verzekering voor 1 dagje Winterberg?

Volgende week ga ik voor een dagje naar Winterberg. Ik verwacht niet dat er iets geks gebeurt, maar stel dat…

Hoe doen jullie dat met dagje Winterberg: apart dagje reisverzekering voor afsluiten?

Ik heb een gewone doorlopende reisverzekering, maar die dekt geen wintersportactiviteiten.

Voor een week in de bergen sluit ik altijd wel wintersport verzekering af.

*bericht bewerkt door moderator op 05 feb 2015 10:16: verhuisd naar het juiste subforum

Ik weet niet of dit in Duitsland mogelijk is, maar in Frankrijk kun je een verzekering afsluiten voor 1 dag bij je skipas. Wie weet dit? (Lijkt me goed mogelijk, skigebieden verdienen hier goed geld mee)

Click. Click. Peace

doorlopende reisverzekering ophogen met wintersportdekking? Is een paar euro p.m.

Hm, dat is ook nog wel een goeie. Even kijken of dat uitkan.

Mijn zomerhobby is ook een randgeval qua gevaarlijke sporten, dus als het niet heel veel kost is dat misschien ook nog wel de moeite

In Duitse skigebieden kan je geen extra verzekering afsluiten. Dit komt omdat wintersportactiviteiten standaard door de Duitse ziekteverzekeraars worden gedekt. Verder dekt de Aansprakelijkheidsverzekering standaard zaken die je een ander zou kunnen aandoen. Heb destijds toen ik hier kwam wonen dat allemaal bij diverse verzekeringen nagevraagd. Voor verdere aanvullende zaken ben ik lid van de DSV, maar dat is meer voor ‘nice to have’ zaken om rondom zorgeloos oppad te kunnen. Skigebieden (ook Winterberg) maken dan ook voor de verzekering van de DSV reclame.

Aangezien Nederlanders (logischerwijze) niet bij Duitse verzekeraars verzekerd zijn zou ik gewoon bij een Nederlandse verzekeraar navragen en - indien nodig - een reisverzekering afsluiten. Misschien biedt de ANWB zoiets aan?! Ken familie/vrienden die dat zo doen.

Als je een doorlopende wilt, even informeren bij zowel nl skivereniging als bergsportvereniging. Is nogal wat discussie over geweest waarbij in het verleden de laatste off-piste wat beter dekte. Gehoord dat dit inmiddels gelijkwaardig zou zijn, maar nooit gecontroleerd.

Edwin van Riel

@Frans dus bergredding wordt gedekt door je ziektekostenverzekering in Duitsland? Want alle ziektekostenverzekeringen (In Nl en FR in ieder geval) dekken je ziekenhuisopnames e.d. (in gewoon ziekenhuis, geen priveklinieken) na een wintersportongeval. Maar het gaat om de reddingskosten die vaak niet worden gedekt. En best hoog kunnen oplopen

Click. Click. Peace

Gewoon een doorlopende reisverzekering bij de NKBV nemen, dekt vrij veel…

Not all who wander are lost

Inderdaad een doorlopende verzekering via de NKBV, prima prijs en goede dekking voor “risicovolle sporten” zoals off piste skiën, alpinisme buiten de wandelpaden etc.

@Hans- en ook op de wandelpaden ;-)

Click. Click. Peace

gewone reisverzekering met risicosportdekking dekt de normale risico’s van wintersport. Ga je offpiste, dan moet je goed gaan opletten en is meestal alleen gedekt onder begeleiding van een gids. Je ziektekostenverzekeraar dekt de medische kosten tot NLtarieven, je kan deze uitbreiden met een zgn buitenlanddekking, dan wordt 100%van de kosten gedekt. Dat kan ook via de reisverzekering.

Oh, en leer deze zin uit je hoofd voordat je bewusteloos raakt: “Bitte Herr Krankenwagenfahrer , bringen Sie mich bitte nicht in eine Privatklinik!”

@Userd let op! Dit zijn de standaard kosten in het buitenland, het kan zijn dat speciale tarieven daar nog buiten vallen.

