Sauerland's infrastructurele ontwikkelingen topic

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

@Roy83: Een compleet bewegwijzeringssysteem voor parkeerplaatsen met realtime borden had er vorig seizoen al moeten staan, compleet gefinancierd d.m.v. private middelen. Ware het niet dat de wegbeheerder Straßen.NRW de borden niet goed wilde keuren, ook al zouden ze aan alle DIN-normen voldoen. Het ging natuurlijk allemaal veels te snel voor de bureaucraten en alvorens we een realtime systeem hebben zal het nog enkele jaren kunnen gaan duren. Straßen.NRW wil het kennelijk allemaal „lekker zelf“ doen en geven niks uit regie.
@Matthias123: Over een groot parkeerterrein met pendelbussen wordt al jaren nagedacht. Sinds vooral de laatste twee jaren met enorme files, zijn de plannen concreter geworden, maar men wilde eerst aandacht schenken aan zo’n bewegwijzeringssysteem, zodat de mensen tenminste weten waar ze heen moeten. Bovendien is er nog het nodige te regelen met de gemeente en de grondeigenaren. Het zal nog wel enkele jaren duren voordat het zover is, maar er zal zondermeer wat aan het parkeeraanbod moeten en gaan gebeuren.
@dekkie: Winterberg heeft al sinds 1995 tunnels gekregen wat de plaats zelf en het verkeer enorm ontlast heeft. Punt is dat het verkeer ook op de grote hoofdwegen niet weg kan, als men van/naar parkeerplaatsen aan het rijden is. Een uitbouw van de B480 heeft inderdaad het effect dat het dan dichterbij Winterberg vast zal staan, maar dat is ook precies het doel: De andere plaatsen ontlasten van het verkeer en de files laten concentreren op één plek.

*bericht bewerkt door Frans op 13 nov 2018 20:42

Op de huidige grote parkeerplaatsen gewoon een flink Parkhaus neerplempen. Dat zie je steeds meer, en ook die trend zullen ze niet aan ontkomen. Scheelt ook heel veel ruimte wat nu nog door blik ingenomen wordt, wat je weer aan natuur en recreatie kunt teruggeven. Desnoods graaf je m 5 etages in.

Op de huidige grote parkeerplaatsen gewoon een flink Parkhaus neerplempen. Dat zie je steeds meer, en ook die trend zullen ze niet aan ontkomen. Scheelt ook heel veel ruimte wat nu nog door blik ingenomen wordt, wat je weer aan natuur en recreatie kunt teruggeven. Desnoods graaf je m 5 etages in.

Robert7 op 13 nov 2018 22:43

En is iedereen bereid om er (extra) voor te betalen? Indien niet, dan krijg je alsnog overal auto’s en een lege garage…

#wakeupwhereyouwant

Als je dat doet, moet je de rest van de omgeving ook betaald en/of vergunningsparkeren maken. En al zou je dat niet, als t mij €10,- kost maar ik heb verder geen gezeik met zoeken, hoef niet ver te lopen en ik kan makkelijk wegrijden, dan betaal ik graag.

Al probeer ik er vooral te zijn als er geen parkeerproblemen zijn uiteraard ;).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Nu het toch over parkeren, files enzovoorts gaat: ik ga eind januari een weekendje naar Altastenberg en we willen (uiteraard) in Winterberg gaan skiën. Het is maar 2 km naar de eerste liften, maar dat is toch net te ver om te gaan lopen. Is P5 dan normaal gesproken nog een beetje bereikbaar aan het begin van de dag of staat het verkeer dan helemaal vast? Rijdt er ook een skibus tussen Altastenberg en Winterberg?

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Nu het toch over parkeren, files enzovoorts gaat: ik ga eind januari een weekendje naar Altastenberg en we willen (uiteraard) in Winterberg gaan skiën. Het is maar 2 km naar de eerste liften, maar dat is toch net te ver om te gaan lopen. Is P5 dan normaal gesproken nog een beetje bereikbaar aan het begin van de dag of staat het verkeer dan helemaal vast? Rijdt er ook een skibus tussen Altastenberg en Winterberg?

