Tips gevraagd over Flaine

Dit onderwerp gaat over de bestemming Flaine

Wij gaan dit jaar voor de eerste keer naar Flaine. Ik ben benieuwd naar alle ervaringen.
Mooie pistes, leuke restaurantjes, alle tips zijn welkom.

*bericht bewerkt door Rogier op Invalid Date

Heb je al gekeken bij de ervaringen en reviews van gelegenheden in dit gebied?

https://www.wintersport.nl/skigebieden/grandmassif/ervaringe…

tourmaline, serpentine (begin wel enkele vlakke stukken), mephisto zijn mooie blauwe.
lucifer en faust mooie rode.
En verder als je de kans krijgt om naar morillion te gaan is de groene marvel een heel mooie.

Alleen is de lift Grand Vans die de verbinding vormt met de rest van het gebied en de blauwe toermaline bedient heel erg gevoelig voor de wind.
Dit jaar met krokus maar 3 dagen van de 7 open door wind.

Ligt er een beetje aan waar je zit in het Grand Massif. Flaine zelf ligt wat hoger met alle pistes min of meer rond een kom. Wat lager richting Samoens etc ski je wat meer tussen de bomen wat een ander sfeertje geeft. Qua restaurantjes op de piste ben ik destijds (geloof alweer 8 a 9 jaar geleden) niet echt iets spectaculairs tegengekomen. Althans niet dat het is blijven hangen :)
In de dorpen is het naar mijn mening vaak (stukken) beter dan op de piste.

Aequilater Nubila

Pistes in de kom van flaine zijn eigenlijk allemaal fijn om te doen, vrij lang. Verder zou ik aanraden om gewoon lekker door het gebied te skiën en dan juist niet de bordjes volgen richting de plaatsjes. Dan kom je namelijk op veel rustigere pistes terecht.

Qua eten inderdaad niet echt veel bijzonders gehad, was op de meeste plekken wel prima. Ergens achter de Aup de Veran gondel hetinner ik me nog wel een tentje met goed eten voor niet al teveel geld.

Dit jaar wordt de Saix Express gebouwd. Een nieuwe 6persoons stoeltjeslift. Het tracé is enorm spectaculair en de pistes die hij bedient worden ook deels nieuw aangelegd. Zeker een aanrader!

null

*bericht bewerkt door Thomas op 07 sep 2016 08:04

Even a bad day skiing is better then a good day at work

In het Grand massif heb je zeer veel afwisseling. Houd je van lichtere pistes dan zijn de Marvel richting Morillon en bovengenoemde blauwe pistes rond Flaine zeker een aanrader. Houd je van (veilig) poeder rijden dan zijn de zwarte Gers en Veret echte aanraders wanneer het een flink pak gesneeuwd heeft. Wanneer ze na een flinke dump open gaan is het wel zaak er snel naartoe te gaan want het is wel vrij vlug verspoord, zeker de Veret. Wanneer je een van de stijlste en zwaarste pistes van de alpen wil doen is de Aigle Noir boven Samoens een goede tip.

Leuke tentjes langs de piste zijn er weinig te vinden, maar een beetje weggestopt boven Morillon is bovenaan de Bergin een gezellig restaurantje met terras te vinden. Het uitzicht daar is trouwens fenomenaal.

Wanneer het hard sneeuwt en het zicht slecht is, is het aan te raden om richting Morillon of Les Carroz te gaan. Hier is het dan heerlijk skien tussen de bossen. Wanneer je in een drukke periode zit, is het ook aan te raden om richting Les Carroz te gaan, hier is het vaak opvallend rustig tov de rest van het gebied.

De nieuwe saix express zal ook een aanrader worden, dat gaat heerlijk lange afdalingen ontsluiten, alleen zal het dan op Chamois wel een stuk drukker gaan worden. Dit is 1 van mijn favoriete pistes in het gebied. Het is een stijle rode, welke in veel gebieden zwart zou zijn, maar door de vlakke uitloop op het eind kan je er geweldig hard naar beneden knallen.

