steungroepje blessure

Ik ben toch hopelijk niet de enige dit jaar…maar ik heb een fikse blessure opgelopen vorige week…vandaag een mri-scan gehad van mijn knie en mijn binnenste knieband is afgescheurd, mijn voorste kruisband ook en mijn meniscus is gescheurd…dus…dat wordt een lange revalidatie.
Ik krijg een brace aangemeten en de hoop is dat de binnenste knieband weer vast groeit aangezien die nog aardig op zijn plek zit en dat de overige spieren en pezen met fysio zo sterk worden dat ze het gemis van de kruisband kunnen opvangen. Zo niet, dan moet ik geopereerd worden en krijg ik een kunst-kruisband. Of ik aan mijn meniscus geopereerd moet worden moet de tijd uitwijzen. Daar is nu nog niets van te zeggen aangezien de rest van mijn knie nog teveel pijn doet…

En dat allemaal door een stom valletje in een sneeuwbult…echt hoe suf…

Zijn er nog meer pechvogels, zodat we elkaar tijdens de revalidatie een beetje kunnen steunen?

Ik ben ondertussen al weer een jaar of 10 voorbij dat probleem maar ik kan je wel vertellen, wat je erin stopt is wat je eruit haalt. Begin met revalideren en hou het vol. Meestal staat daar 9 tot 12 maanden voor. Ik misbruik mijn knien ongeveer 4 keer per week en ski sportief op de piste en in de poeder. Mensen die ik ken en die dat niet hebben gedaan hebben duidelijk beperkingen.
Hoe dan ook, het lijkt nu het einde van de wereld maar zodra je gaat beginnen met revalideren dan ben je blij met elk stapje vooruit (no pun intended) dus haal daar wat positiviteit uit.
Succes!

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Bedankt voor deze positieve bemoediging!! Ik ga er zeker voor! Ik moet er niet aan denken dat ik niet meer kan skieën…maar daarnaast ben ik moeder van 6 kinderen, dus mijn knieën hebben nogal wat te lopen en te tillen :) en moeten nog wel even mee… ik hou er rekening mee dat het lang kan duren maar ik zal er zeker alles aan doen om het weer zo goed mogelijk te krijgen!

Ik ben toch hopelijk niet de enige dit jaar…

Hopelijk? Gun je anderen dan ook blessures :P

Hahaha meer iets van: gedeelde smart is halve smart

Ik al 2 jaar op rij, alleen dit jaar het “geluk” dat ik in december al een x ben geweest, rest vd trips gaan weer aan m’n neus voorbij.

Vorig jaar februari enkel gebroken( inclusief banden en aanhechtingspunten daarvan aan gort) terwijl ik 4 dagen later zou vertrekken

En nu 2 weken terug m’n bovenbeen dwars doormidden en toen zou ik eigenlijk vorige week gaan.
Geen gips, wel veel ijzer

Allebei niet ski gerelateerd maar behoorlijk klote.

Duim toch nog stiekem dat ik ergens in april nog kan gaan, al kan ik me er nu nog weinig bij voorstellen

Life's Journey is not to arrive at the grave Safely in a well preserved body, But rather to skid in

@jordyvannies als ik mag vragen hoe dit gebeurd is ? Toch twee ernstige gevallen. Hopelijk herstel je goed.

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Risico van het vak.

Heb een eigen bedrijf en maak paarden Zadelmak, 2x achterover gegaan met paard en al. Vorig jaar nog het geluk gehad dat ik iets draaide in de lucht en hij alleen op m’n enkel lande dit jaar de pech dat ik 600 kilo compleet bovenop me kreeg, had ook heel anders af kunnen lopen…

Life's Journey is not to arrive at the grave Safely in a well preserved body, But rather to skid in

Vorig jaar mijn enkel gebroken. En na een lange revalidatie waar ik erg braaf ben gebleven, en netjes naar degoede sport-fysio heb geluisterd. Ben ik weer up and running. Het metaal zit nog wel in mijn enkel maar dat gaat er een keertje in de vroege herfst uit.

