Met welke auto naar wintersport???

Wie heeft ervaring met het skiluik in de Ford Focus (station)? Wij overwegen om er een te leasen (moeten weer een nieuwe bak uitkiezen en deze staat op het lijstje). Maar het skiluik lijkt zo klein. Passen daar wel twee paar ski’s doorheen? We hebben wel een dakkoffer, maar als het zonder kan dan liever zo. Ik heb overigens wel dikke bindingen op mijn raceski’s (met raceplaat).

Kor@ op 8 dec 2019 12:55

De echte wintersporter neemt z’n ski’s (of boards) mee en gaat ff passen bij de dealer. Lijkt mij niet teveel moeite want ik mag toch aannemen dat je van te voren even gaat kijken en proefrijden voordat je een auto besteld?

RFKANGOO op 8 dec 2019 15:52

Wij deden dit tijdens het maken van een proefrit, even via huis of ski’s en/of golftassen wel passen. Alles klaar gezet, kost nog geen 6 minuten en voor 3 of 4 jaar plezier van

HN65 op 8 dec 2019 17:12

Dit meen je toch niet serieus hè?
Je kan toch even thuis opmeten hoe groot je ski’s zijn en dan een rolmaat meenemen naar de dealer en het luik van de auto opmeten?

Annoying skiers since 2003

Wie heeft ervaring met het skiluik in de Ford Focus (station)? Wij overwegen om er een te leasen (moeten weer een nieuwe bak uitkiezen en deze staat op het lijstje). Maar het skiluik lijkt zo klein. Passen daar wel twee paar ski’s doorheen? We hebben wel een dakkoffer, maar als het zonder kan dan liever zo. Ik heb overigens wel dikke bindingen op mijn raceski’s (met raceplaat).

Kor@ op 8 dec 2019 12:55

De echte wintersporter neemt z’n ski’s (of boards) mee en gaat ff passen bij de dealer. Lijkt mij niet teveel moeite want ik mag toch aannemen dat je van te voren even gaat kijken en proefrijden voordat je een auto besteld?

RFKANGOO op 8 dec 2019 15:52

Wij deden dit tijdens het maken van een proefrit, even via huis of ski’s en/of golftassen wel passen. Alles klaar gezet, kost nog geen 6 minuten en voor 3 of 4 jaar plezier van

HN65 op 8 dec 2019 17:12

Dit meen je toch niet serieus hè?
Je kan toch even thuis opmeten hoe groot je ski’s zijn en dan een rolmaat meenemen naar de dealer en het luik van de auto opmeten?

sterko op 8 dec 2019 23:53

Wat is daar erg aan? Toen ik vorig jaar mijn Seat Toledo kocht heb ik tijdens het proefritje ook een tussenstop (drie minuten van de garage) gemaakt bij huis om het op te meten. Liever in het echt proberen dat je zekerheid hebt, dan dat je ineens voor verrassingen komt te staan bij een eventuele misrekening.

Carnas on Tour

Wat is daar erg aan?

Svennoo op 9 dec 2019 00:18

Het is niet erg, maar het lijkt mij nogal omslachtig.
Meten is weten. Ik zou niet weten hoe je dat fout zou kunnen doen.

Annoying skiers since 2003

Wat is daar erg aan?

Svennoo op 9 dec 2019 00:18

Het is niet erg, maar het lijkt mij nogal omslachtig.
Meten is weten. Ik zou niet weten hoe je dat fout zou kunnen doen.

sterko op 9 dec 2019 00:47

Je zou een fout kunnen maken met het opmeten bij de garage. Je meetlint niet op de juiste maat uitschuiven of je vergissen in de ruimte die je daadwerkelijk nodig hebt voor een wintersport alleen of met anderen.

Carnas on Tour

Bij mijn Honda CRV/awd hoef ik nooit te meten. Het belang van 4 wielaandrijving wordt ook wel gemakkelijk vergeten, al heb ik niet alles teruggelezen.

