steungroepje blessure

Ik lees aandachtig mee, bij mijn man is heupdysplasie vastgesteld en hem wacht ook een kunstheup ergens in de komende jaren…

Afgelopen zaterdag teruggekomen van m’n laatste weekje in de sneeuw dit seizoen. Ging hartstikke goed, ook zonder brace. Maar vanaf dag 3 ‘s avonds wel een beetje vocht in m’n knie, dus ik ben blij dat ik besloten heb om me te laten opereren.
Donderdag 18 april 2019 gaat het gebeuren: de voorste kruisband in m’n linkerknie wordt gereconstrueerd met een hamstringpees en m’n binnenste meniscus wordt gehecht (of deels verwijderd). En dan begint de revalidatie van 6 tot 9 maanden…

Uitrusten doen we thuis wel!

Alvast al veel succes @Lotte77 😉

Bla, bla, bla.

@Lotte77
We duimen mee.👍

Born to run. B.S.

@Lotte77 succes gaat goedkomen! Ik ben inmiddels alweer 14 jaar geleden geopereerd en kan, mag en doe alles. Doe wat de dokter en fysio zeggen. Probeer geduld te hebben met jezelf en luister naar je lichaam. Sta stil bij alle grote en kleine overwinningen en staar je niet blind op wat een ander bereikt.

Let it snow, let snow, let it snow!

Hoi allemaal, even een update: de operatie is vorige week donderdag zeer voorspoedig verlopen. De orthopeed vond het scheurtje in m’n meniscus te klein om te hechten of knippen, dus alleen de voorste kruisband is vervangen.
Met een steunkous, een batterij aan pijnstillers en een paar oefeningen die ik 5x per dag moest uitvoeren, mocht ik de volgende dag naar huis.
M’n been heeft de afgelopen week alle kleuren van de regenboog gehad, waarbij paars, blauw en geel de boventoon voerden, haha. De LHBT-community zou er jaloers op worden… Maar afgezien van de verkleuring en de pleisters, ziet m’n linkerbeen er alweer bijna net zo als m’n rechterbeen uit. Ook niet meer dik, of zo.
Vanmorgen was ik voor het eerst bij mijn eigen fysio. Die stond de hele tijd te gniffelen om het gemak waarmee ik z’n opdrachten uitvoerde. Hij zei dat ik al dingen kan die de meeste mensen pas 4 weken na de operatie kunnen. Dat belooft wat voor de toekomst :)
Maarrr… ik mag niet overmoedig worden. Gewoon nog even een tijdje met krukken lopen, rustig aan doen en nog even niet aan het werk, want dan loop je ongemerkt te veel en je oefeningen schieten er te snel bij in.

*bericht bewerkt door Lotte77 op 25 apr 2019 20:10

Uitrusten doen we thuis wel!

Dat is goed nieuws. Sterkte.

@Lotte77 Keep up the good work! 💪🏻💪🏻💪🏻

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

@Lotte, succes met je herstel

Spoedig herstel @Lotte77 hopelijk blijft het zo vlot verder gaan. :)

Bla, bla, bla.

@lotte 77 wat fijn dat het zo voorspoedig is verlopen. Klinkt allemaal heel herkenbaar al is de operatie bij mij inmiddels al meer dan 10 jaar geleden. Bij mij ging het destijds ook allemaal heel voorspoedig, Ik zat na twee dagen alweer gewoon op een stoel en kon mijn been alweer bij 90 graden buigen. Vons het vaak alleen niet zo lekker zitten, had in eerste instantie niet door dat de achterkant van mijn geopereerde been alle kleuren van de regenboog had.
Inderdaad braaf doen wat de fysio zegt, naar je lichaam luisteren en geduld. Want je die kruisband moet vastgroeien en dat gaat niet sneller, dan het gaat. En je wil het niet overbelasten, want dan duurt het opeens allemaal wel langer.

Succes!

Let it snow, let snow, let it snow!

@Lotte77

heb jij geluk dat 't skiseizoen ten einde loopt want met jouw snel herstel stond je binnen een paar weken op de latten…dus RUSTIG maar. 😉👍👌😊💪

Born to run. B.S.

