Advies wintersport gebied Oostenrijk 2017

Helaas dit jaar een jaartje over moeten slaan, maar volgend jaar gaat het er toch weer van komen. Wintersport, maar waar moeten we naar toe. Mijn man redelijk gevorderde snowboarder en ik als beginner en een zoontje van dan 5 die op les gaat… Mijn man is helemaal weg van de pistes in Frankrijk, maar we willen nu toch vanwege de afstand een keer oostenrijk proberen.

We vinden de volgende punten belangrijk:
*brede pistes
*weinig vlakke pistes
*nederlandstalige les voor kinderen
*betaalbaar

  • sneeuwzeker
  • gezellig dorpje

Of is dit onmogelijk?

Zo, dat is vroeg! En ik maar denken dat ik vroeg was met het plannen van een vakantie voor december 2016. Maar goed, ik zou dan overwegen voor SkiWelt.

Met name in Westendorf en Brixen im Thale wordt in het Nederlands lesgegeven, over het algemeen zijn er veel brede pistes en weinig vlakke pistes. Betaalbaar ligt aan jezelf, je kan het zo duur maken als je zelf wilt ;)

Mijn ervaringen zijn dat beide dorpen zeer gezellig zijn, maar niet sneeuwzeker. Mocht je sneeuwzekerheid echt zo belangrijk vinden kan je altijd uitwijken naar het Zillertal, met name in Gerlos is het Nederlandstalig (uit ervaringen van anderen gehoord).

Succes met het kiezen :)

Carnas on Tour

Hi svennoo,

Bedankt voor je reactie!
En ik denk altijd maar je kunt niet vroeg genoeg beginnen ;-)

Ik zit met hetzelfde vraagstuk.

  • Krokusvakantie 2017
  • reisafstand acceptabel.
  • Nederlandstalige voor kinderen van 4-6-8
  • Sneeuwzeker/ dorp goed aan te skiën.
    Dit laatste is van belang omdat oma mee gaat, niet gaat skiën en voor oppas zorgt voor kind van bijna 1. Het is dan wel zo gezellig dat we met zijn alle kunnen lunchen. En als er nog iets te doen is in het dorp, zou dat natuurlijk helemaal top zijn.

Qua kilometers willen we best concessies doen en hoeft het geen mega gebied te zijn. wel vanaf 100km, we zitten er tenslotte toch een week.

Brixen is zeker een optie. Saalbach zijn we ook al geweest met de kinderen. Ik was nu ook aan het kijken naar Fiss, maar dat heb ik alleen van horen zeggen. Misschien is Frankrijk nog iets, maar ik twijfel dan aan de afstand en de Nederlandstalige skiles.

Ik houd dit topic wel even in de gaten. Hopelijk helpen de tips voor @straatvonkie mij ook verder op weg.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Straatvonkie: het dorpje Mandarfen in het Pitzal. vanaf hier ben je direkt in het skigebied van de Rifflsee die denk ik erg geschikt is voor wat je zoekt. Nederlandse skilessen worden ook gegeven maar altijd even vragen van te voren want ze hebben natuurlijk niet heel veel Nederlands sprekende leraren.

Veenhoorn, Serfaus-Fiss-Ladis lijkt me voor Oma ook wel leuk. is iets meer te beleven en erg leuk voor kinderen ook.

Ik vind het helemaal niet vroeg hoor, ik ben ook al aan het zoeken voor 2017 :)

Fieberbrunn is ook een optie, veel Nederlandstalige leraren, bij het dalstation zijn genoeg eet gelegenheden. En nu met de aansluiting naar Saalbach ook heel veel piste kilometers.