Een andere tip is, om wanneer hij open is de Cascades richting Sixt te nemen, deze is met 14km een van de langste pistes van de alpen. En wanneer je dan in Sixt ben aangekomen ligt daar een beetje verscholen nog een klein skigebiedje met enkele waanzinnig mooie en uitgestorven pistes in een fantastische omgeving, zoals je in dit filmpje kan zien:


bijna iedereen stapt aan het einde van de Cascade namelijk op de skibus naar Samoens en laat daardoor het mooiste stukje van het gebied links liggen. Ook zit er daar nog een gezellig restaurantje met terras wat het wachten op de skibus naar Samoens een stuk aangenamer maakt ;)

Born to Ride

@Thomas weet jij toevallig of ze nu de 2zitter L’airon en de sleper Gentianes weghalen voor de nieuwe Saix express. Want de nieuwe Saix express komt nu over de bergkam waar de Gentianes ligt, en ik vermoed dat de aankomst is op de plaats waar nu de L’airon aankomt.

null

Edit: ik heb al een overzicht van de nieuwe situatie gevonden en de liften verdwijnen inderdaad:

null

*bericht bewerkt door Matthias123 op 07 sep 2016 09:18

Born to Ride

@Thomas weet jij toevallig of ze nu de 3zitter L’airon en de sleper Gentianes weghalen voor de nieuwe Saix express. Want de nieuwe Saix express komt nu over de bergkam waar de Gentianes ligt, en ik vermoed dat de aankomst is op de plaats waar nu de L’airon aankomt.

null

Matthias123 op 7 sep 2016 09:15

Klopt, ze halen beide weg. Daar zijn de meningen over verdeeld, wegens de sneeuwzekerheid. De nieuwe lift maakt volgens mij 700 hoogtemeters (1420-2112 meter), waardoor het dalstation in het voorjaar niet sneeuwzeker is (zuid helling).
Maar goed, fantastisch dat die kom eindelijk vrij is van liften. Dat wordt een stuk mooier!

*bericht bewerkt door Thomas op 07 sep 2016 09:19

Even a bad day skiing is better then a good day at work

@Thomas ik denk dat het qua sneeuw nog wel mee gaat vallen in het voorjaar, ondanks dat het een zuidhelling is. Er staan daar op het laatste stuk van de Marmottes enorm veel sneeuwlansen en kanonnen. En de portet die ligt daar veel in de schaduw van de bomen, dus die zal ook geen problemen geven. Persoonlijk vind ik het wel jammer, want het zal gewoon wel een stuk drukker worden op de Chamois en de Corbalanche.

Born to Ride

@Thomas ik denk dat het qua sneeuw nog wel mee gaat vallen in het voorjaar, ondanks dat het een zuidhelling is. Er staan daar op het laatste stuk van de Marmottes enorm veel sneeuwlansen en kanonnen. En de portet die ligt daar veel in de schaduw van de bomen, dus die zal ook geen problemen geven. Persoonlijk vind ik het wel jammer, want het zal gewoon wel een stuk drukker worden op de Chamois en de Corbalanche.

Matthias123 op 7 sep 2016 09:25

Dat klopt, maar ik denk dat het een goede investering is. Je bent nu in staat sneller meer hoogtemeters te maken. Tevens is het trace spectaculair en de ontsluiting van Les Carroz veel beter. Lanche blijft ook wel een knelpuntje, maar dat staat voor volgend jaar op de planning. Dan komt er een stoeltjeslift vanuit het dal tussen Samoens en Morillon die beide dorpen ontsluit, vanaf ongeveer 1200 meter 2120 meter, Tete des Saix. Dat wordt een aardig liftje…

Maar, ik ben blij met de Saix Express. Die Gentianes was echt een hel als het hard waaide of koud was. Veel te traag en veel te lang. Wel leuke bocht :D

Even a bad day skiing is better then a good day at work

@Thomas ik denk dat het qua sneeuw nog wel mee gaat vallen in het voorjaar, ondanks dat het een zuidhelling is. Er staan daar op het laatste stuk van de Marmottes enorm veel sneeuwlansen en kanonnen. En de portet die ligt daar veel in de schaduw van de bomen, dus die zal ook geen problemen geven. Persoonlijk vind ik het wel jammer, want het zal gewoon wel een stuk drukker worden op de Chamois en de Corbalanche.

Matthias123 op 7 sep 2016 09:25

De lanche is inderdaad helemaal hard nodig. Dat was altijd lang wachten, en voor mij is het echt een hel geweest. Ik heb daar een keer 20 minuten stil gehangen vanwege de wind boven die bergkam vlak voordat je aankomt op de tete de saix. 20min bij -12 met stuifsneeuw en windstoten van 80km/h is geen pretje kan ik je vertellen ;). als die lift + pistes in de kom tussen Samoens en Morillon komt te liggen krijg je er wel een paar mooie pistes bij ook in een mooie omgeving denk ik zo, en een hoop mooie offpiste potentieel.