Ik heb helemaal geen pijn meer, en ook is mijn enkel nooit meer stijf (in het begin was traplopen 's ochtends best lastig en onhandig voordat mijn enkel warm werd). Ik vroeg me af hoe het eerste echte skiën weer zou zijn, of ik bijvoorbeeld banger zou zijn geworden. Nou ik ski weer gewoon zoals normaal en denk eigenlijk nooit aan mijn enkel of de blessure die ik gehad heb.

Click. Click. Peace

2 weken voor vertrek ongevalletje met een ladder gehad met als resultaat
een gebroken ruggenwervel en bijhorend ligament gescheurd.
Seizoen voorbij zonder een meter op het snowboard te hebben gestaan…

Steep is when you want a witness, either to the glory, or the carnage

Ook hier geen wintersport dit seizoen. wegens rugklachten. nu maar hopen dat het volgend jaar wel weer kan

Tjonge wat een vervelende ongelukken…
Ben ook heel benieuwd of ik volgend jaar weer kan skiën…en of ik het dan nog durf inderdaad…ik ben al geen echte held. Ik ski best goed ( vind ik zelf dan ;) ) maar niet snel, want dat durf ik niet. Bij voorkeur ook gewoon lekker rode pistes, zwarte hoeft van mij niet. Dus ik denk dat ik wel weer les ga nemen volgend jaar…gewoon om weer even wat zekerder te worden…
Ik ben deze week begonnen met fysio…heel rustig aan en heb gisteren mijn brace gekregen…help wat een ding…

null

zo, kon die foto niet groter hahaha…

Hoe lang heeft jouw revalidatie geduurd Rogier?
En een gebroken rugwervel Stijn, wow, daar ben je ook wel even zoet mee denk ik…

heftig beroep Jordy…

@Margriet ik heb mijn enkel gebroken op 9 maart. Begin april reed ik op de hometrainer binnen. Eind April fietse ik rustig buiten. Eind mei fietste ik al toettocht van 160 km half juni heb ik getoerskied.
Maar ik mocht niet rotsklimmen (tenminste niet ‘voorklimmen’ vanweg valkans) tot augustus, en in tot oktober was mijn voet 's ochtends nog wel stijfjes en deed ik echt oefeningen. Ik denk dat ik blessure af was rond eind november…

Click. Click. Peace

Enkel ging bij mij ook snel (mede doordat ik naar zwitserland ben gegaan om daar geopereerd te worden) liep al na 4 dagen met een brace en in 10 weken zat ik weer op een paard en in juni stond ik alweer indoor op de skiës.

Life's Journey is not to arrive at the grave Safely in a well preserved body, But rather to skid in

Vorig jaar januari mijn voorste kruisband gescheurd door ook een val waarbij mijn ski niet is uitgegaan.
2 april vorig jaar geopereerd en afgelopen januari weer gaan skiën na veel revalidatie. Ik moet zeggen dat ik de eerste keer wel met knikkende knieën boven op de babyweide stond. Na een paar keer kreeg ik het gevoel van durf weer terug en ging het alleen maar beter.

een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

@Margriet
Ik begrijp wat je meemaakt, en wens je een spoedig herstel!
Mijn dochter (16) heeft afgelopen vakantie ook haar knie bij het skiën zwaar gekwetst. Zij werd 2 weken geleden geopereerd om alle los kraakbeen en kapotte kruisband te verwijderen, een omgeklapte meniscus werd hersteld en een andere gehecht. Over 2 weken wordt ze opnieuw geopereerd om haar kruisband te vervangen (met eigen weefsel). In afwachting stapt ze nog met een kruk, mag wel al zwemmen (met een pull-boy tussen haar benen zodat ze die volledig stil houdt) omdat ze anders teveel conditie verliest (ze is competitiezwemster), andere sport mag ze nog niet. Terug opstarten sport zal vermoedelijk over 4 weken zijn (7 weken nà het ongeval), en dan hopelijk terug in vorm tegen de zomer :).

