Skigebieden: wat is jouw flop-5?

Zullen we het bij de flops houden !!!

May the ski force be with you !!

Tja zijn inderdaad allemaal persoonlijke ervaringen, goed bij deze mijn 5 flops, allen zijn ongenuanceerd uiteraard, zonder echt goede redenen. Want skien ongeacht waar is altijd top.

  1. Winterberg, dit geldt alleen als het druk is. Nog nergens meegemaakt dat iedereen in het gezelschap van 6 man op dezelfde dag wel een keer werd getorpedeerd door n een of ander gek.
  2. Les Sybelles, was lang geleden. Totaal geen uitstraling ski-industrie gevoel
  3. Kaltenbach, zelfde reden
  4. Solden. Had hier gezien de reputatie gewoon meer van verwacht. Veel andere gebieden in osstenrijk vond ik gewoon beter.
  5. Sankt Anton. zelfde reden. Al ik zurs en Lech wel echt fantastisch vond.

Ik vind het grappig dat dezelfde bestemmingen heel regelmatig voorkomen zowel in de top als in de flop.Ik heb nog niet gekeken naar wie er allemaal gepost heeft,maar duidelijk niet dezelfde mensen in de twee dan :)

Van flop naar allerflopst:
5. Portes du Soleil
4. Serfaus
3. Zell am See
2. Ski Arlberg

  1. St. Moritz.

Ski Arlberg? @DrPhil

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane: in Zurs lopen rode pistes halverwege omhoog waardoor je ze schuss moet skiën. Lekker handig als het mistig is…
Onderaan piste 145 kun je een halfuur prikken om bij de volgende piste te kunnen komen.
In Lech moet je steeds hele stukken lopen om bij de lift te komen.
De kunstsneeuw in Lech was de slechtste die ik ooit heb gezien, waardoor een aantal leuke piste niet meer leuk waren.
Je moest steeds met de bus. (Ok, nu sta je in de rij)
Ondanks dat we in het nog-lager-dan-laagseizoen waren, was het in St, Anton erg druk.
Voor velen zal het een mooi gebied zijn en dat gun ik ze van harte. Als ik het vergelijk met mijn top 5 (zal ik zo invullen) valt het in het niet. Maar ik ben wel bevooroordeeld. Als ik moet lopen, sta je bij mij al gauw onderaan.

Gewoon niet mijn gebied.

*bericht bewerkt door DrPhil op 02 nov 2017 00:23

Ik ben nog nooit in Gosau geweest, maar volgens dit filmpje moet dat wel de grootste flop zijn. ;)

Annoying skiers since 2003

Hee nieuw leven in de brouwerij… Leuk om alle reacties weer even terug te lezen als je te veel vrije tijd hebt.

Er staan genoeg argumenten bij flop gebieden op die toch snel ontkracht kunnen worden mits:

  • Je niet te lang blijft hangen in een gebied (1, 2 of max 3 dagen).
  • Buiten de vakanties gaat als het relatief rustig is.
  • Zoek de beste weken uit qua weer.
  • Kijk door bepaalde zaken heen.

Ik weet dat deze punten niet voor iedereen haalbaar zijn, maar het scheelt je enorm in tegenvallen van gebieden. Vaak heb je dan best plezier en kijk je er doorheen. Oke sommige gebieden blijven dan een flop, maar er zijn er genoeg die dan ineens toch best aantrekkelijk zijn.

Daarbij blijf maar stemmen met SHLF als flop, dan komen er misschien minder mensen want blijf het gebied top vinden alleen wordt steeds drukker helaas.

Daarbij blijf maar stemmen met SHLF als flop, dan komen er misschien minder mensen want blijf het gebied top vinden alleen wordt steeds drukker helaas.

Tim. op 1 feb 2018 14:02

Dat gaat niet werken. Want sinds wanneer trekken mensen zich iets aan van wat anderen vinden op dit forum? ;)

Daarbij blijf maar stemmen met SHLF als flop, dan komen er misschien minder mensen want blijf het gebied top vinden alleen wordt steeds drukker helaas.

Tim. op 1 feb 2018 14:02

Dat gaat niet werken. Want sinds wanneer trekken mensen zich iets aan van wat anderen vinden op dit forum? ;)

GiGi op 1 feb 2018 14:49

Ach of ze zich iets van andere aantrekken maakt me niet zoveel uit zolang ze maar niet naar Frankrijk gaan :P

Born to Ride

Ach of ze zich iets van andere aantrekken maakt me niet zoveel uit zolang ze maar niet naar Frankrijk gaan :P

Matthias123 op 1 feb 2018 15:02

Hier ben ik het totaal met je eens, Frankrijk is namelijk helemaal waardeloos. Mooi dat jij het ook met me eens bent :)

A winter without powder isn't a winter!

