Even mijn ei kwijt..

Zoals elk jaar, zijn wij op zaterdag 20 februari met heel veel zin aangekomen in Flachau, voor een week skiën.
Op zaterdagmiddag heb ik samen met mijn dochtertje en nichtje een afdaling gedaan.
Oh heerlijk om weer terug te zijn… Meiden gingen lekker al met skiën en op zondag op les…
Ik met mijn vriend ook lekker paar afdalingen gedaan, ok het was niet al te best allemaal, even wat gegegeten… En in de middag weer paar afdalingen gedaan en toen maakte ik een klapper!!
Over de kop, ski’s en benen als spaghetti alle kanten op.
KNAP
En nog een keer doorrollen en daar lag ik. Mijn ski’s nog aan, die zijn door mijn vriend uitgedaan. Dochtertje heeft alles zien gebeuren met haar klasje. Dus zij en haar meester stonden er ook snel bij.

Over met de pret!! Knie voelde als pudding!! Balen!!
Ik wilde niet naar de dokter gelijk, maar uiteindelijk stonden we daar op maandagochtend om 7.30 wel voor de deur, pijn, dikke knie. Werd alleen maar erger!
Verdenking vd arts:
Kruisband afgescheurd, compleet destroid zoals hij het zei.
En nog een binnenband beschadigd.

Met een brace en een paar krukken rijker en 500 euro armer weg daar.
Wel de vakantie gewoon afgemaakt.
Maar oh wat doet dat zeer als je dan al die skiënde mensen ziet. Grrrrr.

Nu heb ik 29 februari een MRI gehad in het MRI centrum in Rotterdam.
Resultaat: voorste kruisband volledig af
binnenband opgerekt graad 1
bone bruise tibia plateau

Gisteren orthopeed geweest, die adviseerde fysio zodat ik operatiefit kan worden.
Been volledig strekken en 120 graden kunnen buigen en normaal rond kunnen komen op een home trainer.
En vocht uit mijn knie.
12 april terug naar de orthopeed van Medinova en dan krijg ik hopelijk een datum voor operatie.

De orthopeed zei en dan ski je seizoen 2017 / 2018 wel weer.
Ik dacht dat hij zich versprak, maar dat is zijn advies en ervaring wat het beste is…
Toen kon ik wel weer bijna janken!

Sorry voor het lange verhaal. Maar wil even mijn verhaal kwijt.
En misschien ervaringsdeskundige hier???
Lijkt me fijn om erover te babbelen met andere wintersporters.

*bericht bewerkt door moderator op 09 mrt 2016 13:19: In goede subforum geplaatst

Ik heb aardig wat knieblessures gehad (met voetbal ipv skiën, maar toch) en het heeft mij toch nooit langer dan 9 maanden gekost.

Dus 17/18 vind ik wel heel pessimistisch.

Gewoon werken aan je herstel en zien hoe je ervoor staat komend jaar. Sterkte.

Ik lijd met je mee ;-)
Heb april 2015 van alles boven mijn knie afgescheurd (volgens de arts de quadriceps). Het gebeurde in Oostenrijk maar niet eens tijdens het skiën. Ik was er zakelijk en verloor mijn evenwicht op een gladde trap.

Ben in Salzburg direct geopereerd en 5 dagen later gerepatrieerd naar NL.
Heb nog altijd last van de blessure, ben nog altijd niet op het oude nivo (actieve sporter) en hoop toch echt dat ik volgende winter weer de latten op kan (normaliter meerdere keren p/winter en meestal in Flachau)

Succes met je operatie en je herstel!

@DSvier, hij zei dat het niet onmogelijk is… Het kán, maar hij zegt het grote gedeelte haalt het niet qua fitheid en kracht in de knie. Hij vind nog geen 10 maanden na de operatie op de latten staan 9 vd 10 x te snel…
Maar hij zei wel, misschien is het bij jou anders… Dus ik ga gewoon keihard trainen (zo ver het is toegestaan tijdens revalidatie) en oefenen.
Jij hebt ook kruisbanden gescheurd e.d.?
@Edwin3 Ohhh auw. Pijnlijk! En nu nog aan het tobben? Pfff wat vervelend ook.
Ik hoop voor jou dat je straks weer lekker kan skiën. Jij ook succes nog met het verdere herstel.

https://www.wintersport.nl/forum/topic/191146

Vorig jaar, zelfde verhaal…geopereerd, hard trainen…maar nog geen wintersport voor ons dit seizoen :(

Ook je ski bindingen opnieuw laten afstellen. Sterkte met je herstel.

