Video bewerking

Ik merk dat er hier op ws.nl behoorlijk wat mensen zijn die het net als ik leuk vinden om zichzelf (of anderen) tijdens het afdalen op de film te zetten.

Nu gaat mijn gedachte al een paar maanden over de aanschaf van een nieuwe (sports) camera. Echter door de steeds beter wordende kwaliteit van de camera’s wordt het bewerken van de beelden steeds zwaarder. Dus dat zou inhouden dat ik dan ook ‘gedwongen’ wordt een nieuwe pc aan te schaffen. En dat zie ik niet zo zitten… Mn gedachte zit op dit moment op de GoPro HD, maar dan alleen te gebruiken op 720, maar dan wel met 60fps… Maar ondanks dat het dan misschien geen HD resolutie is zal het nog behoorlijk wat rekenwerk vereissen denk ik zo.

Hoe bewerken jullie de beelden (bewerken jullie ze uberhaupt wel)? Heb je daar dan ook een sterke pc voor of gewoon een standaard?

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Hoi Tum,

Zit met precies hetzelfde probleem… Wil ook de Go Pro aanschaffen, maar mijn laptop is te licht om met de beelden iets te kunnen doen…

Zijn de beelden ook op andere manieren te gebruiken? Is het terug op tv te kijken, vooruit spoelen, achteruit spoelen? Later kan ik dan nog altijd beslissen bv. om een andere pc erbij aan te schaffen.

En heeft iemand dit wel eens gebruikt op de PS3? Die heb ik dan weer wel. :-)

http://nl.playstation.com/psn/support/ps3/detail/linked28938…

Gr.
Ronald

Je kan je GoPro altijd aan een PC hangen, of dat die nou snel of sloom is, om video’s te bekijken zal het altijd wel moeten lukken ;)

Echter als je gaat beeldbewerken, en zeker de HD kwaliteit video’s zal je wel wat krachtiger materiaal nodig hebben.

Overigens zijn er verschillende videobewerkings programma’s zo heb je het volgende:

  • Windows Movie maker (heel erg basis)
  • iMovie voor de apple producten ( Al iets geavanceerder)

En als je echt serieus aan het werk wil gaan dan moet je maar eens naar Adobe After Effects kijken. dat is zowel voor de Mac als Windows.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar iMovie, maar daar moet je dus wel een Mac voor hebben.

Groetjes,
Roel

Ik gebruik Pinnacle Studio HD Ultimate (http://goo.gl/3dBB4) welke draait op een redelijk oude (3jr) en afgematte PC, met een simpele AMD duocore en 16GB mem. Dus ook met een oud en basic pjoetertje is het prima te doen.

I even pee standing sideways...

Gebruik ook Pinnacle. Maar ik heb er vorig jaar wel een nieuwe redelijk snelle (quadcore) pc voor gekocht, omdat mijn oude laptop echt te langzaam was.

De videobewerking op de ps3, moet je maar snel vergeten, want die is veel te basic en kan die bovendien een hoop videoformaten niet aan.

Ik gebruik Sony Vegas Pro 10 Platinum voor bewerken van mijn GoPro beelden… Werkt perfect! Doe het op mijn desktop met 4gb geheugen en dat gaat eigenlijk prima, ook met gebruik van meerdere sporen en effecten e.d.

Ben met Sony Vegas in ieder geval veel meer tevreden dan met Pinnacle Studio wat ik voorheen gebruikte…

Ik gebruik nog steeds liever Final Cut Express dan iMovie… Je kan er nauwkeuriger mee werken en gezien het minder automatisch achter je rug probeert is het ook minder zwaar voor m’n computer.

Voor HD filmpjes te bewerken heb je inderdaad best een zware computer: zoveel mogelijk RAM en zo snel mogelijke harde schijf

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Haha, wat een diversiteit aan gebruikte programma’s. Ik zelf gebruik Ulead Video Studio. Heb een poging gewaagd aan adobe after effects, maar dat kost me teveel tijd om het me eigen te maken. :)

Wat is de duur van de HD filmpjes die jullie bewerken? Het bewerken van een HD project van 2minuten gaat natuurlijk beter dan een project van 20minuten.

