steungroepje blessure

@ieniemienie

Verdikke , en dan schreef ik nog in januari "Hopelijk géén vervolgverhaal in topic “steungroep blessure” :(

Awel dan schrijf ik nu : Keep the faith en spoedig herstel. 💪👍

Born to run. B.S.

Succes met het herstel dames! Geukkig is (in mijn ervaring in elk geval) skien met dergelijk letsel, naast fietsen, zo’n beetje de beste sport om te beoefenen. Sterkte!

I can stick uphill ice, on my saucer...

Hoi allemaal, hier weer even een update, 6 weken na de operatie. Het gaat fysiek nog steeds hartstikke goed! Er komt nog steeds elke week een oefening bij en vanaf volgende week mag ik ook oefeningen met extra gewichten doen en oefeningen met 1 been.
Vorige week ben ik wel iets te enthousiast geweest op m’n werk, dus lange dagen gedraaid, (te) veel gelopen en thuis te weinig rust gepakt om het te compenseren. Toen lag ik er in het weekend echt wel even vanaf en m’n knie gloeide ook helemaal. Sinds zaterdagavond heb ik het rustig aan gedaan en dat voelt een stuk beter. Ik vind het wel moeilijk om die balans te vinden. Ik merk het pas 1 of 2 dagen later als ik over m’n grenzen heen ben gegaan en niet op het moment zelf, maar ook dat is normaal en gaat nog wel vaker gebeuren, zei de fysio.
Vorige week was ik even bij m’n bootcampclubje langs gegaan en ik vond het best jammer om toe te moeten kijken terwijl zij lekker bezig waren. Ook omdat het eruit ziet alsof ik gemakkelijk mee zou kunnen doen, terwijl dat echt nog wel een paar maanden duurt. Bij m’n skiclubje ga ik dus voorlopig nog maar even niet kijken, haha ;)

Uitrusten doen we thuis wel!

Goed zo @Lotte77 dat komt wel in orde zo geleidelijk aan. 👍

Bla, bla, bla.

Fijn dat het nog steeds beter gaat @lotte77!

Ik heb inmiddels uitslag van mri/orthopeed…
Achterste kruisband gescheurd, niet helemaal door gelukkig, dus met rust icm fysio en training van bovenbenen zou het voldoende moeten zijn om het sporten en dus ook skien weer op te pakken.

Gaat wel lang duren, 6 maanden zonder belasting van mn knie en totaal 9-12 maanden herstellen…
Hopen zorgt alleen maar voor teleurstellingen, maar nog een weekje skien eind van het seizoen zou heel fijn zijn!

Eergisteren eindelijk geopereerd aan een liesbreuk waar ik achteraf gezien waarschijnlijk zelfs al een paar jaar mee rondliep. Maar de laatste maanden kreeg ik steeds vaker klachten zoals een zeurderige pijn. Sinds alles 2 maanden geleden definitief is vastgesteld weinig meer gesport op advies van de arts. Nu 6 weken niet sporten, tillen en bukken en dan weer langzaam opbouwen. Gelukkig alles in de zomer zodat de wintersport er waarschijnlijk niet onder zal lijden. Alleen de zomerse dagen in Snowworld zitten er niet in…

Born to Ride

Spoedig herstel @Matthias123
Geniet van de zomer, zou het ook zo doen; voorjaar operatie, zomer herstellen en winter skiën. 😉

Bla, bla, bla.

Sterkte @Matthias123
Uitstekende planning om met het wintersportseizoen weer fit te zijn. En tja, die paar Snowworlddagen minder overleef je ook wel. Des te meer geniet je straks!

Uitrusten doen we thuis wel!

@Matthias123: piste 3 ligt er sowieso een maand uit ;)
Herstel ze!

Aftellen maar!

Vlot herstel @Matthias123

Strakke planning wel hé, hopelijk wordt “liesje” ook weer “strak” straks. 😉

Born to run. B.S.

Dankjewel allemaal. Voorlopig voel ik iedere dag flinke vooruitgang. Ik verwacht wel dat ik van de winter gewoon weer helemaal top fit ben.

Born to Ride

Sterkte met herstellen!

effe een tijdje afwezig geweest en nu dat ik het weer eens lees; wat een leed! Hopelijk zijn jullie allemaal fit voor de winter. Duimpje omhoog ;-)

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

@tim.boelema Ik las in een ander topic jouw vraag over skiën na een VKB-reconstructie. Ik heb de mijne op 18 april jl. gehad en ik vertel hieronder wat mijn plannen zijn om het skiën weer op te pakken.

Hoi allemaal, hier weer even een update. De laatste was 6 weken na de operatie, inmiddels zit ik al op 20 weken :)
Ik ga nog steeds als een speer! Een week of 7, 8 geleden heb ik het bootcampen weer opgepakt. Niet volle bak, hoor. Rustig aan, ik ken m’n grenzen. Veel oefeningen lukken gewoon echt nog niet, dus die doe ik of niet, of op half tempo, of in een ‘low impact’ variant. Naast één uur bootcamp per week, heb ik 2x één uur fysiotherapie per week. Met het volste vertrouwen dat ik op deze manier op tijd fit ben voor de wintersport, heb ik vorige week mijn vakantie voor 7 maart geboekt, 11 maanden na de operatie. En… niet verder vertellen, ik heb ook al skilessen op de tapijtbaan geboekt vanaf 23 december (1x 30 minuten per week). We zitten dan dus 8 maanden na de operatie.

