Skigebied dichtbij, niet duur, famillie + ouderen slecht ter been

Help!

Ik ben op zoek naar een skigebied voor de kerstvakantie. Wij zijn allemaal beginnende wintersporters. Onze groep bestaat uit een familie van 10 personen waarvan 1 kind (2 jaar) en 3 ouderen (65+) Ik ben op zoek naar een gebied wat voldoet aan nogal wat aantal eisen en heb geen idee waar ik het beste kan zoeken. Is er iemand die wat leuks weet?

  • Max 8 uur rijden
  • Niet te duur gebied
  • Chalet/appartement voor 10 personen
  • Het liefst op een park/hotel met faciliteiten zoals zwembad/sauna
  • Dorp met winkeltjes goede wandelpaden
  • Niet te moeilijke afdalingen
  • Accommodatie dicht bij de piste
  • Redelijk sneeuwzeker in december

Ik hoop van harte dat iemand de gouden tip heeft! Alvast bedankt.

8 uur rijden vanaf waar? Maastricht of Den Helder… scheelt al bijna 3 uur.

Winterberg en Willingen voldoen beiden aan de genoemde eisen. Wil je naar de Alpen, dan kom je met max 8 uur rijden vanuit de randstad tot ongeveer Duitse Alpen, Vorarlberg. Of niet te ver in Zwitserland, maar dat is meestal weer behoorlijk duur.

Nog een vraag: wanneer in december?

Zat wel eventueel aan de Gargellen te denken in Montafon, daar zit in ieder geval een Landal park. weet alleen niet zeker of je 10 personen in 1 acco gaat redden.

Vanaf de dorpstraat 127 Vlieland @GiGi

@Arjen2 ik zat daar eerst ook aan te denken, maar met de kerst is het al jaren een groot drama in het Sauerland.

Ik denk dat Montafon dan nog de beste keuze gaat zijn, al zal het daar zeker op de lager gelegen pistes nog niet top zijn, uitzonderingen daargelaten. Wanneer jullie bijv in ZW nederland wonen kan Flaine een optie zijn, dit is vanuit Zeeland, in rustige omstandigheden, in een uur of 8 a 9 aan te rijden. Het nadeel voor jullie is wel dat Flaine, overigens net als heel Frankrijk in het algemeen, Wat stijlere pistes heeft dan Oostenrijk. Als je gebieden tussen Frankrijk en Oostenrijk wil vergelijken moet je in grote lijnen zo rekenen van Groen in Fr = blauw in Aus, Blauw in FR = rood in Aus, enz…

Born to Ride

@Tiny-M Prima idee.Een licht,betaalbaar appartement voor 8 personen maar misschien kan er een bedje bijgezet worden.En eh Montafon is niet zo’n heksenketel als andere bekende skigebieden. Lijkt me een goede keuze.

@Arjen2 Ik rij altijd liever even door voor het echte werk.(De Alpen)
Zeker als het om meer dan 3 dagen gaat.

Wauw fijn al deze berichten al zo snel!

@ GiGi wij wonen in Bussum (Randstad dus) Het gaat erom dat we 's ochtends willen vertrekken en einde dag willen aankomen. 8 uur rijden dus ongeveer.

@ Tiny-M bedankt voor de tip! Zal daar eens gaan kijken! Het zal geen om de dagen rond kerst. Vanaf 23 december een week dus.

@ Hooykaas Wat zou jij dan aanraden? Ik weet niet wat jij onder het echte werk verstaat maar voor ons gaat het erom dat het wintersport gevoel aanwezig is en dat we wat ochtenden en middagen behoorlijk kunnen skiën.

8 uur rijden; dus maximaal 1500km; dan kun je in de gehele alpen wel terecht :)

Ik bedoel Oostenrijk. of Italië (reistijd 12 uur plus) evt begin Zwitserland maar daar is het wel heel duur geworden.Door de waardestijging van de Zwitserse Frank.
8-9 uur rijden vanuit 't Gooi blijft eigenlijk alleen Arlberg en Montofon over. Absoluut geen straf hoor! Mooie skigebieden.
Vanaf Bussum 900 km rechtdoor tunnel door en je bent er. Ideaal.
Dan is er alleen nog de vraag wat willen jullie?
Daar hangt dan de keuze van de wintersport plaats vanaf.

PDS en Grand Massif zijn ook zeker niet langer dan 8-9 uur rijden vanaf 't Gooi. Voor ons was het vaak zelfs vlotter rijden dan naar Oostenrijk ivm met files (zelfs buiten de vakanties).

