Prijsverschil Frankrijk vs Oostenrijk

Dag Mensen

Al enkele jaren naar Oostenrijk geweest op skivakantie. Diverse verschillende gebieden Gerlos Saalbach Serfaus Westendorp.
Gaan dit jaar nog weer naar Gerlos.
Wij willen volgend jaar toch is naar Frankrijk. Zijn de prijzen voor eten/drinken lees bier op de piste nou echt gek veel duurder dan de gebieden in Oostenrijk. We houden wel van apres ski alleen hoeft dit zeker niet tot diep in de nacht. Eerder lekker direct na het skiën. Iemand die ons kan adviseren

Ja, het is duurder. Maar als je even uit gaat van 6 x eten/drinken op de piste… en zeg dat je in Oostenrijk voor je lunch 15,- kwijt bent… laat t dan in Frankrijk eens 25,- zijn. Dat is op de hele week dus 60,- meer, is t overzien denk ik.

Vergeet overigens de tol van/naar frankrijk niet, zit je ook op 100,- denk ik.

Maakt wel veel uit waar je naar toe gaat. De meest mondaine en populaire Franse bestemmingen zijn idd wat duurder qua eten en drinken. Accomodatie is vaak wat goedkoper (en kleiner), de reis weer wat duurder. Maar zoals al gezegd het maakt veel uit waar je naar toe gaat. Er zijn ok Oostenrijkse gebieden die stevig duurder zijn dan een aantal wat kleinere Franse.

Overigens heb ik gemerkt dat het in Frankrijk binnen 1 gebied erg uitmaakt waar je zit. Een biertje kan 4 maar ook 8 euro kosten. Dan heb ik het nog niet over bepaalde tentjes in bv Courchevel waar je beter een credit card kan meenemen als je wil consumeren. Daar kan dat biertje ook 10 of 15 euro kosten.

Wij gaan meestal naar Frankrijk en maken 's ochtends onze lunch en nemen die mee. Er zijn veel pick-Nick plaatsen en het is daar heel gebruikelijk.

Met de goede tentjes valt het over het algemeen wel mee. Laatste paar keer juist naar frankrijk geweest, omdat accomodaties waren een stuk goedkoper en luxer (wel afhankelijk van waar je heen gaat) waren dan in Oostenrijk. Dan is wat duurder eten/drinken niet zo een probleem.

aangezien het skieen in frankrijk zoveel malen beter is, is een paar euro extra voor de lunch niet de beslissende factor. Het eten is ook vele malen beter.

Cola/koffie. Ongeveer 3.50 euro.
Entrocote met frietjes 18.50
Goede salade met bijv geitenkaas 12-16 euro.
flesje water 0.5 liter. 2.50 euro.

Frankrijk kan qua acco goedkoper zijn dan Oostenrijk, maar als je een beetje zoekt is Oostenrijk ook best te betalen. Eten en drinken op de piste vind ik Frankrijk meestal idioot duur. 25 euro voor een lunch ben je zo kwijt, in Oostenrijk zit ik voor hetzelfde op 15 euro. Tel daar de tolkosten bij op, en Frankrijk is ineens niet meer zo heel aantrekkelijk, vind ik. Pré van Frankrijk is overigens wel dat de liftbediendes daar meestal veel vriendelijker zijn dan de chagrijnen in Oostenrijk. Maar als ik moet kiezen: liever Oostenrijk, al heeft Frankrijk vaak wel grotere, aaneengesloten gebieden.

Tel bij Frankrijk ook de parkeerkosten, 50-100euro om je auto in een ver afgelegen weiland te stallen.

Tv op je appartement? 50euro per week, voor een 34cm beeldbuis-tv met 5 Franstalige zenders.

Ik ga al jaren naar Italië. Vliegen naar Milaan of Turijn en dan lekker skiën in de zon met een fantastische lunch voor 10 euro wijn of bier 2 tot 3 euro accommodatie is te betalen en de liftpassen ook! Ev auto huren is in Italië ook goedkoop.

Tel bij Frankrijk ook de parkeerkosten, 50-100euro om je auto in een ver afgelegen weiland te stallen.

Tv op je appartement? 50euro per week, voor een 34cm beeldbuis-tv met 5 Franstalige zenders.

RRski op 7 feb 2016 10:31

Really? Dat zie je volgend mij alleen bij de budget acco’s. Net als de lowcost vliegers. De stoel zit in je ticketprijs, voor al het overige moet je betalen.

De betere acco’s hebben gewoon tv. En een parkeerplaats. Net als in Oostenrijk overigens.

