Sauerland's infrastructurele ontwikkelingen topic

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Het viel mij op omdat er zo’n extreme capaciteit is voor een relatief klein korte piste. Lijkt me haast toch wel met een achterliggende reden.
Was gisteren heerlijk want niemand nam deze lift.

*bericht bewerkt door JBL op 13 jan 2019 21:45

@JBL: De precieze redenen zijn diverse keren al eens gepost. ;)

Kort samengevat: Er was een 6-zitter besteld en in productie, toen de concurrent met een goedkoper aanbod voor een 8-zitter aankwam om daarmee de eerste te zijn in Duitsland. Bijkomend voordeel: Zetelafstand groter, dus familievriendelijker en alle zetels kunnen in het dal ondergebracht worden.

*bericht bewerkt door Frans op 13 jan 2019 21:55

@Frans; thx voor de uitleg. Dat had ik niet meegekregen. Verklaard iig een hoop.

De Brembergkopf 2 (sleeplift) wordt dit jaar vervangen door een 6-CLD die aan de andere kant van de Hochsauerland Höhenstraße gaat beginnen. Er wordt een brug over de Hochsauerland Höhenstraße gemaakt voor de piste. Toch interessant met de uitbreidingsplannen in het achterhoofd richting Altastenberg.

Oeps: zie nu pas de berichten op de vorige pagina. Anyway, lift is besteld aldus Alpinforum.

*bericht bewerkt door Thomas op 14 jan 2019 12:52

Even a bad day skiing is better then a good day at work

De Brembergkopf 2 (sleeplift) wordt dit jaar vervangen door een 6-CLD die aan de andere kant van de Hochsauerland Höhenstraße gaat beginnen. Er wordt een brug over de Hochsauerland Höhenstraße gemaakt voor de piste. Toch interessant met de uitbreidingsplannen in het achterhoofd richting Altastenberg.

Oeps: zie nu pas de berichten op de vorige pagina. Anyway, lift is besteld aldus Alpinforum.

Thomas op 14 jan 2019 12:45

Wel bijzonder dat deze lift op de pistekaart hier op de website al over de weg heen getekend.
Terwijl dit nu dus nog niet zo is.
PS: zie dat dit al geconstateerd was.

*bericht bewerkt door JBL op 14 jan 2019 13:23

De Brembergkopf 2 (sleeplift) wordt dit jaar vervangen door een 6-CLD die aan de andere kant van de Hochsauerland Höhenstraße gaat beginnen. Er wordt een brug over de Hochsauerland Höhenstraße gemaakt voor de piste. Toch interessant met de uitbreidingsplannen in het achterhoofd richting Altastenberg.

Oeps: zie nu pas de berichten op de vorige pagina. Anyway, lift is besteld aldus Alpinforum.

Thomas op 14 jan 2019 12:45

Zo’n lift bouwen voor die piste is met een kanon op mug schieten.
Die piste stelt echt niks voor, op het bovenste stuk kom je amper voorruit.
Maar de Nordhang piste wordt dan ook wel bereikbaar en wie weet wat nog in de toekomst.

Onverstelbaar wat ze in het Sauerland van investeringen doen.
Heeft de nieuwe lift in Willingen trouwens al 1d gedraaid dit seizoen?

Hopelijk kunnen ze die in de Zomer ook inzetten voor andere activiteiten.

De nieuwe K1 lift in Willingen heeft zelfs andere zetels voor het zomer (MTB) seizoen… maar tot nu toe nul skidagen

Zo’n lift bouwen voor die piste is met een kanon op mug schieten.
Die piste stelt echt niks voor, op het bovenste stuk kom je amper voorruit.
Maar de Nordhang piste wordt dan ook wel bereikbaar en wie weet wat nog in de toekomst.

Triple-T op 14 jan 2019 14:53

Het is een ideale piste voor lesklasjes met kleine kinderen. Die komen er nu niet vanwege de ankerlift. Scheelt straks best wel wat drukte op bijvoorbeeld de Schneewitchenhang.

*bericht bewerkt door paolie op 14 jan 2019 16:28

Het zal straks een hele drukke lift zijn omdat het de verbinding zal zijn tussen Altastenberg en Winterberg.