Gezien het niveau van de groep zijn deze gebieden wel weer wat groot/uitdagend. Hoewel je zeker in PDS nog leuke subgebiedjes hebt waar je als beginner prima terecht kan.

De afstand naar Arlberg en Montafon klinken prima. 1500km is echt veel te ver!

We willen het liefst een sfeervol dorp met een redelijk levendig centrum met winkeltjes en restaurantjes maar zonder grote discotheken. Daarnaast moet het een plaats zijn waar de kans groter is op sneeuw in december dan in Winterberg :-)

En niet te vergeten de 10 persoons accommodatie. Een 8 persoons appartement is echt te klein.

De sneeuwzekerheid is wel een lastige met kerst, zeker de laatste twee jaar was dat minder dan de jaren daarvoor. Ik dacht aan Kleinwalsertal maar dan loop je wel een risico of er voldoende sneeuw ligt.
Ook moet je goed op zoek naar huisjes, veel is al geboekt vrees ik. Probeer het eens via airbnb of homeaway, of rechtstreeks via de VVV.

Ik kan ook zeker de Dolomieten aanraden. In de Alpen de grootste kans op goede pistes in de kerstvakantie. Is het niet met natuursneeuw, dan met kunstsneeuw. En dat doen ze daar echt beter dan elders. In 8 uur ga je het niet redden, maar wel in 10. En in Val Gardena of Val di Fassa zijn ook betaalbare grotere appartementen te vinden. Het zijn sfeervolle dorpen en ook voor wandelaars is het er geweldig.

Damuls/mellau is ook vrij sneeuwzeker met de kerst toch? En dicht aan de Duitse grens. Ik weet alleen niet of het qua accomodaties ook aan de eisen voldoet…

Kerst is sowieso een spannende tijd voor wat betreft de sneeuwzekerheid in alle lagere en goed/snel te bereiken gebieden

Hoewel ik wel van stevig doorrijden houd en de Dolomieten warm kan aanraden, denk ik niet dat het bepaald haalbaar is om de Dolomieten op het weekend voor Kerst te halen binnen de 10 uur tenzij je (1) héél vroeg in de ochtend (lees: 3-4u) vertrekt of beter nog (2) vrijdagmiddag vertrekt en ergens overnacht om dan zaterdagochtend van dichter bij de fileknooppunten te kunnen doorrijden.

Ik denk dat inderdaad eerder aan Montafon en aanverwanten. Als je een paar kleine toegevingen wil doen is er wel wat meer te verzinnen (ik praat nu over DU/AT, geen idee voor FR):

  • sneeuwzekerheid ondergeschikt (dat is tamelijk relatief zo rond de Kerstperiode): Reutte, Zügspit arena (Biberwier, Lermoos, Ehrwald,…), Mittelberg, Allgauer hochalpen, Mittenwald
  • lichte uitbreiding/onzekerheid reistijd: Hochzeiger (Jerzens), Nauders, …

Missie waarschijnlijk mislukt :-( Dichtbij is het te sneeuwonzeker rond kerst en de genoemde gebieden bieden ben ik bang toch te weinig voor de mensen die niet skiën.

Kunnen jullie mij misschien nog wat tips geven voor een leuk gebied tussen half januari en half maart? Zelfde samenstelling en wensen.

  • Welke periode is het best? (liefst buiten de schoolvakantie = heel Nederland van 18-02 t/m 05-03)
  • Ongeveer 8 uur rijden
  • Niet te duur
  • Chalet/appartement voor 10 personen
  • Het liefst op een park/hotel met faciliteiten zoals zwembad/sauna
  • Dorp met winkeltjes goede wandelpaden
  • Niet te moeilijke afdalingen
  • Accommodatie dicht bij de piste
  • Redelijk sneeuwzeker in december

Alvast bedankt!

Dezelfde gebieden als hierboven al aangegeven, half jan - half maart is het grootste gedeelte van het skiseizoen. Niet te duur en geschikte acco’s moet je zelf bepalen en kan je zelf ook gaan zoeken, Oostenrijk (Noorden/Westen) komt in zijn geheel in aanmerking vwb reistijd (ong), een paar gebieden in Frankrijk zullen ook nog wel gaan (Massif des Arravis bijv bij Annecy).
Hier in de skigebiedvergelijker kan je een aantal wensen invullen, de afstanden zijn vanaf Utrecht, dan rolt er vast al wel wat uit wat evt in aanmerking kan komen. Bijna ieder gebied heeft wel de mogelijkheid om op hun site je aardig in te lezen en acco’s te zoeken. De kaartjes geven een beetje inzicht in de gebieden dmv de kleurtjes van de afdalingen enz enz. Lekker gaan zoeken dus!

