Net terug, welke ski voor volgende keer?

Ik heb met 4x wintersport weinig ervaring maar ski zonder problemen in behoorlijk tempo de blauwe en rode piste’s.

Tijdens mijn laatste wintersport heb ik regelmatig last gehad van ‘zwabberende’ ski’s bij wat hogere snelheden (60-75 km/h). Met name als ik zonder bochten rechtdoor ging begonnen de ski’s vaak instabiel heen en weer te bewegen.

Mijn schoenen zitten (naar mijn idee) goed. Het kan heel goed aan mijn techniek liggen maar omdat het vooral om rechte stukken gaat en ik verschillende dingen geprobeerd heb vermoed ik dat de ski’s ook een rol spelen.

Ik ben 187 cm lang en weeg 78 KG. De ski’s die ik bij de verhuur mee kreeg betroffen Head REV 70 van 170 cm lang. Verdere info op de ski: DIM 123:70:106 R18.8@170

Het contact bij de verhuur verlep (wederom) nogal hectisch en ging niet veel verder dan dat ik heb aangegeven dat ik beginner/gemiddeld ben, waarna ik deze ski’s meekreeg.

Om er de volgende keer het maximale uit te kunnen halen zou ik graag wat advies krijgen in welke richting ik het moet zoeken zodat ik hier bij de huur rekening mee kan houden.

Alvast bedankt!

Je zou de volgende vakantie 1m77 kunnen proberen. Maar ook met 1m70 zou ik geen zwabberende ski verwachten, zo te lezen heb je goede pisteski’s meegekregen. Ik vind de radius wel hoog met R18.8, zeker als intermediate kun je beter ongeveer 14 meter radius hebben, tenminste als je graag in het spoor van de leraar wilt blijven.

Vraag aan je skileraar tips om meer druk op de ski’s te zetten, ik denk dat je iets meer voorover moet staan. Ik denk dat het meer aan je techniek ligt dan aan je ski’s.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Als je rechtdoor gaat dan zwabbert je ski altijd een beetje. In schuss sta je met de volledige ski plat op de sneeuw, in tegestelling tot bochten waarbij je de kanten van je ski’s in de sneeuw drukt. De enige houvast die je ski’s dus hebben zijn jouw voeten, en die zijn flexibel.