Met welke auto naar wintersport???

@chonn, zou toch even checken of dat kan, veel awdsystemen hebben maar 1 optie voor kettingen omleggen. Voor en achter is meer een low gear 4x4 dingetje.

Userd op 8 nov 2019 07:43

@Userd, verrek je hebt gelijk… Ik heb de handleiding niet goed gelezen (RTFM…). Er staat inderdaad voor de voorwielaandrijvers “Sneeuwkettingen mogen alleen op de voorwielen worden gemonteerd.” Maar verderop voor 4Drive auto’s wordt naar de sneeuwkettingrichtlijn voor de voorwielaandrijvers verwezen lees ik nu: “Sneeuwkettingen:
Als het verplicht is om sneeuwkettingen te gebruiken, moet u dit ook bij wagens met 4-wielaandrijving doen ››› pag. 57.” (=sneeuwkettingen voor voorwielaandrijving)

Dan denk ik dat ik binnenkort het extra paar RUD Centrax N890 dan maar in de verkoop zet…

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

De kans dat je sneeuwkettingen moet gebruiken met 4-WD /AWD zijn zeer klein. Ik rij nu bijna 15 jaar met deze systemen en tegenwoordig leg ik een setje sneeuwkettingen voor de vorm in de achterbak. Maar in al die tijd nooit sneeuwkettingen gebruikt.
Wel idd even goed lezen waarop je eventueel de kettingen op moet leggen. Bij mij verschilde dat nog wel eens.

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 08 nov 2019 08:46

May the ski force be with you !!

De kans dat je sneeuwkettingen moet gebruiken met 4-WD /AWD zijn zeer klein. Ik rij nu bijna 15 jaar met deze systemen en tegenwoordig leg ik een setje sneeuwkettingen voor de vorm in de achterbak. Maar in al die tijd nooit sneeuwkettingen gebruikt.
Wel idd even goed lezen waarop je eventueel de kettingen op moet leggen. Bij mij verschilde dat nog wel eens.

CJAHulskamp op 8 nov 2019 08:45

Inderdaad ik heb alleen kettingen gelegd toen ik eens over een bevroren rivier moest rijden. Op normale wegen nog nooit. Maar ik heb ze wel mee, soms ben je verplicht ze te leggen, omdat je anders niet door mag…

Click. Click. Peace

De kans dat je sneeuwkettingen moet gebruiken met 4-WD /AWD zijn zeer klein. Ik rij nu bijna 15 jaar met deze systemen en tegenwoordig leg ik een setje sneeuwkettingen voor de vorm in de achterbak. Maar in al die tijd nooit sneeuwkettingen gebruikt.

Wel idd even goed lezen waarop je eventueel de kettingen op moet leggen. Bij mij verschilde dat nog wel eens.

CJAHulskamp op 8 nov 2019 08:45

Inderdaad ik heb alleen kettingen gelegd toen ik eens over een bevroren rivier moest rijden. Op normale wegen nog nooit. Maar ik heb ze wel mee, soms ben je verplicht ze te leggen, omdat je anders niet door mag…

Rogier op 8 nov 2019 08:56

Voor de grip downhill zullen de sneeuwkettingen soms wel nodig zijn / (en een positief?) verschil uitmaken?

*bericht bewerkt door Chonn op 08 nov 2019 09:10

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

De kans dat je sneeuwkettingen moet gebruiken met 4-WD /AWD zijn zeer klein. Ik rij nu bijna 15 jaar met deze systemen en tegenwoordig leg ik een setje sneeuwkettingen voor de vorm in de achterbak. Maar in al die tijd nooit sneeuwkettingen gebruikt.

Wel idd even goed lezen waarop je eventueel de kettingen op moet leggen. Bij mij verschilde dat nog wel eens.

CJAHulskamp op 8 nov 2019 08:45

Inderdaad ik heb alleen kettingen gelegd toen ik eens over een bevroren rivier moest rijden. Op normale wegen nog nooit. Maar ik heb ze wel mee, soms ben je verplicht ze te leggen, omdat je anders niet door mag…

Rogier op 8 nov 2019 08:56

Voor de grip downhill zullen de sneeuwkettingen soms wel nodig zijn / (en een positief?) verschil uitmaken?

Chonn op 8 nov 2019 09:10

Voor je eigen gemoedsrust of twijfel moet je ze er gewoon onder gooien.

May the ski force be with you !!