Born to Ride

Waarom niet meteen een 8 zitter? Dit zal straks een drukke verbinding worden. De 6 zitter bij de Slalomhang heb ik ook nooit begrepen, doe dan ook meteen een 8 zitter.

Volgend jaar zijn dan de meeste sleepliften verdwenen in het Caroussel. Voorheen hadden we nog Astenstrase, Kappe, Poppenberg I en II. Veel investeringen in korte tijd.

*bericht bewerkt door Bob24 op 14 jan 2019 23:35

Of als het mogelijk is; het ombouwen/wisselen van de lift van een 6ér naar 8? Bijv. bij de Brembergkopf 1 (10) van 6 naar 8?

Of als het mogelijk is; het ombouwen/wisselen van de lift van een 6ér naar 8? Bijv. bij de Brembergkopf 1 (10) van 6 naar 8?

Frank66 op 15 jan 2019 12:52

Soms is dat ook gewoon onverstandig. Sommige pistes zijn al overvol in de weekenden. Wanneer je dan de lift capaciteit verhoogd wordt dit alleen maar erger. Wanneer de verbindingen met alt en neuastenberg gemaakt zijn zal de drukte zich waarschijnlijk beter spreiden en zal het allemaal beter te doen zijn. In die plaatsen zullen namelijk ook nieuwe liften met hogerw capaciteit gebouwd worden

Born to Ride

Waarom blijft liftnummer 2 altijd zo lang dicht?
Is toch ook gewoon te besneeuwen? Of gaat deze alleen open tijdens drukte net als de Bremberg sleper?

Waarom blijft liftnummer 2 altijd zo lang dicht?
Is toch ook gewoon te besneeuwen? Of gaat deze alleen open tijdens drukte net als de Bremberg sleper?

Bob24 op 15 jan 2019 23:07

Er staan een stuk minder sneeuwkanonnen. Doordat het maar een 2 zitter is genereert het weinig omzet dus is het minder rendabel en steken ze er minder energie in. Ook zijn het 2 steile pistes waardoor er veel meer sneeuw nodig is om te kunnen openen.

Born to Ride

Even my 2cts…

Allereerst het parkeren… Een parkeergarage gaat er echt niet komen. Veel te duur. Er is echter op industrieterrein Remmeswiese nog een groot stuk grond waar niets is gebouwd. Daar zouden ze nog een grote extra parkeerplaats kunnen maken. Er moet dan wel een extra toevoerweg gemaakt worden (van gravel). Zoiets dus:

null

Dan de verbinding naar Neuastenberg. Ik ben benieuwd waar dat op uit komt. Ik hoop dat er ook nieuwe afdalingen en zijn en dus niet alleen verbinding. Voor de verbinding naar Altastenberg hoop ik dat ze zich nog bedenken. Een lift met een hoogteverschil van 6 meter is zonde van het geld. Beter iets bedenken waarin de Nordhang, Sahnehang en Schwedenhang worden betrokken…

Grußen aus dem Sauerland

Even my 2cts…

Allereerst het parkeren… Een parkeergarage gaat er echt niet komen. Veel te duur. Er is echter op industrieterrein Remmeswiese nog een groot stuk grond waar niets is gebouwd. Daar zouden ze nog een grote extra parkeerplaats kunnen maken. Er moet dan wel een extra toevoerweg gemaakt worden (van gravel). Zoiets dus:

null

Dan de verbinding naar Neuastenberg. Ik ben benieuwd waar dat op uit komt. Ik hoop dat er ook nieuwe afdalingen en zijn en dus niet alleen verbinding. Voor de verbinding naar Altastenberg hoop ik dat ze zich nog bedenken. Een lift met een hoogteverschil van 6 meter is zonde van het geld. Beter iets bedenken waarin de Nordhang, Sahnehang en Schwedenhang worden betrokken…

Mikannika op 16 jan 2019 13:46

Die worden er ook in betrokken maar dan nog heb je een korte lift nodig om toch te kunnen verbinden, vooral door de wegen die er liggen. De nordhang en zahnehang worden gewoon pistes zoals je op het plaatje kan zien dat ik eerder gepost heb. Ook kan je daar zien dat er dus extra pistes bij komen voor de verbinding naar neuastenberg.

