Sauerland's infrastructurele ontwikkelingen topic

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

De Nordhang doortrekken tot boven en een verbinding via de Sahnehang maken kan natuurlijk ook én vrij eenvoudig tussen Winterberg en Altastenberg, maar ook hier het milieugezever….

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 23 jun 2018 11:29

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Mooi gezegd Harry, want zo groen zijn die windturbines nu ook niet als je het complete plaatje bekijkt.

Het mooiste zou een verbinding vanuit de Bremberg (Winterberg) aan de noord-westzijde diep het Renaudal in (hier zijn schitterende pistes te realiseren…

Harry(Winterberg) op 23 jun 2018 11:26

Ik heb nog een variant (in oranje): Het kan ook door het Renaudal en óm Altastenberg heen. Sluit direct aan op de Westfalenhang2.

null

Windmolens zijn de grootse leugens die er bestaan. Ze draaien op subsidie, kosten enorm veel co2 uitstoot tijdens de productie (in china dus telt niet mee voor klimaatakkoord parijs) en zijn dusdanig onbetrouwbaar dat er nooit een goed energienetwerk van opgebouwd kan worden.

Achterlangs Altastenberg is ook een mooie optie, je hebt dan alleen een brug of tunnel nodig om de weg te kruisen. De hellingen zijn wel redelijk steil dus misschien niet erg geschikt voor beginners. Hopelijk zijn er snel schetsen beschikbaar hoe het alleen gaat worden.

Born to Ride

Meest logische lijkt mij een gondel vanuit het dalstation van de Bremberglift met brug over de straat via de (verlengde) Nordhangpiste die naar het bergstation van de Sahnehang gaat. En dan zoals hierboven in paars aangegeven met twee stoelliften via de Schwedenhang met Altastenberg verbonden.
En de verbinding met Neuastenberg zal m.i. toch via de Kappe verlopen.

Het heidegebied op de Kahler Asten wordt hopelijk niet/zo min mogelijk aangetast.

Mooie plannen zo. Goed dat er wat spreiding komt, al zal ook dat weer nog meer mensen trekken, dus of het ze lukt om de piekmomenten beter te overleven, vraag ik me af.

Wel een mooie uitbreiding qua km’s ook, dat maakt een dagtripje nog leuker qua afwisseling. Helaas wel nog een paar jaar wachten dus.

Verbindingen zijn mooi en leuk, maar volgens mij zit de korte termijn winst (om te spreiden) meer in het zorgen dat het niveau van besneeuwing in alt- en neuastenberg op het niveau komt van Winterberg waardoor dat snellere ook een optie is. Winterberg heeft denk ik het geld wel (en ook de kennis) om die investering te doen en met wat betere marketing icm betere besneeuwing moeten neu- en altastenberg volgens mij ook makkelijk meer bezoekers kunnen trekken.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Kan de verbinding niet via de Surenberg gaan lopen? Het is om, maar die 8-zitter daar is vast niet voor niets gebouwd…

Kan de verbinding niet via de Surenberg gaan lopen? Het is om, maar die 8-zitter daar is vast niet voor niets gebouwd…

Frank9 op 24 jun 2018 21:41

Dat wordt natuurlijk een te vlakke piste en dus veel prikken richting Renau.
Ben wel erg benieuwd wat de plannen gaan worden. Ik weet dat de Kahler Asten belangrijk is als natuurgebied, maar een lift vanuit de Sonneborn naar de top van de Kahler Asten (waar Altastenberg en Neuastenberg op aangesloten kunnen worden) is toch wel een stoute droom. Dat is echt een geweldig tracé.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Kan de verbinding niet via de Surenberg gaan lopen? Het is om, maar die 8-zitter daar is vast niet voor niets gebouwd…

Frank9 op 24 jun 2018 21:41

Die 8-zitter is een prestige object van de Landal daar ter plaatse. Je kan er verder eigenlijk geen kant op of je moet hem langer gaan maken of met een bocht…

Born to Ride

Kan de verbinding niet via de Surenberg gaan lopen? Het is om, maar die 8-zitter daar is vast niet voor niets gebouwd…

Frank9 op 24 jun 2018 21:41

Die 8-zitter is een prestige object van de Landal daar ter plaatse. Je kan er verder eigenlijk geen kant op of je moet hem langer gaan maken of met een bocht…

Matthias123 op 26 jun 2018 15:32

Waarom is er dan ook geen stoeltjeslift geplaatst vanaf landalpark naar top surenberg?

