Boem! Wie zit hier fout...

Een snelle wintersporter die van boven komt zal toch echt wel moeten anticiperen op degene voor hem. Door extra ruimte te houden, of door snelheid te minderen. Iemand voor je kan altijd uitwijken, soms bewust omdat diegene wat ruimere bochten wil maken o.i.d., soms ook doordat diegene zijn balans verliest of valt.

Tuurlijk kan het handig zijn om even om te kijken voordat je een andere lijn kiest (alleen al voor je eigen gezondheid), maar dat maakt m.i. niet dat je schuldig bent.

Net zoals het in het verkeer handig is om goed op te letten (iemand kan door rood rijden bijvoorbeeld, of veel sneller dan toegestaan), maar dat maakt je in geval van een botsing niet meteen medeschuldig.

Running against the wind

Een snelle wintersporter die van boven komt zal toch echt wel moeten anticiperen op degene voor hem. Door extra ruimte te houden, of door snelheid te minderen. Iemand voor je kan altijd uitwijken, soms bewust omdat diegene wat ruimere bochten wil maken o.i.d., soms ook doordat diegene zijn balans verliest of valt.

Tuurlijk kan het handig zijn om even om te kijken voordat je een andere lijn kiest (alleen al voor je eigen gezondheid), maar dat maakt m.i. niet dat je schuldig bent.

Net zoals het in het verkeer handig is om goed op te letten (iemand kan door rood rijden bijvoorbeeld, of veel sneller dan toegestaan), maar dat maakt je in geval van een botsing niet meteen medeschuldig.

basso op 11 mrt 2016 17:12

Als iemand op een 80km/h weg uit het niets een noodstop maakt om te keren en de achterligger klapt er achterop, dan de is de achterligger juridisch fout (want onvoldoende afstand), moreel is de dwaas die zonder goede reden zonder te spiegelen een noodstop maakt net zo fout.

Om terug te komen op het filmpje, zonder te kijken een piste kruisen valt nou niet bepaald onder de noemer "1. Houd rekening met andere skiërs
Elke skiër moet zich zo gedragen dat hij anderen niet in gevaar brengt of schade toebrengt. ".

Nogmaals, beide zijn fout, maar de snelle malloot het meest.

@basso heeft het hier toch wel bij het rechte eind.

De onderste skiër volgt naar mijn mening een duidelijke, voorspelbare lijn waarbij hij zijn laatste bocht verder door laat lopen naar de kant om te stoppen. Die laatste bocht wordt ruim voor de kamikazepiloot ingezet, is vloeiend en heeft een duidelijk doel.

Als het op dat deel van de piste een drukte van jewelste zou zijn zou je nog mogen verwachten dat iemand even rondom zich kijkt bij zulk maneuver, maar ik stel echt wel in vraag dat je op dat ogenblik helemaal achterom moet kijken omdat er 30 meter achter je een ongeleid projectiel de piste afkomt.

Zeker als je de video nog eens goed bekijkt (en dan vooral de frames waarop de kanonbal in beeld komt vlak voor de botsing) kan je alleen maar vaststellen dat er geen greintje controle is.

null

Ik ben er zeker van dat ik (en wat mij betreft eender wie met een minimum aan skitechniek en wat gezond verstand) op dat ogenblik nog steeds veilig zou kunnen uitwijken. Als dat niet meer gaat, heb je je pad en je snelheid niet naar behoren ingeschat.

Ik ben het helemaal met @Morzel en @basso eens. Als je skiet hoef je van mij niet achterom te kijken. Richting aangeven vind ik wel handig trouwens, maar je ziet bij deze skiër duidelijk wat hij gaat doen. Een skipiste is geen snelweg waar je een minimum snelheid moet aanhouden. Los hiervan vind ik de standplaats van de cameraman ook niet heel geweldig. Als hij er niet geweest zou zijn, dan had de kanonskogel er misschien gewoon langs gekund. Ik denk altijd, waarom zou je 5m van de rand af gaan staan terwijl je ook op de rand kunt wachten.

Los van de voorrangsdiscussies… Wat ik me afvraag: wat is dat gele hokje op 0:24 minuut?

Los van de voorrangsdiscussies… Wat ik me afvraag: wat is dat gele hokje op 0:24 minuut?

DGVW op 11 mrt 2016 22:49

Dat lijken me beschermingsmatten rond één of andere paal… Ze kennen hun pappenheimers blijkbaar wel ;-).

Lijkt mij vrij duidelijk…
@Rogier aan al de reacties gezien is het nog zo duidelijk niet :p

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Birdheart inderdaad. Terwijl wintersporters van onder altijd voorrang hebben. ALTIJD (ook als ze midden op de piste stilstaan…) Wintersporters van boven moeten altijd zo skiën dat ze elke manouvre van skiërs onder zich veilig kunnen omzeilen.