@DSvier, hij zei dat het niet onmogelijk is… Het kán, maar hij zegt het grote gedeelte haalt het niet qua fitheid en kracht in de knie. Hij vind nog geen 10 maanden na de operatie op de latten staan 9 vd 10 x te snel…
Maar hij zei wel, misschien is het bij jou anders… Dus ik ga gewoon keihard trainen (zo ver het is toegestaan tijdens revalidatie) en oefenen.
Jij hebt ook kruisbanden gescheurd e.d.?

@Edwin3 Ohhh auw. Pijnlijk! En nu nog aan het tobben? Pfff wat vervelend ook.
Ik hoop voor jou dat je straks weer lekker kan skiën. Jij ook succes nog met het verdere herstel.

Desiree2 op 9 mrt 2016 13:47

Pas op met hersteltraining, ik heb gemerkt dat je knie nog heel lang zwak blijft en dat er maar weinig voor nodig is om je een terugval te bezorgen. Zeker als je een drukke dag hebt qua beweging/wandelen, zul je merken dat je knie zwak is. Ik heb met veel begeleiding getraind maar toch een terugval gehad. Ik heb nog steeds dat ik mijn knie 24/7 “voel” Denk er soms ook wel over om de dokter eens te vragen, maar eiglk ook te eigenwijs daarvoor.
De zgn skibewegingen zijn echt nog taboe voor me… en ik ben 10 maanden verder.
Ook als ik de bewegingen nu zou kunnen maken, zou ik het nog niet aandurven om de piste op te gaan.
En qua fitheid/kracht: ik sportte voorheen 3-4x p/week dus ik durf te stellen dat ik superfit was.

@Guido1976 ik had huurski’s. Voor de volgende x zal ik het sowieso wel ff navragen of ze goed staan. Maar ik hoef geen eigen ski’s af te laten stellen.
Dankjewel!
@Edwin3 ik ga sowieso trainen onder begeleiding met iemand die er verstand van heeft.
Het is nog een lange weg!
Miss is een dokter navraag doen voor jou een goede optie? Lijkt me niet helemaal goed, als je al bijna een jaar verder bent?
Ik weet niet hoe het zit bij jouw blessure, maar mijn knie moet eerst fit worden voor een optimaal resultaat bij operatie dus gelijk opereren is dan niet goed.
@Margriet. Ik ga even lezen

@Desiree2: banden gescheurd, afgescheurd, meniscus enkelen keren, meerdere operaties… Ik ski niet voor niets met braces. ;)

Hersteltijd is altijd lastig te voorspellen. Het hangt af van algehele conditie, aard van het letsel, eventuele terugslag en revalidatie. Dat laatste is waar jij invloed op kunt uitoefenen.

Zeker een fysio die werkt met topsporters kan je goed begeleiden met een herstelprogramma. Het is dan aan jou om de oefeningen serieus te doen die voorgesteld zijn.

En algehele conditie kun je ook wat aan doen. Goede voeding, goede nachtrust, enz.

Pas aan het eind van dit jaar kun je dan zien waar je staat, maar de kans dat je er dan goed voorstaat kun je aanzienlijk verbeteren. En met de juiste keuzes denk ik dat je een grote kans hebt om komend seizoen van de partij te zijn.

oei dat klinkt pijnlijk @desiree2
Ik heb geen ervaring met jouw letsel, maar ben wel 2x aan mijn meniscus geopereerd. De 2e keer herstelde ik sneller dan de 1e keer. Ik denk dus dat het heel erg ligt aan hoe het gaat na de operatie?

Ik baal met je mee hoor!

@Guido1976
Ik weet niet hoe het zit bij jouw blessure, maar mijn knie moet eerst fit worden voor een optimaal resultaat bij operatie dus gelijk opereren is dan niet goed.

