Hoeveel fooi bij week skiles kids?

Ik was benieuwd hoeveel fooi jullie gemiddeld geven aan de skileraar/lerares van je kind (1 week les). Op dit moment heb ik 2 kids op les. De oudste zit helaas in een heel grote groep (>10 kids) en de jongste heeft bijna privé-les (groepje van maar 3 kinderen met een geweldige juf!) . Die gaat in ieder geval dus wel een mooie fooi krijgen.

  • geven jullie altijd een fooi?
  • hoeveel geven jullie gemiddeld ?

Euh, ben ik nou heel Nederlands als ik zeg niks?

Wij hebben een tientje gegeven. Was ook meer een bijna privéles. Maar geen idee wat gebruikelijk is.

Helemaal niks. Betalen genoeg skilesgeld

Wij gaven altijd 10 gulden (lang geleden), ik zou dan nu 10 euro geven
Als je 6-8 kindertjes in een klasje hebt hebt is dat 60-80 euro extra per week, mooi meegenomen voor skileraar

Als je tevreden bent 50 euro !

Daar worden ze toch voor betaald?

Oei, dat is echt nog nooit bij me opgekomen! Doen jullie dat ook bij de skiliftbediendes en skihuur enzo? En de verhuurder van het appartement? Ik ga er vanuit dat ik een eerlijke prijs voor lessen, passen, accommodatie en huurmateriaal betaal en ik heb niet eens aan een fooi gedacht. Ben benieuwd hoe iedereen daar tegenaan kijkt? Wat is eigenlijk normaal?

Voor de diensten waarvoor je hebt betaald (standaard zaken die je kan verwachten van een verhuurder, skileraar, liftbediende - daar heb je voor betaald via de skipas) hoef je vind ik geen extra fooi te geven. Doen ze iets uitzonderlijk positiefs wat je wil belonen, dan kan je dat natuurlijk doen met een fooitje. Dat hoeft trouwens niet per se geld te zijn. Ik ken skileraren die ook heel blij worden van bijvoorbeeld een fles Jägermeister.

Ze hebben wel je kindje veilig weer terug gebracht en dan is 10 euro wel erg weinig vindt je niet.

Hooykaas op 2 mrt 2016 20:21

Jammer dat er een aantal “niks” reacties zijn!
Als je ziet en merkt dat een skileraar (m/v) meer doet dan gewoon het lesje afdraaien en dat je kinderen het naar hun zin hebben en er in een week weer veel bijleren waarom zou er dan niet een paar euro af kunnen?

Dat zou je haast denken @GiGi maar kinder skileraren worden erg slecht betaald.
Een hulp in de huishouding in Hilversum krijgt veel meer per uur! En die hoeven niet de hele dag op het kostbaarste bezit wat mensen hebben te passen.

Dat zou je haast denken @GiGi maar kinder skileraren worden erg slecht betaald.
Een hulp in de huishouding in Hilversum krijgt veel meer per uur! En die hoeven niet de hele dag op het kostbaarste bezit wat mensen hebben te passen.

Hooykaas op 2 mrt 2016 20:43

Maar dan maken die skischolen enorme winsten toch? Ik ben wel benieuwd naar het verdienmodel. Goed om te weten dat die leraren zo weinig krijgen. Krijgen skileraren van kinderen dan minder dan van volwassenen?

Dus de schooljuf/leraar krijgt ook een fooi? wat voor extra dingen die de skileraar doet worden dan beloond met een fooi?

Krijgt die hulp in de huishouding fooi dan? Dan kun je bij ieder dienstverlenend beroep wel fooi gaan geven. Zij worden betaald om les te geven en die kinderen weer veilig “af te leveren”. Als ze meer geld willen verdienen dan moeten ze ander werk gaan zoeken. Wat is dat toch altijd voor een onzin betreft die fooien?! Ow, bedankt voor je service, hier heb je nog wat extra geld. Zie mezelf al extra betalen voor een ski-pas bij een liftbediende. Lucratief baantje wordt dat dan als iedereen dat gaat doen. Net als een portier bij een nachtclub of een toillet juffrouw. Dan moet je meer loon eisen of een andere baan gaan zoeken. Iedereen krijgt geld van zijn of haar werkgever! Waarom zou een ski leraar een fooi moeten krijgen?

Not all who wander are lost

@GiGi volgens mij zit die skileraar hier toevallig ook op het forum onder de naam @ThijsMeeusen als ik me niet vergis ;)

#proudtobepartofleswintersporters

Van mij krijgen ze altijd 20 euro.(moet ik wel tevreden zijn natuurlijk)
Een ober wordt er ook voor betaald maar krijgt ook fooi. Bouwvakkers krijgen ook betaald maar krijgen ook wel eens een fooi. Idem voor verpleging in ziekenhuizen.
Als men erg tevreden is mag je wat mij betreft gewoon een “tip” geven. Ongeacht welk beroep het is.

Ik vind dat iedereen dat zelf moet weten, maar dat zoiets niet verwacht mag worden van of door iedereen. Wie geeft er wel eens fooi in de detailhandel (winkel) of supermarkt dan? De mensen die daar werken hebben echt geen riant salaris, volgens mij. Dat wil niet zeggen dat zij het werk niet leuk vinden, maar ik kan me niet voorstellen dat veel mensen dat doen. Heb zelf in de detailhandel gewerkt (outdoor kleding, spullen, camping, maar ook wintersport). leuk, en ook een soort dienstverlening als je klanten helpt, maar heb daar echt nooit fooi gehad ;).

