Foto's maken op wintersport

Ik ga verder met het maken van een aantal blogs over foto-tips op wintersport. Het leek mij handig om te weten wat voor een tips jullie het liefste hebben. Daarvoor zou ik graag willen weten met wat voor camera jullie de piste opgaan (compact of spiegelreflex) en of er speciale problemen zijn waar jullie met wintersportfoto’s tegen aan lopen. (Eventueel met voorbeeld foto’s).

kom maar op, dan kan ik aan de slag ;-)

Click. Click. Peace

Leuk idee voor velen! Ikzelf fotografeer eigenlijk alleen met m’n telefoon (5 megapix). Gaat redelijk en ik stel niet zo’n hoge eisen aan m’n foto’s. Misschien kun je ook voor deze simpele manier van fotograferen een paar tips geven?In de toekomst wel van plan om een spiegelreflex te gaan kopen maar heb nu nog niet het geduld om rustig mooie foto’s te maken.

Heb deze zomer spiegelreflex gekocht. Erg mooie foto’s maar wel een stuk meer werk. Maar is het niet iets te riskant om hem mee te nemen op wintersport? Eén goeie val en zo’n ding is kapot?

Casio 8.1 mega pixels
Omdat deze zo makkelijk in skijack past, zet deze op hoogste resolutie
Maak er ook filmpjes mee,
Maar als ik eemn aktiefoto wil maken is ie te traag, dwz de skier is al op een andere plek op moment van afdrukken,
Et zit wel een soort sportstand op,maar zou ik bewust eens moeten instellen om te zien of dat ook veranderingen oplevert,
Dus met name instellingen voor snel bewegende beelden heb ik interesse in om tips over te horen

Ik heb zelf een spiegelreflex maar neem deze eigenlijk nooit mee op wintersport. Mijn Canon compact gaat altijd wel mee de piste op in de binnenzak. Foto kwaliteit is natuurlijk wel stukje minder maar daar geef ik niet zoveel om.

Belangrijk alleen is om de witbalans goed in te stellen dus misschien hier een paar tips over. Door weerkaatsing in de sneeuw kan ook een belichtingscompensatie helpen voor een betere foto.

@Cees

Die Camera ken ik dan niet, maar wel veel camera’s hebben zo’n actiestand. Als het goed is kan je dan lichtjes indrukken, dan staat ie op ‘scherp’. Als je dan de foto wilt maken druk je hem helemaal in en dan maakt ie gelijk de foto. Dus geen vertraging.

Het afgelopen seizoen voor het eerst m’n spiegelreflex meegenomen op wintersport, achteraf bezien een hele goede keuze: heb nog nooit zulke mooie foto’s gemaakt als het afgelopen jaar. Zie ook de foto waarmee ik de fotowedstrijd van oktober won.

Ik heb de nodige fotografie-ervaring, maar had nog nooit in de sneeuw gefotografeerd. Maar met een groepje vrienden skiën, een mooi plekje opzoeken en dan iedereen een voor een fotograferen met de burst-stand levert schitterende beelden op.

Op dit moment kan ik niet echt bedenken welke tips ik nog zou willen hebben, maar uit interesse houd ik dit topic zeker in de gaten!

@Blauw

Hoe heb jij ervoor gezorgd dat je camera beetje heel bleef? Rugzak of gewoon cameratas?

Door niet te valllen ;-))

Op dagen dat ik van plan ben door te skien een kleine Canon voor in de jaszak. Daarnaaast op de dagen dat het wat aan rommelen is (meestal de apierpijn dag) de EOS spiegelreflex mee in de rugzak voor mooie (actie) foto’s van de groep en omgeving. Maar op dagen van lange tochten en door skien voor het halen van de laatste liften vind ik de kans op vallen toch te groot risico voor de EOS

Same here. Canon EOS 450d. Kitlens (helaas) nog. Des al niettemin schitterende foto’s op wintersport. Verschil met compact/telefoon is gigantisch, juist vanwege de ‘moeilijke’ wintersportomstandigheden wat betreft witbalans en licht. De EOS gaat altijd mee in zo’n beschermhoes en deze in 'n rugzak waarin ik dan nog plaids aan de zijkanten doe voor onverhoopte schokken. En (met slechts 3 weken ski-ervaring) geen rode pistes als de camera achterop is, en wat voorzichtiger skien. Gaat dus ook niet altijd mee, vaak een of twee dagdelen per vakantie.

Qua tips zou ik zeggen. Ga vooral niet aan de instellingen rommelen als je het niet weet want dan verziek je foto’s. Schiet alles in RAW zodat er later correcties mogelijk zijn. En ik gebruik meestal de P(rogram) mode waarbij zelf de sluitertijd/diafragma wordt berekend. Daarmee heb ik goede ervaringen wat betreft witte (en dus niet blauwe) sneeuw etc. Als dat toch niet lukt en ik probeer 'n ideaal plaatje te schieten zelf wat proberen maar ik moet zeggen; op wintersport op 2500m hoogte bij een temp van -10 zonder handschoenen met Canon-instellingen rommelen terwijl je t liefst verder skiet is niet een van mijn grootste hobby’s.

