Wie heeft hier voorrang?

Misschien heb ik wat gemist, maar de skiër ging toch maar 70 km/u? Om dan van ‘snelheidsduivel’ te spreken lijkt mij overdreven hoor…

Misschien heb ik wat gemist, maar de skiër ging toch maar 70 km/u? Om dan van ‘snelheidsduivel’ te spreken lijkt mij overdreven hoor…

DSvier op 12 feb 2016 15:17

Natuurlijk zien we hier niet hoe goed/gecontroleerd TS echt skiet. In de uitgebreidere video zie je ergens naar het einde toe iemand even snel skiën in een halve schussploeg. Dan is 70 km/u te veel.

Ik denk ook niet dat ‘snelheidsduivel’ het juiste predicaat is. Ik denk wel dat het hier en daar wat op het randje was aangezien er duidelijk groepjes beginners rondskiën waardoor TS van pistekant moet wisselen. Het lijkt wel alsof er afstand wordt gehouden, then again, af en toe wat meer, af en toe wat minder…

Ik ben zelf overigens stevig gewond geraakt door zo’n situatie (iets trager, iets smallere piste, veel minder zicht op de boarder en veel korterbij, te kort voor een noodstop, enkel harder insnijden/inkanten) … de uitwijkroute was voor mij nl bezet door een kind. Dan bleef voor mij niet veel over dan de kant te kiezen en te hopen dat’k zacht ging neerkomen (niet dus). Had ik trager kunnen skiën? Natuurlijk, dat kan altijd. Had ik ooit van z’n leven die boarder sneller kunnen zien? Nop. Tegelijkertijd … die boarder heeft nooit van z’n leven mij of dat kind gezien toen hij/zij/het de piste terug opkwam.

@Hessel ik weet niet of je jurist bent maar als je toch de jurisprudentie gaat raadplegen. Hoe zou het zijn als 1 van de 2 een kind zou zijn.

Martin heeft gewoon aan de toppen van zijn grensen geskied (sorry Martin ik wil je niet beledigen ) en omdat hij DAT ook wel wist dat zijn techniek evt. niet voldoende zou zijn voor evt. calamiteiten op het moment dat hij 70km/uur ging is hij onzekker geworden en flink geschrokken .Hermann Maier had er geen stress van gekregen om maar iemand te noemen. Je had genoeg ruimte om met goede techniek easy langs de snowboarder te komen.Geeft helemaal niet is ons allemaal wel eens gebeurt denk ik. Alleen voortaan even oppassen met een groepje kinderen svp.

Het is een beetje onduidelijk te zien maar volgens mij heeft de boarder zijn rug naar jou toe. En nu ik het hele filmpje bekijk zie ik dat jij overal een hogere snelheid hebt dan de rest op de piste kan ik heel goed begrijpen dat daardoor de boarder misschien een inschattingsfout maakt. En net als in het verkeer als iedereen 100 rijd en jij rijd 120 overal tussendoor dan zal je toch op moeten letten of dat anderen jou wel zien.

En begrijp me niet verkeerd hoor. Ik herken mezelf volledig in dit soort beelden. Heb zelf ook vaak een hogere snelheid dan het grootste gedeelte op de piste. Maar daardoor zal je ook extra alert moeten zijn op wat er rond je heen gebeurt.

RFKANGOO op 12 feb 2016 06:53

Precies ja. Daarom startte ik de discussie ook. Ik vind de boarder helemaal niet “schuldig” want een inschattingsfout is zo gemaakt met mensen die voorbijkomen op verschillende snelheden. Als iedereen een beetje oplet dan hoeft er niets fout te gaan. Maar ik wilde vooral jullie meningen horen over gevallen als deze waarbij een enkeling niet oplet. Ik hou niet zo van een beschuldigend vingertje. Liever houd ik het voor iedereen veilig, ook voor de mensen die zich niet aan de regels houden. Kortom, wat kan ik zelf doen om het risico zoveel mogelijk te beperken?

De snelheid van de skiër is naar mijn smaak (+/- 50%) te hoog, mede ook geïllustreerd door zijn opmerking dat hij de boarder niet op tijd herkende. Van de andere kant herken ik op de tweede video de boarder minstens vijf seconden van tevoren, daarbij kon hij zonder problemen de boarder ontwijken en schrikt hij vooral.