LA NORMA😍☃️

Kan de verbinding niet via de Surenberg gaan lopen? Het is om, maar die 8-zitter daar is vast niet voor niets gebouwd…

Frank9 op 24 jun 2018 21:41

Die 8-zitter is een prestige object van de Landal daar ter plaatse. Je kan er verder eigenlijk geen kant op of je moet hem langer gaan maken of met een bocht…

Matthias123 op 26 jun 2018 15:32

Waarom is er dan ook geen stoeltjeslift geplaatst vanaf landalpark naar top surenberg?

Piefke op 26 jun 2018 18:07

Omdat dat compleet nutteloos is, voordat je goed en wel bent ingestapt kan je dan weer uitstappen. Die sleeplift bij de Landal is echt super kort en heeft amper hellingshoek. Die lift gebruik je 1x per dag om het gebied in te komen als je in Landal zit. De Surenberg is nog wel een leuke afdaling.

Born to Ride

null

40 meter op 260 meter, dat is ruim 15%. Het is maar wat je vlak noemt.
En de Astenstrasse heeft wel een stoeltjeslift.
null

Prima prestigeobject wel, die Surenberglift. Retesnel en prima piste. Ik ski daar altijd wel wat lekkere afdalingen als het in de rest van het gebied drukker is.

Kan de verbinding niet via de Surenberg gaan lopen? Het is om, maar die 8-zitter daar is vast niet voor niets gebouwd…

Frank9 op 24 jun 2018 21:41

Die 8-zitter is een prestige object van de Landal daar ter plaatse. Je kan er verder eigenlijk geen kant op of je moet hem langer gaan maken of met een bocht…

Matthias123 op 26 jun 2018 15:32

Waarom is er dan ook geen stoeltjeslift geplaatst vanaf landalpark naar top surenberg?

Piefke op 26 jun 2018 18:07

Omdat dat compleet nutteloos is, voordat je goed en wel bent ingestapt kan je dan weer uitstappen. Die sleeplift bij de Landal is echt super kort en heeft amper hellingshoek. Die lift gebruik je 1x per dag om het gebied in te komen als je in Landal zit. De Surenberg is nog wel een leuke afdaling.

Matthias123 op 26 jun 2018 19:12

Ik ben nog nooit op het landal park zelf geweest om de situatie te zien maar het dalstation had dan wellicht op het park zelf kunnen staan met een glijpad ernaartoe. Zou je dan zorgen dat de horeca daar ook bijgeplaatst is dan verdienen ze op die manier ook weer geld en is er weer een horeca gelegenheid meer aan de pistes.

LA NORMA😍☃️

Dat Landalslepertje is weliswaar kort, maar door bovenaan meteen vanaf de uitstap te vertrekken is het bij harde sneeuw een heerlijk stukje carven. Ga er regelmatig naar toe met mijn dochters.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Kan de verbinding niet via de Surenberg gaan lopen? Het is om, maar die 8-zitter daar is vast niet voor niets gebouwd…

Frank9 op 24 jun 2018 21:41

Beter zou dan een verbinding met de Landstrasse tussen WInterberg en Silbach zijn, met een mooie skipiste over de golfbaan heen… Zou goed zijn om daar een instappunt voor het skigebied met groot parkeerplaats te maken… maar ja… dagdromen…….

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Dat Landalslepertje is weliswaar kort, maar door bovenaan meteen vanaf de uitstap te vertrekken is het bij harde sneeuw een heerlijk stukje carven. Ga er regelmatig naar toe met mijn dochters.

Harry(Winterberg) op 27 jun 2018 08:59

Precies, zelfs met slush puppy vind ik hem nog leuk, er zijn genoeg pistes die minder te bieden hebben in Winterberg. En ook makkelijk en overzichtelijk met de kids die alleen dus wat moeite hebben met de sleeplift bij het uitstappen als ze met z’n 2en erin staan, al is dat voornamelijk omdat ze alleen pannenkoekenliften gewend zijn. Denk dat die daar ook handiger zou zijn een pannekoekenlift.

LA NORMA😍☃️

Volgens berichtgeving op radio Sauerland wordt in ieder geval voorgesteld om een stoeltjeslift vanaf de parkeerplaats Nordhang naar boven op de Kahler Asten te plaatsen in het kader van de verbinding tussen Winterberg en Alt- en Neuastenberg…

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Dan moet de Brembergkopf II ook vervangen worden door een stoeltjeslift want als dat dan de verbindingslift is met Winterberg kan dat niet met de huidige lift natuurlijk.

