Iets warmere mid-layer

Sinds vorig jaar ski ik met een ongevoerde hardshell. In maart was het krap aan -1 en was dus een thermoshirt met een dunne fleece warm genoeg. Nu heb ik oa deze: https://www.outdoorxl.nl/haglofs-triton-ii-hood.html… (wel voor veel minder gekocht in de uitverkoop)

Momenteel is het echter -17 boven op de berg en dan denk ik het niet te redden met die dunne fleece. Ik ben van nature geen koukleum en dus dacht ik aan een dunne donsjas(-achtige) jas, zoals bijvoorbeeld de Heli Liner http://www.peakperformance.com/nl/ski/men%27s-heli-liner-jac… maar dan niet voor 250 euro.

Hebben jullie suggesties voor een dergelijke isolerende laag?

Leuk om te lezen dat jij met een ongevoerde hardshell onderweg bent. Ik ski namelijk (bijna standaard) met een shirtje, een dunne “fleece” en dan het dunne donsjasje (maar dan het model van 2013) wat jij omschrijft. Ik heb het hiermee eigenlijk nooit koud. Als het sneeuwt trek ik de hardshell aan en klaar is kees.
Het dunne Peak donsjasje is echt een te gek jasje! Regelmatig kun je deze (maar dan een oud model, lees kleurtje, met 50% korting vinden).

Ik krijg al koud wanneer ik jou bericht lees @mca2 !

Onlangs heb ik ook een dergelijke vraag gesteld en heb besloten om morgen deze mid-layer https://nl.decathlon.be/onderjas-ski-dames-mid-light-id_8342… aan te kopen bij Decathlon.
Is een damesmodel in het voorbeeld hierboven maar ze staan ook bij de mannenafdeling hoor. ;)

Succes !

ski heil | Um zu wissen wohin man will, muss man wissen woher man kommt.

Ik heb voor de hele koude dagen een PP Helium dons liner als mid layer. Voor iets minder koude dagen een gewone dunne PP mid layer jacket. En dan heb ik als jas de keus uit een dunne ongevoerde softshell of een gevoerde jas van PP. En als het echt, echt koud is kan ik nog een fleece truitje boven mijn thermo aantrekken, dat heb ik nog nooit hoeven doen overigens :-)

Afgelopen kerstdagen had ik boven mijn thermo alleen de gevoerde jas aan met vaak de ventilatie ritsen open vanwege het mooie weer en temperaturen tegen 0 graden in Sölden.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Ik heb de heli liner en dat is echt een heel fijn jasje. Als je die met korting kan kopen, meteen doen! Zelf had ik het geluk dat de Bijenkorf deze tijdens de dwaze dagen online aanbood, en daarna de restanten met nog extra 30% op de al afgeprijsde prijs gaf.

Winter is coming

Als midlayer is de hierboven genoemde donsjack perfect, zeker voor nog geen 40 eur.

Kijk anders ook eens naar de Arc’teryx Atom Lt, zowel met als zonder muts beschikbaar en wellicht ook in de uitverkoop ergens aan te komen. Ik heb er veel plezier van!

De Atom LT is inderdaad een fijn jasje, zeker in combinatie met een ongevoerde shell evt. erboven. Aan de zijkanten is hij van fleece ipv Coreloft, dus dat waait iets door; Dat vind ik zelf heerlijk tijdens de afdaling bij redelijke temperaturen. Bij droog weer zonder al te veel wind is het eigenlijk gewoon mijn bovenste laag. Ik zou zeker de versie met capuchon nemen, dat is gewoon direct beschikbare warmte altijd bij de hand, zelfs eventueel over je helm. De uiteinden van de mouwen zijn geniaal ontworpen.
Nadelen? Ja: De capuchon heeft alleen een trektouwtje achterop, niet aan de voorkant. Ik mis het niet echt. Je kan hem niet zo compact wegproppen als een vergelijkbaar donsjack. Een donsjack van vergelijkbare dikte/gewicht is warmer. De Atom is best kostbaar als je de volle mep (€220?) betaalt maar aanbiedingen van vorig jaar kunnen vaak voor ~€160.

