Winterbanden: niet nodig in Nederland?

Tja het was weer wachten voordat deze discussie opnieuw oplaait,
voor ons allemaal is het denk ik wel gesneden koek gezien als wij met onze auto richting de alpen gaan we er niet onderuit komen om winterbanden aan te schaffen.
Ik weet eerlijk gezegd niet of ik nou voor in Nederland alleen echt iets aan winterbanden heb maar ik zal ook niet hard roepen dat de banden complete onzin zijn :)

Hier waar het over gaat een filmpje van rtl4 van vandaag:

http://www.rtlnieuws.nl/editienl/laatste-videos-editienl/win…

Heel simpel is het eigenlijk, Winterband is eigenlijk een verkeerde benaming. Het zou een ‘beter tegen vocht-band’ moeten heten. Zodra er vocht op het wegdek ligt, bevroren of niet, heb je met een winterband meer rubber op het wegdek door de zachtere structuur en zal het overtollige vocht via de groeven weg kan vloeien.

De enige vraag die rest is, of het in Nederland vaak genoeg en lang genoeg koud en nat tegelijk is. Echter weet je dat nooit van te voren.

Een ‘all-weather’ band is vlees noch vis en kun je direct wegzetten als onzin. Deze band is in de zomer te zacht met teveel groeven en in de winter te hard en te weinig afvloeiing.

Trek je eigen conclusies maar test beide eens en je weet dat het geen onzin is. Die man van Autovisie kletst wel vaker uit z’n nek…

Ik woon in Zwolle maar ik merk toch ondanks het goede onderhoud van de wegen veel verschil, zeker met remmen en wegslippen in de woonwijken.

Maar ja, net als je zegt, wij hebben ze al voor de wintersport.

Rijd je niet ook zuiniger met winterbanden in de winter?

Winterbanden zijn in de winter natuurlijk zuiniger dan in de zomer, omdat ze gemaakt zijn om bij lagere temperaturen optimaal te presteren :p
Winterbanden zullen in principe niet zuiniger rijden door de hogere wrijvingscoëfficiënt wegens het zachtere type rubber. Wel kan het zijn dat je ze beter op spanning hebt, of zomers met griprijke sportbandjes ipv ecobanden rondrijdt. Bovendien is er een behoorlijk verschil in verbruik tussen verschillende bandtypen en merken. Bekijk maar eens een willekeurige ANWB bandentest

Ophouden nou met deze jaarlijks terugkerende oeverloze discussie!

Wij hebben een tijdje 2 auto’s gehad, een met winterbanden (“wintersport auto” ) en een zonder winterbanden.
In de sneeuwrijke winters van een paar jaar geleden merkten we enorm verschil. Met winterbanden echt veel meer grip. Zeker toen het strooizout opraakte! En dat is helemaal niet zo lang geleden. Dus voor mij is het helder.

Daarna allebei de auto’s winterbanden en vervolgens een paar winters zonder sneeuw in NL.

Fun Lovin' Skier

Ik heb nog nooit het voordeel van winterbanden gezien in NL. Moment dat het sneeuwt staan we toch allemaal stil op de weg.

May the ski force be with you !!

Ik heb nog nooit het voordeel van winterbanden gezien in NL. Moment dat het sneeuwt staan we toch allemaal stil op de weg.

CJAHulskamp op 15 okt 2015 22:40

Dat is omdat de voorste geen winterbanden had ;)

Ik merk toch wel degelijk behoorlijk wat verschil tussen zomer- en winterbanden. Zeker op snelwegen en dan met name op een klaverblad, dat zodra de temperatuur begint te dalen en onder de pakweg 4 graden komt, er in de bochten het nodige aan grip verloren gaat, wat zich met name in onderstuur laat gelden. Ook achterop files aan komen rijden in de regen is in dergelijke situaties dan echt niet prettig en meer dan eens helpt de ABS dan een handje. Met winterbanden heb je een merkbaar kortere remweg, en aanzienlijk minder onderstuur.

Zelfs toen ik van 2 maanden oude zomerbanden op bijna versleten winterbanden overstapte merkte ik het van de week al behoorlijk 's morgens vroeg. En dan volgende maand weer nieuwe winterbanden halen, omdat deze dan op zijn… De leasemaatschappij knijpt echt elk laatste millimetertje rubber eruit…

Vorig jaar andere auto gekocht, de velgen met winterbanden van mijn vorige auto passen helaas niet.
Ik heb iemand blij kunnen maken met deze velgen + banden
Nu overweeg ik om het hele jaar winterbanden te gaan gebruiken, zodat ik niet met het wisselen en of aanschaf van extra velgen zit. In de zomer gebruik ik mijn auto bijna niet.
Hij wordt ook niet gebruikt voor de wintersport.
Met de andere auto (met extra velgen+winterbanden) gaan we naar de wintersport.
Ik ben gewend om in de winter met winterbanden te rijden en vind het minder plezierig om op zomerbanden met gladheid te rijden. Ik ga niet harder rijden, maar rij met glad weer in NL gewoon mee met de rest van het verkeer.