Click. Click. Peace

Lijkt mij vrij duidelijk…

@Rogier aan al de reacties gezien is het nog zo duidelijk niet :p

Birdheart op 12 mrt 2016 07:20

Welnu, in ieder geval in de Alpenlanden is de skier die achterop knalt 100% fout. Einde discussie.
Hoe het in Rusland of Oekraïne of andere landen in die omgeving uitpakt weet ik dan weer niet.

@Birdheart inderdaad. Terwijl wintersporters van onder altijd voorrang hebben. ALTIJD (ook als ze midden op de piste stilstaan…) Wintersporters van boven moeten altijd zo skiën dat ze elke manouvre van skiërs onder zich veilig kunnen omzeilen.

Rogier op 12 mrt 2016 08:04

Misschien een reden om een steviger topic/blog/posr hieraan te wijden, mss met videovoorbeelden? Als zelfs op dit forum over zoiets discussie kan bestaan, wat moet het dan zijn voor de ongeinteresseerde wintersporter?

@Lars3 Goed idee!

Click. Click. Peace

@DGVW, het lijkt verdacht veel op een telefooncel…
ff Apeldoorn bellen;-);-);-)

LA NORMA😍☃️

Mooie discussie.
Ik lees veel mensen dat het handig is om even om te kijken voordat je van je lijn afwijkt. Maar ik vraag me af of dat echt heel zinvol is. Degene die veel sneller gaat zit dan vaak nog zover achter je dat je dat niet goed kan zien. Of hij zit recht achter je. Dan zie je hem ook niet als je even snel omkijkt.

Ik sluit me aan bij de meningen dat degene van achteren de verantwoordelijkheid heeft en moet zorgen dat hij zijn snelheid onder controle heeft.

Zelf maakte ik anderhalve week geleden in Finkenberg de fout door plotseling te remmen en naar rechts te duiken om op een bord te kijken en ik een boarder die achter me zat over het hoofd had gezien. Hij kon me nog maar net ontwijken en was flink boos. Maar accepteerde gelukkig mijn excuses en uitleg toen ik hem even later weer bijhaalde. In dit geval was het 100% mijn schuld ook al skiede ik voorop… En idd had achterom kijken wel goed geholpen.

Peter Pos

1e keer kijken dacht ik: da’s makkelijk, de achterste is hier fout, want te snel en ongecontroleerd;
2e keer kijken dacht ik: hé, die onderste wijkt plotseling van zijn lijn af om over te steken naar de cameraman, na eerst zijn bochtjes mooi in een lijn te wedelen; en dat oversteken doet hij zonder naar boven te kijken;
Uiteindelijk na 3 keer gekeken te hebben denk ik: ja die achterste is wel heel erg fout bezig, te hard op een smalle plaats, geen controle, geen anticipatie op de situatie voor hem. En met die snelheid had de onderste hem ook nauwelijks kunnen zien als hij al omgekeken had! Beroerde skitechniek ook die kamikaze.

Gelukkig staat degene die hier aangereden wordt, als ik het goed zie, als eerste weer op en heeft niet veel meer schade dan een verbogen skistok.

wel duidelijk dat degene die recht omlaag gaat duidelijk in fout is. Maar degene die aangereden wordt, skiet recht naar de cameraman die bijna midden op de piste staat (niet handige plaats en ook niet toegestaan!)

Hoe dan ook: je moet altijd rekening houden met medepistegangers. Als je wil racen moet je al goed kunnen skiën (want hoe verder je vooruit kijkt, des te beter je kan ontwijken en des te eerder je ook kan zien dat iemand bv. de bol onder controle heeft of niet en/of bezig is met andere dingen zoals in een camera kijken ;°) ).
Onoverzichtelijke overgangen zijn ook vaak gevaarlijke punten.

Zou er niet aan moeten denken dat er ene van 80 kg op zo n manier tegen me aan zou skiën, want dat kan nogal een slag zijn lijkt me zo. Met alle gevolgen van dien (kapotte ski´s, binding, kneuzingen of kruisbandletsels bv…)

Opvallend hoeveel discussie dit nog teweeg brengt. Wat ook opvalt is dat ik er in het hele filmpje maar eentje zie die een helm draagt; de veroorzaker. Blijft me verbazen dat er nog zoveel mensen zonder helm skiën, ik zou niet meer zonder willen (en mijn kinderen ook niet overigens).

@Rogier. Inderdaad, het verbaasd mij ook dat er nog mensen denken dat beide skiërs in de fout gaan. De skiër onderaan heeft inderdaad altijd voorrang en de bovenste skiër moet de onderste skiër altijd ontwijken. Probeer eens een skimonitor of een van zijn leerlingen zo omver te skiën. Dan weet je het direct en de rest ook.

