Skien zonder voorste kruisband, iemand ervaring?

Hier ook ervaring met missen van VKB (mn vriendin)

Geen reconstructie gehad, denk dat dat wel wat uitmaakt. Ze is al sterk van spieren.
Nu starten met optrainen, en uit zekerheid skiën met een brace. Kan prima (maar ga inderdaad even naar de professional)

*bericht bewerkt door Gaston op 28 okt 2017 10:37

Tijd voor een uitpakparty?!

Dank vd reacties. Ik hoef idd geen topvoetbal meer te spelen. Straks weer wat hardlopen en op de mtb zou fijn zijn plus een weekje wat van simpele blauwe pistes af. Wat bedoel je met professional? Qua brace?

@robert246
Ik geef het voetbal als voorbeeld, vanwege de sterke spieren en het toch niet lukken zonder VKB. In extreme situaties is je knie gewoon 75% zwakker dan met. Nogmaals skien en en leven kan zonder reconstructie, maar denk wel ook aan het leeftijdsaspect. Sterke spieren houden tot je 70e is lastig, skien tot je 70e is echter prima mogelijk.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik heb 25 jaar geleden mijn achterste kruisband laten herstellen. En zou niet graag terug een kruisband stuk hebben. Dus ik heb mijn bindingen op de “beginnerstand” (4) staan voor mijn gewicht, lengte… De skishop waar ik mijn skies heb gekocht, had de binding op 5 ingesteld, zoals aangegeven door de software (gewicht, ervaring, lengte skischoen…). Maar omdat ik bang ben om een knieblessure op te lopen heb ik hem dus 1 stand lager gezet.
Maar hoe weet je nu dat de binding de ski zal lossen als je valt? Kan je dit “testen”?

Je kunt je ski rechtop met de achterkant in de sneeuw zetten (heil ski) en dan je been naar buiten of binnen draaien, als ze laag afgesteld zijn zou je ski los moeten gaan. Als pijn doet stoppen natuurlijk :)

Ik heb een 10-tal jaar geleden mijn voorste kruisband gescheurd na een ongeval (geen ski ongeval). Kort daarop een reconstructie gehad, gevolgd door kine/fysio om alles weer ok te krijgen. Volgens de chirurg is die VKB nu sterker dan voorheen.
Een 5-tal jaar geleden dan leren snowboarden (nooit geskied voordien). De keuze om voor snowboarden te gaan was idd gedeeltelijk ingegeven door toch wat overgebleven angst voor die knie. Daarom doe ik nog steeds de brace van na mijn operatie aan onder mijn skibroek… vooral als mentale steun dan. Het stoort mij absoluut niet bij het snowboarden.

Plaats een reactie