Born to Ride

Je bent altijd heel stellig over het Sauerland maar vooralsnog lijkt het allemaal nog een verwachting ipv feiten, ook zoals jij zelf al eerder schreef.

Daarnaast moet er ook nog oplossingen worden gevonden voor de 2 Skiwegen op de Asten t.o.v. de straat die naar boven loopt; die moet overgestoken worden, links of rechtsom.
Een gondel naar Altastenberg is bijna niet te geloven en tevens zal ook in dat skigebiedje dan een stoeltjeslift moeten worden gebouwd om de drukte aan te kunnen, met name de Westfalenhang 1. Lijkt vijf nieuwe liften, vier nieuwe pistes; eerst zien dan ….

Je bent altijd heel stellig over het Sauerland maar vooralsnog lijkt het allemaal nog een verwachting ipv feiten, ook zoals jij zelf al eerder schreef.

Daarnaast moet er ook nog oplossingen worden gevonden voor de 2 Skiwegen op de Asten t.o.v. de straat die naar boven loopt; die moet overgestoken worden, links of rechtsom.
Een gondel naar Altastenberg is bijna niet te geloven en tevens zal ook in dat skigebiedje dan een stoeltjeslift moeten worden gebouwd om de drukte aan te kunnen, met name de Westfalenhang 1. Lijkt vijf nieuwe liften, vier nieuwe pistes; eerst zien dan ….

Frank66 op 16 jan 2019 17:56

Winterberg heeft wat dat betreft natuurlijk al meer dan genoeg bewezen qua liften. Om te beginnen dus dit jaar met die nieuwe 6 zitter vanaf de nordhang. Die bouwen ze echt niet vanwege de piste daar.

Born to Ride

Ik ben erg benieuwd naar de nieuwe ontwikkelingen. Klopt het ook dat je nu niet meer omhoog hoeft te klimmen uit de Quick Jet lift naar de Poppenberg? Wat mij ook opvalt is dat de Landal sleper ook lang dicht blijft, je zou juist zeggen dat die snel open gaat ook ivm met het vakantiepark. Weet iemand hoe dit zit?

Ik ben erg benieuwd naar de nieuwe ontwikkelingen. Klopt het ook dat je nu niet meer omhoog hoeft te klimmen uit de Quick Jet lift naar de Poppenberg? Wat mij ook opvalt is dat de Landal sleper ook lang dicht blijft, je zou juist zeggen dat die snel open gaat ook ivm met het vakantiepark. Weet iemand hoe dit zit?

Bob24 op 16 jan 2019 23:55

Daar hoef je inderdaad niet omhoog te klimmen maar dat is al jaren zo. Je kan onder de lift door en dan een hoekje door het bos.

Born to Ride

Ik ben erg benieuwd naar de nieuwe ontwikkelingen. Klopt het ook dat je nu niet meer omhoog hoeft te klimmen uit de Quick Jet lift naar de Poppenberg? Wat mij ook opvalt is dat de Landal sleper ook lang dicht blijft, je zou juist zeggen dat die snel open gaat ook ivm met het vakantiepark. Weet iemand hoe dit zit?

Bob24 op 16 jan 2019 23:55

Daar hoef je inderdaad niet omhoog te klimmen maar dat is al jaren zo. Je kan onder de lift door en dan een hoekje door het bos.

Matthias123 op 17 jan 2019 06:26

Klopt maar dan moet je wel eerst naar beneden de Poppenberg skiën en de lift omhoog nemen om verder te kunnen.
Gisteren lag dat bospadje er maar belabberd bij, bruin en meer den dan sneeuw. ;)

Bla, bla, bla.

Gisteren de nieuwe K1 lift gebruikt en verbouwde kohlerhagen piste mogen afdalen.

De lift is top, lekkere verwarming en (wind)kappen.

