Met welke auto naar wintersport???

Januarie komt (onze) nieuwe audi a6 s-line binnen. Wel de 3l tfsi; kunnen we lekker de berg op-toure. Neem eigenlijk nooit sneeuwkettingen mee, de quattro trekt alles er door heen (3de a6).

Zou nog wel een keer met een panamera turbo willen gaan. Of een rs5 maar dan moet je eigenlijk wel met zn 2je zijn.

Vorig jaar met mijn porsche 944 s2 cabrio uit 1991 naar Zwitserland gereden. Een heel gepuzzel om twee paar ski’s, schoenen, stokken, weekendtassen en helmen erin te krijgen… Maar als alles er eenmaal in zit en de tank is vol is het genieten geblazen op de duitse autobahn!!! Ik was wel even bang voor de combi linnen dak en een pak sneeuw, maar gelukkig was er een parkeergarage.

Ik een opel vectra stationwagon, veel laadplaats en op het dak een sneeuwkoffer waar 8 paar ski’s inkunnen. Deze dakkoffer afgemeten netjes in het midden en met een 1800 bezine 4 volwassenen en volle bagage 7,8L/100km verbruik.

RoCo

VW Transporter T5, achterin een dubbele vloer. Onder de vloer genoeg plek voor tassen, boodschappen en ski/snowboardschoenen van 10 man. Bovenop de dubbele vloer en zelf gemaakt rek met plek voor 10 snowboards en nog de nodige ruimte over om ski’s neer te leggen.

En niet onbelangrijk…voorin 2 captain chairs met armleuningen en alle kanten op te verstellen. Je zit als een koning en kijkt over al het gepeupel met gewone auto’s heen. En op 1 tank diesel naar Oostenrijk :D

Wij rijden jaarlijks een aantal malen richting wintersport in mijn X5 3.0 diesel. Voorheen een 530d touring gereden, maar deze X5 is toch echt wel top hoor.

Is echt genieten met de hoofdletter G: hoge zit, door de grote tank en het feit dat hij relatief zuinig is toch een grote actieradius van zo’n 1.000km, enorme luxe en uiteraard meer dan groot genoeg voor ons twee. Met de combinatie van de 4 WD en een set goede winterbanden moet het wel heel gek worden voordat ik in de problemen kom.

Kan me eigenlijk momenteel geen betere wintersportauto wensen in dit prijssegment.

null

@Martijnski: Parkeren met een BMW is toch geen probleem? Het is easy, einfach en makkelijk! BMW’s zijn niet alleen gemaakt voor de Autobahn, maar ook om er machtig mooi mee over de Bundesstraßen te rijden. Eigenlijk nog wel minstens zo leuk. ;)

Afgelopen jaren hiermee:

null

komende winter met een Volvo XC70, en wellicht ook nog een keer met het VW-busje. Het duurt wat langer (max. 110 km/h), maar je komt er ook.

Running against the wind

Met het gezin nemen we de Opel Vivaro mee, kan mooi veel in en de ruimte in de tweede cabine is ook heerlijk… Harder dan 165km/h wordt 'm niet… Aankomend jaar maar is met de Audi A1 rijden… Kijken of dat wat wordt met 2 personen…

We gaan dit jaar weer met onze Skoda Octavia (station model) , maar liever suis ik natuurlijk over de Duitse snelwegen in een Audi RS6 ;-)

@Tijn:
niet voor het één of ander, maar sneeuwkettingen helpen ook bergaf. Daar helpt geen énkel quattro-systeem ;-).

Altijd met een Subaru Forrester 2.0 STurbo van pa over de Autobahn gegaan naar Oostenrijk. Super fijne reis wagen. 4x4 dus goeie grib in combinatie met winterbanden ideaal. Dit jaar voor het eerst met onze eigen ford focus. Ook een fijne auto maar natuurlijk geen 4x4. De ford is wel een diesel dus dat zal wel zeker 50% aan brandstof besparen aangezien de subaru een benzine was en met 180 aardig slurpte!

Wij gaan met onze Renault Espace 2.0t de bergen in. Veel ruimte en comfort. In de bergen kunnen we nog goed mee met onze winterbanden maar er wordt al nagedacht om een Q5/ Touareg / X5 te gaan halen. 4x4 is wel fijner in de bergen dan een 2 wiel aandrijving

Hup Willem II

In december en januari ga ik nog met een A6 3.0tdi quattro. De ritten erna gaan waarschijnlijk in een A5 3.0.
Als ik er tenminste 1 kan vinden die voldoet aan mijn wensconfiguratie (heel vol)…
En anders pas in het voorjaar de nieuwe, hoef ik ook niet direct een nieuw setje LM-velgen te kopen voor de winterset.

In December met mijn VW Passat fsi en in Februari met de nieuwe Mitsubishi ASX!

Vorig jaar met een Toyota Yaris op wintersport gegaan, en zolang er geen echte winterse condities zijn maakt het echt weinig uit met wat voor auto je op wintersport gaat.

Als je naar bijvoorbeeld Val Thorens gaat rij je alleen de laatste 40 km bergop, en de rest is gewoon op de snelweg.