Click. Click. Peace

@rogier, zoals?

In Frankrijk werkt met met een percentage systeem. 100 % wordt door je standaard ziektekosten vergoed, maar bepaalde behandelingen zijn dan 110 120-200-300% daarvoor heb je dan en aanvullende verzekering nodig. Het is nogal onduidelijk of de Nederlandse verzekering deze allemaal betaald.

Click. Click. Peace

Via Europeesche Verzekeringen kun je een dag skiën al verzekeren vanaf €5,52.
https://www.europeesche.nl/verzekering/kortlopende-reisverze…
Zelf sluit ik hier wel eens een kortlopende verzekering af bij activiteiten die buiten mij normale reisverzekering vallen, ideaal.

Als je gewoon op piste blijf. Bv. doorlopende reisverzekering met wintersport dekking, en je heeft je nergens, geen zorgen over te maken. Mocht er iets gebeuren, laat je dat niet naar een priveklinik brengen. Ga je buiten de piste, al gebeurd het maar iets van de piste verwijderd, heb je een speciale dekking nodig . Met een normale reisverzekering ook met wintersportdekking, ben je volgens mij voor buiten de piste niet verzekert.

@rogier, daar heb je volgens mij juist die buitenlanddekkingen voor ziektekosten voor. Normaal gesproken wordt 100% vergoed tot max de in NL geldende tarieven. Winter-/risicosportdekking dekt de kosten van repatriëring e.d. zolang eea ONpiste gebeurd is.

@Userd Niet altijd volgens mij geldt die dekking naar ‘standaard buitenlandse tarieven’ je kunt je niet opeens in de meest luxe privekliniek laten behandelen.

Verder maakt ziektekostenverzekering geen verschil met hoe een ongeluk is gebeurd (gelukkig niet). Ze repatrieren ook als je off-piste bent gegaan bij mijn weten…
Wintersportverzekeringen zijn voor de reddingen op de pistes en eventueel naast de piste… en NIET voor de medische kosten die daar uit voor vloeien.

Click. Click. Peace

@Frans dus bergredding wordt gedekt door je ziektekostenverzekering in Duitsland?

Rogier op 5 feb 2015 11:32 [@Rogier](/profiel/rogier): Als die bergredding een medische noodzaak heeft: Ja. Ik heb dit destijds letterlijk bij diverse ziekteverzekeraars nagevraagd. Men dekt in het buitenland echter alleen het bedrag dat het in Duitsland gekost zou hebben. Dit geldt echter ook voor operaties, ziekenhuiskosten, artsbezoeken e.d. Daarvoor is een aanvullende verzekering van welgetelde €8 per jaar nodig die dit risico wereldwijd wegneemt, zodat je in bijv. Zwitserland niet bang hoeft te zijn dat de kosten voor een bergredding of operatie aanzienlijk duurder uitvalt.

Bergreddingen zonder medische noodzaak worden verder natuurlijk niet gedekt en dat soort zaken worden dan door verzekeringen gedekt die je automatisch krijgt als je lid bent van de DSV en/of DAV. De kosten daarvoor zijn vaak maar een paar tientjes per jaar en je krijgt er meteen een arsenaal aan extra verzekeringen en leukigheidjes bij.

@Frans duidelijk, en een van de vele zaken die goed zijn geregeld in Duitsland dus, en bedankt voor de toelichting!

Click. Click. Peace

Gewoon een doorlopende reisverzekering bij de NKBV nemen, dekt vrij veel…

Edwin. op 5 feb 2015 11:44

Niet geheel onverstandig nee, zeker niet als je aangeef in de zomer ook aan risico sporten te doen! Op http://nkbv.nl/wepowder heb je alles nog op een rijtje staan aan info :) *Edit en via die link ook nog eens 20% korting op de Safety Academy!

@Frans duidelijk, en een van de vele zaken die goed zijn geregeld in Duitsland dus, en bedankt voor de toelichting!