Ik denk dat 90% van de beroepen dat echt niet krijgt en dat je zoiets verwacht als je er wel in werkt vind ik ook een slechte gedachte. Ik ging bijvoorbeeld eens eten in een restaurant in Saas Fee. Nou, daar ben je al zowat 40 euro lichter pp voor 1 drankje en een simpele pizza. Dat wist ik voor ik erheen ook wel, maar dan betaal ik voor mijn pizza en mijn biertje, zeker niet meer. Nouja, stel dat het 39.20,- is dan betaal ik 40 euro :P. Ik vind het al duur zat!

Not all who wander are lost

Nooit bij stilgestaan om de skileraar van onze kids een fooi te geven. heb er niet eerder over nagedacht, maar vind het idee ook best een beetje raar. Ik geef de juf/meester van school toch ook geen fooi aan het einde van het jaar (eventueel wel een aardigheidje, maar dat is meer symbolisch en kost max een paar euro) terwijl mijn kinderen in een heel schooljaar meer leren dan in een weekje skiklas. Mag ik hopn tenminste :-)

Volgens mij is het over het algemeen best wel veel voorkomend dat een skileraar na een week een kleine fooi krijgt. Voor zover ik gehoord en gelezen heb in ieder geval wel. Zeker als de leraar het erg goed heeft gedaan en de leerlingen het erg naar hun zin gehad hebben of als het om dagen privéles gaat is het wel vrij standaard. In mijn moeders lesgroepje gaven van de 10 leden 8 een fooi na de 5 dagen les, waaronder mijn moeder natuurlijk ook ;) Dit hoeft ook geen enorm bedrag te zijn maar als persoonlijk bedankje voor die week plezier kan die 5 of 10 euro er toch wel bij?

#proudtobepartofleswintersporters

Ik heb het in Frankrijk (VT & Les Menuires) nog nooit gezien dat er een fooi wordt gegeven aan het eind v/d week. Vind het ook een beetje raar en zal het zelf niet doen, maar de skileraar zal er vast geen nee tegen zeggen…

Skimonitoren van reisorganisaties zijn meestal vrijwilligers en appreciëren het altijd als ze een beetje drinkgeld krijgen op het einde van de week. ;-) #blut

Mijn vader gaf altijd 20 euro ofzo voor mij en mijn broer toen wij les volgden.

Als ik zelf fooi krijg is dat ook meestal zoiets. Er zijn ook veel ouders die ons gewoon 's avonds trakteren in de après-ski.

Jammer dat een aantal het “niks” direct veroordelen. M.i. moet iedereen het lekker zelf weten. Ik geef geen fooi, dat geef ik ook niet aan de kinderopvang of de juffen/meesters op school. En zelf krijg ik ook geen fooi als ik weer een seizoen lang 8 jarige blagen aan het voetballen probeer te krijgen, en daar krijg ik nog geen eens voor betaald ook ;)

Ach kleine fooi (10/20 euro) is wel heel fijn voor de skileraren die niet alleen jou kind lesgeeft maar ook help bij het eten, wc , aankleden etc. Aangezien we allemaal weten dat deze vaak jonge skileraren niet het meeste verdienen bij een skischool is het voor hun wel heel fijn en een extra blijk van waardering.

Bedankt voor al jullie reacties! Nou heb ik een beetje een referentiekader

Volgens mij is het in Oostenrijk ook wat gebruikelijker (vooral bij de kinderland skileraren) dan in Frankrijk (waar ook de kinderjuf gewoon het staatsdiploma op zak heeft en een bijbehorend salaris krijgt.

Voor gasten uit Duitsland en Oostenrijk is het heel normaal om een fooi, drinkgeld of een chocoladereep te geven aan skileraren. Skilessen zijn duur omdat er ook veel kosten zitten in het kinderland en verzekeringen, voor skileraren is vaak een salaris van €800 per maand voor een 6daagse werkweek van 8.30-16.00u normaal en skies en eten zit daar nog niet in.
Extra’s wat skileraren doen is 50x handschoenen aantrekken per dag, 20x mee naar het toilet, 20 snotneuzen afpoetsen en vooral goed antwoorden op de opmerking: “ik vind het niet leuk ik wil niet skiën!”

Het verschilt per week en per klant, als je groepsles hebt gegeven, krijg je van de ene ouder €5,00, van de andere ouder een reep chocolade, fles Jagermeister, of soms helemaal niets.
Privégasten geven vaker fooi, zeker als je bijvoorbeeld een hele week dezelfde gast hebt gehad, kan varieren van €20,00 tot wel €100.

Fooi zeker niet verplicht en snap dat mensen zeggen dat de skilessen al duur genoeg zijn.
Je verdient niet veel, stimmt, maar daar voor ga je ook niet een seizoen in de bergen zitten… Skien voor en na werktijd, hele dag buiten, na werk drankje drinken, veel leuke collega’s en topsfeer! Een extraatje van gasten die tevreden zijn is dan mooi meegenomen!

Na een week les toch altijd een 20€. We hebben meestal jonge twintigers als snowboardleraar. Dit zijn echt geen grootverdieners.

[quote]Bedankt voor al jullie reacties! Nou heb ik een beetje een referentiekader

Er zit wel verschil in. Met een groep van meer dan 10 kinderen, die allemaal al redelijk kunnen skien, kun je (als je het jezelf gemakkelijk wilt maken) gewoon langzaam de berg af gaan en alle kinderen komen vanzelf achter je aan. Valt er eentje? Gewoon blijven wachten totdat ie zelf overeind komt of wachten tot een andere skiër het kindje even helpt.

Met een klein groepje van 3 kleine kleutertjes skien, die je zelf steeds overal mee helpt, kan dan een stuk intensiever zijn. Persoonlijk denk ik dat het dus van je eigen instelling als ski-juf/leraar afhangt, hoeveel moeite je er in steekt (en niet zozeer van de groepsgrootte).

Plaats een reactie