Peter Hertegonne

Ik verbaas me dat meerdere zeggen dat de ‘langzamere’ skier zijn lijn had moeten houden etc. Wat als het een beginner was geweest die met moeite bochten maakt en waarvan je ook niet weet welke kant hij/zij opgaat? Als je wilt knallen en hard wilt gaan moet je simpelweg met alle opties van de langzamere skiers voor je rekening houden… Is gewoon een regel, punt.

@Rogier. Inderdaad, het verbaasd mij ook dat er nog mensen denken dat beide skiërs in de fout gaan.

Peter007 op 12 mrt 2016 12:42

Het verbaasd mij dat dat er nog mensen denken dat ze stupide acties kunnen uitvoeren zonder rekening te hoeven houden met andere pistegebruikers omdat ze volgens de fis-regels voorrang hebben.

Dit is ongeveer hetzelfde als met een blinddoek uit het niets een zebrapad oprennen. En als je dan wordt aangereden verontwaardigd roepen dat je voorrang had.

De kanonskogel in het filmpje is absoluut het meest fout, maar de ander draagt ook deels bij aan de oorzaak van het ongeval.

@RRski Er is een heel groot verschil tussen “stupide acties kunnen uitvoeren zonder rekening te hoeven houden” en gewoon per ongeluk opeens naar links of rechts gaan. Of traverseren. Je moet rekening met elkaar houden. Maar als achterop komende skiërs kun je perfect de snelheid van mensen onder je inschatten en dus ook de eventuele traverseerssnelheid daar moet je dan netjes omheen skiën. Iemand kan ook opeens vallen of een staalkantfout maken en daardoor enorm snel een andere kant op zwiepen.

Iedereen onder je heeft altijd voorrang, ook als ze onhandig staan, of onhandig skiën of zich bevinden achter een hobbel. Je mag ook nooit zo snel op een hobbnel afkomen dat je er achter niet meteen kunt remmen. Simpel zat.

Click. Click. Peace

@RRski, als je blindelings de straat oversteekt op het zebrapad en je word omvergereden. Wie is er dan in fout of anders gezegd wie gaat de rekening betalen ? Ik ben akkoord dat de regels voor interpretatie vatbaar zijn en dat in sommige gevallen de onderste skiër door stupide acties zichzelf in gevaar brengt. In dit filmpje is dat echt niet het geval. De bovenste skiër gaat gewoon te vlug als je zijn techniek bekijkt.

Peter Hertegonne

Die bovenste skier is inderdaad fout, die vent kan niet fatsoenlijk van een piste afkomen en heeft zichzelf niet onder controle.
Maar ik vind persoonlijk dat iemand als die een random bocht naar de andere kant van de piste eerst omhoog moet kijken. Vooral als diegene eerst in een normale rechte lijn naar beneden komt en daarna random een bocht maakt.

Ik vind ook dat dit in de FIS piste regels moet opgenomen worden. Tijdens een manoeuvre naar de andere kant van de piste naar boven kijken of er niets aan komt.
Dat is mijn mening

A winter without powder isn't a winter!

@Joostw Ik ben het niet met je eens, als men namelijk omhoog gaat kijken, krijg je raar uitwijk gedrag. Als men namelijk ergens heen kijkt dan skiën zo ook daar heen, zeker beginners. Let maar op: beginners die wel omhoog kijken inhalen is een stuk lastiger dan beginners die niet naar boven kijken. Dat goede skiërs wel even omhoog kijken is wat anders. Ik doe het ook altijd, maar op de piste hebben we ook veel met beginners te maken.

En nogmaals een goede skiër zou geen enkel probleem hebben om hier langs te skiën, als je zo hard gaat dat je dat niet meer kunt dan gaat het niet mis met 1 pisteregel (mensen onder je hebben voorrang) maar de regel dat je ook altijd je snelheid onder controle hebben. En lees ook wat ik hieboven heb geschreven, je kunt altijd inschatten hoe snel iemand maximaal traverseert. Dit betekent dat je soms wel eens veel langzamer dan dat je wilt moet skiën, maar dat hoort er nou eenmaal bij om samen op de pistes te staan…

Nogmaals deze skiër zou ook kunnen vallen…

En last but not least, iedereen zou moeten inschatten dat de skiër wel eens naar de filmer toe zou willen skiën. Dat is ‘piste-inzicht’…

Click. Click. Peace

@Rogier Daar heb je ook gelijk in. Beginners kunnen er meer moeite mee hebben. Niet aan gedacht :p

A winter without powder isn't a winter!

Plaats een reactie