Val cenis of La norma where to go ?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Cenis

Hoi,

Om ook maar eens gebruik te maken van de kracht van het forum jullie input gevraagd.

Na een aantal jaren skiën in St. Johann(IT) willen we (mijn vriendin en ik) aankomend jaar wat anders.
Via de zoekfuncties in de skigebieden en accomodaties kom ik daar meestal weer uit op Val Cenis en La Norma

Nu de vraag welke te kiezen? iemand ervaringen met deze gebieden en wat zijn de voordelen ten opzichte van elkaar.? Of weet je eventueel een ander skigebied wat ons zou passen.

Wie zijn wij.

Allebei licht gevorderde skiërs. Zij 9 weken ik 6 weken. waarvan 5 weken les in de sneeuw en elk jaar wat lessen op de rollerbaan. tevens ook elk jaar een weekend Winterberg maar dat geld eigenlijk niet ;-) Verder elk jaar nog wat lessen op de rollerbaan
We kunnen allebei (in st Johann en Winterberg dan, weet dat Frankrijk anders is) elke kleur piste aan. Het liefst de wat steilere rode. Zwarte ook prima als deze maar niet een hele ijsplaat is. dan word t werken.
Wij vinden het leuk om van vroeg in de ochtend tot ongeveer 15:30 de hele dag wat te cruisen. pistes enkele keren over doen ook prima.

Hekel aan hele drukke pistes.

Verder eten we graag gedurende dag in restaurant op de piste, eventueel in t dal in de buurt van de lift.

Apres ski dit jaar niet van toepassing

Geplande periode is van 11 maart t/m 18 maart

alvast bedankt voor de input

La Norma is eens stuk kleiner dan Val Cenis. Ik zou dus naar de laatste gaan, maar misschien wel een Eskimo skipas nemen zodat je ook in La Norma en Aussois een keertje kan gaan skiën.

Qua drukte, is het dan in Frankrijk geen vakantie, dus rustig zal het overal zijn.
Qua eten denk ik dat je ontgoocheld gaat zijn tov Italië, duurder en slechter :-).

Glij blij door die brei :-)

Val Cenis als thuisgebied en je kaart even upgraden zodat je ook een dag naar La Norma, Aussois, Bonneval en Val Frejus kan. Op de piste eten is alleen niet zo’n succes in VC, dat gaat beter in La Norma, je kan wel makkelijk even naar het dorpje toe (dalstation). Even goed kijken waar je je acco boekt, om te skiën liggen ze allemaal wel gunstig maar sommigen liggen verder van de bewoonde wereld, daar is behalve de acco dus niets te doen.

Ik ben zelf alleen in Val Cenis geweest. Qua kilometers heb je hier wel veel meer mogelijkheden dan in La Norma. Beide gebieden liggen voornamelijk op noordhellingen, wat er voor zorgt dat ook half maart de pistes nog lang goed zullen blijven. In Val Cenis is de laatste jaren geinversteerd in een aantal nieuwe stoeltjesliften, wat het gebied behoorlijk heeft verbeterd.

Qua ligging maakt het weinig uit, het is beide erg goed bereikbaar door de Mauriennevallei. Je hebt tot in het dal gewoon non-stop snelweg, en alleen het laatste stukje de berg op hoef je maar van de snelweg af. Over drukte hoef je je in die periode sowieso niet druk te maken, en ook qua sneeuwzekerheid kan je bijna niet beter zitten dan half maart op die hoogte.

Als je echt rustig wil zitten, kan je in Termignon boeken, dit is de rustigste hoek van val Cenis. Dit deelgebied is ongeveer net zo groot als La Norma, en staat wel gewoon in verbinding met de rest van het gebied. Termignon is qua bebouwing ook nog mooi authentiek.

Born to Ride

Als je voor het skiën gaat dan is La Norma voor een week te beperkt. Boven aan de cabinelift zit daar overigens wel een prima lunchplek.

Val Cenis zelf heeft 85km pistes, door een verbinding met Termignon is dit sinds een aantal jaar 125km. Ik vond de pistes in dit deelgebied wel mooi gelegen maar niet bijzonder. Paar jaar geleden was de stoeltjeslift uit Termignon erg oud, geen idee of dit inmiddels anders is. Voordeel is wel dat je in T voor een prikkie een appartement hebt nabij de piste.

Uitrusten doe je maar in de lift.

Aantal jaren in La Norma geweest, leuk en goedkoop gebiedje. Kan je zeker een aantal dagen wel vermaken. Vanuit La Norma ook in Valfrejus geweest, wat mij goed beviel. Daarnaast probeerden wij altijd nog een dag naar Orrele/Val Thorens te gaan. Ook erg leuk.

Om in de andere gebieden te komen, kan je een busplek reserveren bij de plaatselijke VVV van het dorp.

Eten op de berg is prima in La Norma. Op de berg heb je 2 hutjes zitten. 1 bij het bergstation van de gondellift en 1 (favorietje) bij de lift Arlette beneden (Le Grizzli)https://www.google.com/maps/place/Le+Grizzli/@45.198265,6.71….