Elk jaar weer is de winterbandendiscussie vervuild met meningen en halve waarheden. Even in het kort hoe het een beetje zit:

In Nederland kennen we grofweg twee typen banden; de winterband en de all-season band (noemen de fabrikanten marketingtechnisch zomerband). Er zijn hooguit wat zéér sportieve bandenmodellen die de titel ‘zomerband’ zouden mogen dragen.

Vanuit de fabriek worden vrijwel alle auto’s geleverd op de all-season banden. Dit zijn banden welke onder bijna alle (Nederlandse/Belgische) omstandigheden goed presteren. Uitzonderingen zijn dan zéér sportief gebruik of gebruik bij zeer lage temperaturen of op sneeuw/ijs.

De winterbanden die wij in Nederland/België gebruiken zijn banden welke speciaal geschikt zijn voor temperaturen lager dan 7 graden en voor rijden door lichte sneeuw of op glad wegdek. De extra groeven in het profiel (lamellen) zorgen dat de banden op het contact vlak kunnen vervormen wat zorgt voor meer grip zoals op het plaatje hieronder te zien is. Tevens kan zo sneeuw tussen het profiel uit gedrukt worden.

null

Omdat rubber onder koudere omstandigheden harder is, zijn de banden samengesteld uit een zachter type rubber welke echter bij lage temperaturen ongeveer even hard is als het rubber van onze all-season banden bij zomerse temperaturen.

Omdat de all-season band ook redelijk presteert bij lagere temperaturen zullen ze onder het grootste deel van onze winterse omstandigheden vrijwel gelijk presteren als de winterbanden. Pas bij sneeuwval of temperaturen onder het vriespunt gaat de winterband een stuk beter presteren. Bij lichte sneeuwval zeggen fabrikanten de remweg tot ruim 50% te kunnen verkorten.

Omdat de dagen dat de winterband beter presteert steeds vaker op één hand te tellen zijn, is het inderdaad de vraag of winterbanden per definitie een goed idee zijn voor iedereen. Veel bestuurders komen in een jaar niet eens in aanraking met zo’n situatie, of kunnen op dat moment hun auto laten staan.
Aan de andere kant hoef je maar in één situatie terecht te komen waar je de 50% kortere remweg hard nodig hebt. De winterbanden zijn dan hun gewicht waard in goud.

Het enorme kwaliteitsverschil in banden vertroebelt de discussie soms wel een beetje. Een zeer goede all-season band zal een goedkope B-merk winterband op bijna alle vlakken kunnen verslaan.


Nu overweeg ik om het hele jaar winterbanden te gaan gebruiken, zodat ik niet met het wisselen en of aanschaf van extra velgen zit. In de zomer gebruik ik mijn auto bijna niet.
Hij wordt ook niet gebruikt voor de wintersport.

Wintergast op 15 okt 2015 23:36

Het gebruik van winterbanden in de zomer is af te raden vanwege de veel hogere slijtage en in mindere mate de mindere prestaties. Een goede allrounder welke je wél een goed gevoel geeft onder winterse omstandigheden zou mijn voorkeur zijn.
Zou je niet meer dan zo’n 2000km/jaar onder zomerse omstandigheden rijden en is er al een set winterbanden, dan is de hogere slijtage minder belangrijk en zou je inderdaad het hele jaar rond op winterbanden kunnen rijden al kost dat wat meer brandstof, is het vaak wat minder comfortabel, luidruchtiger en presteren ze minder.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ik geloof wel in winterbanden. Het sneeuwt hier misschien niet veel, maar als het sneeuwt staat Nederland gelijk vast. Ik denk dat zomerband rijders hier groot schuld aan hebben.

Wintersport.. daar kan je me 's nachts voor wakker maken!

Nu we toch lekker bezig zijn in dit topic. Kunnen we het meteen over die zogenaamde verplichte winterbanden hebben in Duitsland. Hebben we meteen al die onzin banden vragen gehad als we naar de wintersport gaan.

May the ski force be with you !!

Als je met de auto op wintersport gaat -> winterbanden.
Als je bij sneeuw de auto absoluut niet kan laten staan(*) -> winterbanden.

