Sneeuwkettingen

Hallo wij vliegen zaterdag naar Salzburg en huren daar een auto om naar Hinterglemm te gaan. Is het noodzakelijk om sneeuwkettingen er bij te huren? Dit kost ons namelijk € 100,- extra.

Kan je nog beter een setje kopen… Afzetters.

Of het nodig is kan ik je niet mee helpen.

@Gigi : als je naar de bergen gaat in de winter is dat nodig.

Inderdaad dikke afzetters, stoppen bij dichtstbijzijnde doe het zelf en kopen gaat een pak goedkoper zijn. En die kan je achteraf nog eens verkopen.

@gigi ja inderdaad! Maar we mogen alleen maar 10 kg handbagage meenemen of je moet weer bij betalen voor meer kilo’s.

Wat @Morzel zegt: ter plekke kopen

Ik ga niet vertellen wat je niet of wel moet doen, want het gaat om jouw eigen veiligheid. Ik denk wel dat ik ze had laten schieten voor 2x een ritje +/- 100km snelweg. Als je besneeuwde bergpassen moet rijden is het wellicht de overweging waard.

Oh Santa! Fresh snow, my favourite! How did you know?

Ik zou zelf geen sneeuwkettingen meenemen. Je zou dan eerst moeten weten welke maat sneeuwkettingen je nodig hebt. Ook al weet je welke auto je krijgt, toch kan de verhuurder vaak (volgens de voorwaarden) een soortgelijk model aanbieden. Dan zul je net zien dat de sneeuwkettingen die je hebt meegenomen niet passen. Daarnaast geef je zelf aan dat je maar 10 kg handbagage mee mag nemen.

Bij verschillende pompstations en ook bij verschillende bouwmarkten kun je (uit mijn ervaring) voor € 25,- tot € 50,- een simpel setje sneeuwkettingen kopen. Zo’n setje lijkt me genoeg voor de beperkte kilometers die je voornemens bent te gaan rijden.

Wacht op de Nederlandse berg

@Gast2600: In een andere topic werd iemand gevraagd om 35,- te betalen voor sneeuwkettingen, terwijl deze standaard bij de huurauto (ik geloof Hertz, Salzburg) inbegrepen zijn. Misschien dat ze er ook in dit geval al standaard bij zitten. Je zou het verwachten in de regio…

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Vorig jaar heb ik hetzelfde gedaan. Huurauto op Salzburg airport met bestemming Saalbach. Ook wij moesten toen 100 e betalen voor sneeuwkettingen. Niet gedaan. De weg is niet zo dat je echt een bergpas over hoeft. Wel had ik in mijn achterhoofd hetzelfde als hierboven ook gezegt wordt, dat ik bij hevige sneeuwval onderweg bij een tankstation wel kettingen zou kopen. Hebben wij uiteindelijk niet hoeven doen. Maar let op! Veiligheid voor alles. Dus bij flinke sneeuwval zou ik ze gelijk in Salzburg bij het 1e tankstation kopen.

Houd er wel rekening mee dat je in sommige landen verplicht bent om ze bij je te hebben…

Zou ik niet doen. Je hebt ongeveer 20 km snelweg en dan nog een km of 40 provinciaal. Alleen laatste stuk het dal in kan behoorlijk wat sneeuw geven maar met winterbanden geen probleem m.i.

Plaats een reactie