Snowy1970 op 14 nov 2018 09:23

Wij gaan eind januari ook altijd een paar dagen naar het Sauerland. We gaan dan doordeweeks van maandag tot donderdag ofzo en parkeren eigenlijk altijd op P5. Doordeweeks is het eind januari gewoon prima te doen en staat het parkeerterrein bij P5 maar half vol. Wel moet je opletten of de sleper Bremberg II dan open is. Dit is een piste die eigenlijk bijna niet gebruikt wordt omdat het eigenlijk puur een verbinding is naar P5 en de Nordhang. De kunstsneeuwvoorzieningen op die piste zijn daardoor ook maar zeer beperkt. Verder kan je daar op de parking erg goed, goedkoop en gezellig eten bij de Nordhang Jausse. Ook kan je bij de kassa daar zonder wachttijd je liftpas kopen. Hoe het daar met de drukte in het weekend zit eind januari weet ik niet precies, maar normaal gesproken staan de files allemaal aan de andere kant van Winterberg.

Born to Ride

Ik zou lekker P3 nemen, loop je zo lekker de piste op (bij sneewitchenhaus) en koop je onderaan bij de lift (25) je liftpas, kan je meteen naar de Kappe

Parkeren kan je ook op de Kappe. Loop je ook zo piste op en terugskiën tot aan de auto(minder gesleep😃)

P2 is wat mij betreft geen optie, Ivm de bremberglift (altijd druk)

Ik zou lekker P3 nemen, loop je zo lekker de piste op (bij sneewitchenhaus) en koop je onderaan bij de lift (25) je liftpas, kan je meteen naar de Kappe

Parkeren kan je ook op de Kappe. Loop je ook zo piste op en terugskiën tot aan de auto(minder gesleep😃)

P2 is wat mij betreft geen optie, Ivm de bremberglift (altijd druk)

GvPuy op 14 nov 2018 12:41

Waarom niet gewoon je ticket kopen aan het Schneewitchaus? :) Dan heb je de ski`s nog niet aan, is toch een pak makkelijker? Eind januari in het weekend is het druk, maar parkeren is normaal geen probleem. Buiten de krokus om heb ik eigenlijk nog nooit problemen gehad, ook niet tijdens de weekends…

Waarom niet gewoon je ticket kopen aan het Schneewitchaus? :) Dan heb je de ski`s nog niet aan.

Omdat daar vaak al een rij staat (en vaak maar 1 kassa open is) en beneden niet😉

Waarom niet gewoon je ticket kopen aan het Schneewitchaus? :) Dan heb je de ski`s nog niet aan.

Omdat daar vaak al een rij staat (en vaak maar 1 kassa open is) en beneden niet😉

GvPuy op 14 nov 2018 13:16

Heb daar nog nooit 2 mensen voor mij geweten, ook niet in het weekend. Ik arriveer steeds wel voor half 10. :)

Op de huidige grote parkeerplaatsen gewoon een flink Parkhaus neerplempen. Dat zie je steeds meer, en ook die trend zullen ze niet aan ontkomen. Scheelt ook heel veel ruimte wat nu nog door blik ingenomen wordt, wat je weer aan natuur en recreatie kunt teruggeven. Desnoods graaf je m 5 etages in.

Robert7 op 13 nov 2018 22:43

En is iedereen bereid om er (extra) voor te betalen? Indien niet, dan krijg je alsnog overal auto’s en een lege garage…

Dieter21 op 14 nov 2018 07:38

Kwestie van de resterende parkeerplaatsen weg te halen. Dit soort gedrag laat zich vrij makkelijk sturen. In bijvoorbeeld Hochzillertal werkt dit prima, iedereen gooit zijn auto daar in het Parkhaus. Kost een paar centen, maar vergeleken met een dag skiën is een paar Euro’s voor het gemak te verwaarlozen.

Waarom niet gewoon je ticket kopen aan het Schneewitchaus? :) Dan heb je de ski`s nog niet aan.

Omdat daar vaak al een rij staat (en vaak maar 1 kassa open is) en beneden niet😉

GvPuy op 14 nov 2018 13:16

IN de drukke periode gaat wel iedereen gelijktijdig weg en sta je in de file op het parkeerterrein. Wel iets om rekening mee te houden.