Wat ik ervan begrepen heb was de complete spier afgescheurd. dus moest t wel meteen.
Huisarts (en fysio) in NL bevestigden trouwens ook dat men in NL bij minder ernstige gevallen eerst laat herstellen of niet eens opereren maar dat dat bij mij geen optie was.
Ter vergelijking: ik lees dat jij zelf naar de huisarts bent gegaan in Flachau; ik kon mijn been niet eens 1cm bewegen of ik verging van de pijn! Ben met ambulance naar Unfallkrankenhaus in S’burg gebracht en na de operatie moest ik 6 weken “plat” en mijn been continu in een joekel van een brace

Ik heb op 1 januari 2016 (heel lekker begin van het jaar) hetzelfde gehad, had zelf al wel 4 dagen snowboarden achter de rug. Maar bij mij een hele simpele val, maar inderdaad die knak is heel herkenbaar. Voorste kruisband helemaal afgescheurd.

Probeer je even af te sluiten van wat de menigte zegt. Ik werd er helemaal gek dat iedereen in een keer iets aan zijn knie heeft en iedereen het hoog nodig vond om mij adviezen te gaan gegeven die allemaal super tegenstrijdig waren.

Kijk zelf hoe het gaat bij je knie. Bij mij vond de arts het niet per definitie nodig om meteen aan een operatie te denken, omdat ik best snel vooruit ging. Tegelijk opereren ze bij jongeren (val ik onder) eigenlijk wel veel sneller. Ik ben aan de fysiotherapie begonnen en het gaat iedere week een heel groot stuk beter. Inderdaad is het kei hard trainen, goed dat je dat zelf al zegt. Ik heb 7 dagen in de week ontzettend zeurende spierpijn, maar ach het went. Heb eigenlijk bijna geen klachten aan de knie, alleen dat bijvoorbeeld het dragen van hakken of hard rennen op de loopband nog wat “naar” voelen. De arts had zelf als uitgangspunt genomen dat als ik weer normaal zou kunnen dribbelen, rennen en springen, er geen operatie nodig is.

Met 2 maanden heb ik dus redelijk weinig te klagen (al zijn er ook mensen die bijzonder genoeg helemaal geen klachten hadden, terwijl ik wel echt 3 weken op krukken heb gelopen). De fysiotherapeut is heel positief en verwacht zelfs dat ik einde van dit jaar gewoon op een snowboard kan staan (zonder brace!!!). Ook als beginnende snowboarder (=veel vallen, ook op die knie). Bij mij is het eerder de vraag of ik zelf nog wel durf, en of ik mijn knie wel vertrouw op de piste.

Mijn advies is dus dat je zelf de enige bent die de stabiliteit van jouw knie kan meten, voor en na de operatie. Jij zal dus uiteindelijk zelf de afweging moeten maken of je het aandurft.

In september 2008 heb ik mijn Tibia plateau gebroken bij het skiën in Zoetermeer. In het voorjaar van 2009 heb ik niet kunnen skiën maar in oktober 2009 (na een lange revalidatie)stond ik (bibberend van de angst) weer in Zoetermeer. Veel geoefend en getraind vanaf toen en in voorjaar 2010 ben ik weer in Oostenrijk de piste opgegaan. Zowel het skiën als snowboarden lukte toen goed en de angst was ook weer weg en ik ben lichamelijk helemaal geen sterk type maar heb wel veel wilskracht.

Ik denk en hoop dat het je gewoon gaat lukken om in voorjaar 2017 weer op de ski’s te staan!

Een ei hoort erbij.

@Desiree2 ik heb medio 2011 mijn meniscus gescheurd (tijdens het voetballen), iets minder ernstig dan een kruisband, maar wat ik met je wil delen is het volgende:
ik ben geopereerd in Mill, erg goed trouwens, wel blijf ik geregeld last houden van een onprettig gevoel na het voetballen.
medio 2014 ben ik voor het eerst weer gaan skien! (ik had gewoonweg te veel angst in de jaren ervoor om weer iets te scheuren) en inmiddels ski al 3x jaar op rij meerdere malen per jaar. en ski ik, al zeg ik het zelf, beter dan ooit te voren! Met skien heb ik totaal geen last van mijn knie, terwijl ik dit na het voetballen af en toe wel heb.
In mijn geval is het wondermiddel, de basic- ski oefeningen, lunches, squats, en alles om je bovenbenen te trainen.
Goed fit op vakantie gaan is natuurlijk wel een must. Maar ik zou niet te veel wakker liggen van een jaar overslaan met skien. je hebt tenslotte nog vele jaren te gaan, en maar 1 knie, wees hier zuinig op!!