@Tim.

Daarbij blijf maar stemmen met SHLF als flop, dan komen er misschien minder mensen want blijf het gebied top vinden alleen wordt steeds drukker helaas.

Tim. op 1 feb 2018 14:02

Inderdaad ;-)

*bericht bewerkt door michelr op 01 feb 2018 15:54

Ik heb eigenlijk enkel een Flop 1… de rest best tevreden over.

Dit jaar Flaine. Maar nee, absoluut niet mijn gebied ondanks de prima omstandigheden.

  • Itt wat er op Wintersporters staat veel loop/prikstukken. Waar je enkel overheen komt als je eerst 4km lang volgas houd. En zelfs dan…
  • Verbindingslift van Flaine naar de rest zomaar dicht. Geen melding, geen informatie niets…
  • Flaine zelf is niet zo geweldig IMHO. De andere delen waren beter.
  • Big air bag… die de hele week gewoon niet aan staat. In de andere gebieden gelukkig wel.
  • er is 1 centraal plein waar wat te beleven valt, maar ook dat stelt weinig voor.
  • De lift om makkelijk weer naar flaine te komen is weg gehaald. Nu moet je een hele lange blauwe afdaling nemen waar iedereen langs moet, stukken diep-rood in zitten en zo’n 5km lang is. Niet relaxed als je haast hebt/moe bent. En dan de enige afdaling richting Flaine nog, waar je niet met de stoeltjeslift omlaag mag.

Mijn voorkeur gaat vaak naar Frankrijk vanwege de fijne brede pistes en weinig verschil binnen pistes (dus niet vlak-stuk stijl-vlak-stuk stijl). Vooral met groepen (waar ik vaak mee ga) is dat erg fijn voor als er mensen zijn met wat minder niveau. Maar hier is uit de kleuren niet op te maken of het goed te doen is of niet.

Nee Flaine wordt hem zeker nooit weer! Dan kan je beter in de andere dorpen zitten. Waar wel een skibus tussen rijd.

Leuk topic! Toch wel erg interessant om ook eens de negatieve punten van een gebied te belichten.
Verder dan 4 ‘flops’ kom ik niet:

  1. Met vlag en wimpel op de eerste plek: Quatre valéés. Uitzicht op het niet echt authentieke, industriële rhone-dal. Slechte verbindingen, verouderde liften. Mega duur. Grote flatgebouwen op de piste.
  2. St. Luc-Chandolin: klein familiegebiedje. Leuk voor 1 of 2 dagen. Ook hier weer verouderde liften. Zelfs destijds (2015) nog een systeem met van die kaartjes aan een katrolletje die je dan steeds bij de lift in een gleuf moet stoppen. Restaurantjes zijn er nauwelijks en de enkele restaurantjes hebben echt geen enkele sfeer en zijn mega duur (overigens wel logisch en vooraf bekend, want Zwitserland is gewoon veel duurder dan Oostenrijk). Wel mooie natuur en uitzichten, en lekker onontdekt dus lekker rustig.
  3. Serfaus-Fiss-Ladis: misschien ligt het ook aan de hoge verwachtingen die ik van dit gebied had vooraf, maar ik vond het enorm tegenvallen. Onoverzichtelijke pistekaart waardoor ik meerdere malen verkeerd ben geskied. Ondanks dat het gebied op papier een heel aantal pistekilometers bevat, vond ik het in de praktijk erg tegenvallen. In 1 dag toch aardig wat van het gebied gezien en had steeds het gevoel weer in hetzelfde gedeelte terecht te komen. Verder vrij veel ongezellige vreetschuren. Ook vond ik het gebied heel druk, ondanks dat ik er was buiten de vakanties.
  4. Kaltenbach: slechts 1 dag geweest, maar ondanks dat heeft het gebied op mij een niet al te beste indruk achter gelaten. Massaal, druk en eigenlijk 1 grote bergkam waar alle pistes van afkomen. Zou er niet snel weer naartoe gaan.

Ik zou wel vragen dat mensen voor ze zo’n top/flop lijstje opschrijven, even vertellen wat ze graag zien in een gebied, en wanneer ze er waren(hoog/laagseizoen, voor/naseizoen).

Dat soort dingen spelen allemaal nogal een flinke rol. (Zie de Snowbird “to advanced” reclame campagne. http://www.adweek.com/creativity/this-ski-resort-turned-one-… )

*bericht bewerkt door Slim op 19 mrt 2018 15:37

Leuk maar ook moeilijk topic. Immers: ieder skigebied heeft wel één of meerdere nadelen. Neem PDS. Een beter gebied om lange tochten te maken vind je nergens ter wereld, punt uit. Voor Franse begrippen is het goed aan te rijden. Maar veel liften zijn verouderd, kunstsneeuw kennen ze nauwelijks terwijl het gebied tamelijk laag ligt en de pistepreparatie is matig.

