Helm = onveilig

Ik kwam het volgende artikel tegen

http://www.nu.nl/wetenschap/4195935/mensen-nemen-meer-risico…

De meeste wintersporters dragen helmen althans dat idee heb ik als ik op de piste sta.
Maar als ik dit artikel lees zitten er ook nadelen aan, zo zou je meer risico’s nemen met een helm op.

Zou dit de reden zijn dat er meer kamikaze acties zijn op de piste?
Iig een mooi artikel om de vraag op te werpen is een helm dus wel zo veilig als de meeste denken?

Birdheart op 13 jan 2016 17:40

Vind het persoonlijk een eenzijdige benadering om te verklaren ‘‘waarom er meer kamikaze acties zijn op de piste?’’. Ongetwijfeld zullen er meer variabelen zijn …

Ik denk juist dat tegenwoordig roekelozer wordt geskied door de evolutie van de techniek. En dan doel ik mn op de carve skies. Als je ziet hoe snel mensen tegenwoordig leren skiën. Een beetje druk zetten op de dalski en je maakt de bocht al. Dit geeft beginners al heel snel een zeker gevoel (was vroeger wel anders met latten van 2 meter). Vanaf het midden de week zie je veel beginners (onverantwoord) hard de pistes afknallen. Hard skiën is geen kunst, het is juist een kunst om je manier van skiën aan te passen aan alle situaties.

CY325i op 14 jan 2016 10:04

Zo denk ik er ook over. Vroeger was je als beginner de hele week op de beginnershelling bezig en was je wel 2-3 jaar verder eer je fatsoenlijk van een blauwe piste af kwam, een rode nog 2 jaar en een zwarte piste was enkel voor de lokals die als 100 jaar ervaring hadden. Sinds de carveski is het allemaal zoveel makkelijker geworden en zie je ze de eerste week al van rode pistes afkomen.
Toen mijn ouders 40 jaar geleden zijn begonnen met skiën had je ook gewoon elk jaar een week les. Nu zie je dat ze na 2-3 x in snowworld een uurtje les te hebben gehad in de alpen elke piste afkomen met alle gevolgen van dien. Vind het niveau van de gemiddelde skiër er de laatste jaren ook niet beter op geworden.

Übung macht den meister!!!

‘‘Nou denk ik niet dat ik minder hard zou gaan zonder die helm en ben ook zeker niet harder gaan boarden door die helm.’’

RFKANGOO op 14 jan 2016 10:18

Spreek je jezelf niet een beetje tegen?

CY325i op 14 jan 2016 10:28

Laat ik het anders zeggen. Ik ga zo hard mogelijk (als de omstandigheden dat toelaten, afgesloten slalom oid.) en dan heeft de helm daar niet zo heel veel invloed op.
Als ik in 2004 geen helm had gekocht was ik toch wel harder gaan boarden.

Übung macht den meister!!!

@RFKANGOO: jij bent een meer dan gevorderde boarder. Ik heb er geen enkel probleem mee als jij de limieten opzoekt.

Was in de Kerstweek, met het gezin in Kleinwalsertal. De pistes waren al niet super, en dan nog knallen beginners hard de pistes af. Mijn dochter stond in de rij bij een skilift en werd ondersteboven geskied. De skiër negeerde de sein ‘‘AFREMMEN’’ en kent blijkbaar zijn technische beperkingen niet.

@Sneeuwbaard @IkBakErNiksVan
Het originele artikel is ook verwijderd van de site. Word dus lang zoeken

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Sneeuwbaard @IkBakErNiksVan
Het originele artikel is ook verwijderd van de site. Word dus lang zoeken

Birdheart op 14 jan 2016 10:53

Ik was voornamelijk op zoek naar het onderzoek zelf. Ook die is niet te vinden. Mijn voorzichtige conclusie tot nu toe : Broodje aap…

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ik ben nog eens gaan graven in de beschikbare literatuur, en voor de die-hards zijn hier een paar (vrij beschikbare, veel geciteerde) wetenschappelijke publicaties specifiek over risico-compensatie door helmgebruik bij skiën en snowboarden. Ze komen allemaal tot de conclusie dat een helm dragen bij het skiën of snowboarden niet aantoonbaar leidt tot het nemen van meer risico’s, en bijdraagt tot een gevoelige daling van hoofdkwetsuren.