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

ik ben nu bezig met pinnacle maar wil nog niet echt lukken.ook maar is ulead downloaden denk.

mijn filmpjes zijn zo’n 10 min maar wil er 1 maken van min een half uur.ben wel ff bezig dus :)

Ik gebruik iMovie voor de gein en voor als het toch wat serieuzer wordt overweeg ik iets als Final Cut Express/Pro of indien ik terugstap naar Windows iets dergelijks voor dat platform. Ik gebruik 'n Intel core duo 2Ghz met 4Gb RAM (soon to be 8) en dat werkt eigenlijk prima. Als je meerdere filmpjes in laat en echt wat meer eisend werk verricht is het niet het snelste mja wat wil je en voor 'n drie jaar oude Macbook gaat het prima. Ook 'n kwestie van even restarten en niet tegelijk andere programma’s laten draaien. Kortom; heb je 'n oudere laptop/pc, gewoon eerst RAM maximaliseren, dat helpt veel meer dan je denkt.

Het is wel handig om even op te merken dat bij het monteren van de videobeelden in een programma, niet zoveel van een computer wordt gevraagd. Dit gebeurt gewoonlijk namelijk in een soort ‘klad’-vorm en niet in de hoogste kwaliteit beeld. Er wordt dan door het programma gebruik gemaakt van snelkoppelingen naar de shots ipv complete videobeelden.

Je kunt dus op een ouder type computer nog best wel redelijk vlot beelden snijden, monteren, titels en overgangen toevoegen, etc.

Pas als je na montage de video laat samenstellen en uitvoeren als videobestand door het videobewerkingsprogramma, worden de gekozen shots in de originele kwaliteit uit het bestand/de bestanden gehaald van je camera of harde schijf en samengevoegd met titels, overgangen, etc. tot een uitvoerbestand. Dit wordt ook wel renderen genoemd.

Afhankelijk van het gekozen bestandstype, formaat van het bestand, de beeldresolutie en geluidskwaliteit zal dit een bepaalde tijd nemen. Aangezien hierbij de rekenkracht van de computer natuurlijk belangrijk is, zal dit bij dezelfde kwaliteit uitvoerbestand (bijvoorbeeld HD) wel een stuk langer duren op een oudere computer.

Om dit op te vangen, kun je zoals al opgemerkt, je computer eventueel upgraden. Als je dat niet wilt of kunt, kun je het volgende doen:

  • Het renderen opstarten voordat je naar bed gaat. Aangezien je dan toch je computer niet gebruikt, heb je er geen last van en is gewoonlijk 's ochtend je video gewoon klaar. Wel alle andere draaiende programma’s zoveel mogelijk uitschakelen, inclusief zaken als screensavers en energiebesparing in Windows, die anders in de weg kunnen gaan zitten.

  • De te bewerken videobestanden voor montage eerst vanaf de geheugenkaart op je harde schijf zetten. Zo krijgt je computer de snelste toegang tot je bestanden. En dan heb je ook meteen een back-up van je geschoten video’s: wat aan te raden is.

  • Zorg voor meer dan voldoende vrije ruimte op je harde schijf. Bij een videobewerkingsprogramma staat standaard vermeld hoeveel vrije ruimte hij nodig heeft. Voordat je gaat renderen, geeft het programma ook meestal aan hoe groot het uitvoerbestand zal worden. Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk extra ruimte boven de benodigde ruimte voor het programma en je bestand hebt. Het is ook verstandig, voordat je aan de slag gaat, eerst je harde schijf nog te defragmenteren. Dat kan het renderen ook versnellen.

  • Vergeet niet je uitvoerbestand eerst gewoon op te slaan als project voordat je gaat renderen en zet deze ook even als back-up buiten je computer (op een USB-stick). Als er iets misgaat bij het renderen, ben je tenminste niet je hele videoproject kwijt.

Windows Moviemaker is aardig voor kleinere video’s waarmee je verder niet al teveel wilt doen. Voor betere resultaten zijn toch wel wat professionelere programma’s aan te raden, zoals hierboven al genoemd. Download gewoon een aantal evaluatieversies en kijk welk programma het meest intuitief aanvoelt.

@Alex ik ben het wel deels met je eens, in bijvoorbeeld adobe after effects zul je toch al vaak een deel van je filmpje moeten pre-renderen. Dit vereist vooral veel werkgeheugen. ik had namelijk eerst een computer met 2gb werkgeheugen en hiermee kon ik vaak maar max een halve minuut van een filmpje pre-renderen. Waardoor het bewerken niet heel soepel verliep… Nou heb ik het wel over een redelijk zwaar programma.