Waarom niet gewoon je ticket kopen aan het Schneewitchaus? :) Dan heb je de ski`s nog niet aan.

Omdat daar vaak al een rij staat (en vaak maar 1 kassa open is) en beneden niet😉

GvPuy op 14 nov 2018 13:16

Heb daar nog nooit 2 mensen voor mij geweten, ook niet in het weekend. Ik arriveer steeds wel voor half 10. :)

Joy85 op 14 nov 2018 15:03

Ik was er vorig jaar op de 1e zondag dat ze open waren en toen was half winterberg daar hun seizoenspassen aan het kopen. Het waren inderdaad maar 2 mensen voor me, maar het duurde wel lang :). Doorskiën naar beneden en dan je dagkaart kopen is sowieso slimmer, maar ik dacht, wat kan me gebeuren met 2 mensen voor me :).

Overigens was dat mijn drukste Winterberg dag ooit (nog net te doen, dat wel). Ik heb inderdaad erg lang gedaan over het stukje vanaf mijn parkeerplek (bijna tegen Schneewitchen aan) tot aan de weg. Het was volgens mij ook de dag dat Nederland behoorlijk ingesneeuwd raakte en het heeft in Winterberg toen ook flink gesneeuwd, dat hielp ook niet mee, maar t leverde wel mooie plaatjes op:

https://cdn.wintersport.nl/forum/22/5e8c1debebf30945e3a5b436...

*bericht bewerkt door Roy83 op 14 nov 2018 16:50

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

En een frissere en betere website van het Skiliftkarussell.

gaan de sneeuwkanonnen aan na het weekend , heb zin in dagje winterberg

gaan de sneeuwkanonnen aan na het weekend , heb zin in dagje winterberg

Pieter230976 op 15 nov 2018 19:45

Mochten de kanonnen aan gaan kan je op zn vroegst 1 december skien (tenzij je graag naar boven loopt).

gaan de sneeuwkanonnen aan na het weekend , heb zin in dagje winterberg

Pieter230976 op 15 nov 2018 19:45

Mochten de kanonnen aan gaan kan je op zn vroegst 1 december skien (tenzij je graag naar boven loopt).

dekkie op 17 nov 2018 11:08

Bij goede omstandigheden openen ze gerust eerder hoor. Ik zie ze volgend weekend al best een paar pistes openen, ik vermoed zelf rauher Bush, bure herloh en Poppenberg. Misschien zelfs quick het erbij…

*bericht bewerkt door Matthias123 op 17 nov 2018 11:54

Born to Ride

De gemeente Winterberg heeft toestemming gegeven om op de Kappe als zomerattractie een Fly-Line te bouwen. Deze gaat op de kappe komen. Het is de eerst in zijn soort in het Sauerland.

Meer info hier: https://winterberg.ratsinfomanagement.net/vorgang/?__=UGhVM0…

Voor degenene die niet weten wat een fly-line is, het is niet te vergelijken met bijvoorbeeld een zipline.

null

Born to Ride

Geweldig geniale attractie! :) In de Italiaanse Alpen zijn er ook een paar geschifte exemplaren te vinden.
De Kappe is toch wel een mooi voorbeeld van goede investeringen jaar na jaar… In 2013 had je nog een gammele zetellift en 1 oude rodelbaan. Mooi dat al hun investeringen nu aan het lonen zijn en de zomer ook meer en meer een inkomstenbron is.

*bericht bewerkt door Joy85 op 30 nov 2018 09:42

https://cdn.wintersport.nl/forum/22/b616cb2a0744348274903d30...

Klaar voor de sneeuw?

