Fernpas richting Nauders

Hallo medeforummers,
In een oud draadje vond ik informatie over opstoppingsperikelen op de Fernpas richting Nauders. Kan iemand die onlangs in Nauders is geweest iets vertellen over de situatie anno NU? Is het beter om een alternatieve route te zoeken of zijn de wegen zinds het oude topic (2008) enorm verbeterd?
Bedank alvast !!

P.s. ik ga met de carnavalsweek…zal wel drukker zijn in die periode!!

Hier bestaan ook heel veel recenta fora over op de site. Bijvoorbeeld deze:
https://www.wintersport.nl/forum/topic/140991
https://www.wintersport.nl/forum/topic/21667
https://www.wintersport.nl/forum/topic/181420

De weg opzicht is weinig veranderd met 7 jaar geleden, behalve dat de aanloop naar de fernpas nu een paar kilometer meer snelweg kent.

Tanks

Thanks

Allen de Fernpas nemen bij sneeuwvrije wegen én buiten de schoolvakanties.

Piste riderrrrr

Niet doen en via Bregenz rijden. In Bregenz langs het water rijden. Dat is sneller dan hoe de bewegwijzering je wilt laten rijden.

Niet doen en via Bregenz rijden. In Bregenz langs het water rijden. Dat is sneller dan hoe de bewegwijzering je wilt laten rijden.

Dinictus op 28 jan 2015 12:21

Hoe bedoel je??? Langs het water??? De Pfandertunnel bij Bregenz is tegenwoordig 4-baans, dus deze alternatieve route snap ik niet.

Piste riderrrrr

Is Bregenz te adviseren tijdens carnaval? Ik zal eens kijken hoeveel km extra dat rijden is…via de Fernpass 829km vanaf thuis in elk geval.

Is Bregenz te adviseren tijdens carnaval? Ik zal eens kijken hoeveel km extra dat rijden is…via de Fernpass 829km vanaf thuis in elk geval.

lekkerzonnetjeerbij op 28 jan 2015 15:20

Via Bregenz is 40km extra en tol voor de snelweg en Arlbergtunnel (bij elkaar heen en terug rond de EUR 25). Qua tijd (zonder files) 10 minuten extra via Bregenz. Maar … met de schoolvakanties (dus ook carnaval) zal de Fernpass véél meer vertraging geven!

Piste riderrrrr

Dank je.

Ik begrijp niet dat er überhaupt nog wordt nagedacht over de vraag of je beter van de Fernpass of via Bregenz kunt rijden. Het is heel simpel: de Fernpass is eigenlijk nooit een goede keuze. Ook al is er maar heel weinig verkeer, je komt vroeg of laat toch achter een vrachtwagen te hangen. Nog los van de extra tijd die dat kost is het ook (vind ik) bijzonder irritant.
En nu de grenstunnel bij Bregenz dubbelbuizig is stroomt het daar ook veel beter door.

Niet helemaal waar…

Ik reed afgelopen zaterdag rond 18:00 uur over de fernpass en werkelijk waar geen enkel probleem… gewoon up&over…

gister teruggekomen en voor de tunnel gekozen… ook vanwege de bak sneeuw die er lag en zekere voor het onzekere genomen…

Kwam vanuit Obergurgl … zal wel qua tijd niet zoveel schelen maar gevoelsmatig vind ik het wel een takke eind hoor voordat je oostenrijk uit bent… en het gas erop kan zetten…

ik denk dat het ook afhangt van het tijdstip… als je begin avond / eind middag in een vakantie week de fernpass over wil het prima kan!! op zaterdagochtend… tja das een ander verhaal…

@Elanski

Ik deel je mening over de Fernpass niet. Heb hem zomer en winter al meerdere malen gereden. Laatste keer 2 weken geleden naar- en vanuit Obergurgl. Op heenweg wel drukker dan verwacht maar gewoon door kunnen rijden. Terug, weliswaar op zondag, nauwelijks verkeer en prima kunnen doorrijden met ook nog eens een mooi uitzicht.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Op drukke (Zater)dagen is de Fernpass vervelend omdat je stil komt te staan. Daarom gaan wij op een doordeweekse dag rijden. Op zich vind ik het landschappelijk een hele mooie route en geniet ik van het uitzicht(zowel 's zomers als 's winters).

Heen op vrijdagmiddag over de Fernpass, heerlijk rustig en boven idd achter en vrachtwagen geraakt. Deze stopte echter eventjes om het snellere verkeer voorbij te laten. Terug op vrijdagavond, weer rustig.

Volgende keer gewoon weer de snelste route, de Fernpass.

