 18:51

…en ook eentje uit Vlaanderen ;)

Verder wel een MEGA filmpje!

Hoe skiverslaafd moet je zijn als je zelfs in Nederland na een dag sneeuwval met 10 cm verse sneeuw wilt gaan skiën? ‘‘Is het niet misschien een beetje te overdreven’’ vroeg ik me even af? Maar ach, ik heb er van genoten en het was geweldig! Het was zeker de moeite waard

Gek genoeg om het 2 jaar geleden al gedaan te hebben op precies dezelfde plek? :D

Nee, tof dat je het gedaan hebt hoor! Ik durfde het simpelweg niet aan om het met dit sneeuwdek te doen. De vorige keer heb ik al aardig wat sharks te pakken gehad en toen lag er meer. En met een snowboard snijd je ook wat makkelijk in het gras (denk ik). Maar chapeau! En een top verslag :D

Edit; tof die tekening ook, ik heb voornamelijk 2 en 6 gedaan destijds :)

@HenriS, geweldig dit mooie foto’s en dito filmpje, topverslag weer.
@Rene ook een leuk filmpje wel toevallig dit :-D

Hoop ook dat er weer een goede sneeuwval met een hoop cm’s gaat vallen deze winter in Groningen, de Kardingebult (sportpark Kardinge) wordt dan ook vaak gebruikt voor skiërs en snowboarders.

Leuk! Echt een leuk idee:D Mooi daar trouwens:)

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Wat ik me trouwens afvraag @HenriS. Weet je ook in deze omgeving de naam van iedere heuvel, net als in de Alpen ;)

❄️

Geweldig dit!

@Thomas, ja, ik denk dat ze het niet zo snel zullen doen. Het zal te weinig opleveren en het zal ook erg duur zijn zo even in de koude periode sneeuw te maken. Wellicht is er iets mogelijk met een soort borstelbaan, waar je bij een sneeuwval zoals deze het net lijkt alsof je op een strakke geprepareerde piste skied. Wanneer er geen sneeuw ligt, kun je dan toch nog steeds skiën. @Arnoutk, Het lijkt me wel een leuk idee inderdaad, om een klein zelfgebouwd liftje te maken :)
@Sneeuwbaard @Skiwi, dat wordt dan een wintersporters forum meeting daar de volgende keer, ook leuk ;)
@Rene, doordat de papsneeuw nu flink was opgevroren waren de condities een stuk beter dan 2 jaar geleden waarschijnlijk. Geen een steen geraakt en gewoon mooi over de sneeuw gegleden zonder in de grond te snijden.
@David23, ja gelukkig zijn het er niet zoveel hier ;)

Plaats een reactie