Dan kunnen we deze discussie weer even opbergen ;-).

Hagel, Brent, and Willem Meeuwisse. “Risk compensation: a “side effect” of sport injury prevention?.” Clinical journal of sport medicine 14.4 (2004): 193-196.
https://www.intranet.fse.ulaval.ca/fichiers/public/prof/pub_…

Scott, Michael D., et al. “Testing the risk compensation hypothesis for safety helmets in alpine skiing and snowboarding.” Injury Prevention 13.3 (2007): 173-177.
https://www.researchgate.net/profile/Barbara_Walkosz/publica…

Sulheim, Steinar, et al. “Helmet use and risk of head injuries in alpine skiers and snowboarders.” Jama 295.8 (2006): 919-924.
http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=202421…

@Morzel, bedankt voor het leesvoer! Erg interessant!

@Morzel bedankt dat je de angel uit de discussie haalt :( :P
Het artikel opzich was en is gewoon te leuk om te laten liggen en het roept gewoon op tot reacties, voor en tegenstanders kunnen hier wel iets uithalen om gelijk te “krijgen” en de manier van schrijven roept ook zijn vraagtekens op bij het artikel

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Ik ben nog eens gaan graven in de beschikbare literatuur, en voor de die-hards zijn hier een paar (vrij beschikbare, veel geciteerde) wetenschappelijke publicaties specifiek over risico-compensatie door helmgebruik bij skiën en snowboarden. Ze komen allemaal tot de conclusie dat een helm dragen bij het skiën of snowboarden niet aantoonbaar leidt tot het nemen van meer risico’s, en bijdraagt tot een gevoelige daling van hoofdkwetsuren.

Dan kunnen we deze discussie weer even opbergen ;-)

Morzel op 14 jan 2016 12:37

Helaas kan ik de link naar het betreffende onderzoek niet meer vinden. Maar laatst heb ik een onderzoek gelezen waarin onomstotelijk is aangetoond dat een muts veiliger is dan een helm…

Bij het betreffende onderzoek hebben ze 10 helmen en 10 mutsen van 50 meter laten vallen op een harde ondergrond.
Het resultaat was dat alle 10 helmen kapot waren en alle 10 mutsen onbeschadigd…

Geniaal @RonnyBravo ,
@Morzel : zeer interessant inderdaad. Voor de helmhaters is er voor zover ik het heb gelezen toch nog een strohalm die ze als argument kunnen gebruiken: zoals het artikel van Hagel het zelf verwoord: Although we did adjust for many intrinsic risk factors that likely reflect differences in baseline risk taking propensity (e.g., age, sex, ability) and used a matched study design, confounding by cautious personality cannot be ruled out entirely.

Ofwel: Ze vergelijken slachtoffers met en zonder helm zorgvuldig, rekening houdend met leeftijd, sexe en hoe ver gevorderd ze zijn. Het zou echter kunnen zijn dat tussen de mensen die niet voor een helm kiezen toch automatisch meer kamikaze piloten zitten, doordat deze 2 dingen aan elkaar gelinkt zijn. Hierdoor zouden de resultaten van het onderzoek dan onjuist zijn. Lijkt mij zeker niet uit te sluiten. Het onderzoek met de videogames (als het al echt bestaat) is niet gevoelig voor zo’n link, omdat de deelnemers niet zelf beslissen over het al dan niet dragen van een helm.

Volgens mij is het game/helm onderzoek wel degelijk echt :)

Bicycle helmet wearing can increase risk taking and sensation seeking in adults

http://opus.bath.ac.uk/48015/1/Gamble_Walker_20151104.pdf…

Plaats een reactie