Skien zonder voorste kruisband, iemand ervaring?

Beste Skiers,

Een aantal jaar geleden heb ik een ongeluk gehad, waardoor mijn banden in de knie waren gescheurd, ik ben een paar keer onder het mes geweest, maar het is nog niet zoals het moet zijn… dus vandaar deze vraag: Skiet hier iemand zonder een voorste kruisband? zoja? hoe gaat dat? Ik heb overigens wel een CTI brace besteld (aangemeten).

Groeten Jelle

Ik heb deze wintersport heelwaarschijnlijk mijn voorste kruisband ook afgescheurd, ben ook wel benieuwd hoe dat dalijk met snowboarden gaat… Ik ken verschillende mannen met knieproblemen die allemaal de berg af skiën, waarvan één ook specifiek de voorste kruisband af gescheurd heeft, met gebruik van de brace komt die heel goed de berg af, dus ik verwacht dat het goed moet komen…

Geen probeel Jelle. Mijn vader doet dat al 15 jaar ofzo, inderdaad met CTI Brace. Gaat prima. Hij is niets slechter van gaan skiën.

Hoi Jelle,
Ik ski al jaren zonder voorste kruisband en ook de andere banden in die knie zijn niet helemaal 100%. Ik ken mensen die gewoon zonder brace skiën. Zij hebben hun spieren zo goed getraind dat de instabiliteit volledig gecompenseerd wordt. Mijn revalidatie dik 20 jaar geleden was succesvol, maar skiën, volleyballen en waterpoloën lukte uiteindelijk alleen met CTI brace. Een prachtig ding, waar je wel echt aan moet wennen.
Mijn knie reageert nog steeds weleens door wat vocht vast te houden na een dag intensief skiën en in een sleeplift zwabbert mijn ski soms wat van links naar rechts, maar dat weerhoudt mij er niet van om gewoon alles te blijven doen. Heel veel succes en plezier gewenst!

Bedankt voor de reactie’s!
De CTI’s zijn inderdaad topbraces! Ik heb ze zelf met m’n ongeluk doormidden weten te helpen… (motorcross). Nu krijg ik ze zeer waarschijnlijk vergoed. Ik train momenteel veel op stabiliteit, wil nog niet echt lukken. Ik denk dat ik de top heb bereikt qua stabiliteit. Zo als jullie het zeggen, zouden de braces dus in de skie wereld wel wat doen! In ieder geval fijn om te horen, en dat jullie reageerden! Ik ga een midweekje Winterberg, kijken of het mee of tegen valt… (na 3 jaar geen piste meer te hebben gezien).

Groeten Jelle

Heel veel plezier!
Fijn trouwens om te weten dat de brace kan breken. Mij is altijd verteld dat ik mijn been boven of onder de brace zou breken als het echt mis gaat met skiën

Mijn broertje staat deze week weer op de skies, met brace, na zijn banden ook gescheurd te hebben.
Afgelopen weken heeft hij enkele lessen op een indoorbaan gehad. Daar kun je rustig testen en evt ook tips krijgen. Wordt vaker gebruik van gemaakt na revalidatie. Voor mijn broertje waren er geen problemen, geen pijnklachten etc. Terwijl voetbal/hardlopen geen optie meer is.

Take a smile :-) :-) :-) :-)

Idem voor m’n pa, die ik al eerder noemde. Tennis en Volleybal ging niet meer, skiën nog prima.

Snowboard al weer 3 jaar zonder voorste kruisband en dat gaat prima!
Werd geopereerd aan mijn meniscus, dit bleek niet zo heel heftig te zijn, maar kreeg wel de mededeling dat mijn voorste kruisband was verdwenen. Dit was waarschijnlijk gebeurd tijdens een eerdere blessure, maar was wel blijven sporten (spinnen). Na “'operatie”’ drie maanden volop getraind en gewaagd te gaan snowboarden zonder brace en dat ging goed!
Ik sport nu nog steeds minimaal 3x per week en train vooral mijn bovenbenen. Het gaat nog steeds goed!
Dus het kan Jelle!!

