Tips voor zoeken & boeken

Hi @stevieB,

Leuk idee zo’n luxere en verzorgde trip. Vorig jaar hadden vier vrienden en ik hetzelfde idee. Toen zijn wij uiteindelijk met Epique op reis geweest. Beviel heel goed, veel geleerd, zelfs op het gebied van off-piste. ken je Epique? hebben een volle agenda, maar zeker een belletje waard!

*bericht bewerkt door stananas op 11 okt 2016 11:32

StanvdWeg

Meen mij te herinneren dat er vooral voor Engelsen full catered chalets te boeken zijn, dus wellicht idee om via Engelse reisorganisaties eens te kijken? Wellicht is het ook weleens voorbij gekomen in de reclameblokken op RTL4 onder de noemer van Snow Magazine oid.

dank je voor je input @stananas, echter met een grote groep gaat dat wat jij voorstelt helaas niet lukken. Het is wel iets wat ik nog eens zou willen doen.
@Marijnt, die Engelse catered chalets zijn ook een goed idee. Daar ga ik ook eens het een en ander van opzoeken.

Thanks!

Zouden alle particulieren met een huisje of appartement,
AANGESLOTEN zijn op het systeem,
waar wij als zoekende onze periode en wensen aangeven?

maw, heeft het nog nut om particuliere eigenaren een mail te sturen
als je al via de algemene website zoekt.

Ja, want eigenaren van huisjes zijn niet altijd zo gedisciplineerd met het bijwerken van de beschikbaarheid is mijn ervaring. Heb vaak gehad dat ik van de site netjes bevestigd kreeg dat ik had gereserveerd, maar dat er nog een mailtje van de daadwerkelijke eigenaar overheen kwam met excuses en dat het toch al bezet was…

Oke, dank je.

Dus de italianen hebben helemaal geen voorjaars- / carnavalsvakantie? Dat is goed om te weten als mijn zoontje leerplichtig wordt!

Ik lees het volgens mij niet echt terug maar vanaf welke periode zijn de accommodatie ongeveer weer beschikbaar? Maw, als ik nu een aanvraag doe bij een vvv van een gebied, krijg ik dan alle aanbieders al of is dat met de zomer pas oid?

Aequilater Nubila

Er is op Facebook een besloten pagina (lid worden was heel makkelijk) huren bij Nederlanders in Oostenrijk.
Ik wil van 12 tot en met 19 januari weer richting Flachau (max 10km verwijderd ervan)
Nou het is gelukt, zit in Altemarkt im Pongau (5,km van de piste)
Betaal dan € 315 voor kamer met ontbijt
Alles is onder voorbehoud, moet er natuurlijk wel bij zitten bij de Shos

Ik lees het volgens mij niet echt terug maar vanaf welke periode zijn de accommodatie ongeveer weer beschikbaar? Maw, als ik nu een aanvraag doe bij een vvv van een gebied, krijg ik dan alle aanbieders al of is dat met de zomer pas oid?

winterwonderland op 7 mei 2018 22:47

Mijn ervaring is dat de meeste accommodaties hun prijzen voor het komende winterseizoen alweer op orde hebben. Je zult altijd een aantal hebben die dit pas na de zomer doen, maar grotendeels kun je al aanschrijven. Al doe ik dat eigenlijks altijd rechtstreeks naar de eigenaren ipv via de vvv.

Nog wat tips voor het stellen van vragen op dit forum…

Concrete datums
Het is handiger om concrete ‘van’ en ‘t/m’ datums te noemen dan iets in de trant van ‘voorjaarsvakantie, regio Midden’. Veel mensen weten van hun eigen regio wel wanneer dat is, maar niet van andere regio’s. Bovendien zal het in België weer anders zijn. En mensen zonder schoolgaande kinderen zijn doorgaans ook minder bekend. Dus bespaar anderen veel zoekwerk en zet er gewoon even de concrete datums bij, desnoods tussen haakjes erachter.
Ook een jaartal kan handig zijn. Een zin als ‘volgend jaar’ kan ik interpreteren als echt volgend jaar (2019), volgend seizoen (is dat dan seizoen 2017-2018, wat misschien in jouw hoofd nog niet begonnen is), of het seizoen daarna (2018-2019). En omdat een winterseizoen over de jaargrens heen gaat, geeft het veel ruimte voor misinterpretatie. Dus maak het anderen niet te lastig, en noem concrete datums inclusief jaartal. Dan krijg je die vragen niet.

Sneeuwzekerheid
Veel mensen zoeken een sneeuwzeker gebied. Sneeuwzekerheid kan ook weer op verschillende manieren worden geïnterpreteerd. Dus geef aan of het gaat om vrijwel zeker kunnen skiën (dus eventueel ook op een nabij gelegen gletsjer of op kunstsneeuwpistes in een verder bruin landschap) - wat ik liever ‘skizekerheid’ zou willen noemen, of dat het je gaat om de volledige winterbeleving, inclusief witte hellingen en sneeuw in het dorp. In dat laatste geval zijn de opties vaak een stuk beperkter (en duurder) dan in het eerste geval.

Het boeken kan weer beginnen. Er worden veel vragen gesteld (tips voor skigebieden, accommodaties, e.d) en dat moet ook op een forum als dit. Maar er zijn wat zinnige zaken op papier te zetten die de eerste vragen al kunnen beantwoorden.

Nu al boeken of wachten?

Ik denk dat er 2 goeie momenten zijn om een wintervakantie te boeken, 1.) vroeg boeken levert meestal de beste prijs op maar dan moet je wel al zeker weten wanneer je op vakantie wilt en kies je best een ski gebied dat sneeuwzeker is in deze periode 2.) Andere mogelijkheid is een last minute (ong. week voor afreizen of zelfs enkele dagen) voordeel is dat je perfect de kwaliteit van de sneeuw kunt nagaan, daarentegen zijn de beste plaatsen reeds ingenomen en zullen de kortingen meestal niet meer zo hoog zijn.

Ikzelf kies meestal voor vroeg boeken in een sneeuwzeker skigebied zoals Ischgl-galtür, Zell am see, Sölden & Obertauern in Oosterijk of in Frankrijk: Les trois vallées, Tignes, …

Wij kiezen er meestal voor om last minute te boeken. Een reden hiervoor is dat ik op mijn werk door omstandigheden mijn vakantie meestal niet vroeg kan aanvragen. Een tweede belangrijke reden vind ik toch dat je de weersomstandigheden wat beter kunt volgen. Ons maakt het niet zoveel uit waar we heen gaan (als we maar kunnen skiën) dus last-minute kunnen we voordelige reisjes op de kop tikken.

Plaats een reactie