steungroepje blessure

Dat k morgen naar de orthopeed moet…

In augustus 2017 ben ik tijdens een outdoor training uit de monkey bars gevallen, waarbij ik m’n knie heb verzwikt. Destijds alleen bij een fysio onder behandeling geweest en na ca. 3 maanden had ik er in het dagelijks leven weinig last meer van. In december 2017 weer eens een skilesje op de rolband meegepakt, en afgezien van een onzeker gevoel tussen de oren, ging het best goed.
Vanaf januari 2018 ook weer bootcamptraining (1-2x per week) gedaan en in maart lekker gaan skiën in de sneeuw. Ik bleef wel altijd tijdens het sporten een pijntje in de knie voelen, maar als ik bepaalde bewegingen vermeed of heel gecontroleerd uitvoerde, was het leed te overzien en de pijn te voorkomen.

Eind september 2018 maakte ik opnieuw een verkeerde beweging bij de bootcamptraining met weer een dikke knie als gevolg. Mijn trainster vroeg of ik dat gedoe nu zelf niet eens zat was? Toen toch maar eens naar de orthopeed gegaan en na lichamelijk onderzoek was zijn conclusie: een scheurtje in de binnenmeniscus, dus laat maar een MRI maken om te bekijken hoe groot de schade is, dan bekijken we daarna of en zo ja, hoe we dat gaan repareren.
In november en december heb ik nog lekker op de latten gestaan in de sneeuw. Wel alles weer zeer gecontroleerd uitgevoerd en niet van de zwarte pistes “afgeragd”. Dat vond ik wel een beetje frustrerend, want technisch ben ik best een goeie skiër, maar ergens zit toch een angst om hard te gaan. En nu weet ik waarom…

Gisteren de uitslag van de MRI gekregen: inderdaad een scheurtje in de meniscus… maar ook een voorste kruisband die nog maar met één vezeltje aan elkaar zit. “Dit beschouwen we gewoon als een totaal ruptuur, hoor” aldus de orthopeed.
Dus mocht iemand nog eens benieuwd zijn of je zonder voorste kruisband kunt skiën: ja, dat kan, want ik blijk het al anderhalf jaar te doen, haha!

Waarschijnlijk ga ik in april onder het mes. Eerst in maart nog een keertje op wintersport met kapotte kruisband. Gewoon om het af te leren ;)

Uitrusten doen we thuis wel!

Dat k morgen naar de orthopeed moet…

ieniemienie op 27 nov 2018 22:09

@ieniemienie: En de uitslag?

Uitrusten doen we thuis wel!

Binnenste knieband gescheurd, niet helemaal door gelukkig.
Morgen terug voor controle en hoop dat de brace dan af mag! Voelt goed, dus denk dat februari wel haalbaar is voor skien en boarden!

@Lotte77 en @ieniemienie

verzorg jullie goed en geniet en zie maar dat je in dit topic géén vervolgverhaal moet neerpennen.👍

Born to run. B.S.

@ieniemienie: groeit dat vanzelf weer terug aan? Of moet je nu je beenspieren trainen om de verzwakte band te compenseren?

Uitrusten doen we thuis wel!

Als het goed is is het weer aangegroeid, omdat er nog een deel in tact was. Ik denk dat het goed genoeg is om weer te skien, het voelt in ieder geval weer sterk en niet meer instabiel als dat het was.

Ik zal wel fysiotherapie moeten, al hoop ik natuurlijk dat het nu al sterk genoeg is om weer te skien en te fietsen…

@Lotte77 allereerst sterkte. Toch wel benieuwd, hoe komt het dat jezelf of de doktoren niet eerder door hadden dat je kruisband compleet afgescheurd was?
En als het al 1.5 jaar relatief goed gaat waarom dan het risico van een operatie ondergaan? Wat is de baten risico afweging?

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Mijn advies is wel voor de zekerheid een kniebrace te gebruiken. We dragen immers toch ook een helm en soms ook een back protector…
Wel 's avonds even staan op een balanceboard om spier verzwakking tegen te gaan.
Ik ski zo al een paar jaar met twee afgescheurde kruisbanden en scheurtje in de meniscus.
Better safe than sorry :)

*bericht bewerkt door WillemJona op 08 jan 2019 22:00

@Lotte77 Toch wel benieuwd, hoe komt het dat jezelf of de doktoren niet eerder door hadden dat je kruisband compleet afgescheurd was?
En als het al 1.5 jaar relatief goed gaat waarom dan het risico van een operatie ondergaan? Wat is de baten risico afweging?