Olympia Skiwelt misschien een goede optie dan? Dan zit je vlakbij Innsbruck en er zijn een hoop andere dingen te doen dan skiën.

Verder is SkiWelt Wilder Kaiser-Brixental niet al te ver weg en als je niet aan december vast zit zou ik me over de sneeuw ook niet echt druk maken daar. Kan weinig zeggen over de dorpen daar. Maar weet zeker dat er genoeg mensen hier op het forum zijn die dat wel kunnen.

Seefeld in Tirol.
Wellicht net iets verder dan 8u rijden, maar aangezien je zowel München als de Fernpass kunt vermijden valt dat wel mee. Ook niet super goedkoop.

  • dorp ligt op 1200m, dus vrij sneeuwzeker tot in het dal.
  • veeeeeeeel wandelmogelijkheden
  • veeeeeeeel langlaufmogelijkheden
  • veeeeeeeel variatie wat andere activiteiten betreft: schaatsen, curling, zwemmen, bowling, …
  • groot autovrij centrum en vrij veel winkelmogelijkheden
  • veel mogelijkheden qua hotels en B&B’s (chalet/app heb ik geen idee)
  • niet het grootste skigebied, maar zeker voldoende voor beginnende skiërs

“Dichtbij te sneeuwonzeker” Wie heeft je dat wijs gemaakt! @larissakoorenvinkoer
We hebben je een van de mooiste skigebieden van de wereld opgegeven die hoog genoeg liggen om sneeuwzeker te zijn ondermeer ook omdat deze gebieden over meer dan voldoende sneeuw kanonnen beschikken.

"Gebieden bieden te weinig voor mensen die niet skiën "
Ook daar kan ik me niet in vinden.
Als er een auto mee is kunnen jullie naar Innsbruck .Winkelen,theatervoorstellingen etc.
.

Ik dacht direct aan Gargellen maar daar heb je indd alleen 8pers huizen.
Misschien le grand bornand of la clusaz leuk? In le grand bo (dus niet Chinnaillon hoewel dat ook geschikt is en daar zit je wel aan piste!) leuke winkeltjes en perfecte (vlakke) wandelpaden helemaal door het dal, onderweg leuke speeltuin. Er is daar een leuke mix van echt skiers en ouderen die veel (sneeuw)wandelen of langlaufen.

Ik lees even verder:
Het moet een 10 persoons appartement zijn (twee appartementen voor 5 personen tegenover elkaar is makkelijker te vinden) goedkoop vlakbij de skilift het liefst in een park/hotel met faciliteiten zwembad,sauna.
Goedkoop en A locatie en pure luxe gaan nooit samen.
De skigebieden binnen 9 uur rijden
Arlberg,Montafon,Bregenzerwald voldoen blijkbaar niet aan je eisen
Ik denk dat je je eisen naar beneden moet bijstellen.
Anders kunnen zelfs wij als doorgewinterde wintersporters niets voor je vinden.

Weet niet of Montafon wel voldoet aan je eisen. Alleen in het begin van het dal zijn er wat dorpen waar ook het dal nog vlak is. Maar daar geen accommodatie dan vlak bij de piste. Sneeuwzekerheid in december kan beter worden omschreven als sneeuwonzekerheid. Heb er de laatste 3 jaar met kerst beperkt kunnen skiën. Voor mij nu een reden om met de kerst eens niet naar het Montafon te gaan. En dan nog maar niet te spreken van de hordes Zwitsers die hun, veel te dure, thuisland ontvluchten om in het relatief goedkopere en dichtbij gelegen Montafon te gaan skiën.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Kunnen jullie mij misschien nog wat tips geven voor een leuk gebied tussen half januari en half maart? Zelfde samenstelling en wensen.

