Video bewerking

Ik heb wel eens video`s bewerkt op mijn laptop. Dit is een hele simpele packard bell. Ik heb dit met Picasa gedaan. Het bewerken gaat prima als je niet te veel tegelijk doet. Wanneer je de video wil renderen aan het eind kun je wel een probleem krijgen omdat dat wel erg veel vergt van je laptop. Dit zal in ieder geval heel lang duren of je laptop kan het zelfs niet aan. (hangt er natuurlijk vanaf welke kwaliteit HD 1080P wordt wat lastig, maar DIVX kwaliteit zal prima gaan)

Don`t eat yellow snow

Met imovie kom je al een heel eind. En voor veel mensen echt meer dan genoeg.
Vooral leuk is ook de trailer functie waarbij je in een kwartier alvast een mooie trailer hebt gemaakt. ( kan je de mede-vakantiegangers even blij maken terwijl je met de echte montage aan de slag gaat hehe :)

Zijn er mensen die Sony vegas pro in combinatie met Twixtor gebruiken? Met dit programma en plug-in (twixtor) kan je zeer mooie slowmotions maken of beelden versneld afspelen. Alleen wordt ik af en toe geconfronteerd met "rode frames". En het wordt me maar niet duidelijk wanneer ze nou precies onstaan en hoe ik ze voorkom…

Alleen wordt ik af en toe geconfronteerd met "rode frames". En het wordt me maar niet duidelijk wanneer ze nou precies onstaan en hoe ik ze voorkom…

Koen op 3 jan. 2012 12:17

Ik ken Sony Vegas Pro niet, maar in veel videobewerkingsprogramma’s is dat doordat nog niet alle frames “gerendered” zijn. Misschien dat je dat manueel moet doen?

Geek, Snowboarder, iPhone developer

@ koen, kan het niet met de opname snelheid van het origineel te maken hebben?? te lage FPS??

Als je dan zaken te langzaam wil afspelen mis je als het ware frames…

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Ander ding, zijn er mensen die hun video’s editten op laptops?

tum op 30 okt. 2011 17:10

Ik ga sinds 4 jaar op wintersport. De laatste twee jaar heb ik mijn eerste skivideo’s gemaakt. Ik edit alles op mijn laptop (4 jaar oude MacBook Pro, 2,5 ghz dual core, 4gb 1067 mhz DDR3). Beelden schiet ik met de Sony HDR-XR550 in 1080p.

Voor het editten moet ik vaak wel even wat ruimte vrijmaken, omdat het editten direct vanaf je harde schijf het snelst werkt. Dit jaar heb ik ongeveer 70gb aan videomateriaal geschoten.

Verder edit ik alles in Final Cut Pro. Werkt voor mij het beste. Het renderen van de video duurt wel even, natuurlijk ook afhankelijk van het bestandsformaat dat je kiest. Maar zoals vaker de tip is gegeven in dit forum; zet de render aan als je gaat slapen.

De video van 2012 heb ik net afgerond:

Doe je goed Menno met een Handycam!! Hoe krijg je dat beeld zo stabiel?

En heb je dat ding steeds in je hand?

Echt mooi filmpje!

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Doe je goed Menno met een Handycam!! Hoe krijg je dat beeld zo stabiel?

En heb je dat ding steeds in je hand?

Echt mooi filmpje!

Jeroen op 28 feb. 2012 23:15

Thx!

Ja, ik heb de camera gewoon in mijn hand. Zit een goede steadyshot op, dus beeld blijft wel redelijk stabiel daardoor. Alleen bij hogere snelheden is dat ook niet voldoende. Ben nog zoekende naar een oplossing daarvoor. Misschien een steadicam of monopod voor volgend jaar.

Ik heb ook een aantal jaar met een handycam gefilmd dus weet hoe moeilijk het is :) echt netjes gedaan.

Maar ben je niet bang dat je je camera er mee verpest?? (opspattende sneeuw enz, val partijtje)

Moet zeggen dat het qua beeld een Go Pro overtreft! en ja kan er mee zoomen, iets wat ik ook erg mis op de actioncams.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

De beelden zijn zeker mooier dan een GoPro. Maar ook ik zou bang zijn voor een valpartij of andere schade die een Gopro niet zo snel oploopt.

Maar in en uizoomen is natuurlijk wel heel relaxt. Daarentegen vraag ik me ook weer af of hij op een monopod kan aangezien hij toch wat groter is.

Ja, de kans is er dat er iets met m’n camera gebeurd. Ik film alleen op groen, blauw en de makkelijke rooie pistes om zo de risico’s te beperken.

Overigens gebruik ik de zoomfunctie tijdens het skiën helemaal niet. Het beeld wordt er namelijk alleen maar schokkerig door.