Vaak genoemd: architectuur. Iedereen zal het over eens zijn dat Flaine en Les Menuires oerlelijk zijn. Maar daar zou ik nooit een gebied op afrekenen, omdat ik voor het skiën kom en niet voor de architectuur. Ik ben tweemaal in Grand Massif geweest, beide keren enorme bergen sneeuw en een super tijd gehad. Voor architectuur ga ik wel naar Barcelona. Aprés ski is ook zoiets: belangrijk als ik met vrienden ga, totaal irrelevant als ik met mijn gezin ga.

Zoals eerder gezegd heeft veel ook te maken met verwachtingen. Zo bezocht ik ooit met mijn broer 4 Valleés. Ik had verwacht terecht te komen in het walhalla, maar het bleek een matig verbonden gebied met nogal wat sleepliften op cruciale punten. Gelukkig waren we hier in een laagseizoenweek, dus gewacht hebben we niet maar toch.

Vorige week spendeerde ik een week in SFL met mijn gezin. De verwachtingen waren, wederom, hooggespannen. En inderdaad, voor de kinderen was het allemaal top geregeld. Maar de wachttijden waren belachelijk, gezien het feit dat de Nederlandse vakanties al over waren. En de prijzen idem dito. Voor mij geen SFL meer.

Les 2 Alpes moet ik ook nomineren. Bezocht ik ooit in mijn studententijd. Het was goedkoop maar daar was dan ook alles mee gezegd. Wat een rampenplan.

Ook de Zugspitz Arena kan niet ongenoemd blijven. Smerige truc van de Oostenrijkers om dit als één gebied te bestempelen. Dat is het niet. Ehrwald, Lermoos, Berwang, Bichlbach en Biberwir + de Zugzpitze zijn gewoon allemaal losse gebieden. Allemaal veel te klein om een week plezier te hebben. Daar kom de vreselijke aanrijroute over de Fernpass dan nog bij, vooral in het hoogseizoen gewoon een drama.

Tot slot een gebied dat al lang gesloten had moeten worden: de Stelvio. Leuk concept, maar door de klimaatverandering is het een trieste bedoeling geworden. Bruine pistes en vervallen hotels; ik zou zeggen trek de stekker eruit en hou de eer aan jezelf.

*bericht bewerkt door havana op 20 mrt 2019 19:06

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Vorige week spendeerde ik een week in SFL met mijn gezin. De verwachtingen waren, wederom, hooggespannen. En inderdaad, voor de kinderen was het allemaal top geregeld. Maar de wachttijden waren belachelijk, gezien het feit dat de Nederlandse vakanties al over waren. En de prijzen idem dito. Voor mij geen SFL meer.

Ook de Zugspitz Arena kan niet ongenoemd blijven. Smerige truc van de Oostenrijkers om dit als één gebied te bestempelen. Dat is het niet. Ehrwald, Lermoos, Berwang, Bichlbach en Biberwir + de Zugzpitze zijn gewoon allemaal losse gebieden. Allemaal veel te klein om een week plezier te hebben. Daar kom de vreselijke aanrijroute over de Fernpass dan nog bij, vooral in het hoogseizoen gewoon een drama.

havana op 20 mrt 2019 19:03

SFL: volledig mee eens
Zugspitz Arena: de échte Fernpass begint pas ná Biberwier. Voor en na de grenstunnel bij Reutte natuurlijk ook al erg druk (op de B179) maar dit niet de Fernpass.

Piste riderrrrr

Zugspitz Arena: de échte Fernpass begint pas ná Biberwier. Voor en na de grenstunnel bij Reutte natuurlijk ook al erg druk (op de B179) maar dit niet de Fernpass.

Patrick71 op 21 mrt 2019 11:11

Inderdaad, i.m.h.o. het enige voordeel van Lermoos & co is dat je niet de Fern over moet. ;)

Bla, bla, bla.

Zugspitz Arena: de échte Fernpass begint pas ná Biberwier. Voor en na de grenstunnel bij Reutte natuurlijk ook al erg druk (op de B179) maar dit niet de Fernpass.

Patrick71 op 21 mrt 2019 11:11

Inderdaad, i.m.h.o. het enige voordeel van Lermoos & co is dat je niet de Fern over moet. ;)

bartvwg op 21 mrt 2019 11:13

Het ligt er maar net aan waar je vandaan komt. 😉

Übung macht den meister!!!

Zugspitz Arena: de échte Fernpass begint pas ná Biberwier. Voor en na de grenstunnel bij Reutte natuurlijk ook al erg druk (op de B179) maar dit niet de Fernpass.