De kans dat je sneeuwkettingen moet gebruiken met 4-WD /AWD zijn zeer klein. Ik rij nu bijna 15 jaar met deze systemen en tegenwoordig leg ik een setje sneeuwkettingen voor de vorm in de achterbak. Maar in al die tijd nooit sneeuwkettingen gebruikt.

Wel idd even goed lezen waarop je eventueel de kettingen op moet leggen. Bij mij verschilde dat nog wel eens.

CJAHulskamp op 8 nov 2019 08:45

Inderdaad ik heb alleen kettingen gelegd toen ik eens over een bevroren rivier moest rijden. Op normale wegen nog nooit. Maar ik heb ze wel mee, soms ben je verplicht ze te leggen, omdat je anders niet door mag…

Rogier op 8 nov 2019 08:56

Voor de grip downhill zullen de sneeuwkettingen soms wel nodig zijn / (en een positief?) verschil uitmaken?

Chonn op 8 nov 2019 09:10

Inderdaad, en als je ziet hoe snel die Centrax kettingen omliggen is het eigenlijk echt geen moeite om ze er bij twijfel even op te leggen.

De kans dat je sneeuwkettingen moet gebruiken met 4-WD /AWD zijn zeer klein. Ik rij nu bijna 15 jaar met deze systemen en tegenwoordig leg ik een setje sneeuwkettingen voor de vorm in de achterbak. Maar in al die tijd nooit sneeuwkettingen gebruikt.
Wel idd even goed lezen waarop je eventueel de kettingen op moet leggen. Bij mij verschilde dat nog wel eens.

CJAHulskamp op 8 nov 2019 08:45

Zelf rij ik voornamelijk voorwiel aangedreven auto’s maar altijd met winterbanden en kan me niet eens meer herinneren wanneer ik voor het laatst kettingen heb moeten omleggen.

Übung macht den meister!!!

Ik ook niet maar heb ze wel altijd netjes bij me en weet hoe ze omgelegd moeten worden. Of wist want andere auto en andere maat wielen dus ook andere kettingen waarschijnlijk. Scheelt maar weinig dus nog even proberen maar volgens label past deze maat niet. @chonn 😎👍

Wij hebben dit jaar 2/3 optie’s
De Volvo c30 van mijn ouders
Diesel maar niet heel ruim voor 3 volwassenen

De bmw x3 van een van de jongens die mee gaat
Benzine maar iets ruimer dan de c30 en 4x4

Laatste is niet echt een optie maar wel leuk om te vermelden

Ford Focus mk2 RS van mij zelf
Leuk voor de Duitse snelweg maar word het wel een extreem dure vakantie kwa brandstof van.

Keuze zal gaan tussen de bmw en de volvo

Wij hebben dit jaar 2/3 optie’s
De Volvo c30 van mijn ouders
Diesel maar niet heel ruim voor 3 volwassenen

De bmw x3 van een van de jongens die mee gaat
Benzine maar iets ruimer dan de c30 en 4x4

Laatste is niet echt een optie maar wel leuk om te vermelden

Ford Focus mk2 RS van mij zelf
Leuk voor de Duitse snelweg maar word het wel een extreem dure vakantie kwa brandstof van.

Keuze zal gaan tussen de bmw en de volvo

rvkasper op 10 nov 2019 10:32

Is de BMW zoveel zuiniger dan de focus?

Übung macht den meister!!!

we zijn allebei afgelopen zomer naar trier geweest ik met de RS en hij met de bmw. Dat scheelde aanzienlijk in de brandstof kosten. De bmw is een 2 liter en de RS is een 2.5 turbo, fantastische auto maar zal niet goedkoper lopen als 1 op 6. De bmw op de cruise 1 op 10.
Focus is ook niet extreem veel ruimer als de c30

*bericht bewerkt door rvkasper op 10 nov 2019 10:54

Dan heeft dat laatste stukje tuning niet veel goeds gedaan voor het verbruik, ST 2.5t 220pk doet makkelijk 1:10 en op snelwegen nog iets beter. Ik heb nu een Mondeo met die motor en die doet gemiddeld 1:10, in DE rond 1:12.

Dan heeft dat laatste stukje tuning niet veel goeds gedaan voor het verbruik, ST 2.5t 220pk doet makkelijk 1:10 en op snelwegen nog iets beter. Ik heb nu een Mondeo met die motor en die doet gemiddeld 1:10, in DE rond 1:12.

Userd op 10 nov 2019 11:25

de ST heb ik ook 4 jaar gereden en deed op de snelweg ook 1:10 1:11. Nu rijd ik niet met een standaard Rs rond dus zal daar ook mee te maken hebben

https://cdn.wintersport.nl/forum/25/f1da33f722f08e2a350a8b95...