Zoals elk jaar, zijn wij op zaterdag 20 februari met heel veel zin aangekomen in Flachau, voor een week skiën.
Op zaterdagmiddag heb ik samen met mijn dochtertje en nichtje een afdaling gedaan.
Oh heerlijk om weer terug te zijn… Meiden gingen lekker al met skiën en op zondag op les…
Ik met mijn vriend ook lekker paar afdalingen gedaan, ok het was niet al te best allemaal, even wat gegegeten… En in de middag weer paar afdalingen gedaan en toen maakte ik een klapper!!
Over de kop, ski’s en benen als spaghetti alle kanten op.
KNAP
En nog een keer doorrollen en daar lag ik. Mijn ski’s nog aan, die zijn door mijn vriend uitgedaan. Dochtertje heeft alles zien gebeuren met haar klasje. Dus zij en haar meester stonden er ook snel bij.

Over met de pret!! Knie voelde als pudding!! Balen!!
Ik wilde niet naar de dokter gelijk, maar uiteindelijk stonden we daar op maandagochtend om 7.30 wel voor de deur, pijn, dikke knie. Werd alleen maar erger!
Verdenking vd arts:
Kruisband afgescheurd, compleet destroid zoals hij het zei.
En nog een binnenband beschadigd.

Met een brace en een paar krukken rijker en 500 euro armer weg daar.
Wel de vakantie gewoon afgemaakt.
Maar oh wat doet dat zeer als je dan al die skiënde mensen ziet. Grrrrr.

Nu heb ik 29 februari een MRI gehad in het MRI centrum in Rotterdam.
Resultaat: voorste kruisband volledig af
binnenband opgerekt graad 1
bone bruise tibia plateau

Gisteren orthopeed geweest, die adviseerde fysio zodat ik operatiefit kan worden.
Been volledig strekken en 120 graden kunnen buigen en normaal rond kunnen komen op een home trainer.
En vocht uit mijn knie.
12 april terug naar de orthopeed van Medinova en dan krijg ik hopelijk een datum voor operatie.

De orthopeed zei en dan ski je seizoen 2017 / 2018 wel weer.
Ik dacht dat hij zich versprak, maar dat is zijn advies en ervaring wat het beste is…
Toen kon ik wel weer bijna janken!

Sorry voor het lange verhaal. Maar wil even mijn verhaal kwijt.
En misschien ervaringsdeskundige hier???
Lijkt me fijn om erover te babbelen met andere wintersporters.

Desiree2 op 9 mrt 2016 13:19

Ik herken jou verhaal volgens mij hebben wij elkaar gesproken in een ander topic.
Daar vertelde je mij dat je nog een mri onderzoek had staan.

Ik heb een maand geleden ook een ongeluk gehad. Ik heb toen een spier in de kuit gescheurd in Zwitserland op de 1e dag van mijn vakantie. Ik herken het helemaal. Jij ligt op de bank met het been omhoog en je ziet iedereen vertrekken naar de piste. Alleen zit je dan te wachten tot het einde van de dag dat iedereen weer terug is. Ik was blij dat ik weer thuis ben.
Sinds een paar dagen kan ik weer hele kleine stukjes lopen zonder krukken. Bij de fysio doe ik oefeningen voor de kuit.
Omdat mijn doorbloeding is verstoord hou ik ook vocht vast. Dus elke avond met een pijnlijk been omhoog zitten en slapen.
Ik laat het nu maar allemaal maar over mij heen komen, maar in de 1e 2 weken heb ik ook veel traantjes laten vallen. Maar op het moment kan ik maar aan 1 ding denken en dat is pijnvrij weer kunnen lopen. Want nu ben ik afhankelijk van andere. Ik voel me soms heel erg bezwaard om iets te moeten vragen aan familie en vrienden. Door deze situatie heb ik een hoop mensen leren kennen.
Ik hoop dat jou revalidatie goed verloopt zodat je volledig hersteld bent om te kunnen skiën in 2017