(Tuurlijk is het gaaf om met een dikke Audi RS6 op wintersport te gaan, maar het is ook gaaf om met een Audi RS6 naar Amsterdam te rijden :))

Huidige auto: Renault Kangoo met super winterbanden (In het Frans zeggen we ‘daarmee klimt ie zelfs bomen in’) ideaal voor al onze spullen.

Droom auto/busje: VW multivan

Click. Click. Peace

@rogier Is ook mijn droom. Multivan is een mooie comfortabele auto met veel ruimte.

Nu met de Fiat500, of Octavia.

@lars
Dat weet ik ook maar heb nog nooit problemen gehad (afkloppen).

Natuurlijk zijn er veel wintersportoorden welke onder alle omstandigheden of relatief makkelijk te aan te rijden zijn of waar de wegen continu sneeuwvrij worden gehouden. Maar onder echt slechte weercondities komt geen enkele Quattro/X/4matic zonder sneeuwkettingen een berg op.

Daarnaast is het bij gevaarlijke situaties soms ook verplicht en wordt er wel degelijk onderaan de helling gecontroleerd.

Ghehe als ik zie wat voor modellen er hier langskomen begrijp ik ook meteen 'n stuk beter dat dit niet die categorie is die thuisblijft omdat het zo’n enorme crisis is :P. Nu mag ik als nog-3-weken student zijnde ook niet klagen maar man man, Q5, A6, X5… Misschien is het leuk als iedereen zijn of haar baan (of winnend staatslot) er ook eventjes bij vermeld ;).

Wij gaan elk jaar in 'n Toyota Prius. Voor z’n geld niet slecht en dan heb je ook meteen alles gehad. Reden hiervoor 320-diesel-touring en dat lag echt als 'n dijk op de weg. Het liefst zou ik met m’n eigen Starlet gaat (start gegarandeerd altijd) maja, gevoelsmatig zijn we daar toch huiverig voor ;).

Qua vierwiel aandrijving, dat zijn de auto’s die ik 's winters ook het meest blikschade zie hebben ;-) . Maar dat zegt vaak meer over de chauffeurs erin dan de manier van aandrijving. Ik ben trouwens met tweewiel aangedreven auto’s ook altijd bovengekomen, en vaak hoger dan veel 4x4s.

Click. Click. Peace

@Bernard: Niet alles geloven wat er gepost wordt. Ik zeg maar zo: Foto of het is niet gebeurd.

Inderdaad Rogier. 4x4 geeft een extra veiligheidsmarge, als je die marge gaat benutten (harder rijden of andere risico’s nemen) dan ben je net zo risicovol als 2x4 met de illusie dat je veiliger bent.

Ik ga het heel ouderwets doen net als Basso deed:

null

Het gaat niet hard, maar het gaat wel door.

Winter 2011/2012 - skileraar Hochfügen, Zillertal

@Bernard, wat de meeste mensen er niet bij vermelden is dat de meeste auto’s die ze rijden niet op hun naam staan maar op naam van een leasemaatschappij:-)

P.s. niets mis met een Prius hoor, en een starlet is een prima bak, ik heb hem als student ook gereden en er de halve wereld mee rond gereden:-)

@Basso: gaaf dat je met zo’n “oude” bus richting de wintersport gaat!

Sommige mensen denken inderdaad dat je met 4WD en winterbanden onschadelijk bent :) Moge duidelijk wezen dat dat zeker niet het geval is. Na diverse 2 WD en dus een 4WD in de vorm van de X5 ben ik er echter wel van overtuigd dat je met zo’n 4 WD een stuk verder kunt komen. Maar goed, hoe vaak hebben we dat echt nodig? Heb de X5 dan ook echt niet specifiek voor de wintersporten gekocht, maar vanwege het feit dat mijn auto-ambulance met circuit-auto daar met een groot gemak achter kan hangen.

Neemt niet weg dat zo’n apparaat ook erg geschikt is om richting de sneeuw te gaan :)

Nou, nou. Wat een auto’s hier zeg!
Ik ga, na een zomerse rit naar de Alpen afgelopen juli, voor het eerst op wintersport met mijn civic 1.8 I-Vtec. Van de zomer leekker vlot bergop en lekker snel op de autobahn. Nu met de winterbanden erop verwacht ik ook geen problemen.
Ook in mijn vorige auto’s eigenlijk nooit problemen gehad gelukkig. Met ieder soort auto is het gewoon aanpassen aan de omstandigheden.

Aftellen maar!

@Bernard: geen lease-hok bij mij, ben maar gewoon ambtenaar.

Overigens niks mis met een Starlet! Heb er een tijdje terug ook een tijd in gereden:

null

Ghehe nou het grappige is dat ik met die bmw van mn ouders al 2x pech heb gehad. Terwijl die toch ook echt dealeronderhouden etc bla bla bla is. En dat dit nu al mn 2e Starlet is waar ik nog never nooit pech mee heb gehad. Maja, heel veel ruimte is er niet als je op (wintersport)vakantie wilt gaan.

@Bernard, ligt eraan met hoeveel personen je gaat :-) ik heb het meerdere keren gereden met 3 personen erin, dakdragers erop en verder helemaal volgepropt!

Ik ga met mijn eigen auto, geen leasebak…
Een BMW 318D (2008) & getuned. 4 winterbanden & sneeuwkettingen.

Plaats een reactie