Patrick71 op 21 mrt 2019 11:11

Inderdaad, i.m.h.o. het enige voordeel van Lermoos & co is dat je niet de Fern over moet. ;)

bartvwg op 21 mrt 2019 11:13

Het ligt er maar net aan waar je vandaan komt. 😉

RFKANGOO op 21 mrt 2019 11:20

:p Voor degenen die een ommetje willen maken komt een pasje meer of minder er ook niet op aan. ;)
Maar laatst, op terugweg naar huis nog een half dagje Lermoos meegenomen.
Viel tegen, erg slechte pistes, ze zien me er niet dadelijk terug. ;)

*bericht bewerkt door bartvwg op 21 mrt 2019 11:49

Bla, bla, bla.

"Les 2 Alpes moet ik ook nomineren. Bezocht ik ooit in mijn studententijd. Het was goedkoop maar daar was dan ook alles mee gezegd. Wat een rampenplan."

Haha hier dezelfde ervaring in studententijd (laaaaaaang geleden). Destijds evengoed een prima week gehad, maar geloof niet dat ik er ooit weer naartoe wil. Ik probeer nu hard de naam van de studentenreisorganisatie van toen te herinneren (ook nog mee naar Risoul en Praloup geweest…).

Verder vond ik ook Gerlos een tegenvaller.

Daarnaast eigenlijk weinig flops, ik vermaak me nogal snel op ski's :). En veel hangt ook af van de omstandigheden. Waar ik vroeger Ehrwald nooit zou hebben overwogen, is het me de afgelopen 2 jaar met kleine kinderen uitstekend bevallen.

*bericht bewerkt door maartjek op 22 mrt 2019 10:49

Mijn tegenvaller is Valmeinier ( Valloire daarentegen : toppie)
Was wel een jaar met weinig sneeuw en dus zéér slechte pistes.
Géén dorpje en geen mogelijkheid om iets te drinken op de pistes, uitgestorven “kunstmatig” skidorpje 's avonds.
Nooit meer terug

Ook Risoul viel tegen (skigebied wel leuk en alles leuk naar elkaar in een kom en een fijne oversteek naar Vars)
Maar de gebouwen en de "bezemkasten " en dan Yeti als après ski, bwaaahh.
Eén grote studentenzuipplek.

Born to run. B.S.

1 Dachstein-West
2 Les Deux Alpes
3 La Plagne

mijn persoonlijke flops:

  1. Aussois - was er 15 jaar geleden met Intersoc… klein, saai gebied; en toen, met kerst, weinig sneeuw… gelukkig is Orelle vlakbij
  2. Les 2 Alpes: om zelfde reden als iedereen hier al aanhaalde
  3. Kronplatz; weinig uitdaging, behalve die ene piste waar ik de naam niet meer van weet

Geef mij maar Tignes of L3V

Mijn flop moet ik ook weer een revisie geven.

  1. Klewenalp [CH] - Het uitzicht grandioos, maar voor de rest vraag ik me af of dit überhaupt een skigebied is? Vrijwel alle pistes zijn van de kategorie "Ziehweg". En de liften zijn eveneens sterk verouderd en de moderne draaien eveneens tergend langzaam. De (ongeprepareerde) dalafdaling naar Beckenried bijna nooit mogelijk, dalafdaling naar Emmetten is eveneens niet besneeuwd, ongeprepareerd en aan de vlakke kant. Landschappelijk een heerlijke omgeving, prachtig voor (sneeuw)wandelingen, maar om te skien afknapper nr. 1.

  2. Tauplitz [AT] - motivatie onveranderd (zie pagina 1)

  3. Garmisch-Classic [DE] - motivatie onveranderd (zie pagina 1)

  4. Kitzsteinhorn [AT] - motivatie onveranderd (zie pagina 1)

  5. Hochzillertal [AT] - Heb het skigebied nu ook 'rustiger' beleeft en is aardig goed bevallen. Pluspunt is vooral het openen van de liften om 7.30 (hallo Frankrijk!), maar ook de aardige brede pistes. Alleen is het hier zelfs in de rustige weken alsnog vrij druk. En ook al vallen de wachttijden mee, de pistes zijn overvol. Verdere uitleg op pagina 1.

Uit de flop 5 is daarmee Saas Fee. Het is niet m'n favoriet geworden, maar het is me toch beter bevallen de laatste keer en was geen flop meer t.o.v. bovenstaande 5.

*bericht bewerkt door Frans op 22 mrt 2019 12:35

@maartjek husk?

@maartjek en @Sjaak27

en Bizztravel .nl en .be

Born to run. B.S.

@maartjek

Sportura?

Ja, Sportura! 😄

Plaats een reactie