Bacchus op 12 feb 2016 14:53

Dan nodig ik je graag uit om eens achter mij aan te skiën :) Je gaat namelijk sneller dan je denkt. Dankzij m’n nieuwe camera-setup waarbij de snelheid continue in beeld is weet ik dat nu. 70 km/uur is echt niet zo snel hoor! Ik herkende de boarder ook wel vijf seconden van tevoren, maar aanvankelijk verwachte ik dat hij off-piste zou blijven. Zodra hij op ramkoers komt, wijk ik uit, tik ik met m’n stokken en roep voor de zekerheid nog even. Zoals ik eerder zei, een noodstop maak ik liever niet omdat op dit stuk iedereen hard skiet en je niet weet wat er achter je zit. Om dezelfde reden ga ik ook nooit in de ankers midden op de piste maar altijd aan het eind o.i.d.; je wilt iemand achter je niet in de weg zitten.

Martin heeft gewoon aan de toppen van zijn grensen geskied (sorry Martin ik wil je niet beledigen ) en omdat hij DAT ook wel wist dat zijn techniek evt. niet voldoende zou zijn voor evt. calamiteiten op het moment dat hij 70km/uur ging is hij onzekker geworden en flink geschrokken .Hermann Maier had er geen stress van gekregen om maar iemand te noemen. Je had genoeg ruimte om met goede techniek easy langs de snowboarder te komen.Geeft helemaal niet is ons allemaal wel eens gebeurt denk ik. Alleen voortaan even oppassen met een groepje kinderen svp.

Lawine op 12 feb 2016 16:58

Bedankt voor je advies @Lawine, maar ik moet je conclusie toch even nuanceren. Dit was bij lange na niet op de toppen van mijn kunnen hoor! Ik heb voor heel wat hetere vuren gestaan en voor dit soort manoeuvres haal ik m’n neus op. Zo spannend was het allemaal niet en zeker niet stressvol. Alleen, ik schrok een beetje van het idee dat iemand zomaar zonder te kijken de piste op knalt. Ik houd liever alle jokers in handen en hier moest ik er toch eentje inleveren. Zodra alle jokers op zijn, komt de stress natuurlijk wel maar dat heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt.

Grappig dat zoveel mensen a.d.h.v. wat korrelige beelden zo’n stellige mening hebben en dan ook over het kunnen van de betrokkenen kunnen oordelen.

@Lawine wat als een van partijen kind is zal ik ook eens nakijken. In het verkeer zijn daar vaste percentages voor maar dat is vooral een gecreëerde norm ter voorkoming en bescherming van de toekomst van een kind. Daarbij is de norm die aan kinderen wordt opgelegd voor verwijtbaarheid niet vergelijkbaar met wat van volwassenen of oudere tieners mag worden verwacht.

De andere situatie die je eerder had gepost is ook absoluut niet eenvoudig. Had bijvoorbeeld iemand kunnen uitwijken of hebben ze dat wel gedaan maar toevallig in dezelfde richting? En hoe ziet de situatie ter plaatse er uit? Het is te kort door de bocht om te zeggen dat het een ongelukkige samenloop was (niemand aansprakelijk) of dat de schade bijvoorbeeld gedeeld moet worden in gelijke delen. Zo’n casus is echt superafhankelijk van alle feiten.

En ja ik ben jurist :)
Als ik tijd heb zal ik er eens dieper induiken, ook op het feit dat fisregels in NL rechtspraak kennelijk anders worden geinterpreteerd dan in DLD of A

@Lawine @Hessel het antwoord daarop is vorige week gegeven, door een rechter. Er was die vrouw die een kind van 6 ging aanklagen Wegens onoplettendheid op de piste en zodoende was de vrouw gevallen, de rechter had beslist dat het kind wegens de leeftijd geen blaam trof en dat de vrouw moest weten dat een kind onverwachte bewegingen maakt.

Zal eens kijken of ik het artikel kan vinden

Edit: het gaat om dit verhaal http://www.telegraaf.nl/buitenland/24426872/__Vrouw_klaagt_k…
Nu nog het artikel met de uitspraak

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Hi,

Dit is in zekere mate vergelijkbaar met ski-ongeval waarvan ik deze krokusvakantie zelf slachtoffer van ben geworden.
Frontale botsing. Resultaat: repatriëring en nu jullie forum lezen met pijnlijk been vanuit de luie zetel.