Ik heb geen spiegelreflex… Maar met skiën neem ik altijd mijn Olympus 1030 mee.

null

Voordeel is dat hij ook waterdicht is, tegen vallen over een wat grotere afstand kan en beter tegen temperatuur onder nul kan. Daarnaast past hij goed in mijn zak.

Het nadeel van deze compact camera’s is dat ze niet goed presteren in een donkere omgeving. Maar daar heb je in de sneeuw helemaal geen last van. Een ander nadeel is de scherpte bij veel beweging, daar kan je met de sport stand redelijk wat opvangen.

Voordelen van mijn specifieke camera heb ik al opgenoemd, andere voordelen wat voor compactcamera’s gelden: Het is makkelijk mee te nemen in bijvoorbeeld je jaszak.

De beste camera is die, die je bij je hebt.

Met mijn iPhone 4 twijfel ik nog of ik altijd de compact camera mee zal nemen. Waarschijnlijk wel.

Winter 2011/2012 - skileraar Hochfügen, Zillertal

Ow wat ik nog vergeet is dat je vaak door de simpelere bediening van compact camera’s eerder foto’s maakt. Je kan vaker je handschoenen aanhouden.

Winter 2011/2012 - skileraar Hochfügen, Zillertal

@Rutger De bewuste afdalingen had ik m’n cameratas gewoon meegenomen, zodat de lens (18-200 mm) ook goed stevig opgeborgen zat. Ik had de camera die afdalingen ook echt meegenomen om wat leuke foto’s te maken. Tijdens een gewone skidag ga ik niet met m’n camera lopen zeulen, maar laat ik het fotograferen aan vrienden met een compactcamera over.

Verder hadden we een hotel op de piste, dus na een paar afdalingen foto’s maken heb ik de camera snel in het hotel gedropt en zijn we weer doorgegaan.

@Blauw en de rest

Bedankt voor de info. Ik denk dat ik ook gewoon een enkele x mn camera meeneem en het dan voorzichtig aan doe.

Zo’n GoPro camera, is die puur en alleen voor op je helm. Of kan je hem ook makkelijk bedienen als compact camera?

@ Rutger: GoPro moet je niet zien als compact camera. Je kunt er weliswaar wel foto’s mee maken, maar je kunt er niet mee zoomen… Daarnaast heb je een extra onderdeel nodig (lcd backpac) om te kunnen zien wat je fotografeert, anders blijft het gokken wat erop komt want de camera heeft geen lcd scherm…

Zelf neem ik mijn SLR wel mee op wintersport maar heb hem nog nooit uit de tas gehad. Misschien deze winter voor het eerst. Daarnaast heb ik altijd een compact bij me (voorheen een fuji f30, sinds deze zomer een Sony NEX5)

@Harm; Bedankt voor je tip. We hadden een onderwatercamera die ook wel actieproef is. Helaas is die afgelopen week overleden in een Egyptisch zwembad. Afgelopen wintersport erg leuke filmpjes mee gemaakt dus wil nu ook graag een nieuwe. Zit te twijfelen tussen een compact of een helm camera. Jammer dat je die GoPro niet ook als compact camera kan gebruiken, was die echt perfect geweest.

Ik heb een compactcamera: Canon Digital Ixus 850 IS met 7.1MP. Ik ben vooral benieuwd naar de volgende zaken:

  • Waar moet ik op letten bij compositie (Bv. verhouding lucht:landschap. en voorgrond/achtergrond)
  • Hoe gebruik ik de groene ‘scherpstel-vierkantjes’ het beste? En wat moet ik doen als hij niet scherp stelt op mijn onderwerp?
  • Instellingen. Wat kan ik allemaal instellen en waar moet ik op letten bij verschillende weertypes
  • Waar staat de zon het beste? recht achter/schuin voor/schuin achter?
Vrijdag 3 Feb naar Belle Plagne met Sunweb!!!

Ik heb ook een compactcamera van Canon

En voor de rest sluit ik me aan bij de vragen die @Frank in de reactie hierboven heeft gesteld

@ Rogier

Het is mss ook een goed idee dat wij ergens in een topic hier enkele van onze foto’s kunnen posten en dat anderen en vooral jij ons dan enkele tips geeft om de foto’s nog beter te maken.

Bij mij gaat in het algemeen de Nikon D70 spiegelreflex mee in de rugzak. Als je er voor zorgt dat hij een beetje beschermd zit (bv in de extra sweater die je vaak toch al bij je hebt), kan er weinig mee gebeuren.
Is inderdaad wat gezeul, maar met die compact dingen zonder optische zoeker kan ik niet werken.
Mijn tips:
Witbalans op daglicht
Iso gewoon op 200, hooguit 400
Voor de rest hangt het van de (on)mogelijkheden van de camera af, maar de speciale ´programma´ standen (landschap, sport) gebruik ik nooit

Compact camera’tje (Canon Ixus 110 IS). Het is al een paar keer in de sneeuw gevallen, soms zelfs een tijdje blijven liggen op de piste (gelukkig blinkt het wel goed in de zon), maar wat maakt zo’n eenvoudig toestelletje toch prachtige foto’s en filmpjes!