Anders hooguit all-seasons (zeg maar de banden die twintig jaar geleden standaard gemonteerd weren) Zelfs de huidige gewone (eco-) banden doen het in alles behalve sneeuwval best ok. Op ijs heb je met geen enkele in Nederland legale band grip.

(*) Naar mijn idee wordt dit door veel automobilisten overschat

Nu we toch lekker bezig zijn in dit topic. Kunnen we het meteen over die zogenaamde verplichte winterbanden hebben in Duitsland. Hebben we meteen al die onzin banden vragen gehad als we naar de wintersport gaan.

CJAHulskamp op 16 okt 2015 07:18

Grappig genoeg is het niet verplicht in Duitsland. In de Duitse wet(heb zelf in Dusseldorf gewoond) staat letterlijk dat je altijd met “gepaste banden voor de omstandigheid” de weg op moet gaan…

Overigens kennen we in Nederland niet enkel twee typen banden beste @sneeuwbaard. Overigens is het ook volstrekte onzin dat auto’s standaard worden geleverd met all-season rubber…

Altijd leuke discussie.
Wat ik tot nu toe mis in deze discussie is de mening " omdat mensen zich veiliger wanen met winterbanden nemen ze meer risico en daardoor is het gebruik van winterbanden weer af te raden want met zomerbanden rijden mensen rustiger dus veiliger"

Even in het midden gelaten wat ik er zelf van denk, maar deze hoort gewoon thuis in deze discussie.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Als je toch hebt voor de wintersport lijkt het me logisch om er hier ook mee te rijden.
Heb je ze niet dan mis je ze waarschijnlijk ook niet hier in Nederland.
Zelf moet ik zeggen het erg prettig te vinden als het hier in Nederland sneeuwt en de winterbandjes eronder zitten.
In de niet gestrooide woonstraatjes kom je net ff makkelijker weg. Enkele buren kwamen hier een winter of wat geleden niet eens van de parkeerplaats af…

Aftellen maar!

Als je geen winterbanden wilt nemen als je enkel in Nederland of België rijdt neem dan regenbanden. Toen ik vroeger zelf niet op vakantie ging met de auto hadden mijn regenbanden enorme goede grip op sneeuw! Stond er zelf van versteld. Ook je breedte van de band is doorslaggevend. Zomerbanden van 225mm en meer zijn zowieso al kansloos op sneeuw. Stoer is het wel en uiteraard enorme grip bij droog en warm weer… ,maar daar houd het dan ook op.

Overigens is het ook volstrekte onzin dat auto’s standaard worden geleverd met all-season rubber…

Pvdh op 16 okt 2015 09:18

Inderdaad, toen ik nog nieuw kocht, zorgde ik er gewoon voor dat er die banden onder zaten die ik er onder wilde hebben. Was gewoon een van mijn voorwaarden om akkoord te gaan met de koop

Rob

Heel simpel is het eigenlijk, Winterband is eigenlijk een verkeerde benaming. Het zou een ‘beter tegen vocht-band’ moeten heten. Zodra er vocht op het wegdek ligt, bevroren of niet, heb je met een winterband meer rubber op het wegdek door de zachtere structuur en zal het overtollige vocht via de groeven weg kan vloeien.

De enige vraag die rest is, of het in Nederland vaak genoeg en lang genoeg koud en nat tegelijk is. Echter weet je dat nooit van te voren.

Een ‘all-weather’ band is vlees noch vis en kun je direct wegzetten als onzin. Deze band is in de zomer te zacht met teveel groeven en in de winter te hard en te weinig afvloeiing.

Trek je eigen conclusies maar test beide eens en je weet dat het geen onzin is. Die man van Autovisie kletst wel vaker uit z’n nek…

Pvdh op 15 okt 2015 21:58

Pertinente onzin. Dit is een verhaal wat zo vaak wordt opgestoken. Ongeacht de temperatuur: een winterband is enkel op sneeuw en ijs beter (lees: meer grip) dan een zomerband. In alle overige omstandigheden is een zomerband beter. Ieder jaar laat Autobild bij de winterbandentest de beste zomerband meedoen. Deze wint het ieder jaar opnieuw van de winterbanden op natte, droge en vochtige wegdekken ongeacht de temperatuur. Alleen op sneeuw en ijs verliest de zomerband, en dan ook direct goed.

Overigens rij ik zelf in de winter ook op winterbanden, ook in Nederland. Puur voor de sneeuw en ijsdagen (inclusief wintersport).

http://www.autobild.de/bilder/winterreifen-test-2014-2015-22…
http://www.autobild.de/bilder/winterreifen-test-2014-2015-22…
http://www.spiegel.de/spiegel/print/d-42736577.html…

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Lees hier en daar dat een winterband in de zomer sneller slijt. Maar ik heb precies het omgekeerde gehad. Had eens mijn Vredestein Wintertrac onder mijn auto laten zitten in de winter en reed hier uiteindelijk bijna 6000 km verder als met mijn zomer contisportcontact. Aantal jaren het hele jaar door met de Wintertrac gereden. Tegenwoordig alleen nog all-season banden.