En hoezo in een afgelegen weiland? 70 euro voor een week in een parkeergarage op 5 minuten lopen van de acco. Heb ik al in diverse gebieden gehad.
En al paar keer gehad dat mensen auto’s aan het uitgraven waren, dan is overdekt wel enorm handig… Zo weg rijden :)

Tel bij Frankrijk ook de parkeerkosten, 50-100euro om je auto in een ver afgelegen weiland te stallen.

Tv op je appartement? 50euro per week, voor een 34cm beeldbuis-tv met 5 Franstalige zenders.

RRski op 7 feb 2016 10:31

Really? Dat zie je volgend mij alleen bij de budget acco’s. Net als de lowcost vliegers. De stoel zit in je ticketprijs, voor al het overige moet je betalen.

De betere acco’s hebben gewoon tv. En een parkeerplaats. Net als in Oostenrijk overigens.

Hessel op 7 feb 2016 10:39

Betalen voor je tv is inderdaad voornamelijk bij budgetaccomodaties.

Flink betalen om te parkeren is bijna overal in Frankrijk.

In Oostenrijk is dit in bijna alle gevallen gratis (parkeergarages uitgezonderd).

Afgelopen week in Trois Vallées iedere dag tussen de middag een terras gepakt met z’n drieën (In Meribel Village, Meribel Mottaret, St. Martin de Belleville, Val Thorens). Iedere dag lekker gegeten met 2 stuks grote bier erbij (of een fles wijn) en iedere dag bedroeg de schade onder de € 90,00 totaal. Wij koken 's avonds altijd zelf dus deze schade was absoluut te overzien. Volgend jaar naar Italië… :D

Helemaal niet te betalen voor het parkeren bij Portes du Soleil (Parrières, Les Gets). Ook eten op de piste is (als je het een beetje uitzoekt) niet zo duur. Zo’n €15 per dag. Maar je kan het zo duur maken als je wilt natuurlijk…

Stay frosty

Het aanbod van de tv kanalen is niet direct een eerste vereiste. De TV komt in zijn geheel niet aan.
Spelletje rumikub is veel leuker.

Helemaal niet te betalen voor het parkeren bij Portes du Soleil (Parrières, Les Gets). Ook eten op de piste is (als je het een beetje uitzoekt) niet zo duur. Zo’n €15 per dag. Maar je kan het zo duur maken als je wilt natuurlijk…

Siard op 7 feb 2016 11:16

Avoriaz is parkeren buiten het dorp, 80euro per week. Zelfs je spullen bij het appartement droppen lukt niet, daarvoor hebben ze een shuttle-service a 12euro, i ook Portes du Soleil.

Zullen wel gewoon cultuurverschillen en moet je gewoon incalculeren, dan is er niks aan de aan hand.

Avoriaz is dan ook een uitzondering, autovrije dorpen zijn er niet zoveel in Frankrijk.

Tegenover de tol staat het tanken in Luxemburg, waarmee je toch 2x10 euro bespaart. En bij gebieden kun je ook prima door Duitsland rijden.

Eten in Frankrijk is inderdaad duurder maar veel meer dan 5 euro per persoon per maaltijd zal het toch niet zijn.

Acco is vaak goedkoper en (vaak) aan de piste, maar ook kleiner en de kwaliteit is vaak ook minder.

Alles heeft z’n voor- en nadelen!

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Ben in alle grote Franse gebieden geweest en nagenoeg altijd gratis kunnen parkeren. Hierbij maakt het uit welk dorp je in het betreffende gebied kiest. Zo is het in L3V gratis parkeren in Les Menuires en St. martin. Idem in Tignes Le Brevieres in Espace Killy en Vallandrey/ Plan Peisey in Paradiski. Les Sybelles, Serre Chevalier, Risoul, Portes du Soleil overal gratis kunnen parkeren bij de accomodatie of op 5 min lopen van het appartement.

Ook de opmerking hier over kleine appartementen is wel erg generaliserend. Ja de budget appartementen waar je in het laagseizoen en lastminute voor € 250 incl liftpas in zit zijn klein. Maar wanneer je in de nieuwere en luxere appartementen zit heb je ruime kamers, vaak groter en moderner ingericht dan in Oostenrijk, en meestal ook de beschiking over een zwembad, sauna en/of jacuzzi. Komt nog bij dat je nagenoeg altijd direct aan de piste zit. Geen skibus of auto nodig wanneer je in Frankrijk zit.

In principe maak je de keus voor Frankrijk als je voor het skiën gaat. Kilometers maken, vanuit je appartement zo de piste op en tot laat in de middag doorgaan, tot 17.00 door skiën is normaal in FR. Kies je liever voor apres ski, 's ochtends na 10en op de piste en 's middags om 16.00 aan de apres ski en gezelligheid ga dan voor Oostenrijk.

