Boem! Wie zit hier fout...

Lijkt mij vrij duidelijk…

Click. Click. Peace

Mij ook…

Running against the wind

Pfff, wat een klappen kun je toch maken. Maar idd, geen issue wie hier schuldig is. Ook wel lekker dat het op camera staat. Daarom rijdt bijna iedereen in Moskou ook met een dashcam om bewijs te hebben voor evt. verzekeringsclaims. Maar dat terzijde.

Worst nightmare

Hoewel hier duidelijk is wie echt fout zit (de snelheidsduivel) is het slachtoffer toch ook niet helemaal goed bezig geweest. Hij wijkt wat af van zijn lijn en doet dat zonder vast te stellen of dat wel veilig kan. Ook al sta je in je recht, als verantwoordelijk skier probeer je ongelukken te voorkomen en kijk je toch af en toe achterom wat er aan komt, zeker als er Russen met drank (sorry, andere soorten ken ik niet) in het spel zijn.

Act of War! Een Rus in Oekraïne…

We moeten dit natuurlijk wel in het lokale perspectief zien: Die voorste komt met laffe wedelbochtjes naar beneden, terwijl iedereen weet dat echte Russische mannen altijd volle bak naar beneden knallen. Die voorste moet wel haast een oppositielid zijn en dan zit hij vast fout :D
Van die achterste valt me dan weer tegen dat hij niet met ontbloot bovenlijf skiet…

Skibeest dat degene die filmt Russisch o.i.d. is, wil nog niet zeggen dat die kamikaze dat ook is. Verder valt het m.i. ook wel mee met dat afwijken van de lijn, hij maakt niet een heel plotselinge beweging. Als je daar al niet eens meer op kunt reageren ben je echt ver boven je kunnen bezig.

Running against the wind

Toch heeft @skibeest wat mij betreft een punt. Ja, de figuur die in schuss naar beneden komt is de schuldige, maar als je een piste over gaat steken, dan doe je er gewoon verstandig aan om even achterom te kijken.

Voorrang moet je krijgen, niet nemen.

Lijkt mij vrij duidelijk…

Foute berekening van de maximaal bereikbare snelheid? Kerel had gewoon dit forum moeten raadplegen …

Hangt er vanaf welke rus het meeste gedronken had…

Glij blij door die brei :-)

@basso
Wat ik bedoel is dat je zelf ook enige verantwoordelijkheid hebt om ongelukken te voorkomen. Ik heb me zelf aangeleerd om regelmatig achterom te kijken, vooral bij wisseling van lijn of snelheid, hoe klein ook. Er zijn genoeg imbecielen die totaal geen inzicht hebben in de gevolgen van onbesuisd gedrag en daar anticipeer ik graag op. Helaas is dat op de piste wat meer nodig dan daarbuiten

Er staat nergens in de FIS regels dat je je aan een lijn moet houden, of hoe “die lijn” er zou moeten uitzien. Het enige wat over stoppen wordt gezegd is dat je het (tenzij absoluut noodzakelijk) niet mag doen op een plaats die niet overzichtelijk of smal is, en dat is hier absoluut niet het geval.

Dit is een puur gevalletje “snelheid niet onder controle”, voornamelijk dan in functie van eigen persoonlijk kunnen (of het ontbreken daarvan).

Allemachtig wat een klapper…

Dus de russen zijn zelf met een flimpje aangekomen met een reconstructie van de crash van MH17 in ski stijl !! :P
Ik moet zeggen dat ik verrast ben over de kalmte die na de crash aanwezig is, ik zou echt niet zo kalm blijven!
Ik moet zeggen dat als ik zelf zon bocht maak die horizontaal is met de piste…dan kijk ik ALTIJD achterom om te kijken of het veilig is voor dit soort asociale mafkezen die zo hard naar beneden komen suizen…niet omdat het moet maar omdat het KAN ;)

Er staat nergens in de FIS regels dat je je aan een lijn moet houden, of hoe “die lijn” er zou moeten uitzien.

Morzel op 11 mrt 2016 10:29

Nee, maar lees regel 1 eens…

Verder is het gewoon gezond verstand gebruiken. Je hebt er niets aan als je seizoen voorbij is dat je kan wijzen naar een ander.

zag zoiets soortgelijks gisteren ook voorbij komen, met het verschil dat deze mensen al geruime tijd stil lagen en andere erbij stonden.

http://www.dumpert.nl/mediabase/6733057/e004139a/op_skivakan…

Superduidelijk: degene die van achteren komt had moeten uitwijken. Maar omdat ik zelf mogelijk wordt aangeskied door mensen die hun snelheid niet onder controle hebben /de regels niet kennen / domweg niet uitkijken, kijk ik ALTIJD eerst achterom als ik zelf van mijn eigen lijn wil gaan afwijken. Net als in het normale verkeer: je kunt wel voorrang hebben, maar krijg je het ook?