Of je komend voorjaar kan skieen hangt af van je herstel. Als je geopereerd moet worden en wanneer dat zal zijn revalideren duurt een maand of 8. Dat komt omdat de boel voldoende aan elkaar gegroeid moet zijn. Ik ben inmiddels 9 jaar geleden geopereerd, kruisbandreconstructie. Ik ben er heel blij mee en kan alles weer en doe ook alles weer. Inclusief roller derby, full contact sport op rolschaatsen.

Let it snow, let snow, let it snow!

Heel vervelend voor je en top dat je zo snel weer aan de gang wilt gaan om weer terug op de latten te gaan. Er is eerder ergens op het forum een draadje geweest hierover. Zoek daar even naar want daar staan best veel positieve dingen op. Ben zelf ook (inmiddels 3 keer) geopereerd en ik doe alles weer. Moet wel altijd zorgen dat mijn benen sterk blijven voor extra stabiliteit. Ik was na een maand of 9 weer aan het hockeyen en squashen maar ben dus wel een jaar lang bezig geweest met revalideren. In het begin 5 keer per week en dat steeds minder maar dan kwamen er dus andere sporten voor in de plaats. Ben zelf 12 maanden na mijn operatie weer gaan snowboarden en later gaan skien. Maar de een is de ander niet en de ene operatie is de andere niet. Dus concentreer je op jouw operatie en op jouw revalidatie. Liever meer tijd nemen en dan sneller gaan dan verwacht dan jezelf te veel druk opleggen en gefrustreerd worden.
Succes!

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Succes met de operatie. Snowboard zelf al weer 4 jaar zonder voorste kruisband en dat gaat prima.

Ik moet even weer een x uitgebreid reageren hier.
Redelijk dipje gehad, en kon het woord wintersport ff niet horen.
En zonder telefoon gezeten, grrrr.
Ik kom vanavond even reageren op iedereen en een update doen, wel zo netjes aangezien er een aantal uitgebreid hebben gereageerd.

Om een lang verhaal kort te maken.Ik zal wel weer veel duimpjes naar beneden krijgen.
Je bindingen stonden waarschijnlijk niet goed afgesteld. (Door de winkel of door jezelf)
Mijn bindingen gaan bij dit soort gebeurtenissen meteen uit.

Wel weer gaan skiën daar is het te leuk voor.Tussen de oren blijft dit ongeval nog wel jaren in je achterhoofd zitten helaas.Dat is de praktijk.
Ik ben gevallen op straat (laag ijs onder mijn skischoenen) ziekenhuis plus 12 maanden revalidatie.
Het heeft zeker 7 jaar geduurd voor ik er niet meer aan dacht tijdens de wintersport.

@Lawine dat hoeft niet perse het geval te zijn, bindingen zijn over het algemeen juist zo ingesteld dat ze bij een plotselinge piekkracht losschieten (uiteraard piekkracht afgesteld op gewicht en niveau van de skiër) . Als je ongelukkig valt (en wellicht ook nog langzaam aan het skiën was) kan het best zo zijn dat je op dat moment onvoldoende piekkracht genereert om de binding te lossen. Vaak schieten de binding juist moeilijker los als je met heel lage snelheden skiet omdat je dan gewoonweg minder kinetische kracht en druk opbouw kan genereren bij een val in vergelijking met iemand die full speed aan het bochten maken is. Dus om op voorhand te concluderen dat het aan de bindingen ligt vind ik wel wat voorbarig. Maar goed, je kan je wel afvragen of de bindingen in relatie tot het gewicht en skiniveau van Desiree2 wel goed stonden.

Zie ook https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/893/Misverstanden_… van Rogier

En zie ook http://blistergearreview.com/recommended/bindings-201…

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Beste @Chonn Ik ben het wel met je eens wat zegt hoor.
Maar zoals Rogier ook schrijft “Mocht je echter vallen en druk op je knieën voelen en de bindingen niet uitschieten,dan moeten je bindingen naar alle waarschijnlijkheid softer worden ingesteld”
Dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen.Ik denk dat ik 95% zeker weet dat de bindingen van Desiree op deze manier helaas te laat zijn open gegaan.En dat ze eerst een te grote druk op haar knie gevoeld heeft en dat dan pas de boel is afgescheurd.