Ik ski al 7 jaar zonder voorste kruisband, maar wel met een goede brace.

Het is goed te doen maar merk wel dat ik na een dag skien flink wat vocht in mn knie heb, maar verder weinig tot geen pijnklachten.

Kan inderdaad prima. Wel een aanrader om je bovenbenen goed (op) te trainen.

Het verschilt nogal per persoon of het kan of niet. Ik mijn kruisband ruim elf jaar geleden eerst ingescheurd en een half jaar later tijdens mijn laatste fysio sessie afgescheurd. Aangezien ik goed getraind was en volledig door mijn knie zakte was de conclusie dat er een reconstructie moest komen om weer volledig te kunnen sporten snel getrokken.

Ik heb ook een CTI brace die ik vooral voor mijn operatie met regelmaat gedragen heb. Maar ik heb hem met boarden nog steeds om. Mijn geopereerde been is mijn achterste been en ik vind het prettig om die brace om te hebben. Dat is vooral een mentaal dingetje aangezien ik hem verder nooit om heb tijdens welke andere sport dan ook.

Ja, de revalidatie na een operatie is lang, maar ik ben blij dat ik destijds de beslissing heb genomen het toen doen. Tijdens mijn revalidatie ben ik vele mede revalideerders tegen gekomen die jaren hebben lopen modderen omdat ze niet onder het mes wilden.

Ik hoop voor jou dat het je lukt zonder, want dat scheelt je een operatie en revalidatie. Hoewel je natuurlijk zonder kruisband je bovenbenen moet blijven trainen.

Let it snow, let snow, let it snow!

Ik draag geen CTI brace meer, maar nu de Futuro sport kniebrace met scharnieren.

Ik heb in totaal 18 maand revalidatie gehad, en dat voor niks. Ik train met been een paar keer op een dag met stabiliteit en kracht oefeningen. En ik wacht inderdaad op nog een operatie, maar ze konden het ook tijdelijk oplossen met de CTI brace. Ik kijk gewoon hoe het gaat! En wat Bien zegt klopt, het verschilt per persoon.

Mijn vrouw heeft haar voorste kruisband afgescheurd met een ski-ongelukje. Met intensieve fysio daarna hebben haar beenspieren veel overgenomen en ze skiet nu met een (aangemeten) brace.
Ze is een schijterd op de piste sinds het ongeluk, maar het gaat prima. Wel last van angst maar niet van haar knie.

Ik realiseer me dat dit een oud topic is maar voor mij heel actueel dus waag de gok. Ik heb met kerst mijn voorste kruisband afgescheurd. Voor 1,5 week geleden geopereerd en nagenoeg geheel hersteld. Is er hier ook iemand die daarna weer heel snel de latten opging? Ik ga volgende week skien en vrees dat ik het kijkend naar hoe goed het gaat niet kan laten dus benieuwd naar ervaringen. Mijn kruisband is niet hersteld er is alleen eea weggeschrapt. Kruisband scheuren kan in die knie niet meer zegt de nuchtere optimist in mij ?. Een chirurg zegt zeker zes weken niet sporten, ander zegt doen waar je je goed bij voelt.

*bericht bewerkt door dianevanest op 19 feb 2017 09:36

Tja is op eigen risico he. Gezond verstand zegt niet doen, zeker niet als je spieren niet opgetraind zijn. Het kán goed gaan, maar is het je die gok waard?

Je hebt overigens nog meer banden in je knie he, en die kunnen er ook aan gaan, juist nu.

Mja skiën is emotie en dat wint t vaak van verstand

Tijd voor een uitpakparty?!

Een chirurg zegt zeker zes weken niet sporten, ander zegt doen waar je je goed bij voelt.

dianevanest op 19 feb 2017 09:35

Hallo @dianevanest
Als het dan toch fout gaat zal de chirurg waarschijnlijk zeggen: U was gewaarschuwd en de ander die zei dat je moet doen waar jij je goed bij voelt: had ik nooit gedacht (of iets dergelijks) Gevolg is wel dat jij er mee zit en niet de chirurg en ook niet degene die zei dat je moet doen waar jij je goed bij voelt.