LA NORMA😍☃️

Volgens berichtgeving op radio Sauerland wordt in ieder geval voorgesteld om een stoeltjeslift vanaf de parkeerplaats Nordhang naar boven op de Kahler Asten te plaatsen in het kader van de verbinding tussen Winterberg en Alt- en Neuastenberg…

Harry(Winterberg) op 29 jun 2018 18:48

Wat is dan de definitie/plek van ‘bovenop’? Kan me echt niet voorstellen dat ze naast de Astenturm een groot skistation met naar drie kanten skiliften bouwen. Ook dwars over de heidevelden en weg met het unieke stukje natuur, plek en uitzicht.

Nog meer ontwikkelingen in Willingen:

Eindelijk een fatsoenlijke eettent bij de Ritzhagen/Rodelbaan.

https://www.facebook.com/178913665458383/posts/2165866696763…

Nu de Stoeltjeslift bij de Sonnehang nog😉

Het Sauerland begint zich met alle ontwikkelingen steeds meer te profileren tot een (vol)waardige ski-regio en dat op 3 uur rijden😉

Volgens berichtgeving op radio Sauerland wordt in ieder geval voorgesteld om een stoeltjeslift vanaf de parkeerplaats Nordhang naar boven op de Kahler Asten te plaatsen in het kader van de verbinding tussen Winterberg en Alt- en Neuastenberg…

Harry(Winterberg) op 29 jun 2018 18:48

Dat zou wel erg gaaf zijn…

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Hier een heel uitgebreid artikel over de verbinding Winterberg-Altastenberg-Neuastenberg voor degenen die het duits machtig zijn. Het eerste plan is om toch een gondel rechtstreeks vanaf de Bremberg over de Renau naar Altastenberg te maken.
https://www.wp.de/staedte/altkreis-brilon/winterberg-sucht-z…

Born to Ride

Als je de link even in google mikt, krijg je het hele artikel te lezen ipv alleen een korte versie.

Overigens: Via Renau zou de voorkeur hebben maar wordt m niet omdat er dan te veel ingrepen in de bebossing gedaan moeten worden.

Hier een afbeelding van Alpinforum. Jammer van die gondel trouwens. Via de Renau was echt mooier geworden.

https://4tcknw.db.files.1drv.com/y4mOjf5RaqyHldz7mI-RdqbFlzk…

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Hier een afbeelding van Alpinforum. Jammer van die gondel trouwens. Via de Renau was echt mooier geworden.

https://4tcknw.db.files.1drv.com/y4mOjf5RaqyHldz7mI-RdqbFlzk…

Thomas op 3 jul 2018 12:27

Dit is volgens mij ook niet meer dan een gedachtespinsel die iemand op de situatie heeft losgelaten. Winterberg heeft het in officiele berichten of 3 stoeltjesliften en een gondel, dat is hier niet op terug te zien.

Born to Ride

Dit is volgens mij ook niet meer dan een gedachtespinsel die iemand op de situatie heeft losgelaten. Winterberg heeft het in officiele berichten of 3 stoeltjesliften en een gondel, dat is hier niet op terug te zien.

Matthias123 op 3 jul 2018 12:34

Toch wel: linker rode lijn zetellift 1, verlenging Nordhang zetellift 2, gondel naar Neuastenberg en zetellift 3 is dan de vervanging van de sleeplift naar de Bremberg…

Dit is volgens mij ook niet meer dan een gedachtespinsel die iemand op de situatie heeft losgelaten. Winterberg heeft het in officiele berichten of 3 stoeltjesliften en een gondel, dat is hier niet op terug te zien.

Matthias123 op 3 jul 2018 12:34

Toch wel: linker rode lijn zetellift 1, verlenging Nordhang zetellift 2, gondel naar Neuastenberg en zetellift 3 is dan de vervanging van de sleeplift naar de Bremberg…

Joy85 op 6 jul 2018 10:41

Op die manier heb je er nog meer nodig, want ook de sleeplift op de Sahnehang zal vervangen moeten worden door een stoeltjeslift. Maar op de manier dat dit getekend is heb je uberhaupt nog geen verbinding omdat er nog een leeg stuk zit tussen de top van de Sahnehang en de top van de Kahler Asten.

Born to Ride

Plaats een reactie