Bij Bever kun je van het huismerk Ayacucho een donsjasje voor rond de €100 scoren. Fijn jasje voor onder je hardshell; is echt goed genoeg. Als je lid bent van NKBV krijg je nog 10% korting

mama on a mission in the snow

Ik heb zelf een PP Heli Alpine hardshell en uit vrees voor de kou heb ik een zgn. “loft” jacket aangeschaft.
Aangezien je zelf zegt, je bent geen koukleum, wou ik er ook geen fortuin aan uitgeven.

Dus het werd deze van Decathlon:
http://www.decathlon.be/sous-veste-ski-homme-mid-light-id_83…

Is gewoon ongelooflijk warm, elke keer als ik die aandoe trek ik hem weer uit want té warm. Ik begon er aardig in te zweten na wat inspannende vlakke stukjes dus werd hij best vochtig. Ik denk dat dat voor alle midlayers van dit type zal gelden… nee?

Dus voor mij, tevreden van Decathlon, voor die paar keer dat je hem nodig hebt.

Thanks voor alle reacties! Ik heb zelf een paar weken terug zo’n donsding van de Decathlon gepast (prijs is idd fantastisch) maar Fransen hebben wat kortere armen dan ik. Voor voldoende armlengte zat ik al gauw aan de XL/XXL en dan wordt het een enorm hobbezak.

Daarnaast lijkt me een (dikke) dons liner zoals die van Decathlon of de PP Frost Down Liner mij ook te warm. Ik heb jaren geskied met een gevoerde PP jas en dan legde ik het met alle ventilatieritsen open nogsteeds af van de warmte. Ik vond vorig jaar maart de hardshell met thermo en dunne fleece een verademing.

Een wat dunnere en dus ook compactere (dons)liner die ik ook makkelijk in mijn rugzak kan doen, lijkt me ideaal om snel te te kunnen wisselen tussen 3 of 4 lagen. Misschien dat ik er eerst gewoon een extra dunne fleece overheen aan trek.

Die PP Heli Liner lijkt me nogstreeds top maar zie ik alleen voor 230-250 euro. Die Arc’teryx Atom LT ziet er ook goed uit trouwens! En afgezien van de kleur is deze van bever niet verkeerd http://www.bever.nl/ayacucho-ascent-insulated-hoodie-adbcd52… Van PP weet ik de pasvorm, die andere twee niet. Probleem is alleen dat ik vrijdag al vertrek

Ik vrees gewoon dat elk donsjasje te dik gaat zijn…

http://www.peakperformance.com/be/en/base-mid-layers/men%27s…

Ik heb iets gelijkaardig van Eider, dat houdt mooi het midden tussen een loft jacket en een dunne fleece.

PS: als je vrijdag vertrek vraag ik mij waar je het zo koud gaat hebben, wordt eerder mild qua temp ;-) (tenminste, volgens de huidige vooruitzichten!)

Ik zie dat het inderdaad lekker terrasweer wordt volgende week. Ik heb dus nog een extra midlayer aangeschaft, dat kan prima wachten tot de uitverkoop.

Voor koude dagen heb ik, naast een termoshirt, een extra dikke skipully van craft en ook nog een vestje van mammut dat ik klein kan opvouwen in de rugzak en aandoe als ik boven de 2.000 m ga.
Hiermee kan ik genoeg variëren.

Fun Lovin' Skier

Voor koude dagen heb ik, naast een termoshirt, een extra dikke skipully van craft en ook nog een vestje van mammut dat ik klein kan opvouwen in de rugzak en aandoe als ik boven de 2.000 m ga.
Hiermee kan ik genoeg variëren.

FLS70 op 22 jan 2016 00:04

Welk Mammut vestje hebben we het over?

