Mogelijkheden overnachting langs de franse route

Beste medewintersporters,

Dit jaar ga ik voor het eerst alleen met mijn vrouw naar de Franse alpen en waar wij normaal met een ander stel gingen en in een keer vanaf 4 uur s’ nachts door reden wil ik het als het niet te duur is en mogelijk is eigenlijk een keer anders aanpakken.

Ik zoek naar een redelijke hotel/motel of verblijf waar ik s’ avonds rond 11 of 12 uur nog terecht kan voor een korte overnachting om dan vervolgens in de ochtend weer vroeg richting 3vallees te rijden en wellicht de zaterdag zelf nog even te skiën/boarden.
(graag iets met parkeerplaats of dergelijke waar de auto veilig staat en waar de buurt enigszins “veilig is”, denk sowieso dat ik mijn dure spullen dan niet in de auto laat uiteraard)

De vrijdag erop zou ik dan om 5 uur aan kunnen rijden maar ik weet eerlijk gezegd niet of dit verstandig is in verband met files?

Kortom zou graag wat ervaringen of tips willen horen van jullie en of ik er misschien beter aan doe om gewoon om 4 uur s’ nachts te gaan rijden i.v.m. drukte op de weg in belgie enz.

Kijk eens op deze website, hier staan kan je op je route een overnachtingsadres zoeken: http://www.frankrijkonderweg.nl/

Zelf ook een paar keer onderweg overnacht en dat is heel goed bevallen. Wel al wat eerder gestopt dan 12 uur en nog lekker uit eten geweest, het is immers vakantie ;)

Vanaf waar vertrek je? En hoe laat kunnen jullie gaan rijden vanuit NL?
Wij zijn een keer buiten de vakantie (op een zaterdag) naar Les Arcs gegaan, om een uur of 8 's morgens vertrokken uit de omgeving van Langres en geen problemen gehad met files.
Op de terugweg ook op zaterdag vertrokken na het uitchecken. Dat nooit meer. We hebben uren vastgestaan. Dus als we weer eens een keer van een accommodatie van zaterdag tot zaterdag hebben. Dan boeken we wel ergens een losse nacht aan het einde, van zaterdag op zondag in het dal. Nog een extra dag op de piste en dan zondag morgen vroeg in alle rust, zonder files terugrijden. Zondagavond weer thuis.

Ik heb regelmatig in Mâcon overnacht (Novotel of Ibis), tevens kan je ook kiezen om door te rijden naar Chambéry of Albertville, dan is t echt nog maar 1 a 2 uur rijden de volgende dag (afhankelijk van de drukte natuurlijk).

Goede beslissing om een hotel op te zoeken richting Frankrijk.

Aangezien frankrijk ongeveer 10 uur rijden is (excl. stops) vind ik het verstandig om ergens een paar uurtjes slaap te pakken. De laatste twee keer dat wij op wintersport gingen hebben we het ook zo gedaan.

Vorig jaar gingen we een miniski naar Saalbach toen heb ik de overnachting geregeld. Ik heb gekeken naar: de route, hoe ver wil je 's avond maximaal rijden, hoe dicht wil je tegen de eindbestemming aanzitten, etc. We kamen toen bij de plaats Inzell uit twee uurtjes vanaf Saalbach. Het hotel wat ik daar vond was € 25,- p.p.p.n… Ik vond het gewoon via Booking.com. Ik kan me voorstellen dat je ook trivago, etc. kunt gebruiken om een hotel te vinden.

Het jaar daarvoor zijn we in Val Tho geweest en verbleven we in Dijon. Ik was echter niet degene die dat hotel heeft geregeld. Maar het staat me bij dat dat hotel (motel) ongeveer € 20,- p.p.p.n. kostte.

Wacht op de Nederlandse berg

Ik heb zelf in deze omstandigheden goede ervaringen met zowel etap als formule1 hotels. Dit zijn goedkope basic hotels. voor een klein prijsje heb je hier een schone slaapplaats, wel met gedeelde douches. Je kan hier tot 12u 's avonds inchecken en uitchecken is niet nodig. Eventueel is er tussen 7u en 10u een eenvoudig ontbijt. Bij de meeste hotels staat de auto op het omheinde en goed verlichte parkeerterrein bij het hotel. Even op de site van zowel etap als formule1 hotels levert al snel een kaartje op met alle hotels, zodat je zelf uit kan zoeken welke het beste op route ligt.

Born to Ride

Exact wat Matthias123 al heeft aangeraden wilde ik ook net aangeven. Bij die hotels kun je vooraf/onderweg een reservering doen, betalen met je creditcard en als je aankomt kun je het hotel in door je creditcard door de lezer te halen. F1 hotels kosten vaak iets van 35 tot 50 euro per nacht. Ze zijn altijd in de buurt van de snelweg en hebben een afgesloten parkeerplaats. Het is schoon en goedkoop, aankomen, slapen en vertrekken. Ontbijt is slechte koffie, croissant en jam. Je kunt beter bij een tankstation waar ze verse broodjes serveren een ontbijt halen.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Het ontbijt in een formule1 stelt inderdaad heel weinig voor. In een Etap hotel is het iets beter. Verse croissants en broodjes en als drinken keuze tussen koffie, melk, water en jus d’orange. Maarja het gaat vooral om het comfort van snel inchecken, slapen, evt snel een happie eten en wat drinken en door naar de sneeuw. Verwacht in ieder geval niet dat je een romantisch onderkomen heb. De kamers zijn kaal en eenvoudig ingericht maar wel behoorlijk goed (geluids)geisoleerd en schoon.