@Jimbo je haalt de woorden uit mijn mond!
Ook in Frankrijk kun je heel goedkoop eten!
Er zit helemaal geen grote verschillen in de prijzen het ligt er maar net aan of je op de piste eet of in het dorp en dan ook nog eens welk dorp!
In la tania hebben wij samen uitgebreid en heerlijk gegeten voor nog geen 20 euro!
En ook oostenrijk met Lech en andere gebieden kunnen behoorlijk duur zijn.
Nogmaals het woord après ski is Frans…er is en hoop te beleven in Frankrijk maar ook hier ligt het eraan waar je naartoe gaat net zoals in Oostenrijk de après-ski ook niet overal top is :)
Ik kan niets slechts over de Franse Alpen zeggen maar je moet gewoon goed weten wat je wilt en wat je kunt verwachten, ik pak geen goedkope recidance maar een goede zodat je ook waar voor je geld krijgt en geen kleine ruimte ;)

in frankrijk heb je vaak lunchmenuutjes voorgerecht/hoogrecht zeg maar een salade en pizza ofzo voor 14 euro.
het verschilt wel waar je bent , maar dat is denk ik in oostenrijk ook.

Het is gewoon net waar je prioriteit ligt. Wij gaan altijd puur voor het skiën en genieten. Wij nemen altijd een klein pension aan de piste in een van de grotere Franse gebieden. Smorgens om half 8 de wekker, even langs de boulangerie om een paar heerlijke verse stokbroden en wat croissants. Dan even ontbijten en gelijk de lunch klaarmaken. Om 9u met de eerste lift naar boven en dan tot half 5 of 5u de piste op. En dan lekker met z’n 2e savonds kaasfonduen oid met een goede fles Franse wijn erbij en daarna lekker languit op de uitgeklapte slaapbank een film kijken en nog even de badkuip in en dan op tijd weer gaan pitten. Voor 2 pers is zo’n studio gewoon ruim genoeg en na een aantal jaren weet je gewoon precies welke artikelen je zelf van huis mee moet nemen. Wanneer je de keus heb tussen 2x per jaar op deze manier of 1x per jaar luxe op wintersport is de keus heel snel gemaakt, zeker wanneer je de pistekwaliteit en drukte vergelijkt met Oostenrijk…

Born to Ride

pas terug uit Valmeinier 1800, overal gratis parkeren en een week in de parkeergarage is 40 euro.

Eten was goed betaalbaar, je kan pizza nemen voor 7 euro of een lasagna voor 12, maar ook een entrecote voor 18 euro.

drinken daarentegen was wel vrij prijzig bij sommige tentjes, een euro of 5 voor een petit biertje was het toppunt.

een grote hotdog op de piste voor 6 euro.

don't count the days, make the days count !

@Matthias123: precies dat…
Dat is dus exact hoe wij het ook altijd doen. En de pistes zijn heerlijk rustig tussen de middag als iedereen in een volgepropt restaurant zit te eten :)

Die pizza’s, hamburgers of hotdogs op de piste maken het zo achterlijk duur. Wij lunchten gewoon thuis, stokbroodje op het balkon in de zon. In Oostenrijk is lunch nog wel te betalen, maar doen we ook niet iedere dag.
's Avonds voor het diner kan je ook in Frankrijk prima betaalbaar eten.

Onderaan de streep maakt het (voor mij) weinig verschil of ik naar Oostenrijk of Frankrijk ga.
De tolkosten in Frankrijk geef ik in Oostenrijk uit in de apres-ski bar en daarmee heb ik direct het grootste verschil tussen beide landen genoemd :)

Overigens is de brandstof in Oostenrijk goedkoper dan in Luxemburg, dus dat pleit niet voor Frankrijk :)

wij eten over het algemeen ook gewoon thuis! lekker stokbrood , soepje. eventueel zonnetje op balkon. en gaan 's avond af en toe uiteten. al denk ik dat we het dit jaar gaan omdraaien een paar keer overdag uit eten , als het uitkomt en 's avonds thuis, want de koters moeten toch ook wel redelijk op tijd in bed liggen.

Vivre la Frans
Voor de wintersport geldt dat voor mij helaas niet.
Waarom niet:
Duur ( Courchevel,Meribel etc)
Geen apres ski
Niet gezellig
Spreek slecht Frans
Te veel grote flat gebouwen
Dure snelwegen er naar toe
Vivre la Republique d’Autriche et Republique l’Italie Beaucoup plus d’ambiance