Birdheart op 8 jan 2019 21:05

Dat de fysio destijds niets heeft gemerkt, is achteraf wel vreemd ja. Zowel de fysio als de huisarts zeiden dat er een beetje speling in de knie zat, dus gingen ze uit van de (werk)diagnose: verrekte binnenbanden. Ik heb van allebei het advies gekregen om mijn beenspieren, die al erg sterk waren, vooral goed te blijven trainen om de verzwakte banden te compenseren (vandaar ook mijn vraag aan ieniemienie hierboven). En dat er knakje in m’n knie zat, tja, dat zou ik misschien m’n hele leven houden.

Ook de orthopeed ontdekte bij het eerste lichamelijk onderzoek niet dat de kruisband was afgescheurd en hij was daar zelf erg verbaasd (misschien wel geïrriteerd) over. Dus afgelopen maandag heeft hij me nogmaals onderzocht en toen was het overduidelijk. Ik heb bij het eerste onderzoek mijn beenspieren aangespannen en deze week lukte het beter om te ontspannen. Kijk, ik ben vrijgezel en er zit dus niet iedere dag een leuke man aan mijn blote benen, dus dan verstijf ik, haha ;)

Dat ik na 1,5 jaar toch naar de orthopeed ben gestapt, is vooral uit frustratie over het niet lekker onbevangen kunnen sporten. De (angst voor) pijn in mijn knie als gevolg van bepaalde bewegingen, belemmert me enorm in de conditietraining. Bij het bootcampen voer ik cardio-oefeningen op een lage intensiteit uit. Springoefeningen, zoals boxjumps, squatjumps, jump lunges doe ik niet, of ik doe er zo weinig dat je je af kunt vragen of ik niet beter wat anders kan doen.
Ik voer al m’n hele leven een strijd tegen de overtollige kilo’s en had nooit plezier in sporten. Nu heb ik eindelijk twee dingen gevonden waar ik me in uit wil leven, bootcamp en skiën, en nu zit die kapotte meniscus me in de weg.

Ik ben dus in de eerste plaats naar de orthopeed gestapt vanwege het ‘knakje’ en de pijn bij het sporten. En aangezien het volgens de orthopeed geen zin heeft om de meniscus te hechten zonder ook de kruisband te herstellen (en dit heb ik via diverse websites bevestigd gekregen), is de keuze snel gemaakt.

Uitrusten doen we thuis wel!

Mijn advies is wel voor de zekerheid een kniebrace te gebruiken. We dragen immers toch ook een helm en soms ook een back protector…
Wel 's avonds even staan op een balanceboard om spier verzwakking tegen te gaan.
Ik ski zo al een paar jaar met twee afgescheurde kruisbanden en scheurtje in de meniscus.
Better safe than sorry :)

WillemJona op 8 jan 2019 21:59

@WillemJona en wat maakt dat jij niet voor een kruisbandreconstructie kiest?

Uitrusten doen we thuis wel!

Hoe lang moet je revalideren na die operatie @lotte77? En hoe verloopt die revalidatie?
PS . Ik zou zelf nooit durven skiën met zo’n blessure, omdat ik dan voortdurend bang zou zijn dat het fout gaat - waardoor het juist fout gaat. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

*bericht bewerkt door DrPhil op 09 jan 2019 12:31

Hoe lang moet je revalideren na die operatie @lotte77? En hoe verloopt die revalidatie?
PS . Ik zou zelf nooit durven skiën met zo’n blessure, omdat ik dan voortdurend bang zou zijn dat het fout gaat - waardoor het juist fout gaat. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

DrPhil op 9 jan 2019 12:31

Als ik 1,5 jaar geleden geweten had dat ik deze blessure had, was ik waarschijnlijk ook niet meer gaan skien ;) Maar aangezien ik nu al 3x met maar weinig problemen in de sneeuw ben geweest, durf ik het nog wel een keertje aan. Kapotter kan het niet, hè, dus dat scheelt.