Kunnen we bij het zien van deze informatie aannemen dat het volgende project in Willingen ook alweer gepland is? https://www.seilbahntechnik.net/nl/lifts/projects/page2.htm…

Kunnen we bij het zien van deze informatie aannemen dat het volgende project in Willingen ook alweer gepland is? https://www.seilbahntechnik.net/nl/lifts/projects/page2.htm…

josmulder op 11 dec 2018 22:09

Mocht dit zo zijn dan zet Willingen precies de juiste stap. Dat zou echt een fantastische investering zijn! Direct naast het dalstation van de K1, zou je dan wederom een lift van 1,2 kilometer en tevens flink hoogteverschil (230meter).
Alleen nog een 6 persoons koppelbare lift op de Wielddieb vanaf de schaatsbaan en het gebied is feitelijk “af”. Dan heb je allerlei lange afdalingen, met snelle en lange liften.

*bericht bewerkt door Thomas op 12 dec 2018 11:57

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Is dat vervanging van een bestaande lift? Ben nog niet zo goed thuis in het gebied, volgend jaar een eerste keer…

#wakeupwhereyouwant

Is dat vervanging van een bestaande lift? Ben nog niet zo goed thuis in het gebied, volgend jaar een eerste keer…

Dieter21 op 12 dec 2018 18:04

Als het daadwerkelijk om een geplande aanpassing/vernieuwing gaat dan zal de sleeplift aan de hopperkopf vervangen worden en zaal er een nieuwe 6 persoons stoeltjeslift gebouwd gaan worden. Dit zal waarschijnlijk nog wel even duren ivm de recente investering van de K1 lift.

Kunnen we bij het zien van deze informatie aannemen dat het volgende project in Willingen ook alweer gepland is? https://www.seilbahntechnik.net/nl/lifts/projects/page2.htm…

josmulder op 11 dec 2018 22:09

Mocht dit zo zijn dan zet Willingen precies de juiste stap. Dat zou echt een fantastische investering zijn! Direct naast het dalstation van de K1, zou je dan wederom een lift van 1,2 kilometer en tevens flink hoogteverschil (230meter).
Alleen nog een 6 persoons koppelbare lift op de Wielddieb vanaf de schaatsbaan en het gebied is feitelijk “af”. Dan heb je allerlei lange afdalingen, met snelle en lange liften.

Thomas op 12 dec 2018 11:52

He Thomas,

Dat zou inderdaad echt een top investering zijn! Hopen dat het ooit gaat gebeuren!

null

Dit stond op de facebook pagina van Willingen zelf Grote kans dat het plan ook daadwerkelijk gerealiseerd gaat worden.

*bericht bewerkt door josmulder op 12 dec 2018 22:42

Als het daadwerkelijk om een geplande aanpassing/vernieuwing gaat dan zal de sleeplift aan de hopperkopf vervangen worden en zaal er een nieuwe 6 persoons stoeltjeslift gebouwd gaan worden. Dit zal waarschijnlijk nog wel even duren ivm de recente investering van de K1 lift.

josmulder op 12 dec 2018 18:33

Is wel aannemelijk hoor. De investering aan de K1 (10 miljoen EUR) is gedaan door andere eigenaren (Seilbahn) dan die van de Sonnenlift. (Ritzhagen/Sommerrodelbahn).
Echter de procedures in Hessen nemen helaas wel meer tijd in beslag dan in Nordrhein-Westfalen.

Spannend, nu het kaartje op Facebook toont wel aan dat het gepland is. De vraag is alleen wanneer? Hoe oud is de Sonnenlift (de sleper) eigenlijk?

De nieuwe lift wordt dan wel passen en meten ivm de huizen en het restaurant die vlakbij staan. Ook moet er w.s. stuk bos gerooid worden.
Het verlichte deel rechts van de Sonnenbahn begrijp ik niet helemaal; wordt dit een piste?

De nieuwe lift wordt dan wel passen en meten ivm de huizen en het restaurant die vlakbij staan. Ook moet er w.s. stuk bos gerooid worden.
Het verlichte deel rechts van de Sonnenbahn begrijp ik niet helemaal; wordt dit een piste?

Frank66 op 13 dec 2018 15:08

Dat zal vermoedelijk zijn voor een goede connectie richting de ritzhagen lift. Nu is dat natuurlijk een smal bospad waar ze altijd moeite hebben met de besneeuwing. Wanneer je dat piste maakt kan je daar gelijk goed besneeuwen.

Born to Ride

Plaats een reactie