Dan kan je jezelf natuurlijk afvragen wat kan er in een ergste geval gebeuren? De rest van je banden en pezen moeten het toch opvangen. Wat betekend dit voor de lange termijn en hoe reageert je verzekering erop als je tegen doktersadvies in toch bent wezen skiën.

Wat ik ervan vind is niet belangrijk, belangrijk is jezelf af te vragen welke prijs je bereidt bent te betalen om nu al te gaan skiën?

Succes!

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

Tja is op eigen risico he. Gezond verstand zegt niet doen, zeker niet als je spieren niet opgetraind zijn. Het kán goed gaan, maar is het je die gok waard?

Je hebt overigens nog meer banden in je knie he, en die kunnen er ook aan gaan, juist nu.

Mja skiën is emotie en dat wint t vaak van verstand

Gaston op 19 feb 2017 11:37

Nee, Jelle moet inderdaad lekker achter de veilige geraniums gaan zitten… ;)

Gaston, ik denk dat Jelle niet zit te wachten op een veroordeling, maar op zoek is naar ervaringen van anderen zodat hij de afweging doen/niet-doen beter kan maken.

Wat betreft emotie vs. verstand; het verstandigst is volgens mij het nastreven van een zo lang en gelukkig mogelijk leven. Met skiën leef je misschien iets minder lang maar wel gelukkiger en iedereen moet voor zichzelf uitmaken of dat het waard is. Of je al dan niet een blessure hebt doet er eigenlijk niet toe.

*bericht bewerkt door Martin7182 op 19 feb 2017 12:25

Tenzij Gaston op Diane reageerde, zo lees ik het in ieder geval. 1,5 week na operatie ‘volledig hersteld’…ik denk het niet. Spieren zijn echt na zo een korte periode nog niet terug op sterkte en na 1,5 week is de buitenkant wellicht mooi hersteld maar binnenin mogelijk niet. Voor Jelle zijn situatie zijn we al dik een jaar verder, die zal intussen de eerste afdalingen al weer gemaakt hebben.

ik denk ook, net als @HN65 , dat @Gaston doelde op Diana @Martin7182 . Ik althans wel ;-) .

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

Bedankt @HN65 en @mv, jullie hebben gelijk, zeker gezien de oude datums van de eerdere posts. Ik had dat niet zo snel gezien.

Dank allen. Uiteraard zegt mijn verstand ook dat het gekkenwerk is maar dat gevoel he. Op de wereldproblematiek gezien is ditctrouwens ook een dilemma waar ik me voor moet schamen. Ach… ik moet dat gevoel maar uitschakelen geloof ik en met heel veel boeken de Oostenrijkse bergen in. Het is niet anders.

@dianavanest dat lijkt me inderdaad heel verstandig. Wat bedoel je met hersteld? De eerste zes weken loop je geheel of gedeeltelijk op krukken.

Je lichaam heeft een maand of 6 nodig om je nieuwe kruisband goed te laten vastgroeien. Dat gaat helaas niet sneller, dat is ook de reden dat voetballers meteen de rest van het seizoen niet meer spelen als ze iets dergelijks overkomt.

Het enige wat je kan doen is luisteren naar de chirurg, de fysio en je eigen lijf. Succes met het herstel, vergeet niet stil te staan bij de kleine verbeteringen en dingen die weer gaan. Bij mij is het allemaal helemaal goed gekomen en ik kan al jaren alles weer en doe ook alles weer inclusief dingen waar andere niet eens aan moeten denken.

Let it snow, let snow, let it snow!

@dianavanest dat lijkt me inderdaad heel verstandig. Wat bedoel je met hersteld? De eerste zes weken loop je geheel of gedeeltelijk op krukken.