@lotte 77 wat fijn dat het zo voorspoedig is verlopen. Bij mij ging het destijds ook allemaal heel voorspoedig […] had in eerste instantie niet door dat de achterkant van mijn geopereerde been alle kleuren van de regenboog had.

Bien op 26 apr 2019 09:21

Haha, ja, vreselijk, he? De achterkant ziet er beroerder uit dan de voorkant! Inmiddels heb ik ook meer last van de bloeduitstortingen boven en onder m’n knieholte, dan van de gehechte wondjes aan de voorkant :D

Uitrusten doen we thuis wel!

Wat is er nou precies met je meniscus?

Wat is er nou precies met je meniscus?

DrPhil op 26 apr 2019 16:59

Aan de onderkant van m’n binnenste meniscus zit een kleine inscheuring. Maar hij is niet helemaal door- of ingescheurd. De orthopeed zei dat er een kans is dat dit scheurtje vanzelf herstelt nu de stabiliteit van m’n knie is hersteld. De fysio keek wat bedenkelijk bij deze opmerking.
Nu eerst maar eens herstellen van deze kruisbandreconstructie en mocht ik daarna toch nog klachten hebben, kan ik alsnog eens naar die meniscus laten kijken.

Uitrusten doen we thuis wel!

Dit topic volg ik al een tijdje met altijd de hoop er geen onderdeel van te worden. Helaas… vorig jaar januari (2018) gevallen bij het maken van een bochtje en knie verdraaid. Eerst de gedachte: einde skivakantie maar ik kon toch verder. Rest van de week prima geskied. Eind van de week met inpakken trap gemist en weer door de knie. Terug in Nl fysio. 3 maanden en ik kon alles weer. Karate, wandelen, geen probleem. Tot december, weer door de knie. Toch naar de orthopeed. Blijk ik toch al bijna een jaar met een afgescheurde voorste kruisband rond te lopen. Maar blijkbaar sterke spieren. In januari nog geskied met brace, ging heel goed. Nu in sportfysio traject om nog wat extra kracht op te bouwen. Eerst dus geen reconstructie maar kijken wat trainen mij brengt. Aan iedereen hier die nog in de revalidatie zit: heel veel sterkte. Het is hard werken.

@Hanneke2 klinkt herkenbaar, zie mijn verhaal bovenaan pagina 5. Ik heb veel getraind, maar ik hield een instabiliteit waarvan zowel de orthopeed als de fysio zei dat die niet weg te trainen is. Qua leeftijd (41) was ik een grensgeval voor wel of niet opereren. Nu, 9 dagen later, ben ik blij dat ik het gedaan heb :D
Ook al ziet m’n been eruit zoals op bijgevoegde foto ;)

null

Uitrusten doen we thuis wel!

😯😯😯

Bla, bla, bla.

@Lotte77 ja dat is precies wat ik bedoelde. Trekt vanzelf weg. succes met de revalidatie!

Let it snow, let snow, let it snow!

Meld mijn eigen hier ook maar weer eens.
3 weken geleden een spontane spierscheuring in de kuit opgelopen😥
Toen al wel een echo gehad, en gisteren is dat been in Maastricht nog eens helemaal door gelicht
(ivm met mijn trombose benen, vaten zijn gelukkig in orde)
Herstel gaat nog wel een week of 6 duren

*bericht bewerkt door niekniek op 01 mei 2019 06:48

Balen @niekniek, sterkte ermee!

Met mij gaat het deze week iets minder. Ik merk dat m’n spierkracht hard afneemt, ondanks de dagelijkse oefeningen. Die lijken steeds zwaarder te worden in plaats van lichter… Dinsdag ging het bij de fysio allemaal hartstikke goed, maar de rest van de dag was ik niets meer waard. Ik kreeg m’n been niet eens meer opgetild!
Maar we houden koppig vol. Morgen gaan de hechtingen eruit, dus er zit nog steeds vooruitgang in.
Heb twee weken bij m’n ouders gebivakkeerd. Vrijdagochtend ga ik terug naar huis. Volgende week weer wat uurtjes aan het werk (vanuit huis).

