Teveel Wax op skiës

Ik kwam zaterdag terug in st. Cristina van een huttentocht door de Dolomieten en heb voor de terugreis mijn latten een onderhoudsbeurt kado gedaan

First powder, last beer...!

En toen??

When life gets too complicated.... SKI

… toen dachten ze dat je ze voor de rest van het jaar op zou bergen en hebben ze een extra dikke laag aangebracht, maar je gaat toch nog weg of bent sowieso van plan ze dit jaar nog (een aantal keer) te gebruiken?! :D

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Wtf, halve bericht staat er maar

First powder, last beer...!

Ik kwam zaterdag terug in st. Cristina van een huttentocht door de Dolomieten en heb voor de terugreis mijn latten een onderhoudsbeurt kado gedaan…

Na een klein uurtje haalde ik die latten weer op, zegt die italiaan enigszins zelfvoldaan dat ze klaar zijn voor de zomer opslag door de extra dikke wax laag die hij heeft aangevraagd.

Hij had vooraf begrepen dat ik terug naar huis ging en zijn conclusie is in 90% van de gevallen de juiste, maar ik ga woensdag alweer naar Gerlos ;-)

Hij zegt dat dat geen probleem is, klopt dat? Of doe ik er beter aan de Wax te laten verwijderen en dus alsnog op de eerste skidag langs de shop moet, iets wat ik juist wilde voorkomen…:-(

First powder, last beer...!

@RalfG je zal hoe dan ook de waxlaag er eerst af moeten schrapen, of ze nu een jaar in de kast gestaan hebben of een paar dagen. Dit is wel eenvoudig zelf te doen, gewoon iets van vlak hard kunststof, bijv. een strook plexiglas.

Born to Ride

Koop gewoon een schraper bij de dichtsbijzijnde skishop. Kost iets van 3 euri en dan zelf even afschrapen.
Wil je in de toekomst meer zelf gaan waxen, koop dan ook vast een borstel erbij, dan kun je het belag nog iets beter uitborstelen na het schrapen.

Ik zou niet weten waarom je de wax eraf moet schrapen. Ik wax al jaren zelf en haal de overtollige wax er nooit af (zowel bij skies al bij snowboard). Werkt prima en na een dagje op de piste is het er vanzelf al af gesleten…

@captor dan weet ik niet welke wax jij gebruikt, maar als je goede wax hebt dan slijt dat er echt niet even met een dagje skien vanaf. Als die wax na een dag al weg is dan zou ik me ernstige zorgen om mijn belag gaan maken, aangezien die dan veel te snel uitdroogt. Een goede wax die je niet wegslijpt zal er voor zorgen dat je board of ski minder goed glijd, wanneer je het wel wegschraapt glijdt het juist extra goed.

Born to Ride

Nou, ik mag toch hopen dat de wax vooral in mijn belag zit en niet erop. Anders zou je na elke run moeten waxen…

Overtollige wax eraf skiën is niet zo’n probleem, alleen skiet het niet zo lekker de eerste paar afdalingen en je laat natuurlijk heel veel slecht afbreekbare troep achter in de sneeuw (en als die in het voorjaar gaat smelten dus op de berg). Het meeste heb je er zo afgeschraapt met bijvoorbeeld een plexiglas liniaal. En in het vervolg in de shop dus even laten weten dat het niet voor de zomerstalling is, maar om een paar weken later weer te gaan skiën.

@Matthias123: bij wijze van 1 dag, ik let er nooit zo op, meestal wax ik halverwege de week nog een keer… Ik merk zelf niet veel verschil met glijden. Ik laat er ook nooit hele plakkaten opzitten want weet ondertussen wel hoeveel wax ik erop moet druppelen om niet teveel te verspillen…
@GiGi: Daar heb je inderdaad een punt (millieu). Alleen dat schrapen geeft altijd zo’n troep dat ik geen zin in heb om het eraf te schrapen… Wellicht dat ik ivm het millieu het toch maar weer s moet gaan doen…

@GiGi: Daar heb je inderdaad een punt (millieu). Alleen dat schrapen geeft altijd zo’n troep dat ik geen zin in heb om het eraf te schrapen… Wellicht dat ik ivm het millieu het toch maar weer s moet gaan doen…

captor op 8 mrt 2016 12:05

Ik probeer de ergste troep te vermijden door een zeiltje of vuilniszakken onder m’n ski’s te leggen als ik ga schrapen. Anders heb je niet alleen troep, maar de vloer wordt ook spekglad als je het er in loopt terwijl je met je ski’s bezig bent.

@GiGi: Daar heb je inderdaad een punt (millieu). Alleen dat schrapen geeft altijd zo’n troep dat ik geen zin in heb om het eraf te schrapen… Wellicht dat ik ivm het millieu het toch maar weer s moet gaan doen…

captor op 8 mrt 2016 12:05

Of je gebruikt milieuvriendelijke waxen… bv Purl wax.
Maar’k moet toegeven dat’k niet weet hoe goed die eigenlijk zijn.

Het is heel belangrijk dat structuur bloot komt te liggen ná het waxen. Schraap en borstel(!) je niet, dan blijft het belag gevuld en is je skiset/board dus traag cq de werking van je belag wordt teniet gedaan.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ik persoonlijk merk het verschil niet

Ik persoonlijk merk het verschil niet

captor op 8 mrt 2016 15:45

Er zijn ook mensen die niet merken dat ze met nog maar 0,5 bar druk in hun banden rondrijden…

Dat gezegd hebbende zijn er inderdaad planken die niet of nauwelijks sneller worden met wax.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Er zijn ook mensen die niet merken dat ze met nog maar 0,5 bar druk in hun banden rondrijden…

Dat gezegd hebbende zijn er inderdaad planken die niet of nauwelijks sneller worden met wax.

Sneeuwbaard op 8 mrt 2016 16:10

:)

Wellicht heeft dat idd met mijn skistijl te maken…

Maar ff ontopic samenvattend: millieutechnisch is het dus beter om de overtollige wax er wel af te halen. Of je het verschil tussen wel/niet eraf halen merkt is persoonlijk. Het kan geen kwaad iig…

Het is milieu onbewust skiën geworden, kwam na nachtje doorhalen om 09:00 aan in Gerlos en wilde geen minuut missen van het geweldige weer die dag…na inchecken en uitpakken de skipas gekocht en pas om 10:30 boven

First powder, last beer...!

Yo hè, na deze hele discussie haha

Gang is alles

Alle ideeën en principes verdwijnen als sneeuw voor de zon zo gauw je zo’n berg ziet hè :D

Zeker waar, en helemaal als de zon schijnt bij 'n strak blauwe hemel, nu gaan ze wel de zomeropslag in…na 17 dagen skiën zit het erop voor dit seizoen…of…;-)

First powder, last beer...!

Slecht gewaxte of afgesleten skies merk je als recreatie skiër vooral op erg vlakke pistes of bij plakkerige sneeuw. Als het steil wordt glijden je skies toch wel. Als het niet om delen van seconden gaat is het dus allemaal niet zo spannend. Je belag droogt natuurlijk wel uit zonder wax.

Plaats een reactie