Rogier op 5 feb 2015 14:36

Volgens mij is dat in NL toch niet heel anders:
Zorgverzekering: basiskosten tot NLtarieven
Wintersportdekking: bergredding e.d.
Buitenlanddekking (aanvullend) voor beide verzekeringen: aanvullend tot lokale tarieven. Alles ONpiste of OFFpiste onder professionele begeleiding.

Nee hoor er wordt geen enkele helikopter/pisteur betaalt door je ziektekostenverzekering. Zelfs als het medisch nodig is.

En nogmaals ziektekosten maken geen onderscheid of de ongelukken op of offpiste gebeurd zijn. (Net als dat deze ook geen onderscheid maakt of je al dan niet beschonken achter het stuur zat.)Dat je wintersportverzekering dat wel doet is een ander verhaal, en logisch want reddingskosten off-piste kunnen in de vele tienduizenden euros lopen.

Click. Click. Peace

Euh, hoe?

Reisverzekering met wintersportdekking betaalt de helikopter
Zorgverzekering de ziektekosten, standaard tot NL tarieven
Buitenlanddekking vult dat resterende gedeelte aan.

Ben je bezopen dan redden ze je ook maar als men kan aantonen dat je verwijtbaar bent, kan je nog wel eens een probleem hebben.

Eh, niet snel wijzigen hè ;) Laatste geldt idd niet voor de zorgverzekering.

@Userd we zijn het volgens mij gewoon eens. Maar wat Frans zegt is dat je ziektekostenverzekering in Duitsland ook je redding betaald, en dat is in NL (en Frankrijk) toch echt niet zo. Maar haal niet je zorgverzekering en aanvullende verzekeringen door elkaar.

Click. Click. Peace

@Rogier, zorgverzekering betaalt niets behalve ziektekosten tot NLtarieven, rest is reisverzekering en aanvullende verzekering voor risicosporten en buitenlanddekking voor zorgverzekering. In alle gevallen wordt alleen ONpiste vergoed, tenzij je onder professionele begeleiding bent of een van de bovengenoemde speciale verzekeringen hebt afgesloten.

@Userd Over die ziektekosten zijn we het eens.
Maar bijvoorbeeld de NKBV (en vele andere goede wintersportverzekeringen) verzekerd alles off-piste (ongeacht gevaar) en ook zonder professionele begeleiding.

Click. Click. Peace

@Userd Over die ziektekosten zijn we het eens.
Maar bijvoorbeeld de NKBV (en vele andere goede wintersportverzekeringen) verzekerd alles off-piste (ongeacht gevaar) en ook zonder professionele begeleiding.

Rogier op 5 feb 2015 16:27

Daarom ook “tenzij je onder professionele begeleiding bent of een van de bovengenoemde speciale verzekeringen hebt afgesloten.”
Voor de meeste wintersporters geldt toch echt dit, er zijn niet ‘vele goede wintersportverzekeringen’ die offpiste zonder meer verzekeren. Dat zijn er maar een paar en die noem je al, vooral NKBV, NLskivereniging (europeesche) en nog wat initiatieven als Oostenrijkse Bergrettung bijv.

@Rogier echte off piste dekking zonder verdere voorwaarden is er hier alleen bij nkbv en ik dacht ook nskiv.
Verder een enkele verzekeraar, maar mainstream reisverzekeringen hebben vaak wel de eis van begeleiding of bijv. tot max schaal2 of 3 (hoewel dat laatste statistisch vreemd zou zijn, het is de meest lastige schaal). Dus altijd goed checken voor vertrek.

@Hessel Ik zou als je off-piste gaat nooit een verzekering uitzoeken die dit soort voorwaarden gebruikt, want stel dat je op een dag skiet dat het gevaar van 2 naar 3 gaat. Of dat je aan de zuidkant in een lawine komt met gevaar 3 terwijl dat gevaar eigenlijk alleen werd beschreven voor noord. Lastige zaken om met een verzekering mee in strijd te zijn. Off-piste: een goede off-piste verzekering.

Maar (en ik ben er ook schuldig aan ;-) ) laten we hier on-topic verder gaan. Het ging om een dagje winterberg. En daar zal het lawinegevaar wel meevallen gok ik zo ;-)

Click. Click. Peace

Plaats een reactie