Dit verlof heb ik volgende geprobeerd als laagjes tussen een merino thermo-shirt en een hard shell:

Als het warm was was de fleece voldoende, maar meestal toch liever de atom. Indien kouder pakte ik eerder naar de fleece + atom. Als het écht koud was, was de fleece + dons meestal nog steeds te warm.
De dons van decathlon is wel iets te klein om eerlijk te zijn. (armen mogen hier ook wat langer) Maar doet zijn werk als hij mijn lichaam moet warm houden onder de shell. Als ik een goed donsje in de solden kan vinden, koop ik wss wel een nieuw.

@tjoep: bij dynamische activiteiten heeft synthetisch de voorkeur heeft boven ‘‘echt’’ dons. Echt dons isoleert beter, maar eenmaal nat, isoleert deze veel minder plus dat het dan langzaam droogt.

De Atom LT hoody is een mooie multifunctionele jack. Te gebruiken in het voor- en najaar en als tussenlaag op wintersport. Ik gebruik een soortgelijke jas van the North Face (heatseeker), maar dan zonder capuchon, icm met een hardshell. Als je de hardshell helemaal dicht ritst, dan zou een capuchon van de tussenlaag een beetje in de weg zitten (vind ik).

I know, ik ben meer dan tevreden van de atom hoor. Trouwens ook niet zoveel last van de capuchon hier met de shell helemaal dicht. Maar ik zou toch nog een deftig donsje erbij willen voor andere activiteiten ook…

We zijn een jaar verder en ik heb nog geen Mid layer, vorig jaar was de thermo, dunno fleece and shell plenty.

Over 4 weken vertrekken we en misschien is het geen -20 als nu maar toch maar voorbereiden.

Ik heb alle uitverkoop gemist en kijk nog steeds naar de heli liner, atom lt en ook de ortovox piz boe ziet goed uit.

De atom lijkt mij echter dikker dan de peak liner?

De ortovox ziet er ook top uit maar hoe houdt wol zich?

Ik draag de Visbretind van Bergans. Superjas voor onder een hardshell…
Via internet nu volop in de uitverkoop.

https://www.bever.nl/bergans-softshell-visbretind-jkt-aebad4…

Better people, better food... and better beer!

Ik heb standaard in mijn rugzak een dunne wollen trui zitten. Dus als het te koud is kan ik die extra aantrekken

Ik zie hier verschillende donsjassen voorbij komen met een capuchon. Mij lijkt het lastig om zo een donsjas onder je hardshell te dragen, gezien de capuchon die dan onder je shell zit.

Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?

Ik heb een tweetal vesten met hoody, 1 winddichte en de andere niet. Geen probleem met de capuchon. De ene keer hangt de capuchon over de kraag, andere keer niet. Geen problemen mee

Ik heb voor koude dagen een fleece vest. Werkt prima en door de rits snel aan te doen. Als mid layer hoeft hij niet winddicht te zijn. Zonder capuchon, want dat vind ik irri. Die van mij is van de Decathlon en voldoet prima, maar mensen die denken dat fleece van een duur merk beter is moeten dat vooral kopen.

*edit: ik heb zelf een fleece broek als mid layer voor als het echt koud is. Maar nog nooit nodig gehad.

*bericht bewerkt door Frank9 op 24 sep 2017 19:46

s

Ik zie hier verschillende donsjassen voorbij komen met een capuchon. Mij lijkt het lastig om zo een donsjas onder je hardshell te dragen, gezien de capuchon die dan onder je shell zit.
Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?

timkieftenburg op 24 sep 2017 16:57

Het is natuurlijk niet handig om de capuchon van een donsjack tussen je rug en je shell te dragen. Afhankelijk van de omstandigheden en je donsjack ligt die capuchon bij mij in de shell-capuchon (rits een stukje open), als een col vrij strak in de nek (rits dicht) of over het hoofd. (over danwel onder de helm)

Arctyrex arenite fleece en een atom lt jasje en gaan met die banaan

echte mannen lopen naar boven,

Patagonia nano air!

http://eu.patagonia.com/be/en/product/mens-nano-air-light-ho…

beste aankoop van de laatste 30 jaar, perfect warmte regelend, niet te dik, stijlvol, ademend, ecologisch, fair trade

Plaats een reactie