De pistes vond ik altijd erg goed geprepareerd. Scheelt dat de bergen van La Norma voornamelijk in de schaduw liggen. Aan het einde van de dag schijnt het zonnetje wel heerlijk op het terras van Le Grizzli.

En voor de La Norma fans, op dit moment wordt de oude tweezitter Carrelet vervangen door een verse niet koppelbare vierzitter

Uitrusten doe je maar in de lift.

Ik volg even mee. Ik heb indentiek zelfde datum in val cenis iets op te oog.

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

En voor de La Norma fans, op dit moment wordt de oude tweezitter Carrelet vervangen door een verse niet koppelbare vierzitter

Roko op 28 sep 2016 23:59

@Roko Komt er dan wel een forderband? Anders is het naar mijn idee nog niet echt een vooruitgang, afgezien dan van het feit dat hij meer zitplaatsen heeft.

Born to Ride

Geen ervaring met de Val Cenis, maar met La Norma des te meer. Ok, het gebied is klein, maar heel rustig! Zelfs in de krokus kon ik daar vrijwel alleen cruisen tot 10-11u.! Voor mij hebben ze ook een paar steengoede pistes in huis: de rode Arlette is een toppertje. De zwarte Arcosses, waar nooit geen volk op komt is heel goed om te oefenen. Vroeger was er een discotheek, waar er serieus doorgezakt werd, weet niet of dat nu nog het geval is. Ook was er in de tijd een café uitgebaat door Belgen, weet niet of dat er nu nog is. Ze hadden daar Hoegaarden, wat de pijn verzacht van de afwezigheid van een lekker Weissbiertje. :)

Beide gebieden zullen aan jouw eisen voldoen. Val Cenis is inderdaad aanzienlijk groter dan La Norma. Ik zou ook adviseren om een Eskimo pas te nemen, zodat je beide gebieden kunt zien. Plaatjses/skigebiedjes als Aussois zijn te bezoeken met deze pas, net zoals Val Frejus en Bonneval sur Arc. Aussois ligt de hele dag lekker in de zon en Bonneval is een zeer fraai authentiek-authentiek dorpje met wat minder pistes. Alle gebieden zijn prima te doen met de auto of eventueel met de gratis bus en bieden volop plezier voor een dag of meer.

Val Cenis biedt een prima uitgangspunt, het gedeelte van Termignon ligt vrij decentraal, Lanslebourg en Lanslevillard liggen wat dat betreft centraler. Ook in Val Cenis wordt momenteel een oude lift, Arcellins II, vervangen. Op de Facebook pagina van Val Cenis staat een filmpje hoe ze binnen een minuut een liftpaal plaatsen met de helicopter, leuk om te zien.

Het eten op de piste is prima vind ik zelf, restaurant La Fema bovenaan de Vieux Moulin gondel bijvoorbeeld of het restaurant langs de Arcelle piste. Maar ook pal aan de pistes in het dal zijn diverse restaurantjes en terrassen te vinden. De drukte zal meevallen, aangezien het zelfs in de kerst- en voorjaarweken prima te doen is.

*bericht bewerkt door Poudreuse op 29 sep 2016 19:05

En voor de La Norma fans, op dit moment wordt de oude tweezitter Carrelet vervangen door een verse niet koppelbare vierzitter

Roko op 28 sep 2016 23:59

@Roko Komt er dan wel een forderband? Anders is het naar mijn idee nog niet echt een vooruitgang, afgezien dan van het feit dat hij meer zitplaatsen heeft.

Matthias123 op 29 sep 2016 09:21

Ja die komt er, bevestigd door OT van La Norma. Een afkoppelbare lift (en Français: TSD) is simpelweg te duur voor een gebied als La Norma.

Uitrusten doe je maar in de lift.

Geen ervaring met de Val Cenis, maar met La Norma des te meer. Ok, het gebied is klein, maar heel rustig! Zelfs in de krokus kon ik daar vrijwel alleen cruisen tot 10-11u.! Voor mij hebben ze ook een paar steengoede pistes in huis: de rode Arlette is een toppertje. De zwarte Arcosses, waar nooit geen volk op komt is heel goed om te oefenen. Vroeger was er een discotheek, waar er serieus doorgezakt werd, weet niet of dat nu nog het geval is. Ook was er in de tijd een café uitgebaat door Belgen, weet niet of dat er nu nog is. Ze hadden daar Hoegaarden, wat de pijn verzacht van de afwezigheid van een lekker Weissbiertje. :)

Joy85 op 29 sep 2016 10:18

@Joy85 Ik was er eind maart nog, geen disco gezien maar daar was ik dan ook niet naar op zoek. Er zijn een paar prima terrasjes in het dorp en de al eerder genoemde Le Grizzly is een fijne plek in de zon aan de pistes.

Uitrusten doe je maar in de lift.

Thanks voor de reacties. Heb er nu wel een beeld van. Denk dat ik wat ga boeken in 1 van de dorpjes van Val Cenis in combinatie met eskimopas. Ga met boeken wachten tot het laatste moment. in die periode moet er vast last minute wat te vinden zijn.

merci

Plaats een reactie