De oude fabia ingeruild, tijd voor een nieuwe! Deze moet mij die kant op brengen. Ruimte zat voor 3 man + bagage.

Let it snow

De kans dat je sneeuwkettingen moet gebruiken met 4-WD /AWD zijn zeer klein.

CJAHulskamp op 8 nov 2019 08:45

Ik heb ze ook voor de vorm bij me, maar nog nooit nodig gehad.

When life gets too complicated.... SKI

F*cking sch**tmarters. 🙄
Al goed dat de motorkap open moest voor extra sproeiwater. Ondanks het 3 maanden geleden geïnstalleerd elektronisch wegjaagapparaat hebben die rotbeesten weer eens liggen knagen…
Maar weer de boel laten nakijken. 🙄
K&tbeesten. 😤

Bla, bla, bla.

O wat vervelend. Hoe werkt dat wegjaagapparaat?

O wat vervelend. Hoe werkt dat wegjaagapparaat?

DrPhil op 20 nov 2019 19:34

zwart draadje, rood draadje en een apparaatje geeft een hoogtonig geluid wat knaagdieren heel irritant zouden moeten vinden. Werkt vaak wel en soms ook niet…

🏂

https://cdn.wintersport.nl/forum/25/0f686868cc2f7d6270e6151f...

Deze!

Wat hebben skiers en boarders gemeen? Ze kunnen beide niet skiën

@bartvwg mogelijk 3-voudige werking installeren. Geluid, lichtflits & elektroschok

null

kostprijs rond de 42 euro.
makkelijk zelf te installeren
leek mij zeer efficiënt en werkt goed voor mijn dochter haar auto.

https://cdn.wintersport.nl/forum/25/2189022752188b44eecfac85...

Binnen een weekje wordt onze nieuwe d5s geleverd. Staat al bij de dealer. X-drive en winterbanden. Laat de besneeuwde hellingen maar komen 😁🌨🚙🚗

@bartvwg mogelijk 3-voudige werking installeren. Geluid, lichtflits & elektroschok

null

kostprijs rond de 42 euro.
makkelijk zelf te installeren
leek mij zeer efficiënt en werkt goed voor mijn dochter haar auto.

Johan-R. op 22 nov 2019 09:57

Ha, bedankt @Johan-R. voor deze info! Ziet er best OK uit, vooral die elektroshock lijkt me wel lekker gemeen. :)
Ken je merk en type?
Het systeem dat ik nu heb werkt enkel met geluid. En blijkbaar raken ze er aan gewend.
Eens voor kijken als ik terug ben, auto is nagezien en alles is gelukkig in orde.

Bla, bla, bla.

marter verjagers

@bartvwg
enkel elektro zo lijkt mij:
https://www.dierenshop.nl/marter-shock-voor-in-de-auto.html…

combi, die ik aanschafte:

null

*bericht bewerkt door Johan-R. op 22 nov 2019 10:47

https://cdn.wintersport.nl/forum/25/2189022752188b44eecfac85...

Binnen een weekje wordt onze nieuwe d5s geleverd. Staat al bij de dealer. X-drive en winterbanden. Laat de besneeuwde hellingen maar komen 😁🌨🚙🚗

VDG_1979 op 22 nov 2019 10:10

Kan me niet veel beters voorstellen als ski auto (zolang de sneeuw niet super diep wordt, of heeft hij verstelbare bodemvrijheid?)

@Slim, nee maar ik veronderstel dat ik allang vaststa in de file van franse Parisiens op hun zomerbandjes als de sneeuw hoger komt dan de onderste lip 😳🌨.

https://cdn.wintersport.nl/forum/25/2189022752188b44eecfac85...

Binnen een weekje wordt onze nieuwe d5s geleverd. Staat al bij de dealer. X-drive en winterbanden. Laat de besneeuwde hellingen maar komen 😁🌨🚙🚗

VDG_1979 op 22 nov 2019 10:10

HOLY F*
Lekker!

Verwacht er niet te veel van de Xdrive.
Om teleurstellingen te voorkomen.

Haha, geweldig!

😂😂. Top Gear rulez! Alléé, toch de oudere! @hooykaas : mijn ambities om rechtstreeks met de 🚗 de pistes op te gaan zijn ook miniem hoor.

Ik haal regelmatig x drives in met mijn duster… in de sneeuw is het met m n duster makkelijk stoer doen. Op de snelweg daarentegen zou ik het wel weten :-) en bij lange ritten ook :-)

Click. Click. Peace

Plaats een reactie