Voor het eerst skiën (inclusief skiles) met hele gezin

Wij willen dit jaar voor het eerst skiën met het gezin (2 volw en 2 kinderen van 4 en 6 jaar). Aangezien we veelal in het ‘dal’ aan het oefenen zijn, is een enorm gebied voor ons nog niet nodig en eigenlijk zonde. Voorwaarden is wel dat we met het gehele gezin leren skiën en dus gezamenlijk skiles krijgen. Iemand suggesties?

Wil je serieus skiles samen met jouw kinderen?

Het is voor kinderen veel leuker en beter om skiles te hebben in een klasje met andere kinderen. Als ouder ben je snel te groot voor het poortje in kinderland. ;)

Kies een mooi familie gebiedje in zuid Duitsland als de sneeuw goed is of iets in het Montafon dal of Klein Walserthal in Oostenrijk.

Les met het hele gezin is niet zo handig. Het optimale leer programma van volwassenen en kinderen is echt heel anders. Terwijl een 4 jarige lekker onder het poortje van Pluto door wil en daarna lekker een worstje met friet gevolgd door een middag kleurplaten kleuren. Een volwassene wil iets anders.

Ga een hele week en ski de laatse dag met zijn allen, geheid dat ze volgend jaar weer willen.

Collega’s met kinderen hoor ik altijd zeggen dat het de eerste 2 jaar investeren is en daarna gaat het vanzelf en skieen ze je opeens voorbij

De (prive) lessen met kinderen en ouders samen zijn niet ideaal maar worden eigenlijk steeds populairder naarmate de skivakantie een soort ‘family get together’ dimensie krijgt.

Haus Gassner in Niedernsill

Wij doen dat al jaren. Wij zijn drie jaar geleden voor het eerst gaan skiën. Onze kinderen waren toen 3, 7, 8 en 10 jaar. Wij hebben destijds een priveleraar ingehuurd om ons les te geven. twee uur per dag. De jongste heeft nooit met ons meegeskied. Hij ging eerst naar de kinderopvang en toen hij vier was begon hij in een kinderland.

Ieder jaar vragen wij wat onze kinderen willen. Met zijn allen skiën of skiles in een groep met andere kinderen. Dan leren ze sneller skiën maar dat willen ze helemaal niet. Ze vinden het zo veel gezelliger. Dan maar een lager niveau. In de voorjaarsvakantie hebben wij opnieuw een skileraar ingehuurd. Dit keer voor 6 dagen twee uur per dag. Dit jaar gaan wij wel voor het eerst splitsen. Mijn dochter en ik gaan samen. Mijn man met onze twee oudste zoons en onze jongste krijgt 's morgens skiles in een groep. Wij hebben dan om de dag les. De ene dag mijn dochter en ik. En de andere dag mijn man en mijn zoons. Wij hebben dezelfde skileraar als vorig jaar. Hij vond het vorig jaar juist heel leuk om een gezin les te geven.

'S middags skiën wij altijd samen. Skiën is voor ons geen wedstrijd. Wij zijn geen kilometer vreters . wij willen onze kinderen niet de hele dag op les. Het is een gezinsvakantie.

Nooit samen met de kinderen les nemen. Kinderen hebben totaal andere aandachtspunten dan volwassenen. Net terug van skivakantie waar mijn vriendin priveles had met haar zoon. Leraar adviseerde om dit nooit meer te doen. Met de familie hier leren skiën op een rollerbaan, kinderen in een klasjes en zelf privéles nemen.

Het eerste jaar dat wij gingen skiën hebben wij allemaal gewoon groepsles geboekt. Ik zelf was er niet kapot van en mijn zoon ook niet. Mijn man en dochter vonden groepsles geen probleem. Vorig jaar dus besloten om zo’n familie privéles te nemen. Nou dat was echt éénmalig. Kinderen krijgen gewoon op een hele andere manier les dan volwassenen. We leerden minder dan toen we groepsles hadden en dit kwam echt omdat de dingen aan bijvoorbeeld mij heel anders moesten worden uitgelegd/voorgedaan. Ik heb na 2 dagen besloten om te stoppen met de familie les en alleen de kinderen nog te laten lessen, nou die gingen vanaf toen als een trein. De leraar heeft toen ook uitgelegd dat de kinderen de leraar eigenlijk gewoon nadoen en op die manier leren.Dit jaar gaan de kinderen dus gewoon weer op groepsles, maar dan bij een skischool waar ze maar 2 uur per dag les hebben en dan 6 dagen lang. We gaan naar Lofer, dus genoeg Nederlandse kindjes voor wat aanspraak en waarschijnlijk ook een Nederlandse leraar. Ik zelf neem een paar uurtjes privéles en in de middag skiën we met het gezin.

Kijk ook eens naar hele kleine, onbekende gebieden zoals praebichl.
Of je als gezin les kunt krijgen weet ik niet, maar ik zou bellen. Overigens weet ik niet of je speciale redenen hebt om samen les te willen hebben, maar mijn ervaring is ook dat de kinderen in kinderles een heel ander tempo hebben en echt spelenderwijs leren.
Ik heb menig middagje op shorties binnensmonds staan vloeken op die “leuke paadjes” die kinderen geweldig vinden maar voor volwassenen haast ondoenlijk zijn. Ooit eens geprobeerd om op je hurken onder een pinguïn poortje heen te gaan ? :-)

De meeste stemmen gelden, we gaan toch een gesplitste skiles uitproberen en eerst eens in Nederland (snowworld oid) een keertje oefenen. Thnx voor alle reacties!

Plaats een reactie