Je lichaam heeft een maand of 6 nodig om je nieuwe kruisband goed te laten vastgroeien. Dat gaat helaas niet sneller, dat is ook de reden dat voetballers meteen de rest van het seizoen niet meer spelen als ze iets dergelijks overkomt.

Het enige wat je kan doen is luisteren naar de chirurg, de fysio en je eigen lijf. Succes met het herstel, vergeet niet stil te staan bij de kleine verbeteringen en dingen die weer gaan. Bij mij is het allemaal helemaal goed gekomen en ik kan al jaren alles weer en doe ook alles weer inclusief dingen waar andere niet eens aan moeten denken.

Bien op 19 feb 2017 15:29

Ik heb geen reconstructie gehad. Dan was er nooit twijfel ontstaan. Ik ga zonder voorste kruisband door het leven omdat voorspelling is dat ik prima zonder, skiën dan weliswaar waarschijnlijk met brace. Heb dus de kijkoperatie gehad en helemaal niet met krukken hoeven gebruiken.

Ik had t idd over Diane ?. En ik wil zeker niemand veroordelen, alleen helpen. Diane, hoe sterk zijn je benen? Dit is echt wat het verschil gaat maken. Mijn vriendin heeft minstens een half jaar 2-3x per week krachttraining gedaan voor een sterke knie, dat ging al stukken beter. Ook zij heeft afgescheurde kruisband en voorlopig géén reconstructie

*bericht bewerkt door Gaston op 19 feb 2017 22:34

Tijd voor een uitpakparty?!

Het verschilt nogal per persoon. Ik heb mijn voorste kruisband volledig afgescheurd en kon vorig jaar in Flachau gewoon prima skiën, zonder brace. Sport wel op hoog niveau dus mijn spieren kunnen het goed opvangen.

Sommige zullen er iets meer moeite mee hebben omdat bijvoorbeeld de bovenbeenspieren het niet aankunnen. Een brace lijkt mij dan fijn.

Ik heb in juni mijn voorste kruisband afgescheurd met voetbal. Afgelopen week een kijkoperatie gehad. Vooralsnog de komende maanden Mn beenspieren optrainen en nog geen kruisband reconstructie. Ik ben bijna 52 en Mn voetbalcarrière is achter de rug. Twijfel enorm om de gaan skiën in februari. Ik ben geen hele goede skieer maar ik vind het zo leuk… ik heb wel een McDavid 422 brace…
Iemand advies?

Maart 2013 o.a. m’n VKB afgescheurd. Juli 2013 reconstructie VKB en december 2014 weer op m’n snowboard gaan staan. Was achteraf gezien eigenlijk te vroeg. Fysio was ook niet echt gelukkig met m’n beslissing toch te gaan.

Nu zou ik denken - ach, volgend jaar ligt er weer sneeuw - maar destijds was ik zo eager om weer te gaan. Resultaat bij mij was dat ik eigenlijk niet echt heb genoten, buiten het feit dat ik wel de bevestiging kreeg dat het alleen maar beter zou gaan:)

Kortom, zoek een goede fysio en luister naar de deskundige.

Skien is een sport die je in theorie goed kan beoefenen zonder VKB. De gebogen stand van je benen maakt de beveiliging tegen overstrekken en rotatie die je VKB biedt in principe overbodig. Dat is de theorie, maar we weten allemaal dat je niet altijd precies boven je skies staat zoals je wilt en dat kan zeker zonder VKB heel vervelende gevolgen hebben.

Overigens zijn er in de profvoetbalwereld, waar ze echt wel bovenbenen van staal hebben, bar weinig mannen die het redden zonder VKB reconstructie. Eigenlijk niemand. Dus wil je blijven skien en de kans dat je blijvend invalide raakt als je die sneeuwhoop verkeerd raakt flink verkleinen, wacht een jaartje en laat je opereren…

*bericht bewerkt door Shane op 27 okt 2017 23:57

I can stick uphill ice, on my saucer...

Plaats een reactie