Hen48

Links de oude, Rechts de nieuwe: Skoda Kodiaq Businessline die ik sinds een maandje mag rijden.
ondertussen zijn wat chromen accenten ingeruild voor zwarte om hem wat stoerder te laten ogen.
Komende wintersport geen gedoe meer met alle spullen in de kofferbak krijgen gezien deze iets groter is 😅

null

Mooie auto! Ik hoop dat ik die volgend jaar ook kan showen. Is die van jou 4x4?

Click. Click. Peace

Mooie auto! Ik hoop dat ik die volgend jaar ook kan showen. Is die van jou 4x4?

Rogier op 9 dec 2019 11:49

Hele fijne auto, zeker vanaf de 308 gezien.

Nee, ik heb geen 4x4, dat ging niet lekker meer passen in mijn leasebudget en moet zeggen voor die paar x per jaar dat het voor mij handig zou zijn vond ik dat het niet waard.
Heb wel de DSG variant.

Ik wil per se de 4x4 versie, dus andere opties laat ik misschien maar schieten ;-)

Click. Click. Peace

Wat is daar erg aan?

Svennoo op 9 dec 2019 00:18

Het is niet erg, maar het lijkt mij nogal omslachtig.
Meten is weten. Ik zou niet weten hoe je dat fout zou kunnen doen.

sterko op 9 dec 2019 00:47

Omdat het niet alleen lemtgte is, maar ook breedte, en hoogte, dan moet je bijvoorbeeld meten/uitrekenen, hoe hoog ze in het midden boven de bank liggen, en dat dan controleren. En ook de breedte is niet gelijk van tip naar binding naar tail.
En hoe erg zitten ze in de weg tussen de voorstoelen, dat is ook moeilijk meten.

Toen wij een nieuwe (kleine) auto kochten namen we de de Chariot kinderwagen mee om te passen.

Bij mijn Honda CRV/awd hoef ik nooit te meten. Het belang van 4 wielaandrijving wordt ook wel gemakkelijk vergeten, al heb ik niet alles teruggelezen.

Hulst op 9 dec 2019 07:36

Nou ja belang, dat gaat wat ver. Ik zou zeggen, de meerwaarde van AWD.

Ik heb mijn laatste auto (Toyota Sienna) na veel wikken en wegen toch voor FWD gekozen. AWD koste zo ~$3000 meer, en ongeveer 7% slechter brandstof verbruik EN een zitplaats minder.

Het belangrijkste blijft een auto met all wheel remmen.

Ik wil maar zeggen dat het er ook nadelen aan zitten, en dat je met goede winterbanden (evt kettingen) en vooral, GEZOND VERSTAND, heel aardig kunt gaan skiën met een FWD auto.

*bericht bewerkt door Slim op 09 dec 2019 14:15

Ik wil per se de 4x4 versie, dus andere opties laat ik misschien maar schieten ;-)

Rogier op 9 dec 2019 13:20

Als ik de zelfde woonplaats had als jou dan had ik ook idd wel voor een 4x4 optie gekozen ja, maar de enige “berg” van Bergschenhoek mag je met de auto toch niet op (met een sleeplift kan dan weer wel) 🤣😆

@Slim. Mijn awd is niet continu. Pakt ze alleen als het nodig is. Ik heb toch al veel mensen zien sukkelen, die zelfs de parkeergarage met een beetje sneeuw op het wegdek niet in kunnen komen. Of die zelfs het voorterrein bij het apartementengebouw niet op of af konden komen. Ik heb nog nooit sneeuwkettingen nodig gehad. Het gebruik daarvan is ook best een trauma. Maar goed over een heel jaar gezien is het betrekkelijk. Ik heb nu mijn 3e CRV awd met hetzelfde systeem een zou dat, samen met hoogzitten niet meer willen missen.