Zal weer de enige zijn die de actie van de voorste skiër, lekker onvoorspelbaar vind.

Hier haaks de piste oversteken, zou een mooie tekst zijn voor mijn TomTom, nee sorry ik heb dit te vaak zien gebeuren.
Net zoiets als remmen of stilstaan op een snelweg als je achterop botst ben je fout.
Maaar als je vol in de ankers gaat zonder rede niet???

Volgens mij zijn ze inderdaad allebei fout. De snelheidsduivel omdat ie van boven komt, de ander omdat ie ineens zonder te kijken zijn lijn significant wijzigt.

Waarom wijkt de achterop komer naar dezelfde kant uit als de van lijn wisselaar heen gaat? Wijkt hij voor zijn gezichtspunt naar rechts uit ipv links dan missen ze elkaar.
Is dat angst? Niet weten wat te doen? Hopen dat de andere toch terug naar zijn oude lijn gaat?

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Ik denk dat de snelheidsduivel inderdaad dacht op hoge snelheid tussen de cameraman en de andere skiër door te kunnen als die zijn lijn niet had gewijzigd. Vrij riskant natuurlijk. Maar die laatste variabele pakte anders uit en BOEM. Een slecht plan zonder escape, een te hoge snelheid waardoor ingrijpen onmogelijk was en degene die van zijn lijn afwijkt had de botsing kunnen voorkomen door even om te kijken en stil te houden. Ik zou in dat geval wel “idioot!” geroepen hebben naar degene die op volle snelheid rakelings langs skiet overigens.

Dus: de snelheidsduivel zit fout op een aantal punten, maar de ander had de botsing ook kunnen voorkomen.

In het (wedstrijd)zeilen is ook een hele reeks aan voorrangsregels. Maar de belangrijkste (ook in het Binnenvaart Politie Reglement, dat voor alle schepen geldt) is er zoiets als “goed zeemanschap”. Dat wil zeggen: ook al heb je recht op voorrang, als je een aanvaring, letsel of schade kan voorkomen en je doet dat niet, ben je net zo hard schuldig als degene die geen voorrang geeft. In de Regels voor Wedstrijdzeilen staat deze zelfs, Regel 14.

Een andere regel is in het wedstrijdzeilen dat je als je recht op voorrang verkrijgt, je de boot die vrij moet blijven de gelegenheid moet geven om dat ook te kunnen doen. Dus als je te dichtbij overstag gaat, bijvoorbeeld, en zo voorrang verkrijgt, heeft de ander niet de mogelijkheid om vrij te blijven (uit te wijken) en ben jij dus in overtreding van de regels, ondanks dat je voorrang had verkregen. Dit is Regel 15, overigens.

De FIS-regels zouden best wat minder vaag worden gemaakt. Bovenstaande zou je er in kunnen opnemen (hoewel je met gezond verstand een heel eind komt en deze regel niet nodig hebt natuurlijk), maar in het geval van dit filmpje worden door de een een paar regels overtreden, en de ander formeel geen (afhankelijk van hoe je de FIS-regels interpreteert), maar iedereen ziet dat ie niet handig bezig is door ineens zijn lijn te veranderen zonder dat aan te geven of de ander in staat te stellen uit te wijken.

Voorkomen is beter dan genezen… Met dat motto is de een heel erg fout en de ander een beetje fout. Ze blijven er wel opvallend kalm onder allemaal!

iedereen vind de snelheidsduivel fout zitten, en dat vind ik ook hoor, maar technisch gezien zit de cameraman 2x fout:

  1. staat midden op de piste stil (onhandige plek)
  2. verleent geen hulp na een crash.

Wat hij wel doet is een soort van ‘oei!’ roepen en begint de omgeving te filmen. m.i. een laffe daad.

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Geen discussie, in tegenstelling tot een aantal anderen hier. De rustige (maar ook weer geen stuntelende beginner) skiër deed niets fout, hij stond niet bijna stil, hij stak ook niet dwars de piste over, hij skiede alleen redelijk vlot schuin (en niet haaks) naar links. Diegene, die van boven komt moet daar op anticiperen. Als hij een beetje opgelet had, had hij naar rechts kunnen sturen, achter de skiër langs. In plaats daarvan neemt hij risico’s of was hij helemaal alleen maar met zichzelf bezig.
Als de onderste skiër eerst moet controleren of ergens van boven een veel snellere skiër komt aanzetten moet hij zich bijna helemaal omdraaien, dat kan niet bij zijn pad en snelheid. Hij mag er op vertrouwen dat de bovenste skiërs op hem letten.
Alleen de bovenste fout dus.

