Opening Winterberg

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Ik zie dat het dit weekend gaat sneeuwen en het koud genoeg gaat worden voor kunstsneeuwproductie.
Zou winterberg of willingen eventueel al open gaan indien er voldoende sneeuw ligt?

@Pieter9 ik zou er niet te hard op rekenen aangezien na het weekend de temperaturen weer omhoog gaan (lees boven 0) en het gaat dan ook regenen.

Born to Ride

denk inderdaad niet dat het er voor dit weekend al inzit in Winterberg. Wij gaan dit jaar misschien voor het eerst hiernaartoe als ‘extraatje’

Blogt voor wintersport.be - familiaal skiër, levensgenieter en Alpenfan.

De officiële opening van het seizoen zal op zaterdag 28 november aan de Ruhrquelle plaatsvinden. Net zoals vorig jaar zal de piste dan uit sneeuw van de Snowfactory bestaan en draait als ‘lift’ alleen de transportband. Het weekend daarna (5-6 dec) zal men na de verdere mogelijkheden kijken. Daarover valt uiteraard nog niets te zeggen.

Persoonlijk ben ik van mening dat de Ruhrquelle met alleen een geopende transportband niet direct een reden is om naar het Sauerland af te reizen. Het aanbod is te klein om daar meer als 1,5 uur voor in de auto te zitten.

ik hoop gewoon dat er op nieuwjaar (01/01/2016) deftig kan geskied worden.

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

@Frans denk je dat ze sneeuw gaan maken dit weekend? In de whatsapp groep waren er al enige plannen om als er wat meer open is misschien 6 december naar Winterberg te gaan ;) Veel andere weersites geven toch nog wel een beeld van 3 dagen kunnen besneeuwen (zaterdag-maandag) en de nachten daarna ook.

#proudtobepartofleswintersporters

Ik ben dus kennelijk niet de enige die met een schuin oog zit te kijken wanneer daar de ski’s onder kunnen worden gebonden. ;)

5/6 december lijkt mij al een uitdaging om het echt interessant genoeg te maken.

@DSvier volgens mij openen ze meestal toch al wel dat weekend of zelfs iets eerder. Vorig jaar hadden ze met dat weekend de belangrijkste liften ook al open volgens mij. Kappe en de zwarte pistes bij de schans dan meestal natuurlijk nog niet…

#proudtobepartofleswintersporters

ik zit ook met spanning te kijken

misschien samen rijden?

go fast or die trying

Het begint behoorlijk te kribbelen! Of het eerste weekend in december lukt, weet ik niet maar afgelopen paar jaar waren al halverwege de maand al behoorlijk wat liften op gang gekomen. Helaas krijgen we laatste jaren te maken met een zeer vervelende “Kerst-stau” met een heel zacht weer en bakken met regen die dat mooie start in december kapot makte. Vorig jaar konden ze zelfs Poppenberg piste met sneeuw van Snowfactory niet voldoende oplappen. Ik hoop dat het dit jaar niet van toepassing is!

null

You can’t buy happiness, but you can buy a lift pass!

Het zal nu echt nog wel te vroeg zijn, maar mogelijk begin of half december. En dat zou al heel netjes zijn!
Persoonlijk ga ik liever als er wel al wat meer pistes open zijn (minimaal 50% van het gebied), dus dat zal nog wel even duren. Ik hoop op de vrijdag voor de kerstvakantie, maar ook dat zal wel lichtelijk optimistisch zijn.

Winterberg zou in het weekend van de 28e open kunnen als de koude verwachting doorzet. Ik acht de kans zo’n 40% op basis van de laatste kaarten. Als het al open gaat, dan nog beperkt. De Poppenberg 8-zitter wordt maandag gekeurd, dus die zou kunnen draaien… maar gemiddeld zijn de ensembles aan de net te hoge kant.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ze gaan sowieso niet openen op de 28e, ook al kan het. (Alleen de Ruhrquelle opent)

http://www.newsroom-wintersportarena.de/2015/11/18/erster-kl…

Hmm [mention=“478”]@Harry(Winterberg)
maar in principe zou 3 dagen toch genoeg zijn? En voor komende week geven de meeste weersites ook nog neerslag met lage temperaturen toch?

#proudtobepartofleswintersporters

tot wanneer kan je hier trouwens “normaal gezien” skiën?

Blogt voor wintersport.be - familiaal skiër, levensgenieter en Alpenfan.