Als je heel veel op de ski’s staat kan je zelfs bij het instappen al voelen of ze te strak staan afgesteld of niet.Maar dat is als je maar 1 of 2 weken aan het skiën bent niet aan de orde.

Ach, ik ben afgelopen seizoen in St. Anton op heel lage snelheid aangeskied (iemand wist niet dat hij op de achterkant van mijn ski stond en begon heel langzaam - maar zeer zeker - te glijden). Knie flink verdraaid en de binding ging niet open. Ook niet zo gek, want het ging echt super langzaam. Die gast had alleen niet door wat er gebeurde, vandaar dat het niet te stoppen was.

Zo lullig en gelukkig heb ik daardoor maar 2 dagen niet kunnen skiën. Maar om voor dat soort voorvallen de binding nou heel anders af te (laten) stellen… zou ik niet doen.

Nee maar die situaties zijn erg gevaarlijk en pijnlijk GiGi. Daar is weinig aan te doen.

Oef, weer zo’n verhaal. Zelf in 2013 een soortgelijke blessure opgelopen tijdens het wintersporten. Kon toen niet gelijk geopereerd worden ivm o.a. een ingescheurde binnenband en een hoogzwangere vrouw;) Uiteindelijk pas 5 maanden later geopereerd. Stond twee jaar later weer op m’n board, wilde een jaar eerder, maar dat was echt niet realistisch. Achteraf gezien was zelfs die eerste keer (twee jaar na het snowboardongelukje) nog iets te vroeg, want ik kon maar halve dagen boarden.

Wat mij opviel is hoe snel je spiermassa verliest doordat je je been niet of nauwelijks kunt bewegen en hoe lang het duurt voordat je dat weer terug hebt. Wat dat betreft is snel opereren echt een pre als je een reconstructie wilt laten doen.

Herstel zal voor iedereen verschillend zijn, maar wat jij hebt is niet het simpel revalideren van een gescheurde VKB. Hou daar rekening mee wanneer je herstelperiodes hoort van 6-9 maanden. Oh ja, zorg voor een goede fysio, want deze ga je vaker zien dan je vrienden:)

Succes met alles!

Ik ben in januari 2014 op de eerste dag van de vakantie ook gevallen en heb mijn voorste kruisband gescheurd. Dit ook doordat mijn ski niet loskwam. De tip om je bindingen elk jaar te laten controleren kwam voor mij te laat.
Mijn orthopeed wilde ook proberen met fysio mijn benen sterker te krijgen zodat ik geen operatie nodig had. Mijn fysiotherapeut zei mij direct dat dit een bijna onmogelijke opgave zou zijn.
In april ben ik geopereerd, en na een intensieve periode van revalidatie stond ik in januari 2015 weer op de skies.

Heel veel succes met alles!

een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Ik heb op 1 januari 2016 (heel lekker begin van het jaar) hetzelfde gehad, had zelf al wel 4 dagen snowboarden achter de rug. Maar bij mij een hele simpele val, maar inderdaad die knak is heel herkenbaar. Voorste kruisband helemaal afgescheurd.

Probeer je even af te sluiten van wat de menigte zegt. Ik werd er helemaal gek dat iedereen in een keer iets aan zijn knie heeft en iedereen het hoog nodig vond om mij adviezen te gaan gegeven die allemaal super tegenstrijdig waren.

Kijk zelf hoe het gaat bij je knie. Bij mij vond de arts het niet per definitie nodig om meteen aan een operatie te denken, omdat ik best snel vooruit ging. Tegelijk opereren ze bij jongeren (val ik onder) eigenlijk wel veel sneller. Ik ben aan de fysiotherapie begonnen en het gaat iedere week een heel groot stuk beter. Inderdaad is het kei hard trainen, goed dat je dat zelf al zegt. Ik heb 7 dagen in de week ontzettend zeurende spierpijn, maar ach het went. Heb eigenlijk bijna geen klachten aan de knie, alleen dat bijvoorbeeld het dragen van hakken of hard rennen op de loopband nog wat “naar” voelen. De arts had zelf als uitgangspunt genomen dat als ik weer normaal zou kunnen dribbelen, rennen en springen, er geen operatie nodig is.