Geen advies voor gebied voor oostenrijk! wij gaan altijd naar frankrijk. Wij gaan over 2 weken naar valto en onze zoon krijgt dan les bij prosneige. in valto hebben ze nederlandse sprekende skileraren.

maar wat ik wel kan aanraden is voor je zoontje is hem van te voren in Nederland op skiles te doen. Onze zoon ( 5) heeft 6 uur les gehad op een borstelbaan en 6 uur les waarvan 3 uur tapijt en 3 uur rollend tapijt les gehad.En hij kan dus nu al een blauwe piste af. de voorpret voor de kinderen is al net zo leuk en voor je zelf is het natuurlijk ook leuk. want na de skiles kunnen ze gewoon met je mee een blauwe of groene piste af.

toch nog even een tip : geen advies oostenrijk niet echt veel ervaring mee. maar als je toch van je oostenrijk plan gaat afwijken dan is les menuires ook een opties ( zit prosneige ook in la croisette) een kleinere versie dan esf. voor niet skiers is dat namelijk ook leuk. - wandelmogelijkheden, 3 wijken waar ze heen kunnen lopen of met de bus.
succes met je keuze, gelukkig heb je nog even.

Interessant, wij (2 beginners en zoontje van dan 6jr) willen volgend jaar ook naar Oostenrijk, lezen aandachtig mee.

Je kan er maar beter op tijd bij zijn!

Succes met de keuze in ieder geval. n.b. mijn kennis mbt Oostenrijk is te beperkt om goed advies te kunnen geven…

Het wordt heel makkelijk en tegelijk lastig om advies te geven: globaal gezien voldoen bijna alle gebieden aan de eisen van @straatvonkie , maar welke is het beste? Elk gebied heeft ook zo zijn nadelen, gebieden met weinig nadelen (SFL) zijn duur en druk. Half nederland kiest aan de hand van deze criteria en komen door heel Oostenrijk verdeeld terecht.

Kortom: ik denk dat het gemakkelijker advies geven is als je ook aangeeft of er eisen zijn die je niet/minder belangrijk vind en wat het allerbelangrijkste is.

Wij hadden voor dit jaar ongeveer dezelfde eisen. Morgen vertrekken we naar Niederau, waar de pistes en de lessen tot in het dorp zijn. Schijnbaar is het dorp ook nog aardig, maar dat gaan we zien. Ik laat wel weten hoe het geweest is.

Krokusvakantie 2017 is over 2 weken verspreid. Ben je Noord, dan zit je goed en kun je best de wat meer populaire, grotere gebieden kiezen, zoals Fiss (Serfaus/Ladis), Sölden etc.

Ben je Midden of Zuid dan ben je de klos in 2017. Krokus valt dan in de carnavalsweek, dus naast de 2 Nederlandse regio’s hebben ook veel Duitsers en Belgen dan vakantie.

Moet voor mezelf (Zeeland) ook nog eens kijken waar wij naartoe gaan uitwijken in 2017 !!

Skiwelt lijkt een goede optie, Hier word in bijna alle dorpen Nederlandse skiles aangeboden. Ook zijn hier veel relatief goedkope accommodaties te vinden.

Kirchberg is ook een goede optie. Bij skischool kirchberg aktiv (direct aan het dalstation van de Fleckalmbahn). zijn een aantal Nederlands sprekende skileraren. Daarnaast is Kirchberg een gezellig dorp waar wel het een en ander te doen is.

En anders een van de gebieden in het Zillertal, of een iets minder betaalbaar alternatief als Serfaus-Fiss-Ladis.

Waarom Nederlandse skileraren? Mijn ervaring (kinderen nu 5 en 8) is dat het primair van belang is dat er Nederlandse kinderen op de les zitten. Nu snap ik ook wel dat veel Nederlandse kinderen er vaak toe leiden dat er ook Nederlandse skilerar (ess)en zijn, maar toch…

In een gebied als Nauders, Grossarl, Montafon (ik beperk het even tot gebieden met ervaring met kinderen) heb je voldoende Nederlandse kinderen, de taal/ herkomst van de leraar doet er dan echt niet toe!

Waarom Nederlandse skileraren? Mijn ervaring (kinderen nu 5 en 8) is dat het primair van belang is dat er Nederlandse kinderen op de les zitten. Nu snap ik ook wel dat veel Nederlandse kinderen er vaak toe leiden dat er ook Nederlandse skilerar (ess)en zijn, maar toch…

In een gebied als Nauders, Grossarl, Montafon (ik beperk het even tot gebieden met ervaring met kinderen) heb je voldoende Nederlandse kinderen, de taal/ herkomst van de leraar doet er dan echt niet toe!