Uitrusten doen we thuis wel!

@Lotte77 klinkt alsof je toch te veel gewild hebt. Braaf je oefeningen blijven doen en naar de fysio maar neem vooral verder ook rust. Je lichaam is druk bezig om die nieuwe kruisband vast te laten groeien. Maar die balans vinden tussen rust en activiteit is best lastig, zeker in het begin. Fijn dat de hechtingen eruit mogen. Ik vond die uitstekende draadjes destijds behoor irritant. Op naar de volgende stap, het uitzwaaien van een kruk!

Let it snow, let snow, let it snow!

Op 7 maart "gestruikeld" over - waarschijnlijk een door kinderen midden op de piste gebouwd - schansje bij slecht zicht en ca. 10-15 kmh op een vlak stuk: 6 gebroken ribben, longperforatie en na 1,5 liter bloed aftappen en 5 dagen intensive care weer stabiel. Nog steeds veel last.

Alsjeblieft, als je "verkeerd" valt, laat toch even een foto maken… ik heb nog een dag doorgeskied - pijnstillers doen wonderen, alhoewel het natuurlijk niet echt lekker ging - en pas de avond er na ging het mis in een restaurant: verkeerde beweging, lucht kwijt, bloeddruk onderuit, God zij dank in no-time een ambulance en binnen 5 minuten na aankomst in het ziekenhuis een drain in mijn ribbenkast.

Had ik in mijn slaap die verkeerde beweging gemaakt, dan was het over en uit.
Ik dacht een paar gekneusde ribben, het was levensbedreigend… bij een lullig valletje waarbij mijn ski's niet eens uitklikten…

6 Jaar geleden al eens mijn schouder gebroken op een volledig vlak stuk, toen de ski's onder een kunstsneeuwbult gingen en de schoenen blokten op het moment dat ik omkeek. Ook hooguit 15 kmh…… Doet denken aan Speed: niet meer onder de 80kmh komen!

Maar goed: 2 flinke blessures in bijna 3.000 dagen skiën vind ik eigenlijk nog wel meevallen… alleen frustrerend dat ze zo lullig en in het geval met de schouder door schandalige nalatigheid van de pistedienst van de Stubaier Gletscher gebeurd zijn.

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 02 mei 2019 10:45

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Blijft een gegeven dat de oh zo veilige bindingen een bepaalde snelheid vereisen om fatsoenlijk te kunnen losbreken. Juist vallen op lage snelheid met de nodige langzame verdraaiingen pakt vaak verhoudingsgewijs lullig uit. Als je met een beetje vaart (en bindingen die op jouw gebruik en lichaam redelijk zijn afgesteld) hebt werkt het allemaal prima, op lage snelheid nauwelijks.

Edwin van Riel

Op 7 maart "gestruikeld" over - waarschijnlijk een door kinderen midden op de piste gebouwd - schansje bij slecht zicht en ca. 10-15 kmh op een vlak stuk: 6 gebroken ribben, longperforatie en na 1,5 liter bloed aftappen en 5 dagen intensive care weer stabiel. Nog steeds veel last.

Alsjeblieft, als je "verkeerd" valt, laat toch even een foto maken… ik heb nog een dag doorgeskied - pijnstillers doen wonderen, alhoewel het natuurlijk niet echt lekker ging - en pas de avond er na ging het mis in een restaurant: verkeerde beweging, lucht kwijt, bloeddruk onderuit, God zij dank in no-time een ambulance en binnen 5 minuten na aankomst in het ziekenhuis een drain in mijn ribbenkast.

Had ik in mijn slaap die verkeerde beweging gemaakt, dan was het over en uit.
Ik dacht een paar gekneusde ribben, het was levensbedreigend… bij een lullig valletje waarbij mijn ski's niet eens uitklikten…

6 Jaar geleden al eens mijn schouder gebroken op een volledig vlak stuk, toen de ski's onder een kunstsneeuwbult gingen en de schoenen blokten op het moment dat ik omkeek. Ook hooguit 15 kmh…… Doet denken aan Speed: niet meer onder de 80kmh komen!

