Learning by doing

Super vet filmpje van het maken van die jaloersmakende foto’s die je overal voorbij ziet komen en zoals @Rogier ze ook maakt. ;)

Ik vraag me af welke camera instellingen hij gebruikt? Want er is toch wel relatief weinig licht maar hij zoomt toch veel in en krijgt toch heel heldere foto’s. Maar een korte sluitertijd is hier toch ook wel vereist.
Maar je moet er wel een beetje oog voor hebben denk ik en veel geduld :)

Ik vraag me af welke camera instellingen hij gebruikt? Want er is toch wel relatief weinig licht maar hij zoomt toch veel in en krijgt toch heel heldere foto’s. Maar een korte sluitertijd is hier toch ook wel vereist.
Maar je moet er wel een beetje oog voor hebben denk ik en veel geduld :)

Michaelh op 9 feb 2016 10:59

Volgens mij de sport stand (heb zelf canon dslr). Aangezien hij ook zo snel de foto’s na elkaar schiet (burst). Ik ben vrij zeker dat het de sportmodus is :)

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Ik vraag me af welke camera instellingen hij gebruikt? Want er is toch wel relatief weinig licht maar hij zoomt toch veel in en krijgt toch heel heldere foto’s. Maar een korte sluitertijd is hier toch ook wel vereist.
Maar je moet er wel een beetje oog voor hebben denk ik en veel geduld :)

Michaelh op 9 feb 2016 10:59

A: Ze pakken het vrij slim aan door de algemene footage in zwart-wit te zetten waardoor de foto’s meer ‘poppen’
B: Ik ga er vanuit dat ze camera RAW knippen. Het zal je echt verbazen hoe ver je foto’s daaruit op kan pompen. De resultaten verbazen mij in ieder geval totaal niet. Een goede foto schieten is 1 deel, het andere deel bestaat uit goede nabewerking!
C: Snelle sluiter is inderdaad een vereiste. Lichtsterke lenzen hebben daarbij dan ook de voorkeur. Bijkomend voordeel is een mooie scherpte diepte, al kan dat ook weer tegen je gaan werken :)

Rogier kan je vast ook wel een before and after laten zien. Maar om je een idee te geven hoe wij het met video doen:

Volgens mij de sport stand (heb zelf canon dslr). Aangezien hij ook zo snel de foto’s na elkaar schiet (burst). Ik ben vrij zeker dat het de sportmodus is :)

sven311 op 9 feb 2016 11:18

Ik mag hopen dat een pro fotograaf nooit rept over de term “sportmodus” ;)

Het verschil in RAW (bij de video) verbaast me inderdaad wel, je kunt heel wat doen natuurlijk achteraf maar ik ga toch eens opslaan in RAW dan. Hopelijk zit het weer wat mee volgende week in Saalbach ;)
En ooit nog wel eens investeren in een goeie (dure) lens.

@sven311 sportmodus en burst hebben (gelukkig) helemaal niets met elkaar te maken ;-) Ik ga nu even lunchen, en kom graag op dit topic terug

Click. Click. Peace

Ok dan ben ik fout… Ik heb de sportmodus laatst gebruikt en vind dat de resultaten voor bewegende objecten behoorlijk goed werkt… My bad :)

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

@sven311 dat werkt ook best goed. Maar lang niet altijd, en dat zijn vaak juist de onderscheidende plaatjes

Click. Click. Peace

Dappere gasten om zo off-piste te gaan en geen helm te dragen… Ik zou een helm dragen.

Wacht op de Nederlandse berg

Dappere gasten om zo off-piste te gaan en geen helm te dragen… Ik zou een helm dragen.

Jos_B op 9 feb 2016 20:21

Laat staan een rugzak :) Nou ja, vlak bij de lift, wat kan er gebeuren…

Edwin van Riel

Vlak naast de lift heb je ook bomen en stenen, als je met je hoofd op een steen valt dan maakt het niet uit of je naast de lift bent of backcountry, off piste is off piste. @evr66

Vlak naast de lift heb je ook bomen en stenen, als je met je hoofd op een steen valt dan maakt het niet uit of je naast de lift bent of backcountry, off piste is off piste. @evr66

MitchelvA op 10 feb 2016 08:27

't was dan ook enigszins sarcastisch bedoeld :):). Voor de goede orde: iedere meter naast de piste is te beschouwen als off-piste.

Edwin van Riel

@sven311 sportmodus en burst hebben (gelukkig) helemaal niets met elkaar te maken ;-) Ik ga nu even lunchen, en kom graag op dit topic terug

Rogier op 9 feb 2016 15:01

@Rogier: paar tips voor post processing zouden welkom zijn, kost nu onwijs veel tijd aan knoeien met levels om tot leuke resultaten te komen. Vraag me af of dat iets eenvoudiger/vlotter kan (los van de benodigde ervaring natuurlijk).

Edwin van Riel

Grappig, zelf gebruik ik ook FCP X, en de enige reden dat ik daar nog voor kies is color correction. Ik heb helaas geen videocamera die RAW schiet (ja de Gopro op Protune, maar ook dat is geen RAW) maar zelfs met “consumentencamera’s” en een flat-profile kom je een heel eind met kleurcorrectie.

@evr66 Het is vandaag Sandra haar verjaardag dus nu weinig tijd, maar ik kom hier op terug.

Click. Click. Peace

Top, en van harte! Ga nu 2 weekjes weg, dus maar lekker wat plaatjes in raw knallen :)

Edwin van Riel

In blog ep13 en 14 een fotoshoot o.a. met Cheryl Maas :-)

@Rogier: paar tips voor post processing zouden welkom zijn, kost nu onwijs veel tijd aan knoeien met levels om tot leuke resultaten te komen. Vraag me af of dat iets eenvoudiger/vlotter kan (los van de benodigde ervaring natuurlijk).

evr66 op 10 feb 2016 10:43

@evr66 Elke foto is uniek, dus elke foto zal altijd zijn unieke settings moeten hebben. Als je veel bewerkt weet je alleen sneller je instellingen te vinden, passende bij de foto en condities. Gewoon heel-veel-doen , zoals dat bij de meeste dingen in het leven ;)

Overigens wil het “geen rugzak dragen” bij dergelijke pro videos vaak niets zeggen. De rijders hebben dan in de meeste gevallen een pieper onder hun jas en staat er een crew omheen mocht het mis gaan. Rugzak is niet heel erg fijn als je dergelijke capriolen uithaalt ;)

Plaats een reactie