Hen48

Ik wil per se de 4x4 versie, dus andere opties laat ik misschien maar schieten ;-)

Rogier op 9 dec 2019 13:20

Als ik de zelfde woonplaats had als jou dan had ik ook idd wel voor een 4x4 optie gekozen ja, maar de enige “berg” van Bergschenhoek mag je met de auto toch niet op (met een sleeplift kan dan weer wel) 🤣😆

Powermage op 9 dec 2019 14:08

Als je het over de berg van bergschenhoek hebt dan denk ik meteen aan Monte Cervino, en daar kom je met geen enkele auto op ;-)

Click. Click. Peace

Mocht je voor de Focus gaan leg dan ook goed vast dat je het luik erin wilt hebben.
Heb ooit (2008) een Focus besteld en bij leveren had ik wel de armsteun maar geen luik (en geen usb aansluiting en nog wat dingen maar daarintegen wel weer andere opties). Ik ging er vanuit dat ze onderdeel waren van de Platinum editie maar blijkbaar mocht Ford hier vanaf wijken. Omdat ik dit soort accesoires niet exact had vast laten leggen had ik er volgens de lease maatschappij ook geen recht op.

Als je het over de berg van bergschenhoek hebt dan denk ik meteen aan Monte Cervino, en daar kom je met geen enkele auto op ;-)

Rogier op 9 dec 2019 14:51

null

Ik denk dat ik hem met FWD nog wel naar boven krijg 🤣

null

Maar hier niet! ( de “echte” Monte Cervino) ;)

Aftellen maar!

precies @matthieu Die skiheuvel kom ik inderdaad wel op maar 'de berg' niet

Edit: met de auto bedoel ik ;-) heerlijk klimmen op de berg en van klimmaatjes woont in Bergschenhoek dus ik klim daar wel eens in de zomer en heb er vroeger veel geklommen…

*bericht bewerkt door Rogier op 09 dec 2019 16:36

Click. Click. Peace

Ik ga voor de eerste keer met een RWD (BMW 120i)… Is wel in April dus zou al veel pech moeten hebben. Ga denk ik voor sokken kijken om niks te beschadigen, of is dit afgeraden en toch gewoon voor kettingen gaan?

Ik ga voor de eerste keer met een RWD (BMW 120i)… Is wel in April dus zou al veel pech moeten hebben. Ga denk ik voor sokken kijken om niks te beschadigen, of is dit afgeraden en toch gewoon voor kettingen gaan?

RobinDH op 9 dec 2019 20:28

lekkere bak!

niet stressen. Setje kettingen mee en klaar. Geen sokken. met rwd is het allemaal niet zo tragisch. Beheerst rijden. Wellicht eens oefenen met je auto op een parkeerplaats met uitbreken. dat je voelt hoe die reageert. rijd zelf een 1 serie in AT en das toch wel stukken beter dan mn oude e36. Moet wat meer mn best doen om hem te laten slippen. Al mee in de sneeuw gereden. ook berg op. Was goed te doen Overigens die 1er hebben wat kleinene wielkasten dus een makkelijke sluiting is wel aan te raden. Heb een setje van pewag sport nog iets.

echte mannen lopen naar boven,

pewag servo sport rss 73 zijn het

echte mannen lopen naar boven,

Je zou een fout kunnen maken met het opmeten bij de garage. Je meetlint niet op de juiste maat uitschuiven of je vergissen in de ruimte die je daadwerkelijk nodig hebt voor een wintersport alleen of met anderen.

Svennoo op 9 dec 2019 01:06

Omdat het niet alleen lemtgte is, maar ook breedte, en hoogte, dan moet je bijvoorbeeld meten/uitrekenen, hoe hoog ze in het midden boven de bank liggen, en dat dan controleren. En ook de breedte is niet gelijk van tip naar binding naar tail.
En hoe erg zitten ze in de weg tussen de voorstoelen, dat is ook moeilijk meten.

Slim op 9 dec 2019 14:00

OK, ik had me niet gerealiseerd dat er mensen zijn met zo weinig technisch- en ruimtelijk inzicht dat het opmeten van een skiluik en ski’s zo ingewikkeld lijkt dat fysiek passen noodzakelijk wordt. Vooral blijven doen als je dat prettiger vind.

Annoying skiers since 2003

De bindingen op een ski kunnen problemen geven bij een skiluik, bij twee paar. En dat kun je niet eenvoudig opmeten. De opmerking vind ik dus terecht.