Met 2 maanden heb ik dus redelijk weinig te klagen (al zijn er ook mensen die bijzonder genoeg helemaal geen klachten hadden, terwijl ik wel echt 3 weken op krukken heb gelopen). De fysiotherapeut is heel positief en verwacht zelfs dat ik einde van dit jaar gewoon op een snowboard kan staan (zonder brace!!!). Ook als beginnende snowboarder (=veel vallen, ook op die knie). Bij mij is het eerder de vraag of ik zelf nog wel durf, en of ik mijn knie wel vertrouw op de piste.

Mijn advies is dus dat je zelf de enige bent die de stabiliteit van jouw knie kan meten, voor en na de operatie. Jij zal dus uiteindelijk zelf de afweging moeten maken of je het aandurft.

srnaax op 9 mrt 2016 15:36

Ja als ik in het dorp loop komen er zelfs mensen die ik via via ken naar me toe, want hun weten ook weer iemand die dit ook heeft/had etc etc… Haha
Maar jij laat je dus niet opereren??
@Lawine ja waarschijnlijk niet… maar daar heb ik nu helemaal niks meer aan…
Ik ben nu 26 ski al vanaf dat ik een jaar of 3 ben jaarlijks met zo nu en dan een dagje indoor tussendoor en toen ik kleiner was gingen we vaak 2 weken op wintersport…
Ik had dus wat zwaardere ski’s, voor de gevorderde skiër en die ook van snelheid houdt…
Ga in principe van elke piste en wil ook nog wel eens een buckel piste pakken! En dat weten ze bij de verhuur ook.
Daar zijn ze op ingesteld, en waar en of er daar wat fout is gegaan, misschien wel. Maar shit happens helaas.

Hè bah, wat naar… Sterkte met het herstel!!

Je bent bij Medinova wel in goede handen. Ik ben in de kliniek in Rozendaal (bij Arnhem) onder behandeling. Ze hebben 2,5 week geleden een laterale patella release uitgevoerd (pees losgesneden van de knieschijf die te kort was waardoor knieschijf bij stress uit de kom schoot). Kost mij gelukkig maar een paar weken immobiliteit, maar herstellen is hoe dan ook klote. Spier(kracht)(en) terugkrijgen gaat een stuk langer duren want na 2,5 week is mijn been in omvang een aantal cm kleiner geworden (ik ben vrij atletisch gebouwd).

Als je heel veel op de ski’s staat kan je zelfs bij het instappen al voelen of ze te strak staan afgesteld of niet.Maar dat is als je maar 1 of 2 weken aan het skiën bent niet aan de orde.

Lawine op 5 apr 2016 21:26

Dat is onzin. De weerstand die je voelt bij het instappen is voor het grootste deel afhankelijk van de zool lengte van de schoen en hoe goed de binding daarop aangepast is, het flex profiel van de ski onder de binding en de DIN afstelling van de achterbak. Bij een kruisband scheur is het echter veel waarschijnlijker dat je voorbak niet gereleased is. De instelling van de voorbak heeft echter nauwelijks invloed op hoe de binding aanvoeld bij het instappen. Dit moet je laten testen met een uitbreek test.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Hi Desiree2,
Je bent mij misschien in de link die Margriet opstuurde tegen gekomen. Ik heb helaas ook vorig jaar mijn voorste kruisband in mijn linker knie gescheurd tijden het skien. Was er behoorlijk kapot van. In eerste instantie dacht ik ook dat ik meteen een reconstructie wilde laten doen maar heb er uiteindelijk vanaf gezien. Het gaat eigenlijk redelijk goed zonder kruisband. Train wel heel regelmatig om de spieren in mijn bovenbeen op kracht te brengen/houden. Verder is het gewoon ervaren wat wel en niet kan. Maar het is dus ook best te doen zonder kruisband.
Succes met de revalidatie!

Plaats een reactie