Wat was er gebeurd:
Einde van de afdaling (Valisera, Montafon), rustig uitskiën op een ong 3 meter breed spoor als aanloop naar de lift. Wegje gaat langzaam bergaf.
Komt opeens jong meisje van ong 8 jaar oud, rechts van tussen de kleine boompjes (off piste) op dit spoor gesprongen. Had het tijdig gezien en was erg verbaasd over dit maneuver. Echter deze zaken gebeuren spijtig genoeg wel meer, maar wat ik niet verwachtte was dat deze jongedame verkoos om in tegengestelde richting op dit padje te skiën. Een spookskiër… Nooit gezien, nooit verwacht !

Toch had ik nog een erg korte tijd om uit wijken naar links, want zij skide rechts.
Echter dit was ook haar natuurlijke reactie. Ik ging vervolgens naar andere uit (rechts), wat ook bij haar een natuurlijke reactie was. Zij dus ook naar zelfde kant uitgeweken, en de klap was niet meer te vermijden.

Deze klap was bovendien erg hard. Ik (85kg) werd naast de piste weggekatapulteerd, over kop, etc.
Omstaanders me uit de diepsneeuw moeten halen.
Meisje ook gevallen uiteraard, maar gelukkig voor haar zonder erg.

Ikzelf wel gekwetst. Afgescheurde kuitspier. Einde vakantie. Erg pijnlijk, maar ik besef zeer goed dat zaken nog veel erger hadden kunnen zijn (breuken, kruisbanden,…). Allicht omdat mijn ski nog is uitgegaan.
Could have been worse, maar val had toch nog heel wat bijkomende narigheid tot gevolg. Was alleen op vakantie met mijn 10-jarige dochter, en ik mocht niet meer autorijden. Repatriëring tot gevolg.

Vandaag net volbracht. Verzekering heeft chauffeur opgestuurd, en die is met mijn auto naar huis gereden. Verder ook nog factuur van 1.600 Euro in de kliniek betaald. Zal wel door mijn verzekering worden terugbetaald, na inhouding van franchise, maar goed.

Ouders van meisje waren in de buurt en hebben me goed geholpen om terug op te piste te geraken. Erg behulpzaam. Hebben gegevens uitgewisseld. Vele excuses gekregen etc.
's Anderendaags wel mail ontvangen van hen met nog excuses voor het ongemak van de ‘gemeinsamen Zusammenstoss’. Erg fijn, maar zeker geen schuldbekentenis.

Heb eerlijk gezegd geen zin om een juridische strijd van te maken. Ben zelf goed verzekerd. Er zijn geen getuigen, dus als zij zaken niet toegeven zal het sowieso ieder zijn kosten voor zich zijn…

Enfin, echte skivakantie heeft maar 3 dagen geduurd, voor de rest één dikke miserie.
Wat een heel mooi vader-dochter-moment had moeten worden, werd een heel speciaal vader-dochter-moment…

@Birdheart dat was een wat bijzondere casus kan ik me herinneren.
Normaal zijn de ouders wel risicoaansprakelijk voor een kind (tot 14 jaar), dus dan zou je alsnog schadevergoeding kunnen krijgen als het kind verwijtbaar heeft gehandeld.
Hier was de weg via de ouders niet meer mogelijk en was het kind zelf aansprakelijk gesteld.

Maar goed, ik duik er dus wel eens wat dieper in.

@Hessel dat wist ik niet, zo diep houdt ik me er ook niet mee bezig. Wel handig een jurist op de site leer je nog eens wat :)

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Zo ff veel post doorgelezen maar ik mis eigenlijk nog iets in het verhaal. Ik meen aan het filmpje te zien dat de boarder jumpt of in ieder geval deels loskomt van de sneeuw. Ik maak dat op aan de hand van het over een piste rand komen met vaart en het maaien van de armen. In dat geval heeft de boarder geen controle meer over zijn gang. Hij is dus niet meer in staat direct van richting te veranderen om onheil af te wenden.

Hij mag dan wel lager op de helling zijn maar als iemand board zonder controle dan is dat verwijtbaar en is onheil alleen door anderen af te wenden. Maw boarder schuld bij eventuele botsing.

@SPAM dat zou betekenen dat als iemand valt (en dus controle verliest) deze automatisch schuldig is?

Mijn inziens moet je iedereen zo inhalen dat eventueel controle-verlies van die persoon ook geen probleem is.