Off topic: als je in dit skigebied in het westen van Oekraïne, bijna tegen Polen, Hongarije en Slowakije aan, ongeveer acht uur naar het westen rijden vanuit Kiev, de skiërs Russen zou noemen heb je echt een probleem. Dat het echte Russen zijn is ook onwaarschijnlijk, er is bijna geen verkeer mogelijk tussen Rusland en Oekraïne, die in een soort quasi staat van oorlog leven met elkaar.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Toc heel duidelijk de schuld van de achterop komende skiër. Volgens mij wijkt de voorste skiër ook helemaal niet van zijn lijn af naar links (voor hem). Als je de breedte van zijn eerdere bochten bekijkt, oftewel het deel van de piste waarop hij aan het skiën is, bevindt hij zich daar gewoon nog binnen op het moment dat hij wordt aangeskied.

...ski-addict...

Je mag het natuurlijk niet hardop zeggen.Ik heb dit filmpje nu 12 maal bekeken.Alles gaat als gepland cameraman, onderste skiër en de skiër die van boven komt dat het wel lijkt of het zo geregistreerd is voor het filmpje.
Ook de rust daarna is vreemd.Je zou toch denken dat iedereen geschrokken zou zijn maar dat is helemaal niet het geval ze praten gezellig door zonder boos te worden .
Toch geen mini John de Mol productie op locatie.Je weet het maar nooit niets is wat het lijkt in TV land.

De 10 piste regels van FIS !
Wil je veilig naar beneden?

1.Rekening houden met anderen. Iedere skier moet zich zo gedragen, dat hij een ander niet in gevaar brengt of schade berokkent.

2.Beheersen van snelheid en skistijl. Iedere skier moet te allen tijde op tijd kunnen stoppen of uitwijken. Hij moet zijn snelheid en wijze van skien aanpassen aan zijn skivaardigheid, de conditie van de piste, de sneeuw- en weersomstandigheden, alsook aan de drukte op de piste.

3.De van achteren komende skier moet zijn skispoor zo kiezen, dat hij skiers voor zich niet in gevaar brengt.
Inhalen Inhalen mag van boven of van beneden en van rechts of van links, mits op zodanige afstand dat de ingehaalde op geen enkele wijze in zijn bewegingen wordt belemmerd.

4.Iedere skier die zich (weer) op een piste wil begeven of na een stop verder wil skien, moet zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar voor hemzelf of voor anderen boven of onder hem kan doen.

5.Smalle plaatsen Iedere skier moet vermijden om zich zonder noodzaak op smalle of onoverzichtelijke plaatsen op de piste op te houden. Een ten val gekomen skier dient een dergelijke plek zo snel mogelijk weer vrij te maken.

6.Klimmen en lopen Een skier die klimt of te voet afdaalt, mag dit alleen aan de zijkant van de piste doen.

7.Letten op tekens

8.Iedere skier dient de markeringen en de borden in acht te nemen.

9.Verlenen van hulp Bij een ongeval is iedereen verplicht hulp te verlenen.

10.Legitimatieplicht Iedereen, getuige of betrokkene, verantwoordelijk of niet, moet bij een ongeval zijn identiteit bekendmaken.

Dus… voor mij is het ook duidelijk wie in fout is. Ook puntje 4 van deze FIS piste regels wordt heel veel over het hoofd gezien !!!

Peter Hertegonne

Vind ze allebei niet zo handig

Gang is alles

Je kijkt toch naar boven of er iemand aan komt als je de piste dwars over steekt? Heel leuk die regel van die gene die van boven komt is fout. Maar hoe vaak komt het wel niet voor dat iemand zonder te kijken de piste zo oversteekt naar de andere kant zonder te kijken. Dan krijg je botsingen met letsel. Een snelle wintersport die van boven komt in een rechte lijn kan dan toch niet anticiperen op diegene voor je?

Een snelle wintersport die van boven komt in een rechte lijn kan dan toch niet anticiperen op diegene voor je?

Tim. op 11 mrt 2016 17:00

Jawel, door zijn snelheid aan te passen aan de omstandigheden(smalle doorgang/aanwezigheid overige pistegebruikers).

Verder is het ook een hele domme actie om zonder te kijken een volledige piste te kruisen.

Beide fout, maar voornamelijk de snelle skiër.

Plaats een reactie