Ik heb op internet alleen maar voorbeelden van kruisband-revalidatie gevonden, zonder de combinatie met de meniscus-hechting, wat het nog iets gecompliceerder schijnt te maken. Maar zonder uitzondering hebben ze het over 4-6 weken op krukken en maximaal 50% belasten. De eerste twee weken alleen maar fysiotherapie op bed en hooguit het bed uit / van de bank af voor douche, toilet etc.
Op z’n vroegst na 5 maanden kan er weer toegetraind worden naar sporten, al kan gewoon rechtdoor hardlopen al eerder. Volledige revalidatie duurt minstens 9 maanden.
Dus ik streef naar de operatie in april en dan in januari/februari 2020 een lespakketje op de rolpiste en in maart weer de sneeuw in. Je moet immers iets hebben om naar uit te kijken :D

Uitrusten doen we thuis wel!

Hoe lang moet je revalideren na die operatie @lotte77? En hoe verloopt die revalidatie?

PS . Ik zou zelf nooit durven skiën met zo’n blessure, omdat ik dan voortdurend bang zou zijn dat het fout gaat - waardoor het juist fout gaat. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

DrPhil op 9 jan 2019 12:31

Als ik 1,5 jaar geleden geweten had dat ik deze blessure had, was ik waarschijnlijk ook niet meer gaan skien ;) Maar aangezien ik nu al 3x met maar weinig problemen in de sneeuw ben geweest, durf ik het nog wel een keertje aan. Kapotter kan het niet, hè, dus dat scheelt.

Ik heb op internet alleen maar voorbeelden van kruisband-revalidatie gevonden, zonder de combinatie met de meniscus-hechting, wat het nog iets gecompliceerder schijnt te maken. Maar zonder uitzondering hebben ze het over 4-6 weken op krukken en maximaal 50% belasten. De eerste twee weken alleen maar fysiotherapie op bed en hooguit het bed uit / van de bank af voor douche, toilet etc.
Op z’n vroegst na 5 maanden kan er weer toegetraind worden naar sporten, al kan gewoon rechtdoor hardlopen al eerder. Volledige revalidatie duurt minstens 9 maanden.
Dus ik streef naar de operatie in april en dan in januari/februari 2020 een lespakketje op de rolpiste en in maart weer de sneeuw in. Je moet immers iets hebben om naar uit te kijken :D

Lotte77 op 9 jan 2019 12:39

Als je al redelijk fit de operatie in kan gaan, dan kun je doorgaans rekening houden met 6-9 mnd revalideren. In 2013 heb ik een VKB reconstructie laten doen en is een deel van m’n meniscus verwijderd. Idd 6 wkn met krukken lopen. In het begin echt ontzien en al vrij snel - met een fysio - voorzichtig aan belasten. Bij mij was er iets meer stuk dan alleen een ruptuur van de VKB, moesten eerst de banden helen en ging ik door de kapotte knie minder fit de operatie in. Ben uiteindelijk wel een goede 1.5jr zoet geweest, maar nog steeds blij dat ik het destijds wel heb laten doen.

ps. als je vrijgezel bent en alleen woont zijn de eerste weken best een uitdaging. Zoek een plek waar iemand is die je kan helpen met wat huishoudelijke dingen. Lopen met krukken en een bord in je hand is best een uitdaging:) Laat staan je sokken of een onderbroek aantrekken ;) De meest simpele dingen worden ineens een uitdaging. Heb nog meer respect gekregen voor mensen met een blijvende lichamelijke handicap.

Dank voor de tip @Balboa Het was na het oplopen van de blessure inderdaad een drama om alleen te wonen. Ook een klusje als het verschonen van de kattenbak is best lastig als je je knie niet kunt buigen. Laat staan zelf naar de wc gaan met een gestrekt been. Dat zelfstandig rondstrompelen in huis heeft me heel wat pijnlijke momenten opgeleverd. Dieptepunt was toen ik op een keukentrapje iets bovenin de kast had gelegd en bij het terugstappen de laatste tree miste. Daardoor moest ik de aangedane knie wel buigen, met kracht, waarna ik me jodelend van de pijn achterover op bed heb laten vallen. Het zou mij niets verbazen als ik destijds pas bij die actie m’n meniscus heb beschadigd 😣

Uitrusten doen we thuis wel!

Bureaustoel gebruiken om het huis door te crossen? Met bord op schoot.
Rollators kun je ook goed op zitten (net wat hoger). Kun je ook huren bij zo’n thuiszorgwinkel, meen ik.