-Het ligt er maar net aan wat TS bedoelt met bewerken wil hij er hele vette effecten en mooie slow motion stukken in hebben of wil hij alles mooi aan elkaar geplakt hebben.

-Ikzelf heb nog geen snowboardfilmpjes gemonteerd en bewerkt maar heb wel genoeg andere filmpjes bewerkt en had na een tijdje wel door dat een degelijke pc handig tot nodig is bij bewerking met after effects.

  • Bij de upgrade van een pc voor videobewerking is een goede processor erg belangrijk, maar ook veel werkgeheugen en een snelle harde schijf.
    Een videokaart is minder belangrijk, maar bijvoorbeeld adobe programma’s maken gebruik van je videokaart. Ook bezitten sommige videokaarten functies voor het snel encoden en decoden van videobestanden

@Tom

Ik ben inderdaad even van vrij eenvoudige videobewerking uitgegaan en niet met allerlei complexe professionele effecten. Daarvoor heb je zeker een stevige computer nodig met zoveel mogelijk geheugen, een snelle processor en snelle en grote harde schijf.

Het is maar net wat je wilt doen zoals je zegt. Met een oude computer moet je niet teveel willen, maar je kunt er toch best wel leuke filmpjes mee maken.

@Alex dat is zeker waar. Het grootste deel van het filmpje gaat toch over de leukste stukjes film zoeken en die goed monteren.

Ik gebruik Sony vegas en Adobe after effects

Bij after effects is idd het renderen na een bewerking het grootste probleem. Zeker als je een stukje fim bomvol effecten hebt gestopt en je komt er na een dikke 3 uur renderen achter dat het niet lekker loopt :( voor het overgrote deel is dan idd Sony vegas of andere een uitkomst. die gebruik ik meer om in grote lijnen de video te editten. daarna kun je in after effects nog bewerkingen toevoegen.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Wat voor een effecten voegen jullie zoal toe met Adobe after effects?

Meestal het time remapping verhaal (matrix achtig) eerst slowmotion daarna in een curve naar normaal en weer terug curven naar slowmotion.leuk bij vette jumps bijv. bij de meeste programmas heb je alleen de keuze voor snelheid van het hele filmpje maar kun je in een filmpje zelf niet spelen met de snelheid.

Ook gebruik ik de motioncapture (tracking) weleens om een tekst bij een bewegende boarder of skieer mee te laten volgen met die bewegingen.

Into;s kun je ook lekker maken in after effects met name de tekst features zijn vele malen uitgebreider.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

het is niet zo dat ik net als in what’s in a box effecten erin stop hoor…dat gaat mij ook te ver :)

voor degene die niet weten wat what’s in a box is…

gemaakt in after effects door een student die na dit fimpje meerdere aanbiedingen van grote filmmaatschappijen heeft gekregen.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

mm die link werkt niet… what’s in a box op youtube intypen en je komt er vanzelf :)

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Bij wintersportfims of indoor eddits kunnen teveel effecten vaak storend werken.

Het is juist mooi om het zo puur mogelijk te houden en alleen een beetje met de snelheid te pielen.

Ik zou er niet aan moeten denken dat ik overviegende en schietende helikopters in een board/skifilm zie… laat staan time warps en andere fratsen…is meer voor het SF genre.

@ Alex gebruik je zelf ook effecten in board/ski eddits? en zo ja welke :)

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

@ alex: in deze heb ik een paar effecten gestopt

http://www.youtube.com/user/frijtje?feature=mhum#p/u/28/q5xs…

meer moet het naar mijn idee niet worden.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

@Jeroen

“What’s in a box” doet het bij mij wel. Wauw, wat een video, zeg. Kan me goed voorstellen dat de maker hierna wat aanbiedingen heeft gekregen.