Compositie van actiefoto’s blijf ik wel moeilijk vinden. Je moet de tijd kunnen nemen om je op een goeie plek te stellen en dan hopen dat je onderwerp net dat gaat doen wat je verhoopt. Vraag je dan je medeskiërs om bepaalde acties te ondernemen, of probeer je net spontaan te doen?

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Heb zelf een hybride camera van Fuji en erg tevreden over de foto’s tijdens de wintersport.
Maak wel gebruik van de ‘sneeuw’-stand, belichting is dan vaak beter vooringesteld dan normaal. En voorzetfilters zoals UV of polarisatiefilter zijn eenvoudig op te schroeven.
Is niet zo kwetsbaar als een SLR maar makkelijker en beter in te stellen op de condities van dat moment.
Past helaas niet in mijn jaszak, da’s een nadeel. En aantal pixels is lang niet zo belangrijk als hoop mensen denken. Goede lens en lichtgevoeligheid ervan is belangrijker, zeker bij minder goede omstandigheden. Bij mooi weer maakt elke camera mooie foto’s maar juist bij minder goede omstandigheden zijn met name spiegelreflexen in het voordeel. Zijn dan veel beter in staat gebruik te maken van een grotere lens met meer lichtinval op een grotere sensor. Ook zaken als dieptewerking is vaak mooier bij dit type camera’s.
Maar zoals al eerder ook door anderen gemeld, compactcamera’s worden steeds beter en zijn makkelijk in gebruik en mee te nemen.

Heb een Nikon spiegelreflex die op de "rustige" dagen meegaat. Heb een cameratas die in de rugtas past. Dan gebeurd er niets mee hoor.
Heb iso op 200 staan en stel handmatig diafragma in (en soms sluiertijd).
Heb er een (draaibaar) polairoidfilter voor zitten (voor de zonnige dagen), dit is ook echt aan te raden vindt ik.

Heb altijd iphone4 bij voor de snelle kiekjes (en soms zelfs filmpjes). Deze gebruik ik toch al voor de ski tracks app

Sony alpha 350 + sigma 70-200 f2.8 + polarisatie en UV filters.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Gaat trouwens altijd mee, weer of geen weer

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Mijn Nikon D90 gaat met enige regelmaat mee, meestal een of twee dagen in een week. Hij gaat gewoon in mijn rugzak. Verder een paar lenzen (groothoek, standaard en tele).

Hij is wel goed verzekerd, dus als er iets kapot gaat, krijg ik de nieuw-waarde terug.

Running against the wind

Iphone 4s op zak(1080p vids) en voor de actie foto’s/video’s de Go Pro HD Hero 2.

ik heb geprobeerd foto’s te maken van een sneeuwkanon in de avond,

ik plaats ze hierbij, niet omdat vze mooi of geslaagd zijn, maar om te laten zien wat er mis ging,
misschien dat iemand met ervaring me advies kan geven dat het beter lukt?

null

null

null

null

Cees:

  • Foto 1 is onderbelicht door te korte sluitertijd. Ik denk ook dat je flits aanstond maar dat je te ver van het onderwerp stond opdat je iets zou hebben aan het flitslicht.

  • Bij foto 2 heb je voldoende belicht, maar door de lange sluitertijd is het moeilijk om niet te bewegen.

  • Bij foto 4 heb je geflitst waardoor enkel de zaken die vlakbij zijn belicht worden (hier dus de sneeuw op de voorgrond)

  • Foto 3 komt het best in de buurt, maar ook hier heb je wat bewogen.

Ik vrees dat het heel erg moeilijk is om in dergelijke omstandigheden goeie foto’s te trekken.

Een statief kan alvast helpen om beweging te voorkomen. Of je fototoestel ergens op plaatsen of laten steunen op een paaltje, muurtje,…

Daarnaast zit je met het probleem dat er veel licht van bij de sneeuwkanonnen komt, maar de omgeving zelf wordt weinig belicht.

Flitsen kan helpen in sommige gevallen, maar hier werkt het vooral in je nadeel. Op sommige fototoestellen zit een programma om je flits te laten gaan vlak vóór de foto wordt getrokken (op mijn Canon Ixus heet zoiets "slow synchro"), dat kan helpen omdat je dan iets minder het directe licht gebruikt maar eerder de reflecties. Je blijft in dat geval nog steeds een lange sluitertijd houden, dus zorgen dat je niet beweegt door middel van een statief of iets dergelijks is nog steeds nodig.

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Oja, over de zoom nog: bij de eerste 2 foto’s heb je ingezoomd, waardoor een kleine beweging grote gevolgen heeft. In de eerste foto valt dit niet op omdat je door het flitsen een korte sluitertijd had, maar bij de 2de foto zie je de gevolgen duidelijk.

Geek, Snowboarder, iPhone developer

@Lieven, bedankt, ik ga zeker zoiets nog eens proberen en probeer dit advies daarin te betrekken,
overigens stom van mij ik had een schakelaartje aanstaan waardoor op elke foto de datum verschijnt, dat heb ik de jaren daarna niet meer gedaan

Plaats een reactie