De nieuwe piste is ook mooi en met name onderste stuk is top. Skien tot aan het dalstation en veel betere verbinding met de Sonnenlift/Ritzhagen. Enige wat ik jammer vind is dat piste nu zo “strak” is dat de “spielerei” (bijv onderlangs langs waldhotel, gebruik van de kommetjes, skien door/tussen bomen door) op de kohlerhagen nu niet meer mogelijk is.

https://cdn.wintersport.nl/forum/23/eadda616d3bf0eaaf50b47de...

https://cdn.wintersport.nl/forum/23/c28bc4dd57868433d97600e2...
https://cdn.wintersport.nl/forum/23/62794b29b2df5e9e962d6220...

Even my 2cts…

Allereerst het parkeren… Een parkeergarage gaat er echt niet komen. Veel te duur. Er is echter op industrieterrein Remmeswiese nog een groot stuk grond waar niets is gebouwd. Daar zouden ze nog een grote extra parkeerplaats kunnen maken. Er moet dan wel een extra toevoerweg gemaakt worden (van gravel). Zoiets dus:

null

Dan de verbinding naar Neuastenberg. Ik ben benieuwd waar dat op uit komt. Ik hoop dat er ook nieuwe afdalingen en zijn en dus niet alleen verbinding. Voor de verbinding naar Altastenberg hoop ik dat ze zich nog bedenken. Een lift met een hoogteverschil van 6 meter is zonde van het geld. Beter iets bedenken waarin de Nordhang, Sahnehang en Schwedenhang worden betrokken…

Mikannika op 16 jan 2019 13:46

Die worden er ook in betrokken maar dan nog heb je een korte lift nodig om toch te kunnen verbinden, vooral door de wegen die er liggen. De nordhang en zahnehang worden gewoon pistes zoals je op het plaatje kan zien dat ik eerder gepost heb. Ook kan je daar zien dat er dus extra pistes bij komen voor de verbinding naar neuastenberg.

Matthias123 op 16 jan 2019 15:18

Bij de verbinding naar Neuastenberg wordt eerst komend seizoen lift 11 vervangen door een 6-zitter, die een piste krijgt tot over de weg, naast de Nordhang.

In de komende jaren (maar het kan snel gaan!): Parallel aan de Nordhang wordt een stoeltjeslift gebouwd bijna naar de top van de Kahler Asten en wordt er een piste aangelegd plus. Verbindingspistes met de Sahnehang, dat nu nog een apart gebiedje is.
Aand de zuidzijde van de Kahler Asten, aansluitend op de stoetjeslift die aan de noordzijde gepland is, komt een heel lange piste (ruim 2km) met ruim 200 hoogtemeters naar Neuastenberg, waarmee Willingen qua hoogte en lengte benaderd wordt, Met een 6-zitter kun je terug naar Winterberg (Ik denk dat ze hier beter een 8-zitter kunnen bouwen, wordt een heel drukke!)

Vanaf de Sahnehang komt een verbindingsgondel naar Altastenberg, die denk ik in de zomer ook interessant is, gezien het fenomenale uitzicht op het Lennedal.

Opmerkelijk: het infobordje van de 8-zitter bij Möppi is aangepast: de capaciteit van deze lift is een onwaarschijnlijke 4.444 personen per uur. Vandaag waren er dan ook nauwelijks wachttijden (alleen de Kappe was stervensdruk, terwijl daar juist de pistes wat minder waren)

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

[quote] [quote]Even my 2cts…

Bij de verbinding naar Neuastenberg wordt eerst komend seizoen lift 11 vervangen door een 6-zitter, die een piste krijgt tot over de weg, naast de Nordhang.

In de komende jaren (maar het kan snel gaan!): Parallel aan de Nordhang wordt een stoeltjeslift gebouwd bijna naar de top van de Kahler Asten en wordt er een piste aangelegd plus. Verbindingspistes met de Sahnehang, dat nu nog een apart gebiedje is.
Aand de zuidzijde van de Kahler Asten, aansluitend op de stoetjeslift die aan de noordzijde gepland is, komt een heel lange piste (ruim 2km) met ruim 200 hoogtemeters naar Neuastenberg, waarmee Willingen qua hoogte en lengte benaderd wordt, Met een 6-zitter kun je terug naar Winterberg (Ik denk dat ze hier beter een 8-zitter kunnen bouwen, wordt een heel drukke!)