Ik ben van het staand skien over gegaan naar zitskien
In juli 2012 zeer ernstige trombose gehad
Kan in Nederland mijn skischoenen een 1/2 uurtje aan en dan wordt ik in de nacht wakker van de pijn in mijn benen
Als ik in de alpen ben en op hoogte, dan zwellen mijn benen aardig op
Zoveel dat ik wel in mijn skischoenen kom maar ik krijg ze niet meer dicht
Dit jaar voor het eerst in de zitski gezeten en het was geweldig

Ik heb half november een kijkoperatie aan de achterkant van mijn enkel gehad. Ze hebben redelijk veel “rotzooi” weggehaald ivm verklevingen. Snelle revalidatie gehad. Veel fysio gehad. Ik kreeg 6 weken sportverbod…Gelukkig kon ik half januari op wintersport. Nergens last van gehad. Ik ben nu weer aan het voetballen.

Bij twijfel....Doen!!

Ik heb begin december mijn knie verdraaid (knieschijf uit de kom, auw) voor de vierde keer. Eerste 3 keren waren op het voetbalveld (kost je telkens een jaar alvorens ik weer kon voetballen, inmiddels mee gestopt), nu in de sportschool… Heb met fysio en veel krachttraining en balans/coördinatie oefeningen mijn wintersport begin februari gehaald… Van de 6 pistedagen maar 1 dag in het appartement gebleven omdat hij echt overbelast was…

Sterkte met het herstel allen die het nodig hebben…

@margriet

Hi Margriet,
Misschien kunnen wij elkaar wel steunen tijdens de revalidatie. Op 14 Maart jl helaas op de laatste 150 meter voor het einde van de vakantie is mijn ski ongelukkig blijven steken in een papperige sneeuw bult waarbij ik viel. Knie voelde niet lekker maar toch weer opgestaan. Bij de eerste bocht ging mijn onderbeen alle kanten op. Hoopte nog dat dat toevallig dat bochtje was maar bij de volgende weer. Meteen onderaan de piste (vraag me niet hoe ik dat gered heb) naar de dokter gegaan. Foto’s gemaakt, een brace meegekregen en trombose spuiten. Volgende dag naar huis. Inmiddels een maand verder heb ik eindelijk uitslag van MRI. Gescheurde voorste kruidband, mediale knieband zwaar beschadigd en een bot splinter. Ik dacht dat de bodem onder mijn voeten verdween. Ik ski al 30 jaar en ga het liefst, als de tijd het toelaat, 2 x per jaar. De laatste 10 jaar, zo ver ik me kan herinneren, niet 1x gevallen. Deze uitslag was een behoorlijke domper helemaal omdat ik een redelijk actief ingesteld persoon ben. Hoe nu verder? Komende 3 weken moet ik mijn been weer in een strekking kunnen krijgen. Dan weer terug naar de Orthopeed en dan hopelijk een verder plan.
Hoe gaat het nu met jou? Wat is bij jou plan van aanpak?
Heel veel succes in ieder geval!

Tjonge wat een vervelende ongelukken…
Ben ook heel benieuwd of ik volgend jaar weer kan skiën…en of ik het dan nog durf inderdaad…ik ben al geen echte held. Ik ski best goed ( vind ik zelf dan ;) ) maar niet snel, want dat durf ik niet. Bij voorkeur ook gewoon lekker rode pistes, zwarte hoeft van mij niet. Dus ik denk dat ik wel weer les ga nemen volgend jaar…gewoon om weer even wat zekerder te worden…
Ik ben deze week begonnen met fysio…heel rustig aan en heb gisteren mijn brace gekregen…help wat een ding…

Margriet. op 11 mrt 2015 12:35

@Margriet
Als het je kan steunen:
Vrouwlief heeft paar jaar terug (op eerste skivakantie einde December) kruisband gescheurd en ligament beschadigd. Binnen de 48u geopereerd in Oostenrijk en revalidatieprocedure begonnen. Resultaat was dat ze zes maanden later al weer mee aan het bergklimmen was en een jaar later (met de figuurlijk knikkende kniën) terug aan het skiën was.

Dus … het is zeker mogelijk … maar het zal sterk van jezelf afhangen, van de mate waarin je mooi je oefeningen en inspanningen blijft doen (en dosseren!).

Wat me wel opviel is dat er ter plekke (Oostenrijk, Italië, …) toch wel anders wordt omgegaan met dergelijke kwetsures. Daar werd direct gehandeld (ok, het was in een privékliniek, maar toch), hier werd naderhand duidelijk dat ze ten vroegste na 3 maanden een operatie zou kunnen hebben gehad (dwz, 3 maanden revalidatie om een operatie mogelijk te maken, en daarna dus het eigenlijke revalidatietraject). In de praktijk merkt ze nu, 5 jaar later, eigenlijk niets meer van die knie.