  • Welke periode is het best? (liefst buiten de schoolvakantie = heel Nederland van 18-02 t/m 05-03)
    Alvast bedankt!
larissakoorenvinkoer op 16 aug 2016 16:11

alle hierboven genoemde gebieden zijn in maart sneeuwzeker, zelfs in januari is de kans zeer groot dat je goed zit.

zo maar een schot, als je later in het seizoen gaat:
wellicht is kitzbuhel / kirchberg wat? ik zou kirchberg kiezen als verblijfplaats omdat daar de pistes wat eenvoudiger zijn bij de liften naar het dal. kitzbuhel is een mooie plaats met veel beweging, mede doordaat er veel locals wonen, dit is betaalbaar met een taxi en goed te doen met de bus vanuit kirchberg.

Kirchberg is wel erg “nederlands”, als je dat niets vind, streep m dan gelijk maar door.

Addict.

Mijn dank is groot voor al deze reacties alweer!

@ Hooykaas - Ik heb mijn decemberwensen een beetje laten varen dus ideeën voor andere periodes zijn zeer zeker welkom :-D

  • Montafon - lijkt mij onhandig omdat er niet één dorp is waar alle voorzieningen zijn die wij zoeken. Ik heb het echt over ouderen die niet heel goed ter been zijn en niet kunnen autorijden. Die moeten zich kunnen vermaken in een dorpje met wat winkeltjes en koffietentjes en dergelijke.

  • Voorzieningen als sauna, direct aan de lift en dergelijke zijn overigens extra’s. Het gaat ons puur om een gezellig gebied voor beginners. Het gebied hoeft geen honderden km’s aan pisten te hebben.

Durf het bijna niet te vragen maar wat vinden jullie van Mayrhofen? Zag daar toevallig een mooi Appartement.

Mijn dank is groot voor al deze reacties alweer!

@ Hooykaas - Ik heb mijn decemberwensen een beetje laten varen dus ideeën voor andere periodes zijn zeer zeker welkom :-D

  • Montafon - lijkt mij onhandig omdat er niet één dorp is waar alle voorzieningen zijn die wij zoeken. Ik heb het echt over ouderen die niet heel goed ter been zijn en niet kunnen autorijden. Die moeten zich kunnen vermaken in een dorpje met wat winkeltjes en koffietentjes en dergelijke.

  • Voorzieningen als sauna, direct aan de lift en dergelijke zijn overigens extra’s. Het gaat ons puur om een gezellig gebied voor beginners. Het gebied hoeft geen honderden km’s aan pisten te hebben.

Durf het bijna niet te vragen maar wat vinden jullie van Mayrhofen? Zag daar toevallig een mooi Appartement.

larissakoorenvinkoer op 17 aug 2016 12:25

Tja… Mayrhofen… ;)
Met jouw wensen moet ik telkens aan Schladming denken. Voor de mensen die niet skieen heel veel te doen (groot dorp, kleine stad) en op het Rohrmoos plateau kunnen de beginners echt fantastisch uit de voeten. Tevens veel grote appartementen te vinden, sneeuwzeker (beste kunstsneeuwproductie van de gehele Alpen). Dus zelfs in december te doen.
De wandelaars kunnen hun plezier op rondom Ramsau wat echt schitterend is.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Mayrhofen is prima te doen. Qua gebied misschien zelfs wat groot voor beginners, maar wel een leuk dorp. Daarnaast gaan er ook genoeg bussen en nog een treintje door het Zillertal dus dat is voor de medereizigers ook leuk. Zou het wel buiten de vakanties doen.

Ik had deze vooral nog niet genoemd gezien dat het iets verder is, maar is in 10 uur wel te rijden als je geen files tegenkomt.

Ik dacht direct aan Gargellen maar daar heb je indd alleen 8pers huizen.
Misschien le grand bornand of la clusaz leuk? In le grand bo (dus niet Chinnaillon hoewel dat ook geschikt is en daar zit je wel aan piste!) leuke winkeltjes en perfecte (vlakke) wandelpaden helemaal door het dal, onderweg leuke speeltuin. Er is daar een leuke mix van echt skiers en ouderen die veel (sneeuw)wandelen of langlaufen.

Eef23 op 17 aug 2016 10:27

@ Eef23 : Je bericht klinkt goed. Maar het is mij niet helemaal duidelijk op welk gebied ik nou het beste kan zoeken. Waar moet ik zitten voor de leuke winkeltjes en de wandelpaden? Ik heb nu iets gevonden in: Le Grand Bornand Chinaillon. Maar begrijp ik nou goed uit jouw bericht dat ik dan juist verkeerd zit?

Le Grand Bornard is inderdaad een aanrader, leuk gebiedje, niet duur en erg mooi dorpje.

Click. Click. Peace

Plaats een reactie