Born to Ride

Ik denk dat je best kijkt hoe ver je wilt rijden voor je stopt. Kijk dan wat er beschikbaar is van grote goedkope hotel ketens in de dichtst bijzijnde stad. In de voorgaande posts kun je al genoeg voorbeelden vinden van ketens. Ibis, Etap, F1 …
Boek wel vooraf zodat je niet in de problemen komt als je wat later bent!

Al vele jaren overnacht ik bij B&B. Dit een keten met een intensief netwerk van goedkope en zeer nette hotels in Frankrijk, Italie Duitsland e.a. Je kunt er ook voor weinig geld goed ontbijten. Dit is voor alle duidelijkheid geen bed en breakfast. Je kunt er zowel online als telefonisch boeken. Er is normaal een receptie tot ongeveer 8 uur. Daarna kun je met je boekingscode binnen komen. Het is zelfs zo dat je er 's nachts terecht kunt zonder code. Op de webside kunnen je alle hotels terugvinden.

Hen48

Overigens nog even als aanvulling op je vraag. Ik ben al 8 jaar naar Les Menuires gereden en nog nooit echt oponthoud gehad. Vertrek altijd vanuit Z.Vl. om circa 6.30 uur en kom vrijwel altijd tussen 17.00 en 18.00u. aan.
In Belgie is het op zaterdag vrijwel nooit druk. Enkel wat oponthoud bij Brussel. Na Luxemburg goed op de vele flitspalen letten bij Nancy en Metz. Eenmaal op de payage kun jet op de automatische piloot. Dat is althans mijn ervaring. Ik heb dan ook nog een abonnement voor de Franse autobaan en dan gaat het helemaal vlot

Hen48

Wij overnachten 2x per jaar in Gilly-sur-Isere (nabij Albertville) in de Ibis Budget.
Deze is naast de autosnelweg gelegen en betalen ca 60 euro per kamer ontbijt inbegrepen.
Niet de grote luxe , maar netjes en ideaal gelegen om nadien de skigebieden te bereiken.
Wij vertrekken altijd op vrijdag om zo 's zaterdags nog een extra skidag mee te pikken.

Daar zit ook het fasthotel. Prima plek om te zitten en niet duur. Is via de website te boeken.

Hotels uit de Accorketen zijn via Accor te boeken tot 90 dagen van te voren met creditcard.

Ik heb al meermaals een Ibis Budget (vroeger Etap) geboekt in Frankrijk. Je kan er 24/24 binnen en ze liggen meestal niet ver van de autosnelweg in een industrieterrein of zo. Ontbij is mogelijk maar eenvoudig (en ook goedkoop).

Ik volg @Hulst zijn reactie over B&B hotelketen. Ik ging ervoor altijd naar F1 of Ibis Budget, maar na het ontdekken van deze keten altijd naar daar. Veel ruimere kamers en grote douche en beden op de kamer.
Niet dat Ibis Budget slecht is maar F1 heeft helemaal afgedaan omdat ze tegenwoordig veelal asielzoekers onderbrengen en dat verlaagt toch wat het veiligheidsgevoel en ook omdat de parkeerplaats één grote speeltuin is.
Voor de locatie hangt het af hoe ver je wilt rijden, aankomen om 11 a 12u neem ik aan dat je pas in de late middag/vroege avond door rijdt? Dan zul je rond Dijon,Bourg en Bresse, Dôle, Maçon, Bessancon zijn. Daar heb je enorme keuze aan hotel/motel.
Nog een tip is dat je nu beter al boekt voor de website met een wijze dat je gratis kan annuleren, dan enkele weken tot dagen voor vertrek opnieuw kijken op de website, het kan zijn dat ze promo’s aanbieden die tot 10-15eur per kamer goedkoper zijn als je direct betaald (en annuleert gratis de andere) en zo niet heb je toch al je reservatie.

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Ook ik heb goede ervaringen met B&B hotels.
Ik kan je aanraden om de app van deze keten te downloaden, je kunt dan namelijk als je onderweg bent zien waar de dichtstbijzijnde vestiging is en ook meteen een reservering doen.
Van de andere ketens heb je trouwens ook vaak een app. Heel handig als je reis door de weersomstandigheden langer duurt dan je gepland had. Ik heb dan ook apps geïnstalleerd van meerdere ketens mocht b&b volgeboekt zijn.

Bij b&b staat je auto meestal achter een hek en volgens mij ook met camerabewaking. Maar wij nemen de kostbare spullen mee de kamer in.

Ik vertrek vanuit tilburg dus zit al zowat in belgie :)
En zoals ik al aangaf wil ik om 5 uur aanrijden maar dat kan ook 3 uur zijn als dit beter uitkomt om file te ontwijken, ik kan dan 7 a 8 uur lang rijden tot 11 uur bijvoorbeeld en als ik om 5 uur vertrek zon 5 a 6 uur lang.
Ik zal de BB hotel keten is bekijken, bedankt voor de vele fijne reacties!!

Wij hebben goede ervaringen met Logis de France hotels. Er zijn er 2400 van. Liggen niet langs de snelweg, maar veel van de hotels liggen wel in de dorpen dicht bij de snelweg. Prijzen variëren. Vanaf ca. € 55 heb je een kamer voor 2 personen. Meer info: logishotels.com.

Plaats een reactie