Helaas is de fysiotherapiepraktijk waar ik lekker met m’n revalidatie bezig was, afgelopen week gesloten. Ik heb woensdag de intake gehad bij een nieuwe praktijk en daar lijken ze iets conservatiever het protocol te volgen. De nieuwe fysio is van mening dat bootcampen in dit stadium niet oké is en dat we nog maar even moeten bezien of het skiën deze winter al gaat lukken. Aaaargh, dat was wel even een domper, en ik zag het eigenlijk niet zitten om m’n bootcampabonnementje weer op te zeggen en de skivakantie te annuleren. Het gaat immers goed met m’n knie, toch?
Gelukkig had ik vanmorgen de controle-afspraak bij de orthopeed (= ook een wintersporter) en van hem mag ik zowel nu bootcampen, als straks skiën. Al heb ik het alleen over de vakantie in maart gehad en niet over de lessen in december ;) Ben benieuwd hoeveel strijd ik hierover ga krijgen met de fysio, haha, maar het zal gemoedelijk zijn, hoor. Uiteindelijk kan hij me alleen maar adviseren en beslis ik het toch echt zelf.

Hoe het nu met m’n knie gaat? Met bootcampen merk ik dat de coördinatie/reactiesnelheid van m’n linkerbeen aanzienlijk lager is dan die van m’n rechterbeen. Ook is het been veel sneller moe, vooral de hamstrings (waar ze de nieuwe kruisband ‘geoogst’ hebben). Met het krachtsverschil lijkt het gelukkig nog wel mee te vallen. De orthopeed heeft me nu een tip gegeven om die coördinatie te trainen, door een soort tic te ontwikkelen. Lekker 's avonds op de bank de hele tijd die spier aanspannen.

Over zes weken gaan we verschillende testjes doen en kijken wat de verschillen zijn tussen m’n geopereerde been en m’n andere been. Ben heel benieuwd wat daar uit gaat komen. Ik zal jullie daarna weer een update geven!

Uitrusten doen we thuis wel!

5 augustus mooie klapper gemaakt met biken in Saalbach. En het resultaat : Scheen en kuitbeen gebroken. Wellicht in januari weer Skieen.

null
null
null

echte mannen lopen naar boven,

beterschap @martijnuiterwijk

5 augustus mooie klapper gemaakt met biken in Saalbach. En het resultaat : Scheen en kuitbeen gebroken. Wellicht in januari weer Skieen.[/post]

Beterschap! Balen van de uitgestelde seizoen start.

@martijnuiterwijk Mooie foto’s! Ik mag de mijne aankomende week ophalen :)
Heel veel sterkte met het herstel. Hopelijk mooi op tijd weer fit voordat het seizoen echt los gaat!

Uitrusten doen we thuis wel!

Ik probeer het wel weer bij pasfoto’s te houden, bevalt beter

Edwin van Riel

Ik probeer het wel weer bij pasfoto’s te houden, bevalt beter

evr66 op 8 sep 2019 18:49

kan me anders nog een mooie klapper van jou herrineren

echte mannen lopen naar boven,

Weet ik niks meer van. Afgelopen voorjaar in Vervoer wel hard en ver onderuit gegaan, maar liep allemaal goed af uiteindelijk.

Edwin van Riel

Weet ik niks meer van. Afgelopen voorjaar in Vervoer wel hard en ver onderuit gegaan, maar liep allemaal goed af uiteindelijk.

evr66 op 8 sep 2019 21:06

Openbaar vervoer?🥶

LA NORMA😍☃️

Haha autocorrect is a bitch.

Hier weer even een update. Half oktober (6 maanden na m’n operatie) heb ik de zogenaamde Biodex-test gehad. Je been wordt dan vastgebonden aan een beugel. Vervolgens moet je zo hard mogelijk strekken (dat meet de kracht van je quadriceps, aan de voorzijde van je dijbeen) en buigen (dat meet de kracht van je hamstrings, aan de achterzijde van je dijbeen). Eerst werd m’n gezonde been (rechts) getest en daarna m’n geopereerde been (links). Elk been werd drie keer getest, waarbij de beugel weerstand gaf. Het maakte niet uit hoe hard of zacht ik drukte, de beugel kon maar een bepaald aantal graden per seconde draaien (60, 180 of 300).
Na de test hoorde ik wat het verschil in kracht was tussen mijn benen. Hieronder de uitslag:

Quadriceps:
Zware test: 18,9%
Medium test: 13,3%
Lichte test: 11,6%
Dus hoe lichter de test, hoe kleiner het verschil tussen links en rechts.

Hamstrings:
Zware test: 21,8%
Medium test: 28,6%
Lichte test: 33,1%
Dus hoe lichter de test, hoe groter het verschil.