*bericht bewerkt door DrPhil op 09 dec 2019 21:13

Sokken zijn, voor zover mij bekend, niet overal toegestaan. Jaren geleden heb ik ze, bij mijn eerste trip naar Les Menuires eens gebruikt. Het was toen wel in Frankrijk maar bijv. niet in Oostenrijk toegestaan. Ik weet niet hoe nu de regels zijn.

Hen48

Ik ga voor de eerste keer met een RWD (BMW 120i)… Is wel in April dus zou al veel pech moeten hebben. Ga denk ik voor sokken kijken om niks te beschadigen, of is dit afgeraden en toch gewoon voor kettingen gaan?

RobinDH op 9 dec 2019 20:28

Sokken zijn toegestaan tot de politie kettingen verplicht stelt vanwege de omstandigheden. Je kan kettingen met dunnere schakels kopen, die passen prima. Dan weet je zeker dat je overal mag doorrijden. Sokken zijn geen alternatief in stevige sneeuwval

De bindingen op een ski kunnen problemen geven bij een skiluik, bij twee paar. En dat kun je niet eenvoudig opmeten. De opmerking vind ik dus terecht.

DrPhil op 9 dec 2019 21:12

De bindingen hebben een hoogte, breedte en afstand t.o.v. de voor- en achterkant van de ski. Ik vind dat vrij eenvoudig om op te meten, maar blijkbaar zijn er mensen die dat niet eenvoudig vinden. Prima. Jullie vinden misschien andere dingen weer eenvoudig die ik moeilijk vind.

Annoying skiers since 2003

Ik ga voor de eerste keer met een RWD (BMW 120i)… Is wel in April dus zou al veel pech moeten hebben. Ga denk ik voor sokken kijken om niks te beschadigen, of is dit afgeraden en toch gewoon voor kettingen gaan?

RobinDH op 9 dec 2019 20:28

lekkere bak!

niet stressen. Setje kettingen mee en klaar. Geen sokken. met rwd is het allemaal niet zo tragisch. Beheerst rijden. Wellicht eens oefenen met je auto op een parkeerplaats met uitbreken. dat je voelt hoe die reageert. rijd zelf een 1 serie in AT en das toch wel stukken beter dan mn oude e36. Moet wat meer mn best doen om hem te laten slippen. Al mee in de sneeuw gereden. ook berg op. Was goed te doen Overigens die 1er hebben wat kleinene wielkasten dus een makkelijke sluiting is wel aan te raden. Heb een setje van pewag sport nog iets.

martijnuiterwijk op 9 dec 2019 20:40

Heb het speelse karakter al een paar keer mogen ontmoeten en het bevalt me zeker ja! Kom van een fwd dus is het voor mij echt een verademing op stuurvlak. Ga nu voor het 5e jaar op rij zelf met de auto en heb nog nooit sneeuwkettingen nodig gehad maar je weet maar nooit. Zal je suggestie dus zeker eens bekijken.

Bedankt ook aan de anderen om wat uitleg te verschaffen in verband met de sokken!

@RobinDH, ‘‘speels karakter’’ Leuke omschrijving.

Vanmorgen natte sneeuw en spekglad hier in Hinterglemm, Voel je hem in de wat scherpere bochten in t dorp wel iets uitbreken, maar prima korrigierbar.

Wat ook helpt is het volgende :
dear god,
as i lay rubber on the street
i pray for the traction i can keep,
if i start to slip and slide
please protect my ride
amen

echte mannen lopen naar boven,

null

Maar hier niet! ( de “echte” Monte Cervino) ;)

Matthieu op 9 dec 2019 16:22

Hahah, die was ik helemaal vergeten dat die officieel Monte Cervino heet ja 😁

Overigens voor @Rogier
Let op met de Kodiaq en de velgen/bandenmaat, ik weet niet welke combinaties de Franse dealers uitleveren op de 4x4, maar mijn niet gigantisch gekke bandenmaat met 18" velgen vereist al loopvlak kettingen ipv normale kettingen.

null

Het zal wel wat fris worden met dat raam open lol.

Plaats een reactie