Born to Ride

De 3 blauwe pistes in de rechter hoek van Flaine (Calcedoine, Rubis, Comaline) zijn ook de moeite waard.
Pak eerst de Mephisto en ga halverwege richting de kom in de rechterhoek. Lekker rustig daar!!
Wel een sleeplift met een harde launch aan t begin maar ik vond het de moeite waard, zeker bij verse sneeuw. Korte glooiende pistes die goed geprepareerd zijn. Vorig jaar tijdens een dump stonden we op sommige delen op(!) de piste al tot de knieën praktisch zonder anderen in de poeder, heerlijk!

Ik weet niet of ik veel toe kan voegen, want het meeste staat hierboven.
Het ligt er natuurlijk ook aan waar je naar op zoek bent.

Mijn 2 cents:

  • Heb je al een lokatie? Anders kan ik van harte ‘Le Refuge Du Golf’ aanbevelen: voor frankrijk erg ruime huisjes met moderne inrichting. Erg fijn verblijf gehad aldaar. Skibus stopt voor de deur en we hadden een schitterend uitzicht.
  • Ik ga mee in het commentaar van @Ger435: de Calcedoine, Rubis en Cormaline waren toen ik er was helemaal besneeuwd en lagen onder een dik pak vers poeder. Flaine was mijn eerste wintersportvakantie en ik heb erg goede herinneringen aan voor het eerst door dikke poeder skieen van deze vriendelijke, blauwe hellingen in een mooi landschap
  • Inderdaad, Le Grand Vans (en ook de Grandes Platieres soms) gaat snel dicht, dus neem’m wanneer dit kan
  • Mijn favoriete rode was de Faust: een erg lange rode (en ook m’n eerste ;)). Soms is het bovengedeelte nog niet open (ze vullen hiervoor later in het jaar de crevassen met sneeuw als ik het goed heb), maar het onderste gedeelte is met goede sneeuw een aardige rode. Als het ijzig is, is hij nog best pittig. Je kan het laatste stukje doen via de Turquoise.
  • De lange blauwe hellingen was voor mij echt geweldig aan Flaine. Vooral de Serpentine, Crystal en Zeolite (allemaal vanaf de top te bereiken). Je kunt vanaf deze hellingen helemaal door naar de kom van Flaine, of weer met de Desert Blanc omhoog.
  • Aan de rechterkant is de lange blauwe Mephisto erg leuk (de Alp de Veran lift geeft toegang tot een aantal aardige pistes, wanneer de andere grote dicht zijn door bv. wind)
  • Aan de linkerkant van Flaine (met Le Grand Vans) kun je naar de rode Marmotte, de blauwe Marmottes en enkele andere leuke afdalingen. Je moet echter wel puf hebben om via de lange blauwe (en erg leuke) Tourmaline weer naar Flaine te skieen, dus hou daar rekening met de openingstijden van de liften (anders moet je met de bus). Toen ik ging (en ik dus een compleet skibroekie was ;)), was het redelijk ijzig dus probeerde ik er wel rekening mee te houden om op tijd terug te gaan: het kostte me soms nog wat tijd. De Tourmaline is echter wel erg leuk (erg breed op het midden, waardoor je heerlijk kunt cruisen: wat bochtenwerk op het einde).
  • Flaine zelf is wat aan de saaie kant qua uitgaan en er zijn een aantal restaurantjes waar je wel wat kan eten. Doorgaans gingen wij naar ons appartement om daar te borrelen/eten en kwamen we niet meer terug naar het dorp. Wil je wel uit, dan kun je een uitstapje naar Morillon/Samoens overwegen.
  • Reken er niet op Les Cascades / Sixt open is: dan valt het alles mee ;). Het ligt erg aan de tijd van het jaar of deze open zijn: ik lees regelmatig verslagen dat’ie pas rond februari open kan…

Heel veel plezier en laat maar weten wat je er van vond! :)

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Deze wilde ik jullie niet onthouden: voordat ik in Flaine op mijn eerste skivakantie ging, bekeek ik dit filmpje.
…tot op de dag van vandaag heb ik altijd dit nummer in m’n hoofd als ik lekker aan het cruisen ben. :)

Dit kanaal heeft een aantal leuke filmpjes over Flaine/Le Grand Massif (mét goede muziek :D)

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Plaats een reactie