*bericht bewerkt door DrPhil op 09 jan 2019 20:51

Lotte77
9-01-19 12:25
Mijn advies is wel voor de zekerheid een kniebrace te gebruiken. We dragen immers toch ook een helm en soms ook een back protector…
Wel 's avonds even staan op een balanceboard om spier verzwakking tegen te gaan.
Ik ski zo al een paar jaar met twee afgescheurde kruisbanden en scheurtje in de meniscus.
Better safe than sorry 😃
WillemJona op 8 jan 2019 21:59

@WillemJona en wat maakt dat jij niet voor een kruisbandreconstructie kiest?
@Lotte77 vanwege mijn leeftijd (59) wilde de orthopeed eerst bezien of mijn kniebanden het gebrek aan kruisbanden voldoende konden opvangen.
Na veel training bleek dit vrij snel zo te zijn.
Het eerste jaar heb ik vanuit onzekerheid niet geskied. Toen ik merkte dat ik eigenlijk alles nog kon doen en de knie geen probleem meer gaf, ben ik twee jaar geleden weer begonnen met skiën en ga ik straks weer voor de derde keer op wintersport.
Hoe sterk de kniebanden ook mogen zijn, ik wil het risico beperken. Vandaar de Cti brace. Tijdens het skiën merk je niets van die brace en dat geeft een stuk zekerheid terug.
Ik merkte de vorige keer wel dat na zo’n week de kniebanden wat waren verslapt. Dat is een terecht ooit door @Rogier genoemd nadeel.
Ik gebruik daarom zo’n balance bord om de spieren vooraf extra te versterken en om tijdens de vakantie deze spierverslapping tegen te gaan.
@DrPhil voor mij was de rugzak de uitkomst. Ik “liep” (dus ook binnenshuis) continue met een rugzakje waar alle spulletjes inzaten.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe het nu, bijna 4 jaar later, met topicstarter @Margriet. gaat?
En met de anderen die hier destijds hun blessureleed gedeeld hebben.

Uitrusten doen we thuis wel!

Krijg niemand het advies om te gaan zwemmen, als onderdeel van de revalidatie? Ik ken geen bezigheid die zo weinig belastend is en tegelijk een goede training. Of is de beweging bin zwemmen juist slecht voor je knie?

Krijg niemand het advies om te gaan zwemmen, als onderdeel van de revalidatie? Ik ken geen bezigheid die zo weinig belastend is en tegelijk een goede training. Of is de beweging bin zwemmen juist slecht voor je knie?

DrPhil op 13 jan 2019 16:08

Schoolslag is slecht voor je knieën
Dan zul je borstcrawl of rugcrawl moeten zwemmen
Wat ook meestal goed gaat, zijn loop oefeningen in het watet

Kom op mensen, beetje nadenken als je op krukken moet lopen ;-)
FF naar de bouwmarkt of niet alles weggooien.
http://zieer.nl/6230/Nooit-een-Wc-bril

Krijg niemand het advies om te gaan zwemmen, als onderdeel van de revalidatie? Ik ken geen bezigheid die zo weinig belastend is en tegelijk een goede training. Of is de beweging bin zwemmen juist slecht voor je knie?

DrPhil op 13 jan 2019 16:08

Jawel, heb dat wel ergens voorbij zien komen. Hier op het forum, of ergens anders (heb er veel over gelezen de afgelopen dagen, maar weet niet meer precies waar). In ieder geval schreef iemand over zijn/haar dochter dat ze mocht zwemmen, maar wel met zo’n 8-vorming kussentje tussen haar benen, om te zorgen dat ze haar benen stil hield.
Ik heb inmiddels ter voorbereiding op de revalidatie een hometrainer in huis gehaald. En ik ga de fysio vragen om een programmaatje om m’n core getraind te houden. Ben nogal gevoelig voor lage rugklachten, want voor mij de voornaamste reden is om aan bootcamp te doen: de buikspieroefeningen. Maar die zijn verrekt lastig om te doen met een gestrekt been. Vooral het van en naar de grond komen. Als je eenmaal ligt, lukt het natuurlijk wel.

Uitrusten doen we thuis wel!

Kom op mensen, beetje nadenken als je op krukken moet lopen ;-)
FF naar de bouwmarkt of niet alles weggooien.
http://zieer.nl/6230/Nooit-een-Wc-bril

Wintergast op 13 jan 2019 17:27

Wel eerst even goed poetsen, haha!