@ChristopheJonckers dat wisselt zeer sterk. Afgelopen jaar was dat t/m pasen. Het jaar daarvoor was er eigenlijk de hele winter niet fatsoenlijk te skien… Je ben daar gewoon zeer sterk afhankelijk van het weer. Maar over het algemeen als het in Nederland erg zacht is is het daar ook erg zacht. En hier wisselt het ook erg sterk per winter dus niemand kan het van te voren zeggen tot wanneer er fatsoenlijk te skien is…

Born to Ride

Hmm [mention=“478”]@Harry(Winterberg)
maar in principe zou 3 dagen toch genoeg zijn? En voor komende week geven de meeste weersites ook nog neerslag met lage temperaturen toch?

vic2000 op 19 nov 2015 11:31

Neerslag boven 0 graden. Dat is regen, toch?

Die Kerstdooi treed trouwens gemiddeld 7 keer van 10 op. Soms valt het wel mee, soms is het echt hardnekkig. Hopelijk blijft hij dit jaar nog eens weg. :) Want we hebben hem nu denk ik al 4 a 5 keer op een rij gehad. :(

Hmm [mention=“478”]@Harry(Winterberg)

maar in principe zou 3 dagen toch genoeg zijn? En voor komende week geven de meeste weersites ook nog neerslag met lage temperaturen toch?

vic2000 op 19 nov 2015 11:31

Neerslag boven 0 graden. Dat is regen, toch?

DSvier op 19 nov 2015 12:15

Niet per definitie, aangezien die 0 graden gemeten wordt op 1,5 meter boven de grond, en de neerslag van veel hoger af valt waar het meestal dan ook een stuk kouder is. Zo heb je soms ook wel eens midden in de zomer een hagel-bui; het is dan ruim boven de 0 graden, maar toch is het geen regen, en tegen de tijd dat het de grond bereikt is het nog steeds in bevroren toestand.

Over het algemeen is het dus inderdaad regen, maar het kan ook sneeuw of hagel zijn.

null

Ik ben bang dat dit niet voldoende is om een degelijk laag op te bouwen :(

You can’t buy happiness, but you can buy a lift pass!

Hmm [mention=“478”]@Harry(Winterberg)

maar in principe zou 3 dagen toch genoeg zijn? En voor komende week geven de meeste weersites ook nog neerslag met lage temperaturen toch?

vic2000 op 19 nov 2015 11:31

Neerslag boven 0 graden. Dat is regen, toch?

DSvier op 19 nov 2015 12:15

Niet per definitie, aangezien die 0 graden gemeten wordt op 1,5 meter boven de grond, en de neerslag van veel hoger af valt waar het meestal dan ook een stuk kouder is. Zo heb je soms ook wel eens midden in de zomer een hagel-bui; het is dan ruim boven de 0 graden, maar toch is het geen regen, en tegen de tijd dat het de grond bereikt is het nog steeds in bevroren toestand.

Over het algemeen is het dus inderdaad regen, maar het kan ook sneeuw of hagel zijn.

Paulvw op 19 nov 2015 13:38

Begrijp me goed: ik zou het ook perfect vinden als morgen er een meter sneeuw ligt aldaar, wat zeg ik… vandaag nog… Maar ik vrees dat enig geduld noodzakelijk is.

Maar 3 dagen non stop besneeuwen plus natuursneeuw is toch een redelijke basis.
Alhoewel het is pas 19 november, als er nog een warme periode komt ben je het al gauw weer kwijt lijkt mij.

A winter without powder isn't a winter!

Er zit erg veel onzekerheid in de kaarten, zowel qua neerslag als qua temperatuur. De tendens is een koud weekend, daarna even zachter en vervolgens weer koeler. Ik acht de kans niet groot dat er buiten de Ruhrquelle om op 28 november geskied kan worden. Maar het kan zomaar gebeuren, nog steeds zitten er koude en sneeuwrijke oplossingen in de “pluimen” richting het einde van de komende week… 10 cm op de oefenweide en de liften draaien (maar dat is voor een gevorderde niet echt interessant; de pistes zijn maar 25hm, 275 meter lang en vooral onderin erg vlak)

Wat betreft de sneeuwzekerheid. Algemeen kan je stellen dat na een week flinke vorst het seizoen tot ver in maart nagenoeg gegarandeerd is door een enorme laag kunstsneeuw. Vooral bij Möppi is die laag niet meer normaal, zo dik. De periode tot medio januari is altijd spannend, daarna is het volgens mij al 15 jaar niet meer voorgekomen dat je tussen 20 januari en 5 maart helemaal niet meer kon skiën, maar correct me if i’m wrong. Heel vaak kan je tot aan de kerstdagen prachtig skiën, maar komt het beruchte “Weinachtstauwetter” voorbij om de sneeuw danig te verpesten.