Bedankt voor je berichtje…
Inderdaad, hier in Nederland gaat het anders.
Ik ben nu druk bezig met fysio oefeningen. Ik kan ondertussen weer lopen zonder krukken, met een sterke brace.
Over twee weken word ik geopereerd en krijg ik kunstkruisbanden. Tevens wordt mijn meniscus verwijderd. De binnenknieband moet zich natuurlijk herstellen.
Dus na de operatie weer verder met revalideren…de arts gaat uit van 9 maanden tot een jaar nog…we zullen zien. Maar ik vind het hoopgevend om te lezen dat verschillende mensen dus wel weer kunnen skiën!
Misschien volgend jaar nog niet, maar ik ga als het lukt zeker wel weer op de skies staan…

@Margriet.

Heel veel succes met de operatie en uiteraard met de revalidatie. Voor de operatie is wel snel besloten. Is dat op je eigen verzoek?
Ben benieuwd hoe het verder gaat.
Nog maals heel veel succes!

Hoi Margriet,
Hoe gaat het nu met je? Ben je al geopereerd? ik heb zelf ook een skiongeluk gehad in de krokusvakantie: diverse open been breuken in mijn scheenbeen en kuitbeen en door complicaties ( compartimentssyndroom) een enorme wond op mijn been. ik heb 2 weken in het ziekenhuis gelegen en mag nu na ruim 8 weken heel licht belasten op krukken en de rest van de dag in de rolstoel of met mijn been omhoog. Helaas wordt mijn been snel dik en is nog behoorlijk pijnlijk dus het schiet niet echt op. De wond is ook nog open en dat gaat zeker nog een tijd duren. Ik wil graag weten of mijn meniscus en kruisbanden kapot zijn omdat mijn knie erg dik blijft en pijn doet maar in het ziekenhuis willen ze dat pas onderzoeken als de breuken geheeld zijn. ik ben benieuwd hoe de knieoperatie bij jou gaat en of ze eerst een kijkoperatie gedaan hebben of alleen een MRI.
Skien zit er voor mij niet meer in ( ik durf echt niet meer) denk ik maar ik ben al blij als ik weer gewoon kan lopen. Hardlopen is mijn hobby maar dat zal waarschijnlijk niet meer gaan. ik lees hier over zitskien en misschien is dat minder eng … Succes met je operatie.

Esther wat naar allemaal :( houd de moed erin. Babysteps en vier de kleine overwinningen. Sta stil bij wat er beter gaat, dat helpt echt. Dan wordt het allemaal veel dragelijker. Ik ben jaren geleden aan mijn kruisband geopereerd en kan en mag alles weer. Deze winter heb ik niet kunnen boarden omdat ik mijn enkel heb gebroken in het skatepark op rolschaatsen. Gelukkig niet gecompliceerd. Ik ken genoeg mensen die met platen en al van alles weer kunnen en mogen.

En waarom zou je niet meer kunnen hardlopen? Heeft een arts dat gezegd of is het iets wat je, je op dit moment gewoon niet voor kan stellen?

Heel veel succes met je revalidatie!

Let it snow, let snow, let it snow!