Vanaf de Sahnehang komt een verbindingsgondel naar Altastenberg, die denk ik in de zomer ook interessant is, gezien het fenomenale uitzicht op het Lennedal.

Harry(Winterberg) op 27 jan 2019 23:26

Dit is allemaal het idee ja, maar is zoiets groots dan al bevestigd via vergunningen, openbaar making via Gemeente Winterberg e.d? En waar blijven de protesten van de Groenen dan?

[quote] [quote]Even my 2cts…

Bij de verbinding naar Neuastenberg wordt eerst komend seizoen lift 11 vervangen door een 6-zitter, die een piste krijgt tot over de weg, naast de Nordhang.

In de komende jaren (maar het kan snel gaan!): Parallel aan de Nordhang wordt een stoeltjeslift gebouwd bijna naar de top van de Kahler Asten en wordt er een piste aangelegd plus. Verbindingspistes met de Sahnehang, dat nu nog een apart gebiedje is.
Aand de zuidzijde van de Kahler Asten, aansluitend op de stoetjeslift die aan de noordzijde gepland is, komt een heel lange piste (ruim 2km) met ruim 200 hoogtemeters naar Neuastenberg, waarmee Willingen qua hoogte en lengte benaderd wordt, Met een 6-zitter kun je terug naar Winterberg (Ik denk dat ze hier beter een 8-zitter kunnen bouwen, wordt een heel drukke!)

Vanaf de Sahnehang komt een verbindingsgondel naar Altastenberg, die denk ik in de zomer ook interessant is, gezien het fenomenale uitzicht op het Lennedal.

Harry(Winterberg) op 27 jan 2019 23:26

Dit is allemaal het idee ja, maar is zoiets groots dan al bevestigd via vergunningen, openbaar making via Gemeente Winterberg e.d? En waar blijven de protesten van de Groenen dan?

Frank66 op 28 jan 2019 13:18

De vergunningen zijn al rond en afgelopen zomer gecommuniceerd.

Born to Ride

komt een heel lange piste (ruim 2km) met ruim 200 hoogtemeters naar Neuastenberg

Dan heb je als snowboarder ook skistokken nodig om voor uit te komen

De vergunningen voor het project Winterberg-Neuastenberg-Altastenberg zijn nog niet eens aangevraagd!
“Bis zu einer etwaigen Umsetzung würden sicher noch vier bis fünf Jahre ins Land ziehen. „Es sind zahlreiche Behörden und andere Akteure beteiligt. Es wird mit Sicherheit Gegenwind geben“, so Eickler. Dieser erwartete Gegenwind wird jedoch nicht aus den Reihen der derzeitigen gewählten Stadtvertreter kommen – sowohl CDU als auch SPD, deren Fraktionen sich im Ausschuss als einzige äußerten, stehen hinter dem Plan.”
bron: https://www.wp.de/staedte/altkreis-brilon/winterberg-sucht-z…

In Bodefeld Hunau komt vanaf komende zomer ook een stoeltjeslift. Een mooie ontwikkeling voor dat gebiedje daar. Het heeft een mooie lange piste met goede besneeuwing.

Born to Ride

De vergunningen voor het project Winterberg-Neuastenberg-Altastenberg zijn nog niet eens aangevraagd!
“Bis zu einer etwaigen Umsetzung würden sicher noch vier bis fünf Jahre ins Land ziehen. „Es sind zahlreiche Behörden und andere Akteure beteiligt. Es wird mit Sicherheit Gegenwind geben“, so Eickler. Dieser erwartete Gegenwind wird jedoch nicht aus den Reihen der derzeitigen gewählten Stadtvertreter kommen – sowohl CDU als auch SPD, deren Fraktionen sich im Ausschuss als einzige äußerten, stehen hinter dem Plan.”
bron: https://www.wp.de/staedte/altkreis-brilon/winterberg-sucht-z…

jewo op 28 jan 2019 20:02

Ach… Leer mij Winterberg kennen…

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Nou, leer ons dan svp ook; wat bedoel je precies hiermee?

Plaats een reactie