Heb dit jaar de vergelijking kunnen maken. Altijd naar Frankrijk geweest en nu dit jaar eens Oostenrijk. Accomodatie (in pakketreis) kwam ongeveer 150 eur de man duurder uit dan wat we gemiddeld betalen. De acco was wel zeer modern en netjes maar als je in Frankrijk goed zoekt vindt je die ook. Eten en drinken op de pistes verschild ook van plaats tot plaats. In bv Val Tho betaalde ik voor een schotel met drankje ongeveer 15 a 20 pp, dit jaar ook gegeten op diverse plaatsen in het Zillertal en prijzen lagen zeker niet lager, bv op de Hintertux gletsjer waren we 25 pp kwijt. Drank op de pistes was ook ongeveer te verglijken, ongeveer 4 a 4,5 eur voor een biertje. In de apres ski worden de verschillen groter, Val Tho gaat naar 8eur voor halv liter en in Zillertal tussen 4 a 5eur. Qua tol betaal je iets meer in Frankrijk maar als je wat kijkt en kleine extra reistijd neemt valt dit veelal te ontwijken.
Dus voor mij is de beslissing op gebied van budget gelijk, en eigelijk voordeliger Frankrijk als ik een gebied kies zonder apres ski :)

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Overigens is de brandstof in Oostenrijk goedkoper dan in Luxemburg, dus dat pleit niet voor Frankrijk :)

Jay op 8 feb 2016 09:29

In Luxemburg nog net iets goedkoper. Benzine kleine 0,05 cent/L en diesel ging toch snel naar 0,09-0,10 cent/L.
Zal naturlijk ook weer vanaf hangen waar je gaat tanken in Oostenrijk aangezien het afhangt van deelstaat.

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Ben nog wat vergeten
Weinig service gericht (terwijl "service " in principe een Frans woord is)
En ik krijg altijd het gevoel dat ze je als buitenlander maar niets vinden en dat laten ze je merken ook.Ik weet ook maar al te goed dat er veel Nederlanders het er wel naar hun zin hebben.Maar ik begrijp eigenlijk nooit zo goed waarom.Misschien kan iemand mij dat eens uitleggen zodat ik van mening kan veranderen.

Vivre la Frans
Voor de wintersport geldt dat voor mij helaas niet.
Waarom niet:
Duur ( Courchevel,Meribel etc)
tja is maar hoe je doet! kwam acco’s tegen rechtstreeks die best goedkoop waren en er goed uitzagen.

Geen apres ski
das niet helemaal waar, ga maar naar valto.
Niet gezellig
niet meer eens! ga een naar Les menuires la croisette. en ga daar eens op terras zitten! is best gezellig! en je ziet ook nog eens skiers naar beneden komen ( als je zelf uitgeskied bent) .

Spreek slecht Frans
tja dat ligt dan aan je zelf.
Te veel grote flat gebouwen
af hankelijk waar je heen gaat…

Dure snelwegen er naar toe
Daarom kiezen wij voor de bus of trein …

Vivre la Republique d’Autriche et Republique l’Italie Beaucoup plus d’ambiance

Lawine op 8 feb 2016

09:53

Ben wel benieuwd welk gebied gewoonsando voor ogen heeft in Frankrijk. Aan zijn bestemmingen in Oostenrijk te zien is apres ski wel belangrijk.

Ga je in Frankrijk ook voor apres ski dan wordt het vermoedelijk Val Thorens en dat is qua drankjes niet goedkoop (zacht uitgedrukt). Maar bezuinigen op de lunch door het meenemen van een stokbroodje in de rugzak is zeker bij mooi weer een optie. Over het vergelijk in ski mogelijkheden (bij een trois vallees pas) hoeven we het niet te hebben. Daar kunnen de genoemde gebieden in Oostenrijk echt niet tegenop.

Let wel op dat de apres ski in Val thorens begint om half 3 (folie douce en 360 bar) en even een pauze kent tussen half 6 en half 9. Daarna lopen langzaam de kroegen weer vol en om half 12 gaat malaysia bar open. Die blijft open tot in de kleine uurtjes. Je kan er dus heel veel geld uitgeven als je wil, maar het hoeft niet.

@Lawine wat de grote voordelen voor mij zijn bij Frankrijk tov Oostenrijk is de langere, bredere en rustigere pistes. Tel daarbij op de pistes verder uit elkaar liggen zodat alles er veel ruimer uitziet. Mijn ervaring met Fransen is ook dat ze helemaal niet zo arrogant en chagerijnig zijn als je je gewoon probeert aan te passen. Verder is het eten gewoon vele malen beter dan in Oostenrijk. Een keer schnitsel mit pommes is lekker maar dat ben je snel weer beu. Wat dat betreft is de Franse keuken gewoon allemaal net wat beter. Heerlijk de lokale specialteiten eten en lekker fonduen en racletten. Waar ik mij in Oostenrijk ook veel aan geergerd heb is de lange wachttijden voor de liften. Waar ik in Oostenrijk geregeld 3 kwartier heb staan wachten, heb ik in Frankrijk nooit langer dan een kwartier moeten wachten.

Born to Ride

Plaats een reactie