Welke Gletscher in de herfstvakantie?

Mijn eerste post hier op het forum en meteen een vraag zonder ooit eerder aan een discussie deelgenomen te hebben.
Ik ga in de aanstaande herfstvakantie met mijn dochter (18) skieen, we zijn beide ervaren skieers en hebben nooit eerder op een gletscher geskied.
In de afgelopen jaren zijn we verwend geworden door de grotere (Oostenrijkse) skigebieden en weten dat een gletscher zijn beperkingen heeft.
Welke (Oostenrijkse?) gletscher adviseren jullie ons en, niet onbelangrijk; waarom?

Wanneer hebben jullie hefstvakantie? Stubai gaat bijv. in 2e week herfstvakantie meer open qua pistes (altijd een planning op basis van hoeveel sneeuw er is). Dan is het best leuk qua piste km. Anders zou ik voor Hintertux kiezen: relatief veel km, voor een gletsjer vrij uitdagend en vrij lange afdalingen.

Wij zijn van plan om op 23 Oktober te gaan.

Voor mij persoonlijk heeft de Stubaier de beste papieren. Ik heb jarenlang technische stages gedaan, ben naar verschillende gletschers geweest en heb toch nog altijd het minste een ‘gletschergevoel’ bij Stubai omdat het verschillende flanken heeft. Nu ook de nieuwe lift vanuit het dalstation klaar is, verwacht ik minder wachttijden beneden, wat toch essentieel is 's morgens als je tijdig wil vertrekken.

Pitzal zit je met het treintje dat enorme bottleneck is, maar verder ook best goed. Solden heeft 2 flanken (Rettenbach / Tiefenbach) maar is verder wat beperkter qua km’s. Hintertux en Kaprun zijn persoonlijk iets minder mijn favorieten, zeker voor een vakantie met twee.

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Ik ben van de Oostenrijkse gletsjers alleen op de Stubai geweest, maar ik vond dit heel erg meevallen (in positieve zin). Het voelde groter ruimer en meer als een skigebied aan dan dat ik verwacht had van een gletsjer. Vooral de verschillende kanten maken dat je lekker rond kunt skiën. En als @Kristof hetzelfde zegt…

Click. Click. Peace

Mooi, dat is bruikbare info!
Wat is een bruikbare skitijd; van 08.00u tot 13.00u?
Uiteraard alles afhankelijk van het weer maar ik heb het idee dat het in de loop van de middag duidelijk papperig begint te worden?
Verder nog tips mbt de Stubaier gletscher; hotels bv?

Zo laat in de herfst hoef je daar niet zo heel bang meer voor te zijn. Je weet het nooit wat de temperatuur doet, maar de zon is al duidelijk minder krachtig die periode. Dus je kunt waarschijnlijk skiën tot je er genoeg van hebt of tot de liften sluiten ;-) 's ochtends zijn de pistes natuurlijk wel het lekkerste, zeker als er niet bar veel verse herfstsneeuw is gevallen.

Click. Click. Peace

Ik heb het geluk gehad dat in de herfstvakanties op meerdere gletsjers heb mogen staan. Ik verkies zelf Hintertux boven Stubai, maar dat is marginaal.
Ski tijd is tot ca. 16.00 uur, pap heb je dan nog zelden. Het kan zelf al heel koud en guur zijn.

Zorg dat je om 8u beneden aan de lift staat. Skien tussen 8 en 10u is absoluut het beste, sneeuw is dan goed hard en je hebt nog niet veel mensen die boven zijn (althans voor 9u). Ga bvb snel tot aan de Daunferner, daar heb je echt een heerlijke afdaling als er nog niet al te veel volk boven is. Qua pap valt het wel mee, je kan skien tot 16u en heb zelden echt lente-achtige toestanden gekend. Enkel de afdaling van eisgrat naar gamsgarten durft wel eens om zeep te liggen dan.

Qua hotels verbleven wij altijd in Neustift. Dat is nog een klein half uurtje naar de dallift rijden, maar dat heb je nu eenmaal vaak met herfstski. Vertrek gewoon 's morgens zo vroeg als je kan / wil, dan ben je sneller boven en heb je meer aan je dag. Wij verbleven vaak in hotel Viktoria in Neustift, heel netjes en gerund door een Belg, helpt ook altijd haha ;o)

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Heb niet op de Hintertuxergeltscher geskied maar wel op de Stubaier-, Pitztaler-, Kaunertaler- en in Sölden. Van die vier vond ik Stubai het minst maar dat is niet helemaal objectief omdat het die dag dat we er waren erg warm was en dus veel pap(begin mei). De afdaling naar het middenstation was niet open en er waren maar een paar liften wel open. Ik denk dat wanneer de sneeuwcondities beter zijn en er meer liften open zijn, het wel een stuk gevarieerder is dan wat wij hebben meegemaakt. De Pitztaler Gletscher heeft me positief verrast. Het is geen groot gebied maar wel ruim van opzet en een goede diversiteit van pistes. Boven bij Café 3440 heb je werkelijk een fenomenaal uitzicht! de Kaunertaler Gletscher is ook niet heel groot maar de pistes zijn er fijn en het is er lekker rustig. Sölden vond ik ook er leuk. Niet zo groot maar ook weer die prachtige uitzichten. Ik moet er wel bij zeggen dat wij op elke Gletscher 1 dag zijn gaan skiën. Deze vier Gletschers liggen niet zo ver van elkaar vandaan en als je een beetje centraal gaat zitten kun je ze allemaal binnen het uur aanrijden.

Plaats een reactie