Het is voor mij dus nog erg moeilijk om mijn geopereerde been snel te buigen. Dat merk ik ook bij bootcampoefeningen zoals high knees, mountain climbers en box jumps. Die laatste probeer ik nog niet eens 🙈

Ik moet nu 3x per dag thuis oefeningen doen om de hamstrings te versterken. Over twee weken word ik weer getest 🤞🏻🤞🏻

De skilessen die ik gepland had in december heb ik verschoven naar januari. Even wat extra tijd nemen voordat ik me weer op de lange latten waag.
En dan in maart maar eens de Harakiri in Mayrhofen proberen (Haha, not!).

Uitrusten doen we thuis wel!

@shane lijkt me idd verstandig dat ik er even mee naar de wintersport zaak ga waar ik ze heb gekocht. Bedank voor de tips mensen. Ik laat het even weten wat daar gezegt word

rvkasper op 9 jan 2018 12:06

Even de stof eraf.
Idd terug gegaan met de skischoenen en dat bleek allemaal goed. Daarna 2 dagen winterberg en dat ging als vanouds. Nu herstellen van een kleine blessure van het Enduro seizoen en dan in januari een lang weekeind Ellmau.

4 Maanden terug brak ik mijn rechter onderbeen. Vandaag mn eerste “skitour” gedaan. De pijnlijkste hoogtemeters van me leven. En de pijnlijkste abfahrt ooit. Maar het begin is er, en opgeven is geen optie. #recoveryiseenbitch

null

echte mannen lopen naar boven,

@martijnuiterwijk

💪👍👊

Born to run. B.S.

Hier weer even een update. Half oktober (6 maanden na m’n operatie) heb ik de zogenaamde Biodex-test gehad. Je been wordt dan vastgebonden aan een beugel. Vervolgens moet je zo hard mogelijk strekken (dat meet de kracht van je quadriceps, aan de voorzijde van je dijbeen) en buigen (dat meet de kracht van je hamstrings, aan de achterzijde van je dijbeen). Eerst werd m’n gezonde been (rechts) getest en daarna m’n geopereerde been (links). Elk been werd drie keer getest, waarbij de beugel weerstand gaf. Het maakte niet uit hoe hard of zacht ik drukte, de beugel kon maar een bepaald aantal graden per seconde draaien (60, 180 of 300).
Na de test hoorde ik wat het verschil in kracht was tussen mijn benen. Hieronder de uitslag:

Quadriceps:
Zware test: 18,9%
Medium test: 13,3%
Lichte test: 11,6%
Dus hoe lichter de test, hoe kleiner het verschil tussen links en rechts.

Hamstrings:
Zware test: 21,8%
Medium test: 28,6%
Lichte test: 33,1%
Dus hoe lichter de test, hoe groter het verschil.

Het is voor mij dus nog erg moeilijk om mijn geopereerde been snel te buigen. Dat merk ik ook bij bootcampoefeningen zoals high knees, mountain climbers en box jumps. Die laatste probeer ik nog niet eens 🙈

Ik moet nu 3x per dag thuis oefeningen doen om de hamstrings te versterken. Over twee weken word ik weer getest 🤞🏻🤞🏻

De skilessen die ik gepland had in december heb ik verschoven naar januari. Even wat extra tijd nemen voordat ik me weer op de lange latten waag.
En dan in maart maar eens de Harakiri in Mayrhofen proberen (Haha, not!).

Lotte77 op 9 nov 2019 22:50

Hi Lotte,

Ik werk als fysiotherapeut veel met de Biodex. Een andere interessante en belangrijke waarde is de Hamstring Quadriceps (HQ) -ratio. Heeft je fysio het daar ooit over gehad? Ben benieuwd hoe die is :)

Groetjes,

Wouter

@wouter1997 ik heb je een PB gestuurd.

Uitrusten doen we thuis wel!

Ben ik weer! Het is nu 33,5 week (nog net geen 8 maanden) na de operatie waarin ik een nieuwe voorste kruisband heb gekregen met de hamstringmethodiek. Na 6 maanden heb ik een zogenaamde Biodex-test gehad (zie mijn berichtje van 9 november) en vanmorgen had ik die test weer. In de tussentijd heb ik wat huiswerkoefeningetjes gedaan en heb ik 2x per week fysiotherapie gehad met ook hele gerichte oefeningen voor de hamstrings.
Sinds de vorige test is het verschil in mijn quadriceps (voorzijde dijbeen) iets groter geworden, maar gelukkig niets om me zorgen over te maken. Het verschil in m’n hamstrings (achterzijde dijbeen) is namelijk veel kleiner geworden en dat is waar we aan werkten!
Hieronder de uitslagen van de test. Het percentage is het krachtsverschil tussen links en rechts. Het eerste percentage is de uitslag van 19 oktober. Het tweede percentage de uitslag van vandaag.

Quadriceps:
Zware test: 18,9% > 24,9%
Medium test: 13,3% > 13,9%
Lichte test: 11,6% > 4,9%

Hamstrings:
Zware test: 21,8% > 5,3%
Medium test: 28,6% > 11,1%
Lichte test: 33,1% > 11,3%

Uitrusten doen we thuis wel!

Plaats een reactie