Wow! Super gaaf! Ook een goeie combi tussen muziek en beeld! Veel slowmo’s bij de rustigere muziek en gewoon bij de snellere muziek. Echt nice gedaan!
Waar doe je je muziekkeus op? Of staat dit standaard bij jou in je lijst? Goeie muziek erbij vinden vindt ik zelf namelijk nogal eens lastig.
Knap dat je 70gb aan materiaal kunt plaatsen in 4min! Ik kom dan zelf al snel op een half uur uit! Hoe doe je dat?

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

ben nog aant zoeken naar een deftig programma… Men contour GPS schiet prachtige beelden maar MOV bestanden. En windows live movie maker kan niet overweg met hd filmpjes… cyberlink power director geprobeert maar dan krijg ik van een HD filmpje plots een pixel festijn (kwaliteit is erger dan in de jaren 80 dan… :)

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

@tum Thx!

Ik heb voordat we op vakantie gaan al vaak een idee wat voor soort filmpje het moet gaan worden. Dit jaar wilde ik ook wat meer slomo’s erin verwerken. Daar past een nummer met wat rustige momenten goed bij.

De muziek van The Naked and Famous ken ik van de Nikkon reclame, dus via iTunes rest van hun nummers beluisterd. Zo kwam ik op dit nummer terecht. Daarna op gevoel de beelden erbij geplaatst. Heb wel meer ervaring met monteren. Krijg je wel gevoel voor door het vaker te doen.

Beelden van mijn camera zijn sowieso al aardig op formaat. Verder heb ik niet 70gb aan beelden van het skiën, maar daar zit genoeg onzin tussen haha ;)

@sven voor windows pc’s: sony vegas of adobe premiere. Voor apple: final cut pro.

Menno, zeer mooi gedaan!
Dit is niet meer zomaar een amateur aan het werk! de keuze van de muziek en hoe je ermee speelt bij versnellingen echt knap!
Ik kan je nog 1 kleine tip geven, hou er een klein beetje live geluid op (stilltjes op de achtergrond) zo krijg je nog een veel "echter" gevoel.

Dankje Bruno voor je tip en mooie compliment!

Zie op je profielfoto ook een behoorlijke camera. Mag ik vragen wat je daar zoal mee doet? :)

Iemand ervaring met een van deze 3 (gratis) programma’s?

  • Lightworks
  • VideoPad
  • AVS Video Editor

Ik heb vaak last van overbelichting bij beelden die opgenomen zijn in een wit sneeuwlandschap (zonder bomen, rotswanden…) Zeker als het dan ook nog eens grijs of betrokken is.

Ik heb natuurlijk ook al gelezen en begrepen dat dit normaal is omdat het toestelletje geen contrast kan maken.

Nu vraag ik me af of er bepaalde lenzen of middeltjes op de markt zijn die hierbij kunnen helpen?

Want nogal wat beelden die ik in een dergelijke omgeving gefilmd heb, zijn vrij waardeloos…

Ik heb vaak last van overbelichting bij beelden die opgenomen zijn in een wit sneeuwlandschap (zonder bomen, rotswanden…) Zeker als het dan ook nog eens grijs of betrokken is.

Ik heb natuurlijk ook al gelezen en begrepen dat dit normaal is omdat het toestelletje geen contrast kan maken.

Nu vraag ik me af of er bepaalde lenzen of middeltjes op de markt zijn die hierbij kunnen helpen?

Want nogal wat beelden die ik in een dergelijke omgeving gefilmd heb, zijn vrij waardeloos…

Niels op 20 apr. 2012 20:03

Als’t grijs of betrokken is zal je inderdaad niet veel detail hebben, maar soms valt er nog wel iets meer detail uit de beelden te halen dankzij color correction. Check de tutorial daarover in mijn 3de bericht van het andere video-topic: https://www.wintersport.nl/forum/topic/48270

Geek, Snowboarder, iPhone developer

niet kunnen testen, maar uit het beetje fotografie kennis die ik heb:

zet scherpstellen op spotmetering (schijnt te kunnen bij GoPro) en probeer regelmatig iets niet-wit in het midden van je camera te hebben. Daar focust camera dan op en vallen de grijzen wat weg. Voor je uit filmen en alleen maar sneeuw hebben maakt het natuurlijk wel lastig. Zal zelf komend seizoen eens gaan stoeien met gopro van vriend en kijken of dit helpt.

euh... doen!?

Spotmeting zit inderdaad in de gopro. Dit wordt aanbevolen wanneer je van binnen naar buiten filmt. Bvb. vanuit de wagen.

van binnen naar buiten zou duiden op ene lichtere omgeving of een nauwer/kleiner vlak. In ieder geval wordt dan niet een groot deel van het beeld gemeten. Ik ga t eens proberen

euh... doen!?

Plaats een reactie