Wow, Esther, dat is wel een heftige toestand zeg met je been! Echt super vervelend dat je pijn blijft houden en nog niet weet wat er nog meer “kapot” is…Hoop dat je snel wat meer mag belasten en wat mobieler word!
Ik word aankomende woensdag geopereerd, nog 3 nachtjes :)
Ik krijg dan een nieuwe voorste kruisband (kunstmateriaal) en mijn meniscus zal verwijderd worden denk ik. Ik heb momenteel eigenlijk het meest last van die meniscus. Ik kan ondertussen weer lopen zonder krukken, wel met brace. Doodeng in het begin maar nu gaat het goed!
Na de operatie wel weer even terug bij af, en weer met krukken lopen maar hoop dan snel vooruitgang te boeken. @Ebo14 De operatie is in overleg met de arts gepland. Deels op eigen verzoek. Omdat het met fysio niet ging zoals gehoopt toch besloten tot een operatie. Normaal zou de arts ook iets langer gewacht hebben. Maar aangezien ik hier in huis 6 kinderen heb rondlopen waarvan de oudste in een rolstoel zit, heb ik fysiek nog wel het nodige te doen. Ik hoop dus dat ik na de operatie weer snel kan trainen en mijn been stabieler is.
Is er bij jou ondertussen ook al een plan van aanpak Ebo?
Wel “grappig” trouwens dat wij echt bijna hetzelfde ongeluk en letsel hebben. Bij mij ook een sneeuwbult en ook na de val weer opgestaan om verder te skiën. Ik dacht ook; “tanden op elkaar en gewoon naar beneden” echter zakte ik direct weer door mijn been… Ik heb alleen geen botsplinter maar een kapotte meniscus. Verder dezelfde banden afgescheurd…stom he, door zo’n achterlijk bultje. Ik ski ook al 20 jaar en ben niet bang voor zo’n bultje, hielt dus gewoon hetzelfde tempo aan…dus hoe het heeft kunnen gebeuren???

Bien, de artsen en fysiotherapeut hebben gezegd dat hardlopen waarschijnlijk te belastend is vooral vanwege de breuken onder mijn knie.
Ik hoop dat ze ongelijk hebben

@Esther44 wat klote! Maar waarschijnlijk is niet zeker. Het enige wat je kan doen is je uiterste best en hopen dat het gaat lukken. Heel veel succes met de revalidatie. En niet opgeven! Dat geldt natuurlijk ook voor @ebo14 en @Margriet.

Let it snow, let snow, let it snow!

Vanochtend weer bij de orthopeed op bezoek geweest. De laatste drie weken stonden in het teken mijn knie weer gestrekt te krijgen en dat lukt gelukkig inmiddels. Alleen als ik wil gaan lopen buig ik automatisch mijn knie. Geeft het gevoel van stabiliteit maar dat is onzin. Nu is het zaak het gebruik van de brace af te bouwen. Raar hoe snel je gewend raakt aan de extra steun. Mijn orthopeed wil niet opereren totdat blijkt dat mijn knie inderdaad instabiel is. Zoals hij aangeeft hoef je geen instabiliteitsklachten aan een gescheurde kruisband over te houden en dan is het zonde om in een verder relatief gezond been te gaan snijden. Als ik perse wil dan kan dat uiteraard wel maar dan moet ik toch eerst mijn been op kracht krijgen want “better in is better out”. Ik twijfel nu omdat met het doorzakken je ook weer andere zaken kunt beschadigen zoals je meniscus en je kraakbeen. Dat is mijn eigen afweging kennelijk. Over 6 weken moet ik in ieder geval voor een FDO waarbij allerlei metingen op je knie worden verricht waarbij de mate van instabiliteit ook gemeten zou kunnen worden. Op naar het krachthonk dus.

Mentaal gaat het gelukkig ook beter. Misschien ook omdat ik toch enigzins kan lopen.
@Esther44, wat een verschrikkelijke blessure heb je opgelopen. Laat de kop niet hangen en hou vertrouwen!! @Margriet., heel veel succes morgen! Hopelijk laat je nog eens een berichtje achter op dit forum om te laten weten hoe het met je gaat. @Bien, dank je voor de hart onder de riem. Helpt als je van mensen hoort die hetzelfde hebben meegemaakt dat ze nu toch alles weer doen (ook al moet ik dat vooralsnog gaan ervaren zonder kruisband).

@ebo14 ik ben ook een tijdje kruisbandloos geweest. Maar bij mij was niet opereren geen optie. Ik heb hem waarschijnlijk eerst ingescheurd en na maanden revalidatie bij de fysio ben ik er weer doorheen gegaan. Toen wisten we zeker dat het einde vkb was en dat ik ook niet zonder zou kunnen.

Er zijn mensen die goed zonder kunnen andere niet. Het verschilt, de tijd zal het leren…succes in het krachthonk. Ben zelf ook weer druk aan de revalidatie. Ga zo maar ff mijn oefeningen doen

Let it snow, let snow, let it snow!

Plaats een reactie