Een slecht jaar als 2 jaar geleden is gelukkig zeldzaam (daarvoor was 2006/2007 het laatste slechte jaar), en vorig jaar was de kerst heel matig, maar de rest van het seizoen heel erg goed.
Vanaf volgend jaar (2016-2017) is sneeuw van 20 december tot ver in maart gegarandeerd door de sneeuwmachines die ook bij zware dooi produceren.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Maar 3 dagen non stop besneeuwen plus natuursneeuw is toch een redelijke basis.
Alhoewel het is pas 19 november, als er nog een warme periode komt ben je het al gauw weer kwijt lijkt mij.

Joostw op 19 nov 2015 14:39

BIj -4 op 840 meter (= ca. -3 op 700m) als minimum en -1 als maximum, bij hoge luchtvochtigheid… dan hoef je geen wonderen te verwachten. Er kan wat geproduceerd worden, maar een dikke basislaag zit er toch echt bij lange na niet in.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Maar 3 dagen non stop besneeuwen plus natuursneeuw is toch een redelijke basis.
Alhoewel het is pas 19 november, als er nog een warme periode komt ben je het al gauw weer kwijt lijkt mij.

Joostw op 19 nov 2015 14:39

Inderdaad… En ik denk dat als de ondernemers er een hoop geld in moeten steken om het met kunstsneeuw klaar te krijgen ze niet graag hun investering zien weg smelten als sneeuw voor de zon (om maar eens een slechte woordspeling te gebruiken ;) ). Enige mate van zekerheid van een wat langdurigere periode van kou lijkt me dus niet heel onrealistisch.

Ik snap natuurlijk ook wel dat 3 dagen niet lang is, dat de temperaturen niet enorm laag zijn en dat 10-15 cm vers niet veel is, maar we hebben het hier wel over Winterberg he ;). Ik kan me nog herinneren dat er vorig jaar in Winterberg en Willingen met ongeveer 3 dagen besneeuwen bij temperaturen van -2/-3 en een luchtvochtigheid van bijna 100% in Willingen 7 liften en in Winterberg 9 liften open gingen. In Winterberg hebben die het ook minimaal 2 weken gered met enkele cm vers en weinig tot geen besneeuwing meer. Dan lijkt het mij toch dat ze nu in 2.5/3 volle dagen met 10/15 cm vers wel wat ervan kunnen maken. Als de verwachtingen uit komen zou het komende week toch ook nog tot zo’n 20/30 cm (nattere) sneeuw moeten komen. Opzich zou dat voor Winterberg zeker genoeg moeten zijn ;)

#proudtobepartofleswintersporters

Bepaalde gedeeltes van Winterberg kunnen binnen 24 uur vanaf niks zodanig besneeuwd worden dat pistes open kunnen, als het maar koud (en de luchtvochtigheid laag) genoeg is. Ik verwacht inderdaad dat ze in november nog niet gaan openen omdat de kans te groot is dat alle opgespoten sneeuw dan wegdooit. In december is dat een ander verhaal. Dan zullen ze er alles aan doen om zo veel kunstsneeuw te produceren dat er met kerst geskied kan worden. Ik heb er trouwens begin december wel eens op de piste gestaan met een halve meter natuursneeuw.

Spanning stijgt, weersverwachting wordt steeds beter! Ik hoop dat deze tendens doorzet want nu kunnen kannonen langer aan de slag!

You can’t buy happiness, but you can buy a lift pass!

http://www.wetteronline.de/wettertrend/winterberg

Koude uitbijten van -8 en drogere lucht is goed voor besneeuwing… Maar vooral 2e helft van de week met 20-40mm neerslag wordt spannend qua sneeuwgrens. Ik verwacht nog steeds nét niet, dus groen, maar als het nét wel wordt, dan heb je meteen bijna een halve meter

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Om 7 uur lag er de eerste 2 cm sneeuw op de Kahler Asten… Een begin!

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Er kan dan al wel sneeuw vallen maar hoe zit het met de vergunningen om te mogen openen?? Weet dat einde seizoen ook vaak echt einde seizoen betekend. Hoeveel sneeuw er dan ook nog ligt, ze mogen gewoon niet langer open. Is dat aan het begin ook dat ze niet eerder dan een bepaalde datum open mogen??

Übung macht den meister!!!

Plaats een reactie