Click. Click. Peace

Zoveel rechtspraak zal er niet zijn in Nederland tav de FIS regels lijkt mij, maar ik zal ook eens komende week in navigator kijken of ik wat relevants kan vinden.

Probleem is natuurlijk dat dit soort zaken naar aard casuïstisch zijn.

Alleen al het feit dat ie met zijn armen zo aan het zwaaien is, lijkt erop dat ie de boel niet echt onder controle heeft en de regels misschien ook niet eens kent. Normaal degene die van de off-piste afkomt moet zich aanpassen. Het veiligste voor iedereen. Paden dienen voor ´doorgaand verkeer´en waar de meeste skiërs passeren.

Gewoon beetje lompigheid of zo met zijn board en springen bezig, dat ie de rest niet eens ziet, of omdat hij een onverwachte heuvel niet gezien heeft (wel vaker bij van die overgangen van diepsneeuw naar piste) Het blijft altijd oppassen en duidelijk regel 5 (FIS). Beste als je zo iemand al ziet aankomen (wat uit het filmpje blijkt) al wat aan de linkerkant te gaan skiën… En als zo iemand van off-piste ineens heel snel de piste opknalt en je aanrijdt, zal hij in fout zijn.

@SPAM dat zou betekenen dat als iemand valt (en dus controle verliest) deze automatisch schuldig is?

Mijn inziens moet je iedereen zo inhalen dat eventueel controle-verlies van die persoon ook geen probleem is.

Rogier op 12 feb 2016 20:48

Er is natuurlijk wel een verschil tussen jezelf bewust in die situatie brengen en onbewust vanwege het vallen.

Al geldt dan ook wel weer dat als die val het gevolg is van bewust roekeloos gedrag dat wel weer gelijkgesteld kan worden met wat die boarder presteert.

@SPAM dat zou betekenen dat als iemand valt (en dus controle verliest) deze automatisch schuldig is?

Mijn inziens moet je iedereen zo inhalen dat eventueel controle-verlies van die persoon ook geen probleem is.

Rogier op 12 feb 2016 20:48

Nee hoor dat bedoelde ik niet. Wat ik bedoelde is dat deze boarder terug de piste op kwam en dat deed met een actie waardoor hij tijdelijk geen correctie kon doen. Dat is een risico nemen die op zo’n punt niet kan en daarmee laakbaar is.

Ben zelf fervent off-piste skier en ken de situaties waarin je terugkomt in de “bewoonde” wereld. Dat is een moment dat ik nooit onbezonnen zou doen. Tot dat moment ben ik namelijk volledig verantwoordelijk voor mijzelf en zodra ik de piste op kom heb ik ook een verantwoordelijkheid naar anderen.

Ik sluit me aan bij de topic starter dat 70 km per uur echt niet veel is. Dat is gewoon een standaard-snelheid op pistes met goed zicht en goede uitwijkmogelijkheden. Kinderen die half in ploeg staan halen soms de 55 km per uur al. Dus om hem als snelheidsduivel af te schlderen gaat mij wat ver.

Click. Click. Peace

Volgens mij moet de snowboarder beter uitkijken. ‘We’ hebben al een slecht imago :-) De voorligger heeft voorrang. Dat wil niet zeggen dat je zomaar overal vanuit het niets de piste op kan springen. Degene die zich op de piste begeeft heeft dan ‘right of way’, zo vind ik. En dat zijn ook de voorschriften, dacht ik. Dus de maker van dit filmpje had, wanneer de situatie kritiek was geweest, wat mij betreft zeker gelijk gehad. Zelf probeer ik me altijd aan de regels te houden. Toch wilde ik afgelopen vakantie halfhartig een sprong proberen waarbij ik ongeveer hetzelfde deed als de snowboarder in het filmpje. Toen ik mij realiseerde hoe het had kunnen aflopen was ik echt ongelofelijk blij dat er behalve mij niemand op de piste was op dat moment. Voor mijn vakantie had ik op YouTube nog een filmpje gezien waarbij het op die manier ongelofelijk fout ging. Dat moet ik straks zeker niet doen, dacht ik nog. Voor de rest ben ik zeker niet roekeloos. Stom van me, een les voor de toekomst.

@Spam ik ben het met je eens dat als je vanuit de off-piste de piste op komt je enorm moet opletten. Zeker als het onoverzichtelijk is. Echter is daar hier geen sprake van. Hier is het overzichtelijker dan op een gemiddelde piste.

Click. Click. Peace

Plaats een reactie