Maar goed: 2 flinke blessures in bijna 3.000 dagen skiën vind ik eigenlijk nog wel meevallen… alleen frustrerend dat ze zo lullig en in het geval met de schouder door schandalige nalatigheid van de pistedienst van de Stubaier Gletscher gebeurd zijn.

Harry(Winterberg) op 2 mei 2019 10:40

Zo Harry, wat een heftig ongeval zeg! Van harte beterschap!

I can stick uphill ice, on my saucer...

Balen @niekniek, sterkte ermee!

Met mij gaat het deze week iets minder. Ik merk dat m’n spierkracht hard afneemt, ondanks de dagelijkse oefeningen. Die lijken steeds zwaarder te worden in plaats van lichter… Dinsdag ging het bij de fysio allemaal hartstikke goed, maar de rest van de dag was ik niets meer waard. Ik kreeg m’n been niet eens meer opgetild!
Maar we houden koppig vol. Morgen gaan de hechtingen eruit, dus er zit nog steeds vooruitgang in.
Heb twee weken bij m’n ouders gebivakkeerd. Vrijdagochtend ga ik terug naar huis. Volgende week weer wat uurtjes aan het werk (vanuit huis).

Lotte77 op 1 mei 2019 23:07

Herkenbaar, maar ook geleerd dat je lichaam niet enkel hersteld door inspanning. Ontspanning is misschien nog wel belangrijker. "Geniet" van de oefeningen die die dag wel lukken. Soms met een traan en soms met een lach.

Die spierkracht neemt enorm snel af en je krijgt die nooit meer zo snel terug als je die bent kwijt geraakt. Nu 6 jaar na dato zie ik nog steeds verschil qua spiermassa in m'n goede en minder goede been.

En van de jeuk van die hechtingen werd ik helemaal gek. Succes!

*bericht bewerkt door Balboa op 07 mei 2019 01:10

@Lotte77 en @ieniemienie

verzorg jullie goed en geniet en zie maar dat je in dit topic géén vervolgverhaal moet neerpennen.👍

dan58 op 8 jan 2019 19:21

Helaas… Na een verder goed seizoen anderhalve week gevallen in de poedersneeuw, knie verdraaid en zoals het er nu naar uitziet kruisband gescheurd, binnenste knieband en meniscusletsel… Volgende week MRI en daarna kijken wat er precies allemaal kapot is en in welke mate…
Zelfde knie en volgens de orthopeed dikke pech, knie was goed hersteld en dit had ook over twee jaar kunnen gebeuren…

Wat een pech. Beterschap!

@ieniemienie Wat ongelooflijk balen, zeg! Heel veel sterkte ermee!

Met mij gaat het deze week een stuk beter dan vorige week. Vanmiddag zei de fysio dat ik nu, drie weken na de operatie, op de fiets zit alsof ik al zes weken geleden geopereerd ben :)

Wel heb ik het deze week rustig aan gedaan qua werken vanuit huis. Ik mag weer auto rijden, dus ik ga vanaf maandag weer naar kantoor. Aankomende week dagen van ca. 6 uur in plaats van 8 en eens kijken hoe dat gaat. Zal wel doodmoe zijn. Gelukkig heb ik privé een lege agenda.

Uitrusten doen we thuis wel!

@ieniemienie Wat ongelooflijk balen, zeg! Heel veel sterkte ermee!

Met mij gaat het deze week een stuk beter dan vorige week. Vanmiddag zei de fysio dat ik nu, drie weken na de operatie, op de fiets zit alsof ik al zes weken geleden geopereerd ben :)

Wel heb ik het deze week rustig aan gedaan qua werken vanuit huis. Ik mag weer auto rijden, dus ik ga vanaf maandag weer naar kantoor. Aankomende week dagen van ca. 6 uur in plaats van 8 en eens kijken hoe dat gaat. Zal wel doodmoe zijn. Gelukkig heb ik privé een lege agenda.

Lotte77 op 10 mei 2019 16:42

Fijn dat het voorspoedig gaat! Ik hoop dat het bij mij ook snel en vlot zal verlopen…

Plaats een reactie