Uitrusten doen we thuis wel!

Hoi hoi… ik kom weinig meer hier op het forum…misschien omdat de angst voor skiën bij mij niet helemaal over is gegaan. Ik heb dit jaar 1 dag geskied en vorig jaar 2. Maar ik durf het niet goed meer. Stom he… maar de lol is er een beetje af…mijn kinderen skiën allemaal heerlijk ondertussen maar ook dat vind ik spannend.
Wat betreft blessure gaat het eigenlijk prima. Ik zou weer wat mee moeten sporten om mijn spieren beter te trainen. Aangezien ik wat banden mis nu in mijn knie merk ik dat als mijn spieren wat minder stevig zijn dat mijn knie gaat “knakken”.
Wat aardig dat er nog naar gevraagd werd!
Hoop dat er zich hier niet teveel mensen melden na de voorjaarsvakantie 😬

@Margriet wat naar dat de angst niet helemaal weg is. Als ik het zo lees zijn er twee dingen die je gaan helpen. Dit wil je waarschijnlijk niet horen, maar toch meer je benen trainen. Hoe sterker je spieren hoe meer ze kunnen opvangen. weten dat je lichaam sterk en getraind is, helpt om angst opzij te kunnen zetten. En wat mijn moeder heel erg heet geholpen is een paar skilessen voor angstige in Snowplanet. Helemaal terug naar de basis, stapje voor stapje. Dan zul je zien dat je het skiën niet verleerd bent en je knie het echt wel kan. Geeft ook weer rust in je hoofd.

Let it snow, let snow, let it snow!

Bedankt!
Ja ik moet echt meer trainen…dat klopt hoor. Ik denk dat dat al veel gaat helpen.
En wat les nemen lijkt me ook goed. Ik moet weer leren vertrouwen. Het is ook gewoon jammer om te stoppen. Mijn jongens van 8 en 10 hadden er zo veel plezier in dit jaar dat ik er van baalde dat ik niet wat meer pistes met ze durfde te pakken… en om nou een moeder te worden die alleen nog maar de oefenpiste durft… niet echt stoer natuurlijk 😉😁 ik vond lekker naar beneden knallen met wat uitdaging ook altijd leuk… dus ja, ik ga zeker weer wat les nemen. Volgend jaar wil ik weer gewoon kunnen genieten in de sneeuw en niet alleen vanaf het terras😁☕️🍺

@Margriet. Bedankt dat je iets van je hebt laten horen. Ik was erg nieuwsgierig! Wat jammer dat je angstig bent. Een paar (privé)lessen op een rollerbaan of een indoor sneeuwbaan helpen misschien wel om weer wat vertrouwen terug te krijgen. Tijdens de les vertrouw ik altijd op de leraar. Dan denk ik: hij zou me deze oefening echt niet laten doen, als hij denkt dat ik het niet kan. En als het dan een paar keer goed is gegaan, vertrouw ik op mezelf :)
Aankomende week hoor ik waarschijnlijk wanneer de voorste kruisband en de binnenste meniscus van m’n linkerknie worden hersteld en dan begint het revalidatieproces voor mij.
In ieder geval ga ik in maart nog een weekje naar de sneeuw. De afgelopen weken heb ik op de rollerbaan twee verschillende braces uitgeprobeerd, maar ik vond ze allebei niets. Ik ga het dus gewoon rustig aan doen, zonder brace. Dat ging in de kerstvakantie prima.

Uitrusten doen we thuis wel!

Net even teruggelezen en @Esther44 laat in haar laatste berichtje weten dat ze weer geopereerd moet worden. Hoe gaat het met je, @Esther44?

Uitrusten doen we thuis wel!

Hallo, ik heb artrose in mijn linkerheup en een kunstheup is onvermijdbaar in de komende jaren. Ik ben nog maar 35 jaar en zou graag nog enkele jaren met mijn kindjes skiën, ik zelf snowboard.
Iemand ervaring met wintersport en kunstheupen?

Ook ik heb heupproblemen aan 35 jaar. CAM impingement om precies te zijn. Een herstellende operatie werd gepland ergens in januari maar ik kon het toch niet laten om deze op te schuiven tot na de krokusvakantie.
Liever een skivakantie met een pijntje dan geen skivakantie is mijn gedacht.
Nu maar afwachten of dit een verstandige keuze zal geweest zijn.

Plaats een reactie