JurriaanKok op 11 feb 2016 20:30

@jurriaankok Helaas vorig jaar geen Nederlandse leraar in Frankrijk en we dachten dat het wel los zou lopen.
Maar onze zoon vond het heel lastig dat ze hem niet begrepen, waardoor hij erg gefrustreerd was en dit kwam zijn ski ervaring niet ten goede. Dus vandaar toch liever Nederlandse leraren… Wie weet als ie weer wat ouder is het geen verschil maakt.

De rest bedankt voor de ideeën ik ga ermee aan de slag. Vorig jaar les deux alpes geweest.
Fantastische pistes, alleen de afstand en het dorpje niet sfeervol. Dus maar op zoek naar de “Oostenrijkse les deux alpes”

Ik moet nog iets boeken voor Pasen 2016 (volgende maand dus), maar ik boek nooit meer dan 3 weken van te voren… Dus ik vind dat jullie lekker vroeg zijn :-)

@straatvonkie Prima, ieder zijn ding. Vergeet echter niet dat Duits nauwer verwant is aan het Nederlands en dat ook de Oostenrijkse mentaliteit anders is als de Franse. Ze zijn - mijn ervaring met kinderen vanaf 3 jaar - meer geneigd zich aan te passen aan de doelgroep. Nogmaals, kies een gebied wat geliefd is onder Nederlanders (en dat hoeft echt niet per sé Gerlos of Westendorf te zijn) en je hebt a) dikke kans op Nederlandse kinderen en b) een grotere kans op Nederlandse skilerar(ess)en. Wel raadzaam om van te voren te bespreken of tijdig aan te komen.

Ter overweging: Vorig jaar had mijn dochter (toen 7 jaar) skiles van een schat van een meid uit Groningen, halverwege de week noodgedwongen overgestapt op een Oostenrijkse. Het was van “He ho let’s go!” en ze was absoluut enthousiaster over de tweede juf!

Succes met zoeken!

Veel Oostenrijkse skilaren kunen inmiddels ook wel de belangrijkste begrippen in gebroken Nederlands en als ze gewoon zeggen ‘wir machen Pizza’ en laten dan zien hoe de beentjes moeten komt dat echt wel goed hoor.

Oostenrijk tot nu toe altijd NL-skileraren gezien of een Oostenrijkse juf die ook een woordje Nederlands spreekt.
Onze zoon van 5 maakte het toen helemaal niet uit of hij een NL-of Oostenrijkse leraar had.
Toen zijn Oostenrijkse juf aan de groep vroeg wie er een “Bonbon” wilde, wilde hij er niet eentje.
Hij dacht (als 5-jarige) dat het van die vieze bonbons waren.
Toen hij zag dat dit snoepjes waren, had hij meteen een nieuw Duits woord geleerd. Ja een bonbon wilde hij wel ;-)
Laat je zoon ook in NL naar Duitstalige tekenfilmpjes kijken op Duitse zenders.
Ook goed voor taalontwikkeling

Ik moet nog iets boeken voor Pasen 2016 (volgende maand dus), maar ik boek nooit meer dan 3 weken van te voren… Dus ik vind dat jullie lekker vroeg zijn :-)

LuukOudshoorn op 11 feb 2016 22:20

tja vroeg, zoals gezegd, volgend jaar krokus wordt extreem druk i.v.m. samenvallende vakanties. Ik ben ook aan het zoeken met dezelfde criteria , 60% van de replies van hotels zijn : volgeboekt. Ikzelf wijk uit naar Koningsleiten , Fiss is een heel goed gebied, maar inderdaad erg duur en nu dus al grotendeels volgeboekt. Lermoos en Skiwel Brixen zijn ook leuk maar minder sneeuwzeker

Plaats een reactie