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Ik moet zaterdags rijden…vrijdag heb ik geen vrij…

Ik begrijp niet dat er überhaupt nog wordt nagedacht over de vraag of je beter van de Fernpass of via Bregenz kunt rijden. Het is heel simpel: de Fernpass is eigenlijk nooit een goede keuze. Ook al is er maar heel weinig verkeer, je komt vroeg of laat toch achter een vrachtwagen te hangen. Nog los van de extra tijd die dat kost is het ook (vind ik) bijzonder irritant.
En nu de grenstunnel bij Bregenz dubbelbuizig is stroomt het daar ook veel beter door.

Elanski op 29 jan 2015 14:40

Naar Sölden, Obergurgl e.d. snap ik niet dat je Bregenz overweegt. Da’s echt een eind om. Het moet wel heel druk zijn op de Fernpass voordat omrijden loont. Bij flinke sneeuwval is het een ander verhaal natuurlijk.
Dat geldt in iets mindere mate, maar nog steeds voor SFL en Nauders. Nog oostelijker, Ischgl, is het om het even. Eén keer met 2 auto’s achter elkaar gesplitst bij Memmingen en we kwamen praktisch tegelijk aan. Geen verschil dus, maar wel buiten de drukte. Omdat Nauders veel westelijker ligt, is de Fernpass wat mij betreft eerste keuze, maar wel rekening houdend met sneeuwval!

Ik begrijp niet dat er überhaupt nog wordt nagedacht over de vraag of je beter van de Fernpass of via Bregenz kunt rijden. Het is heel simpel: de Fernpass is eigenlijk nooit een goede keuze. Ook al is er maar heel weinig verkeer, je komt vroeg of laat toch achter een vrachtwagen te hangen. Nog los van de extra tijd die dat kost is het ook (vind ik) bijzonder irritant.

En nu de grenstunnel bij Bregenz dubbelbuizig is stroomt het daar ook veel beter door.

Elanski op 29 jan 2015 14:40

Naar Sölden, Obergurgl e.d. snap ik niet dat je Bregenz overweegt. Da’s echt een eind om. Het moet wel heel druk zijn op de Fernpass voordat omrijden loont. Bij flinke sneeuwval is het een ander verhaal natuurlijk.
Dat geldt in iets mindere mate, maar nog steeds voor SFL en Nauders. Nog oostelijker, Ischgl, is het om het even. Eén keer met 2 auto’s achter elkaar gesplitst bij Memmingen en we kwamen praktisch tegelijk aan. Geen verschil dus, maar wel buiten de drukte. Omdat Nauders veel westelijker ligt, is de Fernpass wat mij betreft eerste keuze, maar wel rekening houdend met sneeuwval!

Jay op 30 jan 2015 15:54

Klopt, is ook een leukere en mooiere route … buiten de drukke vakantie-reisdagen om.
En het echt niet veel kilometers om of je moet 40 kilometer veel vinden.

Piste riderrrrr

Ik laat het van het weer afhangen dan. Dank jullie wel.

Het is vandaag een zaterdag in februari, en als ik ga kijken naar de webcams van de Fernpass rond 10u30
https://www.tirol.gv.at/verkehr/strassenbau-und-strassenerha…
valt het toch wel goed mee. Dus bij droog weer toch liever langs hier dan via Bregenz.
update 11u30: nog steeds geen files te bespeuren.

Ik zal alleen bij sneeuwval via Bregenz gaan. 2e kerstdag (vrijdag) zijn wij om 8 uur uit Sulden am Ortler, IT vertrokken. Wij waren 10 uur bij de Fernpass en toen was het de hele tijd langzaam rijden. Toen waren er geen kettingen nodig op de Fernpass maar wel op de Arlbergstrasse.

Oooh, ik zit idd nu te kijken (13:22 u) en het is prima te doen. Dus geen must dat we voor 8:00 u zaterdagmorgen bij de Fernpass moeten zijn om de drukte voor te zijn, op 21 maart wel te verstaan.
Delen jullie deze mening ?

Oooh, ik zit idd nu te kijken (13:22 u) en het is prima te doen. Dus geen must dat we voor 8:00 u zaterdagmorgen bij de Fernpass moeten zijn om de drukte voor te zijn, op 21 maart wel te verstaan.
Delen jullie deze mening ?

Jolanda6 op 7 feb 2015 13:26

Buiten het hoogseizoen is het inderdaad geen must om de Fernpass voor 8:00 te passeren.

Bij de arlbergtunnel zijn werkzaamheden… Er is maar 1 rijbaan open en 's nachts wordt hij regelmatig voor korte periode afgesloten… Misschien dan toch de fernpass?..

Plaats een reactie