May the ski force be with you !!

Koop gewoon de Michelin CrossClimate ;) een zomerband met winter labelling, gloednieuw concept in de bandenwereld en echt interessant voor mensen die enkel zomerbanden hebben die aan vervanging toe zijn.

Qua performance etc voor grotere auto’s en velgen staat het nog niet op punt, maar dat komt volgend jaar. Het heeft niet direct te maken met de verplichting tot, maar wel met het reduceren van ongevallen en discussies.

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Prima oplossing @Kristof

Nu nog in 19 of 20 inch

May the ski force be with you !!

Lees hier en daar dat een winterband in de zomer sneller slijt. Maar ik heb precies het omgekeerde gehad. Had eens mijn Vredestein Wintertrac onder mijn auto laten zitten in de winter en reed hier uiteindelijk bijna 6000 km verder als met mijn zomer contisportcontact. Aantal jaren het hele jaar door met de Wintertrac gereden. Tegenwoordig alleen nog all-season banden.

CJAHulskamp op 16 okt 2015 15:17

Kan ook een rijstijl aspect als oorzaak hebben.
In de “winter” met veel nat, miezerig weer, sneeuw etc. loopt het verkeer nu eenmaal minder soepel als op mooie zomerse dagen. En dan ben je misschien wat minder geneigd om “sportief” te rijden.

Rob

Mischien wel. Maar vindt het wel een aardig verschil.

May the ski force be with you !!

Overigens kennen we in Nederland niet enkel twee typen banden beste @sneeuwbaard. Overigens is het ook volstrekte onzin dat auto’s standaard worden geleverd met all-season rubber…

Pvdh op 16 okt 2015 09:18

Nu kom ik uit het vak en heeft u de tekst misschien niet goed gelezen.De nuance ligt bij ‘grofweg’. Volstrekte onzin dus?!

Vrijwel alle auto’s worden wel degelijk met banden geleverd waar het hele seizoen goed mee gereden kan worden. De extremen uitgesloten. Dat dit marketingtechnisch vrijwel altijd ‘zomerband’ genoemd wordt is dus niet helemaal juist. Het zijn technisch gezien dus wel degelijk all season banden.

Uiteraard zijn er over de gehele bandbreedte van het bandenspectrum banden te vinden, maar zéker in Nederland en België rijdt vrijwel iedereen zomers op de ‘zomerband’ welke ik voor het gemak maar even ‘all season’ band heb genoemd en in de winter met de winterband. Andere typen zal je bij gewone personenauto’s bijna niet tegenkomen.

Ik geloof wel in winterbanden. Het sneeuwt hier misschien niet veel, maar als het sneeuwt staat Nederland gelijk vast. Ik denk dat zomerband rijders hier groot schuld aan hebben.

Brrian op 16 okt 2015 03:18

Het zijn in Nederland écht niet de banden die ervoor zorgen dat het verkeer vast staat. Er gaan bij slecht weer meer mensen met de auto op stap, velen rijden sinds tijden weer eens of zelfs voor het eerst in de sneeuw en het percentage wat de prestaties van hun bolide ONDERschat is groot.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Winterbanden zijn vooral nodig in echte winters en zomerbanden voor zeer zomerse omstandigheden. In NL hebben we kwakkelwinters en flutzomers, dus voor wie in NL blijft en geen grote afstanden rijdt, raad ik 4seasonbanden aan. Deze lijken voor NL ontworpen te zijn qua rubbersamenstelling (rubber geoptimaliseerd voor onze Hollandse temperaturen), maar worden vreemd genoeg maar weinig verkocht. Ik zou 4seasons standaard onder elke nieuwe auto verwachten.

Ik heb niets tegen zomerbanden, maar s.v.p. niet de weg op als er stuifsneeuw valt. Levensgevaarlijke situaties gezien, leuk al die theorieverhalen dat zomerbanden zo veilig zijn in de sneeuw mits je maar voorzichtig rijdt, maar ik heb tientallen bloedlinke zaken gezien met zomerbanden in de sneeuw (en na eigen enge ervaringen bekeerd tot winterrubber). En bij een lichte helling van enkele graden, staat alles en iedereen stil achter de zomerbandfetisjten, gezien in 020 met een ietsje pietsje sneeuw op het asfalt.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Plaats een reactie