En ik kan me ook voorstellen dat je voor dit soort effecten wat extra rekenkracht nodig hebt ;)

Ik ben het met je eens dat je het bij wintersportvideo’s eigenlijk het beste zo puur mogelijk kunt houden. Die effecten, als ze zonder enige toegevoegde waarde worden gebruikt, gaan anders juist irriteren en in de weg van de beelden zitten.
Bij stunts en sprongen op ski’s of een snowboard kun je je natuurlijk wel weer wat meer veroorloven dan bij bijvoorbeeld een POV-video van de piste en omgeving. Bij de eerste vorm van wintersporten passen bepaalde effecten gewoon beter. Bijvoorbeeld een mooie overgang tussen sprongen of inderdaad slow motion. Je hebt het ook goed gebruikt in je eigen video.

Eigenlijk gebruik ik zo min mogelijk effecten, omdat het allemaal POV-video’s zijn. Bij sommige daarvan moeten overigens nog wat stukjes met rustpauzes worden weggesneden, en dan is een eenvoudige overgang natuurlijk wel een goed idee.

Nou moet ik ook nog een filmpje monteren van een fraaie val van mijn skivriend die we stomtoevallig met twee camera’s tegelijk hadden opgenomen (een helmcam en een handcam). Ik denk dat ik daar wel wat leuke effecten aan toe ga voegen -zoals slow motion- om de effectiviteit te verhogen. Is ook een kwestie van kijken wat een video nodig heeft als je hem aan het editen bent.

Effecten zijn hartstikke leuk, maar je moet ze wat mij betreft -net als bijvoorbeeld muziek- alleen gebruiken als ze iets toevoegen aan de video.

@alex ik heb die maker van what’ts in a box gezien bij de wereld draait door. zo zie je maar wat:
adobe after effects
2 goede vrienden
veel pizza’s
en 3 jaar van je vrije tijd

kan doen… :)

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

@Jeroen

Hahaha, altijd mooi: die eerste stappen van de beginnende filmmaker. Geen budget, maar om dat te compenseren: een overmatige dosis talent en creativiteit. Zo zijn veel groten ooit begonnen :)

De kunst van effecten gebruiken is toch de kunst van het weglaten? :-)

In ulead gebruik ik voornamelijk overgangseffecten, tekst bewerkingen en muziek eronder. Die standaard videoeffecten vind ik niet echt boeiend voor n vakantie filmpje. Maar 1 project van een half uur is toch wel de max, zowel voor mn pc als voor de duur van n vakantie film :-)

@alex, jeroen; als jullie dan zo’n edit maken. render je die dan tot bv n 1minuut movie die je vervolgens in het gehele project monteerd?

Ps; pov bestand? Kan die ook in de wiki hier? :-P

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

@tum

Dat is zeker vaak het geval :) Less is more, hè.

De lengte van een video hangt ook een beetje af van of je hem alleen maakt voor jezelf (en andere mensen die zijn mee geweest op die vakantie) of ook anderen. De laatste groep vindt het al snel een stuk minder interessant dan de deelnemers ;)

Ik gebruik het pre-renderen vooralsnog eigenlijk niet. Maar misschien kan Jeroen er wat meer over zeggen.

POV: echte filmterm, hè. De pan en tilt kende je wel al? ;)

Ik kende pov eerst alleen van de vio pov-camera… Ik vond het nogal een aparte naam voor een camera… maar nu ik de betekenis even heb opgezocht:
Point of view… vind ik die naam verdomd goed gekozen :P hahaha

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Haha, kan me wel voorstellen dat wanneer je niet weet wat het is, je denkt dat het een of andere merknaam is ;)

hebben jullie ervaring met het programma corel video studio, dit bevalt mij erg goed om mijn films te monteren/bewerken, betreffende het renderen ben ik het volledig met alex eens

Ander ding, zijn er mensen die hun video’s editten op laptops?

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Ik heb afgelopen jaar voor het eerst eens geexperimenteerd met iMovie. Eigenlijk met name om te zorgen dat de home video’s niet weer jaren op zolder zouden moeten wachten totdat iemand er iets mee ging doen. En ik moet zeggen, met 'n simpel programma als iMovie is het hartstikke leuk om te doen. Hoewel mijn hobby meer de nadruk had op de fotografie ben ik dit nu een beetje aan het oppakken. Vandaar ook dat er 'n GoPro is aangeschaft zodat er wat meer on-piste materiaal komt aankomend jaar. En wie weet, dan met iMovie of misschien wel Final Cut iets moois ervan gaan maken.

Plaats een reactie